AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #1 Skrevet 4. desember 2018 Jeg vet egentlig ikke helt hvor jeg vil med dette, for egentlig føler jeg vel bare for å lufte mine tanker litt anonymt. Jeg studerer 2. året på et 5-år langt studie. Jeg flyttet til en helt annen del av landet der jeg ikke kjente en eneste person. Jeg ble kjent med 3 stykker på studiet første året, og vi var en fin gjeng som festet litt sammen, drakk kaffe og hadde kollokvier. Det som skjedde var at en av de strøk og må gå året på nytt, vi tre andre besto, men hun andre bor et stykke fra byen og jobber en del og er derfor aldri på universitetet eller med på noe sosialt lenger. Så ble det liksom til at jeg og hun tredje var de eneste "igjen". Jeg har hittil trodd at vi har et greit vennskap, vi er litt ulike, men samtidig er vi også ganske like i at vi begge er opptatt av å gjøre det bra på studiet og vi er samfunnsmessig engasjerte. Vi har også vært på et par studieturer sammen. Jeg har vel egentlig ikke merket noe før for rundt et par måneder siden. Jeg føler hun har blitt mye kaldere mot meg og vi har ikke lenger noe interessante og engasjerte samtaler, men bare mer smalltalk. Hver gang jeg prøver å starte en samtale om et type tema vi før har kunnet diskutere så bare avfeier hun det jeg sier og gidder ikke fortsette. Der jeg har merket det best er likevel i den nye kollekviegruppen vår. Det er vi to, i tillegg til to andre som vi kjente fra første året. Jeg syns hun har blitt så utrolig kjip de gangene vi møtes. For det første vil hun helst bare diskutere stoffet overflatisk, for hun mener at det å gå i dybden er noe man må gjøre hver for seg, fordi vi ikke skal hjelpe hverandre til å bli gode. Hun har ikke uttalt det så direkte, men det er det hun mener. I tillegg når vi skal diskutere oppgaver som skal leveres inn (dette er oppgaver som ikke er obligatoriske, og som ikke teller. Vi skal lære av de), så kan vi knapt gå igjennom hva oppgaven går ut på fordi da kan vi risikere at noen får ideer fra andre og da blir det ingen konkurranse. Det jeg likevel reagerer mest på er at hver gang jeg prøver å få opp et tema jeg vil gå litt inn på, eller jeg har en mening om noe så snakker hun til meg på en bestemt og overbærende måte der hun kort avfeier meg for så å begynne på noe nytt slik at vi ikke får diskutert det jeg ville snakke om. Ei av de på gruppa er ikke norsk og kan derfor være litt treigere til å forstå ting og ha litt problemer med språket, og hver gang hun stiller et spørsmål som er litt "dumt", så bare enten overser hun det og svarer på noe annet eller stiller et eget spørsmål. Nå høres dette kanskje veldig åpenbart og ille ut, og det er nok fordi jeg har irritert meg veldig over det den siste tiden, så det er ikke like fremtredende i og med at vi ikke har kollokvie så ofte og vi også har normale samtaler i kollokviene. Problemet er at jeg føler at jeg ikke får noe ut av disse møtene lenger omtrent, annet enn å være sosial. Jeg skulle ønske jeg hadde en skikkelig god kollokviegruppe. Jeg har tenkt på å finne en annen, men jeg kjenner ingen andre på studiet og jeg er ikke så flink til å bli kjent med folk sånn når alle allerede er blitt kjent og funnet sin gjeng.. Jeg har også vurdert å si det til de to andre i gruppa om de merker noe, men er redd for at det bare er jeg som er ømfintlig, og i tillegg kjenner jeg de ikke sånn kjempegodt privat, og hun kjenner de egentlig bedre enn meg. Beklager et langt og sikkert rotete og uoversiktlig innlegg, men dette har virkelig irritert meg i det siste og jeg skjønner jo egentlig ikke hvorfor det er blitt sånn. Jeg trengte bare å få det ut og å dele det med noen. Anonymkode: 30143...a24
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #2 Skrevet 4. desember 2018 Jeg innser forresten at overskriften muligens er litt misvisende da det ikke er kollokviegruppen i seg selv som er problemet. Beklager det. Anonymkode: 30143...a24
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #3 Skrevet 4. desember 2018 Jeg tenker egentlig at det er naturlig at dynamikken i gruppen endrer seg når gruppen endrer seg på denne måten du beskriver. På mitt studium setter fakultetet sammen grupper med obligatoriske gruppemøter hver uke. Hvert semester endres det. Det er veldig tydelig hvordan gruppesammensetningen påvirker både trivsel og læringsmiljø i gruppen. Personlig ville jeg ha gått ut av kollokviegruppen og forsøkt å bevare den sosiale kontakten. Anonymkode: ee14c...ea8
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #4 Skrevet 4. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker egentlig at det er naturlig at dynamikken i gruppen endrer seg når gruppen endrer seg på denne måten du beskriver. På mitt studium setter fakultetet sammen grupper med obligatoriske gruppemøter hver uke. Hvert semester endres det. Det er veldig tydelig hvordan gruppesammensetningen påvirker både trivsel og læringsmiljø i gruppen. Personlig ville jeg ha gått ut av kollokviegruppen og forsøkt å bevare den sosiale kontakten. Anonymkode: ee14c...ea8 Men hvorfor er det naturlig? Jeg kunne skjønt det om hun som lager dårlig stemning hadde vært ny i gruppa, men jeg har jo vært på gruppe med henne hele tiden. Hun var ikke slik før. Anonymkode: 30143...a24
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #5 Skrevet 4. desember 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor er det naturlig? Jeg kunne skjønt det om hun som lager dårlig stemning hadde vært ny i gruppa, men jeg har jo vært på gruppe med henne hele tiden. Hun var ikke slik før. Anonymkode: 30143...a24 Fordi dynamikken i gruppen påvirkes av flere ulike faktorer, ikke bare dere to. For å være ærlig synes jeg det er litt overraskende at du ikke forstår dette konseptet. Når det er sagt er det en gjenganger i hver gruppe jeg har vært på at det er et par studenter som ikke skjønner et bær av gruppedynamikk. Dette er typisk de som utviser lite forståelse for andres deltakelse og bidrag i gruppen, samt er lite tilpasningsdyktige til endringer i gruppesammensetning. Jeg tenker at man alltid må gå inn i gruppearbeid med tanken om at dette er en gruppeprosess. Noen ganger fungerer det bra, og andre ganger fungerer det dårlig. Hvis det fungerer dårlig må man ta noen grep som gruppe. Jeg synes det er en dårlig idé å ta opp problematikken med de to andre gruppemedlemmene for eksempel. Da skaper man jo enda mer trøbbel. Anonymkode: ee14c...ea8 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #6 Skrevet 4. desember 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi dynamikken i gruppen påvirkes av flere ulike faktorer, ikke bare dere to. For å være ærlig synes jeg det er litt overraskende at du ikke forstår dette konseptet. Når det er sagt er det en gjenganger i hver gruppe jeg har vært på at det er et par studenter som ikke skjønner et bær av gruppedynamikk. Dette er typisk de som utviser lite forståelse for andres deltakelse og bidrag i gruppen, samt er lite tilpasningsdyktige til endringer i gruppesammensetning. Jeg tenker at man alltid må gå inn i gruppearbeid med tanken om at dette er en gruppeprosess. Noen ganger fungerer det bra, og andre ganger fungerer det dårlig. Hvis det fungerer dårlig må man ta noen grep som gruppe. Jeg synes det er en dårlig idé å ta opp problematikken med de to andre gruppemedlemmene for eksempel. Da skaper man jo enda mer trøbbel. Anonymkode: ee14c...ea8 Så du mener det er min feil fordi jeg ikke forstår at gruppedynamikken gjør at hun har forandret seg helt i hennes væremåte mot meg? Hva mener du jeg skal gjøre da? Bare sitte der uten å si et ord? Da kan jeg jo likevel bare slutte å møte de. Anonymkode: 30143...a24
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #7 Skrevet 4. desember 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du mener det er min feil fordi jeg ikke forstår at gruppedynamikken gjør at hun har forandret seg helt i hennes væremåte mot meg? Hva mener du jeg skal gjøre da? Bare sitte der uten å si et ord? Da kan jeg jo likevel bare slutte å møte de. Anonymkode: 30143...a24 Nei, nå leser du jo hva du vil ut av innlegget mitt. Det jeg skriver er at jeg synes det er dårlig å snakke om venninnen din til de to andre gruppemedlemmene. Enten får du ta det opp direkte med henne eller ta det opp i gruppen, eventuelt finne deg en ny gruppe eller jobbe selvstendig. Hvis du velger å ta det opp med henne eller i gruppen gjelder det jo å ta det opp på en saklig og lite angripende måte. Jeg synes du utviser utrolig lite forståelse for hva som påvirker gruppedynamikk, og det er jo klart at det ikke vil hjelpe deg i en sånn setting her. Du skylder jo bare på denne venninnen din uten å reflektere over hvordan gruppen som helhet har endret seg. Anonymkode: ee14c...ea8 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #8 Skrevet 4. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, nå leser du jo hva du vil ut av innlegget mitt. Det jeg skriver er at jeg synes det er dårlig å snakke om venninnen din til de to andre gruppemedlemmene. Enten får du ta det opp direkte med henne eller ta det opp i gruppen, eventuelt finne deg en ny gruppe eller jobbe selvstendig. Hvis du velger å ta det opp med henne eller i gruppen gjelder det jo å ta det opp på en saklig og lite angripende måte. Jeg synes du utviser utrolig lite forståelse for hva som påvirker gruppedynamikk, og det er jo klart at det ikke vil hjelpe deg i en sånn setting her. Du skylder jo bare på denne venninnen din uten å reflektere over hvordan gruppen som helhet har endret seg. Anonymkode: ee14c...ea8 Du legger jo veldig mye vekt på at det er dårlig av meg å snakke om henne til de andre, når jeg skriver at jeg ikke har tenkt å gjøre det. Det er mulig jeg utviser dårlig forståelse, jeg vet ikke hvordan jeg skal vurdere sånt, men for min del er det åpenbart hvor problemet ligger når gruppen og diskusjoner fungerer utmerket når hun ikke er tilstede. Anonymkode: 30143...a24
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #9 Skrevet 4. desember 2018 Forslagene til ab ...ea8 er gode, men jeg syns han/hun er vel krass. TS forteller at det ikke bare er i gruppen denne ene personen har forandret seg, de har jo vært venner før gruppen kom sammen. Venninnen har også endret seg når bare de to er sammen. Jeg tenker at enten bør TS ta opp problemet en til en med venninnen, eller ta det med hele gruppen om det er der problemet er størst. Gruppen som helhet bør vurdere sammen hvordan de ønsker å jobbe, ikke bare gjøre som den som roper høyest ønsker. Det er også ufint å avfeie folk som deltar på den måten venninna gjør. Hva betyr mest for deg TS? Å beholde venninna eller ha en god kollokvie? Nå er det snart nytt semester. Kan det være en idé å søke etter nye å jobbe sammen med? Enten via Blackboard (eller hva dere bruker), eller om du er med i en forening eller annet frivillig som omhandler ditt fag? I alle tilfeller skader det ikke å utvide bekjenskapskretsen. Ofte lønner det seg å skille venner fra "kolleger" i kollokvier. Ha en arbeidsgruppe du kun diskuterer fag med og en vennegjeng for sosial omgang. Anonymkode: a5205...264
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #10 Skrevet 4. desember 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forslagene til ab ...ea8 er gode, men jeg syns han/hun er vel krass. TS forteller at det ikke bare er i gruppen denne ene personen har forandret seg, de har jo vært venner før gruppen kom sammen. Venninnen har også endret seg når bare de to er sammen. Jeg tenker at enten bør TS ta opp problemet en til en med venninnen, eller ta det med hele gruppen om det er der problemet er størst. Gruppen som helhet bør vurdere sammen hvordan de ønsker å jobbe, ikke bare gjøre som den som roper høyest ønsker. Det er også ufint å avfeie folk som deltar på den måten venninna gjør. Hva betyr mest for deg TS? Å beholde venninna eller ha en god kollokvie? Nå er det snart nytt semester. Kan det være en idé å søke etter nye å jobbe sammen med? Enten via Blackboard (eller hva dere bruker), eller om du er med i en forening eller annet frivillig som omhandler ditt fag? I alle tilfeller skader det ikke å utvide bekjenskapskretsen. Ofte lønner det seg å skille venner fra "kolleger" i kollokvier. Ha en arbeidsgruppe du kun diskuterer fag med og en vennegjeng for sosial omgang. Anonymkode: a5205...264 Jeg kjenner ingen andre på studiet, dessverre. Jeg vet at fakultetet la ut en beskjed på canvas om at de som ikke hadde, men ville ha kollokviegruppe kunne sende epost til de, også skulle de formidle videre folk som ville være i gruppe, men som ikke hadde noen. Jeg vet ikke om de gjør det hvert semester, eller om det bare er i begynnelsen av året eller hvordan det er. Jeg tenker i alle fall å vurdere det nøye, for så å følge med om det blir lagt ut igjen. Jeg er egentlig ganske stille av meg, og er ikke så flink til å komme i kontakt med andre sånt helt uten videre, så jeg tror ikke jeg tørr å bare finne noen og spørre de. Jeg er for så vidt enig i at ab...ea8 har gode poeng, men jeg får ikke noen særlig konkrete forslag ut av det. Jeg tror kanskje en del av problemet er at vi ikke har noen plan for gruppa. Ingen av oss har studert før, bortsett fra hun ene som har tatt ledelsen. For å være ærlig så aner jeg ikke hvordan man gjør det, men det hadde kanskje vært en ide å prøve å sette opp en litt mer strukturert plan for de gangene vi møtes. Jeg vet ikke helt. Jeg må innrømme at akkurat nå føler jeg meg faktisk ganske nedtrykt og jeg gruer meg faktisk til ny kollokvie på torsdag. Jeg er muligens litt vel sensitiv nå, men det går faktisk en del inn på meg og jeg skulle virkelig ønske at det ikke var slik. Jeg er ikke vant til at andre oppfører seg slik, men har alltid samarbeidet veldig godt i de gruppene jeg har vært i både på vgs og da jeg var i militæret. Jeg har heller aldri hatt noen sånne problemer med de vennene jeg har hjemme. Anonymkode: 30143...a24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå