Gå til innhold

Kan ikke jobbe med det jeg vil fordi jeg er kvinne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere. Jeg har funnet noe jeg kunne tenkt meg å jobbe som ved siden av studiene. Var inntil nylig ganske bestemt på dette og hadde funnet en del stillinger også, men etter en samtale med min mor føler jeg meg litt nedfor. For henne er det ikke snakk om at jeg som er kvinne søker denne jobben. Hun ble litt provosert faktisk fordi "jeg prøver å si at kvinner kan gjøre alt menn kan gjøre". Dette var ganske uforventet og føltes egentlig som et svik, for jeg hadde aldri tenkt at min mor kom til å si noe sånt. Hun mener at det er "en mannsjobb" som er farlig for meg fordi jeg er en kvinne. Helt siden jeg var liten har jeg tenkt at det er en selvfølge at jeg kan få gjøre akkurat det jeg vil, uten at jeg må tenke på kjønn. Helt ærlig er det ganske skuffende å høre noe sånt. Dette er foressten ikke en jobb som er fysisk belastende (i tilfelle noen lurer på det). Kommer nok uansett til å søke, men trenger andres tanker..

Anonymkode: 016aa...af5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres merkelig ut! Jeg greier ikke å komme på en jobb hvor jeg tenker det vil være et problem. Du vil ikke dele hvilken type jobb?

Anonymkode: 0304d...0bd

• Liker 5
Skrevet

Det høres ut som om moren din har litt dårlige holdninger. 

Anonymkode: e20fd...d82

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres merkelig ut! Jeg greier ikke å komme på en jobb hvor jeg tenker det vil være et problem. Du vil ikke dele hvilken type jobb?

Anonymkode: 0304d...0bd

En type vakt

Skrevet

Nå vet jeg ingenting om deg og din mor, men har hun vært oppvokst i en tid hvor sånne holdninger var normalt? Noen sånne tanker sitter igjen selv om man kanskje ikke viser det/vil innrømme det. Hun kan ha oppdratt deg annerledes enn hennes foreldre gjorde, men det kan hende hun har noen «fastsittende» tanker fra hennes oppvekst som gjør at hun reagerer sånn.  

Sier IKKE at hun har rett, bare prøver å forstå. 

Da moren min vokste opp i en tid hvor feminisme hadde såvidt begynt, så hun møtte mange fordommer og ble lært holdninger som ikke er akseptabelt i dag.

Hun har jo oppdratt meg til å si jeg kan bli hva jeg vil fordi det er forventet av det dagens samfunn at man kan bli det man ønsker uansett hvilket kjønn du har, men jeg merker jo at noen av holdningene hennes sier det motsatte (ikke om jobb, men hun har nevnt andre ting som å passe på huset siden jeg er kvinne etc). 

Anonymkode: 948ab...fd7

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå vet jeg ingenting om deg og din mor, men har hun vært oppvokst i en tid hvor sånne holdninger var normalt? Noen sånne tanker sitter igjen selv om man kanskje ikke viser det/vil innrømme det. Hun kan ha oppdratt deg annerledes enn hennes foreldre gjorde, men det kan hende hun har noen «fastsittende» tanker fra hennes oppvekst som gjør at hun reagerer sånn.  

Sier IKKE at hun har rett, bare prøver å forstå. 

Da moren min vokste opp i en tid hvor feminisme hadde såvidt begynt, så hun møtte mange fordommer og ble lært holdninger som ikke er akseptabelt i dag.

Hun har jo oppdratt meg til å si jeg kan bli hva jeg vil fordi det er forventet av det dagens samfunn at man kan bli det man ønsker uansett hvilket kjønn du har, men jeg merker jo at noen av holdningene hennes sier det motsatte (ikke om jobb, men hun har nevnt andre ting som å passe på huset siden jeg er kvinne etc). 

Anonymkode: 948ab...fd7

Ja, det kan være. Men vil si at hun har gode holdninger ellers, så kan hende akkurat dette er noe som sitter igjen.

Skrevet

Da hører du rett og slett ikke på det moren din sier i dette tilfellet ;) . Så lenge det er en jobb du ønsker deg og du regner med du kan mestre den, så søker du - og så får arbeidsgiver bedømme om du er god nok til å bli ansatt. 

• Liker 1
Skrevet

Så klart du kan jobbe med hva du vil!! Ikke hør på din mor!!

Anonymkode: 4645c...0ae

Skrevet

Er det fengselsbetjent eller noe lignende der det er en fordel å ha styrken til en mann hvis det skulle skje noe? Hvis det er noe sånn er hun vel bare bekymret for at du skal bli skadet på jobb. 

Anonymkode: 46bd7...54c

• Liker 2
Skrevet

Hvilke type vakt? Hva tenker du gjøre om du blir angrepet av en mann? Trener du styrke i det hele tatt? 

Ellers forstår jeg godt at moren din fraråder yrker der du kan bli angrepet og må slåss fysisk. Ikke at det er spesielt trygt som mann heller, blir man angrepet uten at man ser personen, så har man ofte tapt uansett om man er mann eller kvinne. Om du er kvinnlig vakt ville jeg tro sjansen for å bli voldtatt i tillegg til å bli banket er der

Anonymkode: e6ae7...4c8

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok 3-årig utdanning og fikk toppkarakterer. Da jeg skulle ut å søke jobber fikk jeg på alle tre stedene jeg søkte på beskjed om at de ikke ansetter kvinner. En kvinne vil ødelegge det gode miljøet, kvinner tåler ikke manne-spøking, kvinner er så gode på ute-arbeid osv. Jeg søkte ikke flere steder. Tok heller ny utdanning.

Er mange godt innarbeidede holdninger der ute.

Anonymkode: 1c774...4d7

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Din mor har sikkert en gammeldags holdning, når det gjelder yrker. Ikke hør på henne, du kan jobbe med akkurat det du vil.

Gjest Dævendøtte
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei dere. Jeg har funnet noe jeg kunne tenkt meg å jobbe som ved siden av studiene. Var inntil nylig ganske bestemt på dette og hadde funnet en del stillinger også, men etter en samtale med min mor føler jeg meg litt nedfor. For henne er det ikke snakk om at jeg som er kvinne søker denne jobben. Hun ble litt provosert faktisk fordi "jeg prøver å si at kvinner kan gjøre alt menn kan gjøre". Dette var ganske uforventet og føltes egentlig som et svik, for jeg hadde aldri tenkt at min mor kom til å si noe sånt. Hun mener at det er "en mannsjobb" som er farlig for meg fordi jeg er en kvinne. Helt siden jeg var liten har jeg tenkt at det er en selvfølge at jeg kan få gjøre akkurat det jeg vil, uten at jeg må tenke på kjønn. Helt ærlig er det ganske skuffende å høre noe sånt. Dette er foressten ikke en jobb som er fysisk belastende (i tilfelle noen lurer på det). Kommer nok uansett til å søke, men trenger andres tanker..

Din mor skal du ikke høre på, hun henger ikke helt med :)

Kjør på, har selv valgt å jobbe i et utradisjonelt yrke hvor 98% var menn (blitt bedre de ti siste åra).  Har blitt folk av meg også. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok 3-årig utdanning og fikk toppkarakterer. Da jeg skulle ut å søke jobber fikk jeg på alle tre stedene jeg søkte på beskjed om at de ikke ansetter kvinner. En kvinne vil ødelegge det gode miljøet, kvinner tåler ikke manne-spøking, kvinner er så gode på ute-arbeid osv. Jeg søkte ikke flere steder. Tok heller ny utdanning.

For noe vissvass! Hvordan man er som person avgjør saken, ikke kjønn. Ikke hatt noe problem med å jobbe med bare menn, så lenge de hadde skjønt at selv om jeg er kvinne får jeg til ting som ses på som "mannfolkjobb". 

Anonymkode: 8b11d...df9

• Liker 1
Skrevet

Kommer jo an på hvilken type vakt. Når jeg jobbet som dørvakt hadde vi noen kvinnelige dørvakter, og det kreves mye mer av dem enn av mannlige.

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

I alle dager... Hva slags jobb/bransje var dette?

Jeg har forøvrig vært dørvakt selv, og det er ingenting i veien for at kvinner kan gjøre det, men det bør helst være en mann i backup hvis gjester blir voldelige. Kvinner må bruke snakketøyet mer enn muskler, og mange gjester reagerer positivt på å bli kastet ut av en søt blondine fremfor en diger brande.

TS, kan det være at moren din bare er bekymret for deg?

Uansett, søk i vei! 

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

En type vakt

Har ei venninne med langt blondt hår og silikonpupper som jobber som vekter. Hun er veldig godt trent og 175 høy, så null stress det.

Anonymkode: 03d87...760

Skrevet

Fikk selv høre der jeg søkte jobb nå at sjefen hadde holdt på i dette yrket i mange år og ennå ikke hatt noe kvinne ansatt. 5 søkere og jeg var eneste kvinne og fikk jobben. 

Skrevet

Kan det være slik at hun egentlig bare er redd for deg, men at det kom ut litt feil?

Anonymkode: 3ba3f...7ba

Skrevet (endret)
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Har ei venninne med langt blondt hår og silikonpupper som jobber som vekter. Hun er veldig godt trent og 175 høy, så null stress det.

Jeg lurer på om det blir stress om hun møter en mann som er veldig uvillig og eventuelt kan bli fysisk truende. Om dette er en faktor i en slik jobb, så virker det jo åpenbart at moren er inne på noe. 

Når vi ikke vet hvilken jobb det er snakk om så er det jo ikke vits å svare spesifikt på Anonymkode: 016aa...af5 sitt spørsmål. Alt må jo vurderes opp mot eventuelle arbeidsoppgaver i jobben hun søkte

Endret av megda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...