Gjest Anonymous Skrevet 30. mars 2005 #1 Skrevet 30. mars 2005 lurer på noe ang. personer som er i en psykose. forstår de når de forteller deg noe? det kommer sikkert ann på hvor hardt "angrepet" man er, men jeg kjenner ei som var i psykose. Hun forsto aldri noe når jeg prøvde å snakke henne til fornuft. Hver gang jeg prøvde å fortelle henne at foreldrene hennes ikke var trollmenn/hekser så lo hun av meg som om jeg var dum. kan en person aldri forstå når en "normal" prøver å snakke vett til en annen om sykdommen dems? forstår ikke dette jeg.
Gjest Lizzi Skrevet 30. mars 2005 #2 Skrevet 30. mars 2005 Nå er ikke jeg noen ekspert på området, men jeg kan litt: Personer i psykose har en annen virkelighetsoppfatning enn friske. Noen kan være psykotisk på bare noen områder og hos andre er det gjennomgående på alle områder. De vet og tror ikke selv at de er syke. De kan oppfatte det du sier som noe helt annet enn det i virkeligheten er. De kan se ting som ikke er der. De kan tro de er forfulgt. De kan tro de er noen annen enn de er. De kan se på tv og tro det er dem delv de prater om... osv. Og de fleste blir friske igjen.
Mathias Skrevet 30. mars 2005 #3 Skrevet 30. mars 2005 Når man SER at veggen er blå, da SER man det.... Dersom man i tilegg er kunstig oppgiret blir en ikke veldig fornøyd når det kommer noen som skal innbille deg at du er syk som ser det du ser...
Miss Marple Skrevet 30. mars 2005 #4 Skrevet 30. mars 2005 Det vil som svar på spørsmålet ditt at det sannsynligvis ikke når inn, for de opplever det som løgn. Men de aller fleste har friske øyeblikk, og det er da det er viktig å gripe inn, å vite hvilke knapper man må trykke på for å beholde personen i vår felles virkelighetsoppfatning så lenge som mulig.
Gjest Anonymous Skrevet 30. mars 2005 #5 Skrevet 30. mars 2005 Når de er ute av psykosen igjen, vil de kunne forstå at det var en psykose. Men mens man er i en psykose er virkelighetsoppfatningen endret - man opplever altså virkeligheten på en annen måte enn den er.
Gjest Anonymous Skrevet 31. mars 2005 #6 Skrevet 31. mars 2005 Når man SER at veggen er blå' date=' da SER man det.... Dersom man i tilegg er kunstig oppgiret blir en ikke veldig fornøyd når det kommer noen som skal innbille deg at du er syk som ser det du ser...[/quote'] jaja. gjorde jo ikke det for å være slem mot henne heller. jeg fattet det bare ikke i begynnelsen. jeg trodde hun tullet rett og slett. etterhvert forsto jeg jo at noe var seriøst galt. allikevel trodde jeg at jeg kunne hjelpe ved å beroligge henne ved å fortelle at foreldrene ikke var trollmenn osv. hun mente også at alle rundt henne var fotsoldater, og ble kjempe sint når de ikke gjorde som hun ville.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå