Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen,

Jeg er 36 år, blir 37 i august. Jeg og min samboer ønsker oss et barn sammen. Jeg har to fra før, 8 og 11år. 

Min samboer er 8 år yngre enn meg, vi har det strålende sammen og ønsker å få barn sammen.

Vet at det ikke finnes noen fasit på det jeg tenker eller bekymrer meg for, at det likegjerne kan gå plettfritt som problematisk. Umulig å vite! Allikevel så bekymrer jeg meg så for at jeg kanskje ikke skal kunne få barn med han.

Hva om jeg ikke har nok egg? Hva om barnet ikke blir frisk. Vi ønsker å bli gravide i løpet av 2019. Skjønner at man aldri kan vite, og når jeg leser om temaet fruktbarhet vs. alder, blir jeg virkelig vettskremt.

En annen tanke jeg har er at siden min kropp ikke har fått barn på 8 år, kan den da tenke at «jeg er ferdig med å produsere»? 

Finnes det noen sammenheng med dette? Kanskje dumt forklart, men siden min kropp fikk barn for henholdsvis 8 og 11 år siden, kan den nå tidligere gå i «dvale»?

Bekymrer meg alt for mye for dette rett og slett og beklager på forhånd om jeg stiller dumme spørsmål.

Vet jo at mange som er langt eldre får det til, og at det også finnes yngre som ikke får det til. Og at jeg er veldig velsignet som har fått to friske barn. Allikevel ønsker vi oss sårt et sammen!

Noen som vet noe om dette?

Anonymkode: 09f42...325

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan legge til at jeg går på hormonspiral nå, som skal tas ut i februar da jeg da har hatt den i nesten 5 år.

Kanskje gynekologen vil kunne se hvordan det ser ut der inne? Kan de se slikt? Om man har egg ol.?

Skrevet

Det finnes ikke noe fasitsvar på dette. Selv om du lett ble gravif for 8 år siden er detvingen garanti for at det går kjapt nå. Eller motsatt, du kan bli gravid 1. Syklus. Hvorfor vente til Feb m å ta ut spiral hvis du er så bekymret? Gynekologen vil kunne se anlegg for folikler/ eggposer, men det alene gir ikke noe sikkert svar på hvor mange egg som er igjen. Spør om en utredning m blodprøver og ul, så får du en pekepinn! 

Anonymkode: 6c663...84f

Skrevet

Vanskelig for oss å vite om dere kan bli gravide sammen, men jeg ble iallefall gravid med nr 2 etter ca 6 mnd. Er 37 år. I min omgangskrets har vel de fleste fått nr 2 rundt 36-38.

Anonymkode: fa909...de8

• Liker 1
Skrevet

Herregud: SLAPP AV! Du blir ikke gravid av stress!

Du kan godt få barn, noen kvinner over 50 er fruktbare.

Spis sunt, ha gode tanker, vær avslappet til dette: Det psykiske spiller også inn på graviditet, ikke bare det fysiske, selv om leger aldri nevner det!

Anonymkode: 390fa...7c0

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg fikk barn med samboer som er 9 år yngre enn meg i 2016. Jeg var 37 da jeg fødte. Nå er jeg 38, snart 39 (våren 2019) og vi venter nr 2 sammen. Det er 10 år mellom min nr 3 og minste☺ Jeg satt på samme bekymringene som deg før vi fikk barn sammen. Jeg valgte også ta en privat sjekk av egglageret, blodprøver etc. Jeg hadde ikke ventet til neste år om jeg var dere da men. Masse lykke til🤞🏻

Endret av frk.Sanna
Skrevet

Tusen takk for svar<3

Det er noen praktiske årsaker som gjør at vi venter litt, men i mellomtiden kan jeg jo absolutt reise og ta en sjekk:)

Jeg bestiller time i morgen, kan jo iallfall få tatt ut spiralen så kroppen kommer seg raskere tilbake i riktig modus om ikke annet.

Gruer meg til å ta ut spiralen, men det må bare gå som det går, ut skal den🙈

Godt å høre at det ikke bare er meg som har tenkt tanken, man finner trøst i det. Trodde aldri jeg skulle få barn igjen og alle de gangene gynekologen sa: «Oi her er det mange flotte egg», har jeg nærmest fnøst og tenkt: «Ja det må det gjerne være, for denne dama skal ikke ha fler!»

Der kan man se! Man skal aldri si aldri, det er iallfall helt sikkert!

Heldigvis sier samboer at han ikke kommer til å forlate meg dersom jeg ikke kan få, så det er iallfall godt å vite oppi det hele😊

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar<3

Det er noen praktiske årsaker som gjør at vi venter litt, men i mellomtiden kan jeg jo absolutt reise og ta en sjekk:)

Jeg bestiller time i morgen, kan jo iallfall få tatt ut spiralen så kroppen kommer seg raskere tilbake i riktig modus om ikke annet.

Gruer meg til å ta ut spiralen, men det må bare gå som det går, ut skal den🙈

Godt å høre at det ikke bare er meg som har tenkt tanken, man finner trøst i det. Trodde aldri jeg skulle få barn igjen og alle de gangene gynekologen sa: «Oi her er det mange flotte egg», har jeg nærmest fnøst og tenkt: «Ja det må det gjerne være, for denne dama skal ikke ha fler!»

Der kan man se! Man skal aldri si aldri, det er iallfall helt sikkert!

Heldigvis sier samboer at han ikke kommer til å forlate meg dersom jeg ikke kan få, så det er iallfall godt å vite oppi det hele😊

Det tok litt tid etter jeg tok ut hormonspiral før jeg ble gravid, ca 7 PP. Jeg ble gravid på første forsøk denne gangen, men mistet i SA. Det rok 3 PP før jeg ble gravid igjen med den lille jeg har i magen...☺

Skrevet

Sant - kanskje greit å få spiralen ut først som sist da!!!

Så glad for deg 😊 Herlig å høre❤️

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville tatt ut spiralen nå og brukt kondom frem til dere kan prøve :) Lykke til!

Anonymkode: 7d4dd...5af

Skrevet

Be om få å sjekket eggkvaliteten, det er en blodprøve. Hjelper ikke med mange egg om de ikke har god kvalitet. 

Anonymkode: 6c836...a0d

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Be om få å sjekket eggkvaliteten, det er en blodprøve. Hjelper ikke med mange egg om de ikke har god kvalitet. 

Anonymkode: 6c836...a0d

Det er ikke alltid sånne tester forteller alt om fruktbarheten. Jeg har kjenner ei som var ca 37 da hun tok en sånn test, og hun fikk beskjed av to leger at hun  hadde for fårlig kvalitet til å bli gravid, at hun måtte innfinne seg i og ikke kunne bli gravid.  Da hun var 43 ble hun gravid naturlig...

Og her er budskapet mitt: graviditet er komplekst, det handler ikke bare om å måle alt, for alt kan ikke måles! 

Og som jeg nevnte tidligere: det psykiske spiller også inn. 

En annen ting mnage damer glemmer er mannen! Flere menn kan være årsaken til at dama ikke blir gravid. Alt for mye fokus på alderen til dama...

Anonymkode: 390fa...7c0

• Liker 2
Skrevet

Huff, jeg går og bekymrer meg gal over det samme. Jeg er 37 år og har først nå funnet den jeg kunne tenke meg å få et barn til med. Jeg fikk et barn når jeg var 19. Jeg ønsker meg så inderlig et til nå med denne mannen. Vi har bare prøvd i to måneder, men jeg blir mer og mer bekymret når det ikke går. 

Sist jeg var hos gynekolog (for fem-seks år siden) sa han at jeg var veldig fruktbar. Hvis jeg var veldig fruktbar da, kan antall egg reduseres så fort at jeg ikke har noen igjen nå? 

Er nesten så jeg ikke tør å spørre en gynekolog om de ser egg, jeg blir så lei meg hvis det ikke er sjanse for flere barn.

Anonymkode: cf710...faf

Skrevet

Jeg forstår deg veldig godt, man er så redd man ikke funker lengre. Tenker at kroppen kanskje tenker at «nei jeg skal ikke få flere barn siden jeg fikk barn for lenge siden».

Utrolig hvor mye rart man tenker når man er usikker og redd, men jeg bestiller meg time så jeg vet litt bedre hva jeg har å forholde meg til.

Fakta og hjelp er bedre enn å spekulere tenker jeg😊

Skrevet

For å svare på en annen måte - jeg har veldig gode gener på babyfronten, og ved utredning pga sekundær infertilitet som 36 år forstod ingen hvorfor vi ikke ble gravide. Tilstandene var jo godt over snittet. 

Men, inni meg skjulte det seg endometriose - og det viser seg å foreløpig hindre ethvert forsøk på å bli gravid. Skaper stadig nye problemer, som jeg ikke ville vært klar over om jeg ikke var igang med prøverør.

Jeg har ingen merkbare symptomer, men det fører til infertilitet for meg.

Så fruktbarhet bestemmes ikke bare av kvinnens opprinnelige tilstand/eggkvalitet.

Anonymkode: e31f9...bbd

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei alle sammen,

Jeg er 36 år, blir 37 i august. Jeg og min samboer ønsker oss et barn sammen. Jeg har to fra før, 8 og 11år. 

Min samboer er 8 år yngre enn meg, vi har det strålende sammen og ønsker å få barn sammen.

Vet at det ikke finnes noen fasit på det jeg tenker eller bekymrer meg for, at det likegjerne kan gå plettfritt som problematisk. Umulig å vite! Allikevel så bekymrer jeg meg så for at jeg kanskje ikke skal kunne få barn med han.

Hva om jeg ikke har nok egg? Hva om barnet ikke blir frisk. Vi ønsker å bli gravide i løpet av 2019. Skjønner at man aldri kan vite, og når jeg leser om temaet fruktbarhet vs. alder, blir jeg virkelig vettskremt.

En annen tanke jeg har er at siden min kropp ikke har fått barn på 8 år, kan den da tenke at «jeg er ferdig med å produsere»? 

Finnes det noen sammenheng med dette? Kanskje dumt forklart, men siden min kropp fikk barn for henholdsvis 8 og 11 år siden, kan den nå tidligere gå i «dvale»?

Bekymrer meg alt for mye for dette rett og slett og beklager på forhånd om jeg stiller dumme spørsmål.

Vet jo at mange som er langt eldre får det til, og at det også finnes yngre som ikke får det til. Og at jeg er veldig velsignet som har fått to friske barn. Allikevel ønsker vi oss sårt et sammen!

Noen som vet noe om dette?

Man regnes som førstegangsfødende etter 10 år. Det andre kan jeg ikke så mye om.

Skrevet
3 minutter siden, Salvie skrev:

Man regnes som førstegangsfødende etter 10 år. Det andre kan jeg ikke så mye om.

Dette er bare en myte. Har man født blir man aldri førstegangsfødende igjen.

Anonymkode: 4effc...ccc

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare en myte. Har man født blir man aldri førstegangsfødende igjen.

Anonymkode: 4effc...ccc

Det visste jeg ikke. Har venner som har blitt fortalt det da de skulle ha barn.

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å svare på en annen måte - jeg har veldig gode gener på babyfronten, og ved utredning pga sekundær infertilitet som 36 år forstod ingen hvorfor vi ikke ble gravide. Tilstandene var jo godt over snittet. 

Men, inni meg skjulte det seg endometriose - og det viser seg å foreløpig hindre ethvert forsøk på å bli gravid. Skaper stadig nye problemer, som jeg ikke ville vært klar over om jeg ikke var igang med prøverør.

Jeg har ingen merkbare symptomer, men det fører til infertilitet for meg.

Så fruktbarhet bestemmes ikke bare av kvinnens opprinnelige tilstand/eggkvalitet.

Anonymkode: e31f9...bbd

Huff dette hjalp ikke🙈

Skummelt om man ikke har noen symptomer, du merker altså ingenting?

Bestilt meg time for fjerning av spiral samt infertilitetsjekk😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...