AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #1 Skrevet 4. desember 2018 Jeg skal lage pinnekjøtt til et vennelag, vi blir så mange i år at jeg må ha to store gryter med pinnekjøtt. Jeg har en vanlig komfyrtopp på 60 cm og ser at det blir trangt om plassen. Dersom den ferdige kålrotmosen de selger på rema er god hadde det gjort det hele enklere for meg. Noen som har smakt ? Evt tilsvarende fra annet merke? Anonymkode: ad180...904
Djungelvrål Skrevet 4. desember 2018 #2 Skrevet 4. desember 2018 Ville hatt oppi ekstra fløte og meierismør. Da blir den sikkert bra. 1
The Kitten Skrevet 4. desember 2018 #3 Skrevet 4. desember 2018 Jeg har smakt den, og synes ikke den er god i det hele tatt.
Meadow Skrevet 4. desember 2018 #4 Skrevet 4. desember 2018 Den er ok, men den smaker ikke like godt som hjemmelaget. 1
Djungelvrål Skrevet 4. desember 2018 #5 Skrevet 4. desember 2018 Det er veldig enkelt å lage. Jeg skal ha 13 stykk til pinnekjøtt neste helg. Skal lage den dagen før. Skal kjøpe 3 stykk middels store. Skjær av skall, kutt, kok sammen med 1-2 gulrot (for å få fin farge) i saltvann til mørt. Mos og ha i en god slump fløte og meierismør. Smak til med muskatnøtt, salt og pepper. Ha i litt pinnekjøttkraft til slutt. La stå på benken til den er lunka og sett i kjøleskap til dagen etter. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #6 Skrevet 4. desember 2018 Den er grei, men ikke noe spesielt. Jeg ville heller brukt den til å spe egen med. Lag egen, og bruk godt med fløte og litt ekstra gulrot for farge og sødme så dobler du porsjonen med å blande i ferdigmos. Du kan lage din rotmos tidligere på dagen, og varme opp. Anonymkode: 8ef74...3d5 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #7 Skrevet 4. desember 2018 Kan jeg evt lage rotmosen tidlig på dagen og så varme den opp om kvelden? Anonymkode: ad180...904 1
Meadow Skrevet 4. desember 2018 #8 Skrevet 4. desember 2018 Kanskje noen du kjenner har en slik: https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/kjokkenapparater/WCP2/wilfa-kokeplate-wcp2?scid=SEM6284&gclid=EAIaIQobChMI2uG9hruG3wIVycCyCh3URAxCEAQYDyABEgL55fD_BwE 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #9 Skrevet 4. desember 2018 Takk for svar 🙂 Anonymkode: ad180...904 1
Djungelvrål Skrevet 4. desember 2018 #10 Skrevet 4. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kan jeg evt lage rotmosen tidlig på dagen og så varme den opp om kvelden? Anonymkode: ad180...904 Du kan lage den 2 dager før om du vil. 1
Elán Skrevet 4. desember 2018 #11 Skrevet 4. desember 2018 Jeg ville laget dagen i forveien og varmet opp dagen etterpå 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #12 Skrevet 4. desember 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal lage pinnekjøtt til et vennelag, vi blir så mange i år at jeg må ha to store gryter med pinnekjøtt. Jeg har en vanlig komfyrtopp på 60 cm og ser at det blir trangt om plassen. Dersom den ferdige kålrotmosen de selger på rema er god hadde det gjort det hele enklere for meg. Noen som har smakt ? Evt tilsvarende fra annet merke? Anonymkode: ad180...904 Spiste den i 2017. Oppskriften i 2018 er vel den samme? Smaken var helt ok. Kålrotmos er som mors kjøttkaker en oppskrift for hver familie. Ferdige mandelpoteter til kr. 29, er veldig ok. Så skulle jeg valgt mellom kålrotmos og poteter så hadde jeg valgt ferdige poteter og hjemmelaget rotmos. Anonymkode: 28618...6ba 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #13 Skrevet 4. desember 2018 2 minutter siden, Peonjenta skrev: Du kan lage den 2 dager før om du vil. Da blir den ikke særlig god, dersom gjenstene har velutviklede smaksløker. Anonymkode: 28618...6ba
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #14 Skrevet 4. desember 2018 Gode tips! Takk Anonymkode: ad180...904 1
Djungelvrål Skrevet 4. desember 2018 #15 Skrevet 4. desember 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da blir den ikke særlig god, dersom gjenstene har velutviklede smaksløker. Anonymkode: 28618...6ba Ja da ville jeg ihvertfall laget den to dager før siden smaken bare blir bedre. 1
Gjest Raptuza Skrevet 4. desember 2018 #16 Skrevet 4. desember 2018 Kan ikke forestille meg at den er noe god, nei. Best den du lager selv.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #17 Skrevet 4. desember 2018 Jeg synes ikke slik ferdig kålrotstappe er godt. Det har en litt harsk og bitter smak, samt at konsistensen er feil. Vi liker at den er litt grovt og ujevnt most, men kokt ganske lenge så sødmen kommer godt frem og bitene fortsatt er myke å tygge. Men det er smak og behag. Vet ikke om akkurat rema sin er ille, men jeg synes det er lite forskjell fra merke til merke. Husk at kålrotstappen egentlig er "halve" retten, og noe som mange er veldig glad i, man bør ikke tukle med den om man ikke må 🙂 . Jeg ser at det blir vanskelig med to store gryter på komfyren, men hvis jeg hadde måtte velge noe bort pga. plass, hadde jeg heller valgt bort for eksempel potetene og kjøpt sånne ferdigkokte vakuumerte poteter og varmet i mikro for å heller få en god stappe. Men med mindre det kniper med tiden ville jeg helst sett om noe kan lages ferdig i forkant og deretter varmes opp igjen etterpå. Stappen kan lages i forkant, men den MÅ settes i kjøleskap da stappe fort blir dårlig og stinker ut hele huset om den står fremme. Anonymkode: 9d7d1...10e 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #18 Skrevet 4. desember 2018 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes ikke slik ferdig kålrotstappe er godt. Det har en litt harsk og bitter smak, samt at konsistensen er feil. Vi liker at den er litt grovt og ujevnt most, men kokt ganske lenge så sødmen kommer godt frem og bitene fortsatt er myke å tygge. Men det er smak og behag. Vet ikke om akkurat rema sin er ille, men jeg synes det er lite forskjell fra merke til merke. Husk at kålrotstappen egentlig er "halve" retten, og noe som mange er veldig glad i, man bør ikke tukle med den om man ikke må 🙂 . Jeg ser at det blir vanskelig med to store gryter på komfyren, men hvis jeg hadde måtte velge noe bort pga. plass, hadde jeg heller valgt bort for eksempel potetene og kjøpt sånne ferdigkokte vakuumerte poteter og varmet i mikro for å heller få en god stappe. Men med mindre det kniper med tiden ville jeg helst sett om noe kan lages ferdig i forkant og deretter varmes opp igjen etterpå. Stappen kan lages i forkant, men den MÅ settes i kjøleskap da stappe fort blir dårlig og stinker ut hele huset om den står fremme. Anonymkode: 9d7d1...10e Takk for svar. Dette gir veldig mening. Anonymkode: ad180...904
applestories Skrevet 4. desember 2018 #19 Skrevet 4. desember 2018 Nå har jeg for første gang skjønt hvorfor hoteller og restauranter ødelegger kålrabistappen. Det er jo ikke kålrabistappe de lager, men kålrotmos! Det forklarer hvorfor de av, for meg, uforklarlige grunner har fløte i stappen og lar den bli helt jevn og til tider litt flytende. Nå vet jeg at det er dette jeg kan forvente neste gang jeg skal spise julemat ute. (jeg er vokst opp med kålrabistappe; kålrot og en potet i biter kokes og moses med litt kraft fra pinnekjøttkasserollen. det moses ikke så mye at det blir mos, kun stappe. nesten det beste med hele middagen) 5
Cuntzilla Skrevet 4. desember 2018 #20 Skrevet 4. desember 2018 Den er dessverre ikke spesielt god, og jeg er enig med de som sier at stappa er halve middagen, om ikke mer (jeg elsker kålrabistappe!). Så ville prøvd å være litt kreativ for å få laget denne fra bunn av 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå