SoWhat? Skrevet 4. desember 2018 #1 Skrevet 4. desember 2018 Jeg har faktisk aldri stilt meg selv det spørsmålet. Jeg bor i et område hvor det er mennesker fra flere land, og som tilhører ulike religioner. Har også halve slekta fra et annet (europeisk) land. Det er noen forskjeller fra den kulturen kontra den norske, men det går mest i mat,-og drikketradisjoner. De er også mer sosiale og ikke minst familiære. De er katolikker, og utøver religionen mer enn nordmenn. Det er de største forskjellene, og ikke noe bemerkelsesverdig. Jeg har bodd i dette området og andre liknende områder i mer enn 20 år, og er liksom bare vant til det. Jeg har reflektert lite over det, annet enn at jeg *setter pris på* nabolaget. Lite bråk, og det som har vært, har stort sett folk fra Russland og Øst-Europa stått for. Det er de som har dratt hit narkotika, og som kniver( bokstavelig talt iblant) om de "forretningene". Merk at jeg ikke skriver at det er typisk dem, men det er det bråket som har vært. Mange andre fra samme land er veldig arbeidsomme og holder seg for seg selv. Lite sosiale foruten med hverandre, men "skikkelige" folk. Men ut over hva jeg har erfart, hvor ligger nytten i det flerkulturelle mangfoldet? Jeg mener ikke gleden eller fornøyelse, men nytte? Begrunn helst hvis dere svarer, for ellers blir jeg ikke klokere.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #2 Skrevet 4. desember 2018 Det er ikke noen nytte. Det eneste positive er maten. Utvalget av mat har blitt mer mangfoldig, likevel kan nok det kanskje hende at vi hadde fått den maten likevel fordi folk reiser mer enn før. For øvrig er det bare vestlige, hvite land som trenger "kulturelt mangfold". Hvor ofte har du hørt at det trenges flere hvite i Asia eller flere hvite i Afrika? Aldri, fordi "kulturelt mangfold" er mangfold uten hvite. Diversity - mangfold i alle sine positive ordelag er alltid i betydningen mindre hvite mennesker. Anonymkode: 281a3...29b 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #3 Skrevet 4. desember 2018 Jeg har ikke tenkt så veldig mye på det spørsmålet, men det første jeg kommer på er fremmedfrykt. Historisk sett så fører fremmedfrykt til mye krig, konflikter og jævelskap. Mennesker har veldig lett for å hate andre som er annerledes. Jeg tror det kan ha noe med at vi har lang historie med å tilhøre stammer, og alle utenfor den stammen er fiender. Man ser jo også gjerne at noen litt eldre mennesker som ikke har noe direkte erfaring med innvandrere er fryktelig rasistiske - både i Norge og andre steder i verden. Jo mer avstand du har fra disse menneskene, jo enklere er det å hate dem. Så med globalisering så forsvinner noe av dette. Jeg er oppvokst i Oslo og kjenner folk fra utrolig mange forskjellige bakgrunner. Jeg er kjent med kulturen deres og hvordan de er som mennesker. Jeg føler derfor at jeg ikke har så lett for å mislike innvandrere på samme måte som andre uten den erfaringen. Og når flere folk har det vanskeligere for å hate andre folkeslag, så blir det mindre konflikter i verden. Anonymkode: 1b7f8...bb0 1
SoWhat? Skrevet 4. desember 2018 Forfatter #4 Skrevet 4. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke tenkt så veldig mye på det spørsmålet, men det første jeg kommer på er fremmedfrykt. Historisk sett så fører fremmedfrykt til mye krig, konflikter og jævelskap. Mennesker har veldig lett for å hate andre som er annerledes. Jeg tror det kan ha noe med at vi har lang historie med å tilhøre stammer, og alle utenfor den stammen er fiender. Man ser jo også gjerne at noen litt eldre mennesker som ikke har noe direkte erfaring med innvandrere er fryktelig rasistiske - både i Norge og andre steder i verden. Jo mer avstand du har fra disse menneskene, jo enklere er det å hate dem. Så med globalisering så forsvinner noe av dette. Jeg er oppvokst i Oslo og kjenner folk fra utrolig mange forskjellige bakgrunner. Jeg er kjent med kulturen deres og hvordan de er som mennesker. Jeg føler derfor at jeg ikke har så lett for å mislike innvandrere på samme måte som andre uten den erfaringen. Og når flere folk har det vanskeligere for å hate andre folkeslag, så blir det mindre konflikter i verden. Anonymkode: 1b7f8...bb0 Takk for et svar som jeg syns hørtes rimelig ut. Har googla og lest mange steder, men over alt blir jeg møtt med at kulturelt mangfold er viktig, uten at noen har gitt svar på hvorfor. Du er den første faktisk 🙂 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå