AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #1 Skrevet 4. desember 2018 Jeg er utdannet lærer og har jobbet noen år. Kjenner at arbeidsmengden bare er helt syk, og blir irritert og lei av å jobbe mye gratis overtid. Trives i et hektisk miljø, men å alltid være på etterskudd på denne måten klarer jeg ikke resten av karrieren. Lærere vet hva jeg snakker om. Har derfor tenkt på å omskolere meg. Elektriker er det som frister mest, men med utgifter og boliglån justert etter 100% stilling med ansiennitet og kontaktlærertillegg (ikke at det er fet lønn, men dog) vet jeg at jeg ikke har råd til vgs og læringlønn i fire-fem år. Er det noen elektrikere her? Hvordan trives dere? Finnes det et annet studieløp for de litt eldre? Er det vanskelig å få fast jobb? Hvordan er det å være kvinne i bransjen? Hvordan er lønna? Setter veldig pris på alle svar. Anonymkode: 30c10...c5a 1
Gladgutten79 Skrevet 5. desember 2018 #2 Skrevet 5. desember 2018 Du er lærer, omskolere deg til elektriker... hallo.... hva er det som frister ? Lærer : 10 uker ferie + planleggingsdager ( som iblant er feks weekend i polen med paraply drinker, ca 450000 kr fast betaling arb tid 8-14 (en å annen gang til 17 pga foreldremøter) jobbe hjemme ( du kan allikevel begynne på middag, sette på vaskemaskin osv før prøvene skal rettes ) Elektriker/håndtverker generelt : 5 uker tot ferie, lett å få jobb også som kvinne ( må fordeles på hvordan barn har fri etc) lønn 450000 kr om du jobber mye overtid, du må ta deg fri uten lønn når du blir kalt inn til foreldre samtale 14:30.... kunder som skal ha ting gjort/tidspress Jeg kjenner mange lærere, å enkelte har gått over i læreryrket fra yrkesfag, så jeg vet, tok selv skole i voksen alder pga papiret Den jobben du har nå er sikker, alle fag håndverksbransjen blir sakte men sikkert overtatt av østeuropeere pga lønnskostnader, hadde jeg fått tilbud om jobb som lærer i yrkesfag hadde ikke jeg tvilt hvertfall Få deg redusert stilling heller, for som elektriker/håndverker er dagene vel så hektiske om ikke mer... det er mer en en gang mine barn har måtte gå hjem fra sfo begrunnet jeg har måtte stå over pga utforutsette ting 5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #3 Skrevet 5. desember 2018 Jeg skjønner at du ikke kjenner noen lærere veldig godt, eller prøver å provosere. Vi har også 5 uker ferie. Resten er avspasering. Ja, jeg har undervisning fra 8-14. Så er det to timer møtetid rett etterpå. Før og etter dette skal disse timene planlegges. Så skal vi dokumentere alle konflikter, voldshendelser, utenforskap, fravær, manglende lekseleveringer/misoppfatninger og bekymringer etter gdpr. Så ringe foresatte til et par tre du må ha i lomma hver dag pga spesiell oppfølging og vedtak. Etter dette, når klokka er 18 og du må bestemme deg for om du skal rette prøvene på kontoret eller hjemme, skal du hive i deg noe mat og kanskje rekke å se dine egne barn litt før de legger seg. Planleggingsuka er full av kurs så vi må ta planlegginga på dugnad etter arbeidstid. Den uka foregår på personalrommet, med medbragt niste. Jeg jobber altså allerede mye overtid, som alle andre lærere. Forskjellig mellom oss og andre yrkesgrupper er at de får betalt for det. For å si det sånn: en 80% lærerstilling har noe mindre undervisning, men de totale arbeidstimene er like mange som 100%. Elektriker er en stabil jobb, der du er ferdig på jobb når du er ferdig på jobb. Å ta fri to halvtimer i året for å følge opp ungen min er helt greit. Jeg savner å bli ferdig på jobb. Å ha noe konkret å jobbe med. Uten å måtte bruke 60% av tiden min på dokumentering ingen noensinne kommer til å lese. Anonymkode: 30c10...c5a 6
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #4 Skrevet 6. desember 2018 Ikke bry deg om hva den over her skriver. Vet du hva? jeg synes du skal følge magefølelsen din jeg ☺️ hvis du ikke trives med det du gjør nå, så er det selvfølgelig bra å finne på noe helt annet hvis det er det du ønsker! du lever 1 liv, gjør hva faen du vil👍🏻❤️ og ikke bry deg om hva andre mener, du er din egen lykkes smed. Anonymkode: fcedf...4a1 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #5 Skrevet 6. desember 2018 På 5.12.2018 den 0.54, AnonymBruker skrev: Jeg er utdannet lærer og har jobbet noen år. Kjenner at arbeidsmengden bare er helt syk, og blir irritert og lei av å jobbe mye gratis overtid. Trives i et hektisk miljø, men å alltid være på etterskudd på denne måten klarer jeg ikke resten av karrieren. Lærere vet hva jeg snakker om. Har derfor tenkt på å omskolere meg. Elektriker er det som frister mest, men med utgifter og boliglån justert etter 100% stilling med ansiennitet og kontaktlærertillegg (ikke at det er fet lønn, men dog) vet jeg at jeg ikke har råd til vgs og læringlønn i fire-fem år. Er det noen elektrikere her? Hvordan trives dere? Finnes det et annet studieløp for de litt eldre? Er det vanskelig å få fast jobb? Hvordan er det å være kvinne i bransjen? Hvordan er lønna? Setter veldig pris på alle svar. Anonymkode: 30c10...c5a Det du gjør er å kontakte et opplæringskontor nær deg, kanskje nabobyen har om det ikke er der du bor. Så har de en liste over firmaer de samarbeider med som du kan høre om læreplass hos. Du jobber som lærling i 4 år før du går opp til tverrfaglig prøve. Eller du kan jobbe som hjelpearbeider er å søke som det, mange legger ut søk etter hjelpearbeidere på finn. Jobb i minst 5 år og gå opp til fagprøve og få fagbrev. Anonymkode: 8df3b...f37
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #6 Skrevet 6. desember 2018 Jeg vet om en som ble rørlegger i voksen alder. Han hadde ingen høyere utdanning/studielån, men hadde jobbet i butikk i alle år, de senere årene i en rørleggerforretning og fikk læreplass i den bedriften. Hvordan lønn etc. var aner jeg ikke, men familien hans (kone og tre barn) klarte seg da gjennom lærlingeårene på hans lærlinglønn og konas lønn uten å selge huset. Anonymkode: 982fd...1d0 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #7 Skrevet 6. desember 2018 Lønn som lærling er 30% av tariff-startlån. Ofte ligger det på 60-70 og timen. Som hjelpearbeider får du litt mer normal timelønn, rundt 180 kr timen tror jeg det var. Som lærling går du opp hvert halvår. Anonymkode: 8df3b...f37
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #8 Skrevet 6. desember 2018 På 5.12.2018 den 14.23, Gladgutten79 skrev: Du er lærer, omskolere deg til elektriker... hallo.... hva er det som frister ? Lærer : 10 uker ferie + planleggingsdager ( som iblant er feks weekend i polen med paraply drinker, ca 450000 kr fast betaling arb tid 8-14 (en å annen gang til 17 pga foreldremøter) jobbe hjemme ( du kan allikevel begynne på middag, sette på vaskemaskin osv før prøvene skal rettes ) Elektriker/håndtverker generelt : 5 uker tot ferie, lett å få jobb også som kvinne ( må fordeles på hvordan barn har fri etc) lønn 450000 kr om du jobber mye overtid, du må ta deg fri uten lønn når du blir kalt inn til foreldre samtale 14:30.... kunder som skal ha ting gjort/tidspress Jeg kjenner mange lærere, å enkelte har gått over i læreryrket fra yrkesfag, så jeg vet, tok selv skole i voksen alder pga papiret Den jobben du har nå er sikker, alle fag håndverksbransjen blir sakte men sikkert overtatt av østeuropeere pga lønnskostnader, hadde jeg fått tilbud om jobb som lærer i yrkesfag hadde ikke jeg tvilt hvertfall Få deg redusert stilling heller, for som elektriker/håndverker er dagene vel så hektiske om ikke mer... det er mer en en gang mine barn har måtte gå hjem fra sfo begrunnet jeg har måtte stå over pga utforutsette ting 450000 med overtid er tull. Mannen her har 475000 uten overtid. Med overtidsjobbinga tjener han rundt 700.000 som elektriker i mellomstort firma i Oslo. Ingen jobbing i helger, på fritiden og ikke mye tidspress alt tatt i beregning. En lærer har nok mye mer stress, men gratis overtid, masse kveldsjobbing, jobbing og retting av prøver i helger eller i ferier. Foreldre som maser både send og tidlig, planer som skal mages, lekser som skal planlegges, teammøter, foreldremøter, utviklingssamtale osv.. Anonymkode: 623fd...3f4 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #9 Skrevet 6. desember 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det du gjør er å kontakte et opplæringskontor nær deg, kanskje nabobyen har om det ikke er der du bor. Så har de en liste over firmaer de samarbeider med som du kan høre om læreplass hos. Du jobber som lærling i 4 år før du går opp til tverrfaglig prøve. Eller du kan jobbe som hjelpearbeider er å søke som det, mange legger ut søk etter hjelpearbeidere på finn. Jobb i minst 5 år og gå opp til fagprøve og få fagbrev. Anonymkode: 8df3b...f37 Takk for svar! Betyr dette at man kan gå rett ut i lære uten to år på vgs med 17-åringer? 5 år er jo like lenge som en master, hadde kanskje håpa det tok litt mindre tid, men. Bor i Oslo, så regner med de fleste kontorene er på plass, kanskje verre med lærlingplass for en voksen dame? Er veldig i tvil om jeg skal tørre eller bare beholde den trygge jobben min (og bli utbrent lenge før pensjonsalder)... Anonymkode: 30c10...c5a
Gladgutten79 Skrevet 6. desember 2018 #10 Skrevet 6. desember 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: 450000 med overtid er tull. Mannen her har 475000 uten overtid. Med overtidsjobbinga tjener han rundt 700.000 som elektriker i mellomstort firma i Oslo. Ingen jobbing i helger, på fritiden og ikke mye tidspress alt tatt i beregning Nei det er ikke tull, men jeg kan kun svare for meg selv og ikke din mann, og jeg har ca rundt det samme som din mann med ca 100-150 timer overtid i året, du bor i Oslo, natuligvis er lønn høyere der da levekostnadene er høyere. Eks Enebolig her ca 2,5 mill Enebolig i Oslo ca 10 mill +++ Lærere får ikke overtid men har ekstra ferie som konpenserer for dette, planleggingsdager har de også da må vi andre ta fri uten lønn for sfo stenger også... Sist det var planleggings dag var det 2 parkerte bilen ved skolen, og samme dag hadde flere av lærene postet på sine FB profiler, de var på "studietur" i Malaga ( jeg kjenner flere av de på privaten ja) En snekker jeg kjenner og en annen som er murer, begynte begge som yrkesfaglærere, de sa det rett ut, de hadde aldri hatt så mye betalt i forhold til arbeids innsats Mange lærere som sutrer ja.... men de fleste har det veldig godt, og innrømmer det også.. trygg sikker jobb, med god lønn, pensjon etc
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #11 Skrevet 6. desember 2018 Nå må du slutte å uttale deg om læreres arbeidsvilkår utifra hva bekjente poster på Facebook. Du aner virkelig ikke hva du snakker om. Anonymkode: 30c10...c5a 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #12 Skrevet 6. desember 2018 Jeg har 470 000 som elektriker i grunnlønn. 7-15. Anonymkode: 88a8a...170 1
Gladgutten79 Skrevet 7. desember 2018 #13 Skrevet 7. desember 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå må du slutte å uttale deg om læreres arbeidsvilkår utifra hva bekjente poster på Facebook. Du aner virkelig ikke hva du snakker om. Anonymkode: 30c10...c5a Du bør redusere din stillingsprosent for og unngå å bli utbrent, jeg har også nære familie medlemmer som er lærer, de er som er som mange lærere, jeg vet best, jeg er tross alt lærer... at å være lærer ikke er rosenrødt kan være sant, men om du ønsker en jobb du må slite mer for kronene, å mindre fri må du gjerne bli elektriker, har du vurdert etterutdanning på lærernivå, evt jobbe på ungdomskole, vgs ?
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #14 Skrevet 7. desember 2018 Min man har vært voksenlærling i 3 år og gikk opp til fagprøve. Firmaet betalte han hjelpearbeider-lønn (80% av fagarbeider). Han fikk 1 år kortere læretid pga annen utdanning som ble godskrevet. Vanskelig å få til en slik avtale, men mulig. Anonymkode: 0f028...297 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #15 Skrevet 15. desember 2018 På 7.12.2018 den 9.08, Gladgutten79 skrev: Du bør redusere din stillingsprosent for og unngå å bli utbrent, jeg har også nære familie medlemmer som er lærer, de er som er som mange lærere, jeg vet best, jeg er tross alt lærer... at å være lærer ikke er rosenrødt kan være sant, men om du ønsker en jobb du må slite mer for kronene, å mindre fri må du gjerne bli elektriker, har du vurdert etterutdanning på lærernivå, evt jobbe på ungdomskole, vgs ? Takk for fordommene dine, men var ikke det jeg spurte etter. Jeg har jobbet i ungdomsskolen, like mye å gjøre der. Har div etterutdanning men ønsker ikke å jobbe i ledelsen. Vil gjøre noe mer praktisk, som jeg skriver. Innlegget ditt gav meg virkelig ingenting. Anonymkode: 30c10...c5a 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #16 Skrevet 16. desember 2018 På 6.12.2018 den 19.33, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Betyr dette at man kan gå rett ut i lære uten to år på vgs med 17-åringer? 5 år er jo like lenge som en master, hadde kanskje håpa det tok litt mindre tid, men. Bor i Oslo, så regner med de fleste kontorene er på plass, kanskje verre med lærlingplass for en voksen dame? Er veldig i tvil om jeg skal tørre eller bare beholde den trygge jobben min (og bli utbrent lenge før pensjonsalder)... Anonymkode: 30c10...c5a Klart det ikke tar mindre tid. Det er ikke akkurat lite som skal læres, selv om det er på vgs-nivå. Men ja, fire år er lenge med lite lønn når man har hus og barn. Det vil kanskje være mer lønnsomt for deg å ta en master og så søke deg ut av skolen? Da får du brukt kompetansen du allerede har også. En annen ting du bør tenke på, er at elektriker kan være et tøft yrke rent fysisk. Du snakker om at du ikke holder ut til pensjonsalder som lærer, men vil du gjøre det som elektriker? Jeg tror det vil være tryggere for deg, både økonomisk og helsemessig, å ta en master (gå ned litt i stilling og ta master på deltid?), og søke deg bort fra skolen. Da har du flere muligheter og veier videre. Anonymkode: f0bc5...7b9 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #17 Skrevet 16. desember 2018 gjennomsnittsalder på elektriker i norge er rett under 30 år, finn noe annet å gjøre. Anonymkode: 9ddb0...ca8
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #18 Skrevet 20. desember 2018 På 16.12.2018 den 8.50, AnonymBruker skrev: Klart det ikke tar mindre tid. Det er ikke akkurat lite som skal læres, selv om det er på vgs-nivå. Men ja, fire år er lenge med lite lønn når man har hus og barn. Det vil kanskje være mer lønnsomt for deg å ta en master og så søke deg ut av skolen? Da får du brukt kompetansen du allerede har også. En annen ting du bør tenke på, er at elektriker kan være et tøft yrke rent fysisk. Du snakker om at du ikke holder ut til pensjonsalder som lærer, men vil du gjøre det som elektriker? Jeg tror det vil være tryggere for deg, både økonomisk og helsemessig, å ta en master (gå ned litt i stilling og ta master på deltid?), og søke deg bort fra skolen. Da har du flere muligheter og veier videre. Anonymkode: f0bc5...7b9 Jeg har en master allerede. Kan jobbe utenfor skolen med lærerutdanning, men vil vekk fra hele feltet. Å ta master på deltid tar jo også fire år, med lile dårlig økonomi. Jeg er fysisk sprek, når jeg sier jeg ikke holder ut er det ikke kroppen det står på, heller foreldre som skal ha kontakt 24/7, tester, øve til prøve, iop, møter, områdedirektører, elever som utagerer, elever med spesielle behov som ikke får oppfølging, klassestørrelse og dokumentasjonen. Jeg er dritt lei. Søker til våren. Anonymkode: 30c10...c5a
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #19 Skrevet 20. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en master allerede. Kan jobbe utenfor skolen med lærerutdanning, men vil vekk fra hele feltet. Å ta master på deltid tar jo også fire år, med lile dårlig økonomi. Jeg er fysisk sprek, når jeg sier jeg ikke holder ut er det ikke kroppen det står på, heller foreldre som skal ha kontakt 24/7, tester, øve til prøve, iop, møter, områdedirektører, elever som utagerer, elever med spesielle behov som ikke får oppfølging, klassestørrelse og dokumentasjonen. Jeg er dritt lei. Søker til våren. Anonymkode: 30c10...c5a Du er fysisk sprek nå ja, men hva med om 10-15-20 år? Det er verdt å tenke på hvis man ser for seg et fysisk krevende yrke hvor det ikke nødvendigvis finnes så mange andre muligheter til å gjøre andre ting hvis helsa svikter (som noe annet enn ufaglært, og det er gjerne ofte fysisk tungt så ikke aktuelt). Jeg skjønner du er lei og at du vil bort, men tenk over de negative sidene ved andre yrker du vurderer også. Det er alltid noen! Kan du bruke masteren din til noe annet? Det er jo det mest gunstige mtp lønn. Anonymkode: f0bc5...7b9 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #20 Skrevet 20. desember 2018 På 6.12.2018 den 19.33, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Betyr dette at man kan gå rett ut i lære uten to år på vgs med 17-åringer? 5 år er jo like lenge som en master, hadde kanskje håpa det tok litt mindre tid, men. Bor i Oslo, så regner med de fleste kontorene er på plass, kanskje verre med lærlingplass for en voksen dame? Er veldig i tvil om jeg skal tørre eller bare beholde den trygge jobben min (og bli utbrent lenge før pensjonsalder)... Anonymkode: 30c10...c5a Enkelte steder har man vgs for voksne som er andre over 25 som går i samme klasse som deg. Da blir det 2 år vgs og 2 år lære. En annen måte er voksenlærling, men da må du ta alle fellesfagene som privatist ved siden av 4 år lære. Søk på nett etter opplæringskontor elektriker og området rundt deg så finner du sikkert noe. Ring dit så gir de mer informasjon. Jeg fikk nettopp læreplass som bilmekaniker og er ei voksen dame. Det var flere på listen der jeg søkte, bare menn. Livet er for langt til å ikke satse! Anonymkode: 8df3b...f37 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå