AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #1 Skrevet 4. desember 2018 Jeg skal snart motta en katt som egner seg best som innekatt pga rasen. Jeg har ikke andre katter nå, men jeg hadde tidligere en huskatt som var ute/innekatt. Jeg kommer til å ha alt ansvar for katten alene og ønsker å gi den et best mulig og langt liv med meg. Jeg har satt opp lister på hva katten trenger, hva den vil koste, hva jeg ønsker å gjøre den vandt til ol. Det er ikke uoverkommelig, men allikevel er jeg redd for om jeg kommer til å klare å være god nok "mor" for den. Jeg er vel rett og slett litt nervøs for hvordan realiteten blir etter et år eller to. Noen med lignende erfaring som kan gi meg noen hjelpsomme råd? Anonymkode: 019f8...b5e
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #2 Skrevet 4. desember 2018 Er det en aktiv katt? Bodde med eksen og innekatten hans et års tid, var en katt som var rolig, men og likte mye lek. Forbered deg på å sette opp morsomme stativ, eller heng opp noe katten kan leke med eller klatre i, spennende saker liksom. Anonymkode: d9b81...656
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #3 Skrevet 4. desember 2018 Du må sørge for at katten alltid får nye sanseinntrykk. Ikke ha alle lekene fremme på samme tid, ha hyller eller lignende tilgjengelig så den kan komme seg opp i høyden osv. Vi har en kattunge på 7 mnd som ikke får ut før til våren, å siden han har behov for mer enn hva han kan få her inne så går han i sele slik at vi kan ta oss turer ut, det settes stor pris på katter har behov for å klatre og klore. Siden det er innekatt bør du lære den til at det er greit å klippe klør siden mange ikke klarer å kvesse dem like godt inne på klorestativ som de gjør ute. Anonymkode: a4a0b...54d
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #4 Skrevet 4. desember 2018 Å ha "inne"katt er et stort ansvar. Katter er ikke like domestiserte som hunder og trives best ute i naturen. Det er svært enkelt å ende opp med en katt som klorer ned møbler og tisser overalt når de ikke blir ordentlig tatt vare på. Du må være forberedt på å kunne erstatte livet katten egentlig skulle hatt ute med leker, klatre- og klorestativ og MASSE oppmerksomhet. Anonymkode: a0ce2...9da
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #5 Skrevet 4. desember 2018 Ts her. Tusen takk for tips begge to. Jeg visste faktisk ikke at klørne kanskje må klippes. Jeg skal prøve å gjøre miljøet inne så spennende som mulig for den. Tursele er også bestilt slik at jeg kan ta han ut på turer. Anonymkode: 019f8...b5e
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #6 Skrevet 4. desember 2018 Jeg har verdens lateste innekatt. Har prøvd alt av leker, vil bare sove og kose. Så sånn sett er han ganske enkel å ha i hus, krever svært lite. Som kattunge så var han som alle andre, høyt og lavt 24/7 og fant på sprell. Åpnet kjøleskapet, rev ut søpla, klatret på kjøkkenbenken, hang i gardinene, stjal q-tips og spredde de rundt hele huset. Normale kattestreker som er forventet av en kattunge. Anbefaler deg å begynne med å trene med kloklipp med en eneste gang. Fordi det er noe den trenger med jevne mellomrom. Du burde også ikke tenke "der får ikke katten klatre, der får ikke katten gå på". Du må forberede deg på å godta litt mer fra en innekatt, som f.eks det å klatre på stuebordet, ligge oppå tv benken, klatre oppå kjøleskapet etc. Min var mye oppe på kjøkkenbenken som kattunge, sluttet selv rundt 1 års alderen. Etter det så har han aldri vært oppe på kjøkkenbenken. Jeg kan ha vært heldig, da jeg øvde ikke på dette. Men andre overflater er fritt frem, fordi han er innekatt og de trenger å klatre. Sånn er det bare og det må man bare godta. Du kan ikke gå rundt å kjefte på katten hele dagen, fordi den klatrer her og der. Da burde du revudere det å ha katt og spesielt innekatt. Kjøp vannfontene!! Begynn med en gang. Katter liker ikke stille-vann, derfor roter de i vannskålen før de drikker. Mye søl og slit, og katten drikker sjeldent nok vann ifra vanlig skål. Orker ikke å gi hele talen på hvorfor vannfontene bør være et lovfestet krav når man har katt, google det. Kjøp skikkelig fôr beregnet for innekatt og/eller kastrerte katter. Fordi det bør du gjøre så fort du kan, fordi de vil roe seg ned 50 hakk etter at de er det. Samme om katten skal ut eller ei, kastrer! Anonymkode: 00d8c...f2e 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #7 Skrevet 4. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Å ha "inne"katt er et stort ansvar. Katter er ikke like domestiserte som hunder og trives best ute i naturen. Det er svært enkelt å ende opp med en katt som klorer ned møbler og tisser overalt når de ikke blir ordentlig tatt vare på. Du må være forberedt på å kunne erstatte livet katten egentlig skulle hatt ute med leker, klatre- og klorestativ og MASSE oppmerksomhet. Anonymkode: a0ce2...9da en katt som ikke får det han trenger, vil oppføre seg som du sier. Ingen katter tisser andre plasser enn i kassen, vil gjøre det uten god grunn. Fordi katter er renslige dyr. Min hadde en periode hvor han tisset på gulvmatten, det var fordi han var syk og det tok lang tid før jeg forsto det. Her var det krystaller i urinen/urinrøre som førte til blokkering, operasjon og medisiner. Kom av dårlig fôr og lite vanninntak (før fontene). Min klorte ned møblene før jeg fant riktig klorestativ som han godtok. Masse oppmerksomhet trenger de heller ikke, ikke som voksen. En armkrok å ligge i er det som trengs for de aller fleste. Med riktige leker så trengs det lite lek fra eierens side. Du må være kreativ og du må ikke bryte inn og stoppe leken om de f.eks drar en hel toalettrull gjennom stuen. Rydde kan du gjøre når katten er ferdig å leke. En katt krever lite, så lenge de har det de trenger. Anonymkode: 00d8c...f2e 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #8 Skrevet 4. desember 2018 Er så alt for mange som spontankjøper katt og ikke tenker over konsekvensene eller ansvaret det innebærer, uansett om det er innekatt eller ei. Men det høres ut som du har veldig gode forutsetninger for å ta godt vare på katten, og det er så fint å se! Som allerede nevnt her: Aktiviser katten og gi den oppmerksomhet. Varier med leker av forskjellige typer, og test ut forskjellige hjernetrimsaktiviteter. La den bruke kropp og hode. Og kos deg med din nye pus 🐈 Anonymkode: ebce6...e25 3
Tvist Skrevet 5. desember 2018 #9 Skrevet 5. desember 2018 Om du har mulighet, ville jeg vurdert to katter som da har selskap i hverandre. Er noe dyrere, men ikke mye mer arbeid.Trenger ikke mer plass, så lenge de er venner. 4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #10 Skrevet 5. desember 2018 Ts her. Takk for gode tips igjen. Setter pris på det Da legger jeg til et par punkter på listen og krysser fingrene for at alt blir bra for nøstet. Anonymkode: 019f8...b5e
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #11 Skrevet 7. desember 2018 På 4.12.2018 den 16.51, AnonymBruker skrev: Å ha "inne"katt er et stort ansvar. Katter er ikke like domestiserte som hunder og trives best ute i naturen. Det er svært enkelt å ende opp med en katt som klorer ned møbler og tisser overalt når de ikke blir ordentlig tatt vare på. Du må være forberedt på å kunne erstatte livet katten egentlig skulle hatt ute med leker, klatre- og klorestativ og MASSE oppmerksomhet. Anonymkode: a0ce2...9da Nå overdriver du. Jeg har innekatt og det går helt fint å ha en pus uten at den ødelegger møblene. Husk også at katter er renslige dyr og er enkle å lære opp til å gå i sandkasse. Min har gjort det fra dag en og har aldri tisset noen andre steder. TS: litt leker (ball, mus osv) og et klorestativ så klarer katten seg lenge. Min katt liker også å ligge på et grått, falsk saueskinn fra IKEA så kan anbefale å kjøpe noe lignende som pusen din kan sove på Anonymkode: d616b...c34 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #12 Skrevet 8. desember 2018 12 hours ago, AnonymBruker said: Nå overdriver du. Jeg har innekatt og det går helt fint å ha en pus uten at den ødelegger møblene. Husk også at katter er renslige dyr og er enkle å lære opp til å gå i sandkasse. Min har gjort det fra dag en og har aldri tisset noen andre steder. TS: litt leker (ball, mus osv) og et klorestativ så klarer katten seg lenge. Min katt liker også å ligge på et grått, falsk saueskinn fra IKEA så kan anbefale å kjøpe noe lignende som pusen din kan sove på Anonymkode: d616b...c34 Nei, jeg overdriver dessverre ikke bare fordi det ikke stemmer overens med DIN katt og DINE erfaringer. Å låse katten din inne kan føre til overvekt og stress i form av tissing og kloring av møbler. Dyr er ikke skapt for å leve hele livet ditt inne i en leilighet. Spesielt ikke katter. Her kan du lese mer: https://www.rspca.org.uk/adviceandwelfare/pets/cats/environment/indoors Anonymkode: a0ce2...9da
Nevod Skrevet 8. desember 2018 #13 Skrevet 8. desember 2018 På 4.12.2018 den 16.40, AnonymBruker skrev: Du må sørge for at katten alltid får nye sanseinntrykk. Ikke ha alle lekene fremme på samme tid, ha hyller eller lignende tilgjengelig så den kan komme seg opp i høyden osv. Vi har en kattunge på 7 mnd som ikke får ut før til våren, å siden han har behov for mer enn hva han kan få her inne så går han i sele slik at vi kan ta oss turer ut, det settes stor pris på katter har behov for å klatre og klore. Siden det er innekatt bør du lære den til at det er greit å klippe klør siden mange ikke klarer å kvesse dem like godt inne på klorestativ som de gjør ute. Anonymkode: a4a0b...54d Noen grunn til at du venter så lenge før den får gå fritt ut? Her gikk katten ut alene uken etter den kom fra mor (2-3 mnd) og det var null problem.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #14 Skrevet 8. desember 2018 7 minutter siden, Nevod skrev: Noen grunn til at du venter så lenge før den får gå fritt ut? Her gikk katten ut alene uken etter den kom fra mor (2-3 mnd) og det var null problem. Da hadde dere flaks ettersom kattunger i den alderen ikke har retningssans og dermed kan gå seg bort. Også viktig at katten er kastrert, vaksinert og helst chippet før den begynner utelivet. Vår katt var også rundt året da han begynte å være ute. Det handlet også om kulde. Om han hadde gått seg vill i 25-30 minus.... Anonymkode: 770d8...a0e 4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #15 Skrevet 8. desember 2018 1 hour ago, Nevod said: Noen grunn til at du venter så lenge før den får gå fritt ut? Her gikk katten ut alene uken etter den kom fra mor (2-3 mnd) og det var null problem. Selv om det var null problem for dere, er ikke dette noe som bør anbefales til andre! En katts stedsans starter ikke å utvikle seg skikkelig før rundt 6 måneder og de kan veldig lett gå seg bort. De har heller ikke lært nok av hva som er farlig og ikke og reaksjonsmønsteret er fremdeles for dårlig. Kombiner dette med å bo i nærheten av bilveier, så har du mye høyere risiko for å måtte begrave en påkjørt kattunge enn du ønsker. Anonymkode: c27d6...d85 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #16 Skrevet 8. desember 2018 Jeg har en perser som var innekatt de 4 første årene. Hærlig pusegutt. Klorestativ er en must. Jeg hadde rundt 20-30 leker som jeg rullerte på. Noen med lyd, noen uten, noen med catnip (også kjent som kattemynte/kattehasj), og noen i pinne eller på snor, i tillegg til doruller og annen emballasje. Han er også utrolig glad i pinner og fyrstikker. Han hadde også en ball, men han var livredd den. Stusser klørne en gang i måneden og han er kjempeflink til å sitte rolig. Har vent han til det siden starten. «Masserer» potene hans jevnlig slik at det ikke bare er klip som står på planen når jeg tukler med dem. Siden han har mye pels har jeg også gjort han vant til å dusje. Han liker det faktisk . Det også ble han vant med fra starten. Han har jo falt nedi do og hatt diare og da var det greit at det ikke ble en kamp. Det reduserer også røyting. Anonymkode: 0d5a5...9ac
Diamant20 Skrevet 8. desember 2018 #17 Skrevet 8. desember 2018 Som leker er de minste julekulene veldig populære, de spretter mer enn det vanlige katteballer gjør
blomaden Skrevet 8. desember 2018 #18 Skrevet 8. desember 2018 Katter trives jo best ute, men hvis du gir den regelmessige turer så skal det nok gå fint. Katter er veldig selvstendige, så hvis du passer på at den alltid har mat, vann, ren kattedo og gir den masse kjærlighet så kommer dette til å gå kjempe fint! Det er ulike ting du kan kjøpe som katten kan aktivisere seg med hvis du er borte, feks. En lekeball som du kan putte godbiter i eller laberyntmatskål. et annet tips ang. Katt. Gjør den vant til fra starten at det er greit at du tar den pp potene, sjekker klørne, åpner munnen og ser på tennene, tar den i ørene og over alt ellers. Da får du en katt som er trygg på deg og lar deg sjekke alt som måtte være itilfelle noe skulle være galt. Du høres ansvarsbevisst ut, så jeg tror dette kommer til å gå kjempe fint! Masse lykke til❤️❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #19 Skrevet 8. desember 2018 3 timer siden, Nevod skrev: Noen grunn til at du venter så lenge før den får gå fritt ut? Her gikk katten ut alene uken etter den kom fra mor (2-3 mnd) og det var null problem. For det første begynner ikke katter å utvikle stedsans før de er over halvåret for det andre er de fortsatt kattunger som gjør dumme ting slik som å bare vandre avgårde på eventyr uten å tenke seg om for så å bli borte med skal være kastrert først, han blir kastrert på tirsdag de fleste katter som blir borte er unge ukastrerte katter, det å slippe dem ut så tidlig som dere gjør er dumhet vil jeg si, det er bare flaks at det går bra. I tilleg er vinteren her, det kan bli veldig kaldt. Å hvis han da skulle rote seg bort vil han mest sansynlig fryse ihjel fordi katter er ørkendyr og tåler kulde dårlig selv om noen mener at de får tykk vinterpels, vel den pelsen er ikke skapt for vinter, den er skapt for å holde varme ute. Så derfor holdes han inne til våren. Han trives med å få gå ut i sele, da trener vi samtidig opp stedssansen hans. Han veit hvor inngangsdøren er og hvordan tomten er, så om han skulle klare å komme seg ut så vil det nok gå bra, men jeg tar ansvar å sørger for at han er trygg frem til han er gammel nok til å takle verden. Det er også andre katter her i tilleg til rovdyr (vi bor avsides til) så han kan lett få juling eller bli drept når han er så liten. Anonymkode: a4a0b...54d 1
Svigermor Skrevet 8. desember 2018 #20 Skrevet 8. desember 2018 Hva slags rase er det som ikke egner seg til å være ute? Alle katter trives da best med å kunne gå ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå