Gå til innhold

Hvordan er det å jobbe i bofellesskap/bokollektiv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som gjør det og vil dele sine erfaringer? Jeg har fått tilbud om å jobbe som ringevikar i et bofellesskap (psykisk utviklingshemmede), og lurer litt på hva jeg kan møte :) 

Hvordan ser en vanlig dag ut? Stor forskjell på dag-, kvelds- og nattevakt? Hva er mest utfordrende? Og hva forventes av ufaglærte vikarer?

Anonymkode: 1227e...892

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobbet i et sånt en sommer. Utrolig krevende jobb der jeg vanligvis jobber både dag og kveld, altså 14 timer til sammen hver vakt. Var på en bruker som hadde 2:1 personale, og ble veldig sliten av det, både fordi brukeren var veldig intens, samtidig som den var voldelig og spyttet. 

Dette er min erfaring, og det hele kommer egentlig an på hva slags brukere du blir satt til å jobbe med. 

Anonymkode: 8fe5d...f02

Skrevet

Det kommer jo ann på brukerene.Noen er lette, andre kan være frustrerte og dermed bruke vold. Noen må bruke bleie, andre klarer det meste selv, noen er i rullestol, noen er unge, noen er gamle. 

Har jobbet med de i 15 år og stortrives. Slv tøffe dager blir gode når man ser ting virker, når man får en klem osv.

Anonymkode: 62b7a...5ca

• Liker 1
Skrevet

Det forventes dunfølger handlingskjeder og spør de andre når du lurer på noe. Handlingskjedene kan virke "dumme" men det er mye arbeid i slikt, og ofte en grunn til at utagering er redusert mm.

Anonymkode: 62b7a...5ca

Skrevet
På ‎04‎.‎12‎.‎2018 den 18.03, AnonymBruker skrev:

Noen her som gjør det og vil dele sine erfaringer? Jeg har fått tilbud om å jobbe som ringevikar i et bofellesskap (psykisk utviklingshemmede), og lurer litt på hva jeg kan møte :) 

Hvordan ser en vanlig dag ut? Stor forskjell på dag-, kvelds- og nattevakt? Hva er mest utfordrende? Og hva forventes av ufaglærte vikarer?

Anonymkode: 1227e...892

Jeg er Helsefagarbeider og jobber i bofelleskap med psykisk utviklingshemmede :) Først av alt, så flott du har lyst til det ! Det trengs vikarer på hele fjøla. Jeg jobber nå kun natt i bofelleskapet men jobber dag / kveld tidligere. Det er forskjellig fra bruker til bruker, ingen av brukerne er like. Noen krever mye, andre lite, noen sitter i rullestol, noen har ikke språk, å de fleste har mange utfordringer. Jeg anbefaler deg å høre litt hva slags bolig det er før du begynner, for det er jo noen som er tyngre en andre. Ville du trives med de som er mulit funksjonshemmede, eller de som har mye tvang og makt ? som sakt alle er forskjellge. Men i bunn å grunn handler jobben om å bistå brukerne i deres liv å hverdag. det er derfor vi er her for å bistå slik at de skal ha det best mulig. Det er en veldig bra jobb altså :)

Jeg krever av vikarene jeg har på opplæring at de følger godt med, at de leser seg opp på permer om brukene, at de tar del i egen opplæring,og at de spør. Samme som da de begynner å jobbe egne vakter, samarbeid er viktig .

LYKKE til

Skrevet

Jeg er sosionom og har både jobbet med ROP (rus og psyk) og på barnevernsinstitusjoner. 

Har jobbet 8t dag, døgn medlever og natt (våken). Hva som er mest utfordrende er umulig å svare på, for det spørs så utrolig på situasjonen den dagen. 

Jeg har hatt noen netter hvor jeg bare har møtte kjøre rundt i panikk for å finne en ruset ungdom, og jeg har hatt netter hvor jeg har fått sett en 7 episoder av en serie på rappen uten avbrytelser. Jeg har blitt slått, sparken, spyttet på, kastet stein på, skjelt ut, skreket tilt, fått drapstrusler og blitt kalt de fleste stygge ordene du kan tenke deg. Men jeg har også hatt dager hvor jeg har fått en klem, oppnådd tillit, fått lov til å bli kjent med dem, opplevd at de gjør det bra på skolen, sett de score i en fotballkamp, ledd til tårene triller og virkelig kjent på menneskelighet. Og selv om det absolutt er mest av det vonde så veier de gode dagene utrolig tungt. 

Jeg tror man må være en viss type menneske for å trives med slik jobbing. De som bor der har som regel ikke spesielt lyst til å bo der, de er sinna på systemet og for dem så er du systemet. Det er vondt å høre at de tror du gir faen i deg og kun er der for pengene, når du i realiteten virkelig oppriktig bryr deg.

Jeg begynte som ufaglært vikar (som student da), og da forventes det egentlig bare det samme som det gjorde når jeg var hjemme hos meg selv :P At jeg ryddet, plukket litt opp etter folk, satt på vask, osv. På nattevakter kommer det veldig an på hvordan miljøet er der du har nattevakt. Noen nattevakter må man gå å sjekke inn på folk hver time, mens andre må du bare være der. Veldig forskjellig :) 

Anonymkode: 7fe12...3fa

Skrevet

Så fine innlegg flere av dere skriver her. Utrolig fint å se at dere er så dedikerte i en utrolig viktig jobb. Veldig oppmuntrende å lese :blomst:

Anonymkode: 46057...dc1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...