Gå til innhold

Trening etter operasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal operere i bekkenet, men fått veldig lite info ennå. Håper derfor noen har erfaring med operasjon og kan svare meg litt, da jeg selv har null peiling :)

Hvis man må sette inn skruer og/eller plater (som ikke tas ut igjen), kan man da regne med å kunne trene normalt igjen en viss tid etter operasjonen? Tenker da f.eks. jogging og styrketrening? Operasjonen er altså i bekkenet, i os pubis. 

Skjønner at man ikke kan trene vanlig dagen etter operasjonen, men tenker etter en opptreningsfase :)

Anonymkode: 43ae2...7a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker dette er noe du må snakke med sykehuset og kanskje fysio om :) skjønner at du vil planlegge, men planlegg først å hvile godt etter operasjon. 

Anonymkode: 992f1...ba8

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker dette er noe du må snakke med sykehuset og kanskje fysio om :) skjønner at du vil planlegge, men planlegg først å hvile godt etter operasjon. 

Anonymkode: 992f1...ba8

Jeg forstår jo at jeg skal snakke med dem om det :) Men det er fortsatt lenge til operasjonen pga. ventetid. Derfor lurer jeg bare på om generelle erfaringer rundt dette. Som jeg skrev over så skjønner jeg at jeg ikke kan jogge dagen etter operasjonen, liksom. Men lurer på om det er "vanlig" å kunne trene som normalt igjen etter en opptreningsfase. Er forresten 25 år, om det skal ha noen betydning. Og er godt trent med et greit treningsgrunnlag. 

Skrevet

På generelt grunnlag så kan du trend hva du vil så lenge det ikke gir deg smerter eller noe anden form for ubehag. Men prat med legene og en fysio slik at dere sammen legger en opptreningsplan for deg. 

Anonymkode: 066d9...748

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På generelt grunnlag så kan du trend hva du vil så lenge det ikke gir deg smerter eller noe anden form for ubehag. Men prat med legene og en fysio slik at dere sammen legger en opptreningsplan for deg. 

Men er det vanlig å ha smerter "resten av livet" etter en operasjon i underkroppen hvor man setter inn skruer og/eller plater? Jeg har aldri operert før, så jeg vet ikke noe om det. Jeg skal som sagt prate med dem om det når den tid kommer. 

Skrevet

Etter noe så enkelt som en bihuleoperasjon fikk jeg beskjed om IKKE å trene eller utøve fysisk aktivitet som resulterte i forhøyet puls i 14 dager. Vil mene at legen gir deg god informasjon vedrørende dette, råd som du buede følge til minste detalj. 

Anonymkode: 49bff...663

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det vanlig å ha smerter "resten av livet" etter en operasjon i underkroppen hvor man setter inn skruer og/eller plater? Jeg har aldri operert før, så jeg vet ikke noe om det. Jeg skal som sagt prate med dem om det når den tid kommer. 

Nei det er ikke vanlig, men hvis du f. eks merker smerter ved en spesifikk treningsøvelse så bør du unngå akkurat den øvelsen. Mest sanbsynlig merker du ingenting, og kan leve helt normalt. Har du smerter nå, før operasjonen ? 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke vanlig, men hvis du f. eks merker smerter ved en spesifikk treningsøvelse så bør du unngå akkurat den øvelsen. Mest sanbsynlig merker du ingenting, og kan leve helt normalt. Har du smerter nå, før operasjonen ? 

Ja, det er derfor jeg skal operere. Har hatt smerter i over ett år, grunnet et brudd som ikke har grodd skikkelig (stabilt brudd, skulle gro av seg selv). De må derfor operere. 

Skrevet

Du vil nok få god informasjon på sykehuset i forkant, og antageligvis vil du få besøk av fysioterapeut mens du er innlagt som skal hjelpe deg i gang :) Vi her inne kan bare anta og synse - du må selvsagt høre på kvalifisert personell på sykehuset! 

Jeg antar at du må belage deg på å droppe jogging en stund. Styrketrening av overkropp kommer du nok i gang med ganske raskt om du ønsker, og kanskje noen øvelser for beina. Jogging er svært belastende for knoklene i underkroppen. Etter en hofteoperasjon fikk ikke jeg jogge på 6 mnd minimum etter operasjon, men jeg kunne trene styrke, sykle, og gå fjellturer :) Dette varierer jo selvsagt fra operasjon til operasjon! 

Anonymkode: 66aeb...d9e

Skrevet

Jeg skjønner at jeg får info om dette!! :) Men jeg lurer på generelle allmenne erfaringer. Jeg har som sagt aldri blitt operert før, så jeg vet ikke hva som er vanlig å forvente i månedene og årene etter en operasjon. Selvfølgelig skal jeg snakke med lege og fysioterapeut og følge deres råd. Men nå, lang tid i forkant av operasjonen, vil jeg bare ha litt allmennkunnskap om dette. Og jeg skjønner at jeg kan trene styrke på overkropp tidlig etter en operasjon i underkropp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...