AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #1 Skrevet 4. desember 2018 Lurer på hvor lenge dere ammet? Og er det vanlig å amme til barnet nærmer seg 2 år? Har en venninne som gjør det nå, jeg synes det virker veldig lenge? Anonymkode: c07c9...30e
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #2 Skrevet 4. desember 2018 Ammet til ca 15 mnd med første. Minste er bare 4 mnd, så ammer enda. Det er ikke så mange som ammer ved 2 års alder i følge mor og barn undersøkelsen, men det er ikke noe rart med det. Norske helsemyndigheter anbefaler amming til 1 års alder og gjerne lenger. Det finnes en del 2 åringer som ikke ønsker å slutte med amming enda. Min ville ikke mer, så da var jo det greit. Anonymkode: 85e13...6e8
stepbystep Skrevet 4. desember 2018 #3 Skrevet 4. desember 2018 Mi er 15 mnd og jeg ammer fremdeles. Jeg forstår ikke folk som mener at amming er en fantastisk ting, og bra for barnet- men med en gang det bikker 1 år, så er det plutselig ekkelt å amme🤔 6
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #4 Skrevet 4. desember 2018 2 dager 🙁 Det kom bare mindre og mindre melk,og jeg fikk en kraftig betennelse. Babyen raste ned i vekt og stod i fare for å bli innlagt på nyfødtintensiven. Da rådet de sykehusansatte meg til å slutte å prøve å amme. Det var trist å måtte gi opp så fort, men etter at den største skuffelsen la seg har det fått helt fint å gi mme,og babyen er etterhvert blitt en svært matglad liten tass. Anonymkode: d62ef...776
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #5 Skrevet 4. desember 2018 15 minutter siden, stepbystep skrev: Mi er 15 mnd og jeg ammer fremdeles. Jeg forstår ikke folk som mener at amming er en fantastisk ting, og bra for barnet- men med en gang det bikker 1 år, så er det plutselig ekkelt å amme🤔 Enig med deg der, det er veldig rart! Jeg jeg synes bare det virker lenge (som i slitsomt for mor) å amme til barnet er 2 år TS Anonymkode: c07c9...30e
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #6 Skrevet 4. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 2 dager 🙁 Det kom bare mindre og mindre melk,og jeg fikk en kraftig betennelse. Babyen raste ned i vekt og stod i fare for å bli innlagt på nyfødtintensiven. Da rådet de sykehusansatte meg til å slutte å prøve å amme. Det var trist å måtte gi opp så fort, men etter at den største skuffelsen la seg har det fått helt fint å gi mme,og babyen er etterhvert blitt en svært matglad liten tass. Anonymkode: d62ef...776 Så trist å høre 😢 Glad at der har ordnet seg ❤️ TS Anonymkode: c07c9...30e
bttb Skrevet 4. desember 2018 #7 Skrevet 4. desember 2018 Hvorfor virker det slitsomt? Jeg ammer min 1,5 åring morgen og kveld, dersom jeg er hjemme. Oftere om hun er syk. Hun spiser annen mat, så klarer seg fint uten meg om jeg ikke er tilgjengelig. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #8 Skrevet 4. desember 2018 Min datter er i ferd med å selvavvenne nå, hun er 4,5 år. Jeg er opptatt av å gi henne det beste i livet, og naturlig selvavvenning skjer mellom 2,5-7 år for menneskebarn, med gjennomsnitt på 4,5 år på verdensbasis. Jeg har aldri følt at ammingen har vært slitsom, har lest meg opp på alle de hundrevis av fordelene, så jeg er veldig glad for at jeg har fått til dette. Vi er nede på rundt 4-5 amminger i uka nå, ved naturlig ammeslutt kan det gå flere uker mellom hver gang på slutten. Jeg kjenner til godt over 1500 kvinner i dette landet som ammer lengere enn et år, mange av dem går også for naturlig ammeslutt. Anonymkode: 1afa9...860 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #9 Skrevet 4. desember 2018 Amma min til han var nesten to år. Ikke slitsomt, bare kos Anonymkode: 36505...383 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #10 Skrevet 4. desember 2018 Ammet til hun var ca 14 mnd tror jeg. Da begynte jeg på jobb igjen og melka forsvant rimelig raskt etter det. Anonymkode: 9efa9...6c9
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #11 Skrevet 4. desember 2018 Ammet i 2,5 år, men ja, litt slitsomt på slutten. Måtte ta en kamp for å slutte, da hun ikke viste noen tegn på å ville slutte av seg selv.. Anonymkode: 2b7e4...332
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #12 Skrevet 4. desember 2018 Første ammet jeg i 10 mnd og hun sluttet av seg selv. Andremann ammet jeg til 20 mnd og der måtte jeg sette foten ned. Jeg var da 5 mnd på vei og ammingen tok mye energi for meg. Etter 2 uker var puppen uinteressant og han sluttet å mase om den i hytt og pine. Nå vil han heller ha masse kos og ligge på brystet mitt å slappe av. Så for oss var det helt riktig å slutte da 😊 Anonymkode: 27a14...bb7
stepbystep Skrevet 4. desember 2018 #13 Skrevet 4. desember 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig med deg der, det er veldig rart! Jeg jeg synes bare det virker lenge (som i slitsomt for mor) å amme til barnet er 2 år TS Anonymkode: c07c9...30e Vi får som regel bare 1 eller 2 ganger. (Morgen og kveld) ellers så spiser hun normalt. Og når andre folk passer henne, så får hun ikke noe- og sutrer ikke over det. Så det er ikke noe mer slitsom for meg, enn det det skulle ha gjort hvis jeg ikke ammet 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #14 Skrevet 4. desember 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Min datter er i ferd med å selvavvenne nå, hun er 4,5 år. Jeg er opptatt av å gi henne det beste i livet, og naturlig selvavvenning skjer mellom 2,5-7 år for menneskebarn, med gjennomsnitt på 4,5 år på verdensbasis. Jeg har aldri følt at ammingen har vært slitsom, har lest meg opp på alle de hundrevis av fordelene, så jeg er veldig glad for at jeg har fått til dette. Vi er nede på rundt 4-5 amminger i uka nå, ved naturlig ammeslutt kan det gå flere uker mellom hver gang på slutten. Jeg kjenner til godt over 1500 kvinner i dette landet som ammer lengere enn et år, mange av dem går også for naturlig ammeslutt. Anonymkode: 1afa9...860 Dette er såpass ekkelt at jeg blir kvalm. Det er DEG som er mest avhengig med amming, ikke en stakkars barn som burde ha sluttet for lengst. Anonymkode: 700b9...0a3 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #15 Skrevet 4. desember 2018 Tror jeg ammet første i 20 måneder og andre i 18 måneder. Med mine to var akkurat det passende tidspunkt å slutte å amme, der de ikke hadde så mye interesse for det lengre. Jeg ser for meg at hvis man går glipp av det lille vindu, så blir det igjen litt vanskeligere, men så vokser de ut av det uansett etterhvert. Og barna er forskjellige. Jeg så med mine to ihvertfall tydelig at å avslutte amming ved ett års alder ville vært for tidlig, da trengte de ikke bare nærhet og trygghet men også rett og slett fortsatt mat og drikke. Anonymkode: cc1c8...1a6 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #16 Skrevet 4. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette er såpass ekkelt at jeg blir kvalm. Det er DEG som er mest avhengig med amming, ikke en stakkars barn som burde ha sluttet for lengst. Anonymkode: 700b9...0a3 Ååh.. Stakkars deg.. 😂 Bare krabb tilbake under den ignorante steinen din igjen du. 😂 Anonymkode: 1afa9...860 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #17 Skrevet 5. desember 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Ååh.. Stakkars deg.. 😂 Bare krabb tilbake under den ignorante steinen din igjen du. 😂 Anonymkode: 1afa9...860 Altså...det er å gå for langt. Noe så unaturlig kan du ikke prøve å normalisere. Det er på grensen til overgrep. Anonymkode: 122a9...7df 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #18 Skrevet 5. desember 2018 Ammet i 6,5 mnd. Fullammet 4 og delammet resten. Anonymkode: 3f36c...aa2
Fjaselina Skrevet 5. desember 2018 #19 Skrevet 5. desember 2018 Mine måtte overtalast til å slutte;) Men det var ikkje så vanskeleg då dei var 1 år og 3-4 mnd. Eine jenta slutta fyrst då eg reiste bort ei helg, då var ho over 1,5 år. Det var berre kosen ho ville ha, og då eg ikkje var tilgjengeleg var det ikkje noko meir mas.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #20 Skrevet 5. desember 2018 Jeg ammer fortsatt et barn på 2,5. Kjenner til mange som ammer/har ammet barn på to år og eldre, men det er jo ikke så synlig fordi de da ofte ammes sjeldnere og fordi mange ikke snakker så høyt om amming etter ettårsalderen pga at det finnes enkelte som har et noe anstrengt forhold til amming. Amming gir en good boost for immunforsvaret og er helt naturlig også etter ettårsalderen, enten man ser det i et biologisk eller et sosialantropologisk perspektiv. Anonymkode: 61ad8...837 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå