AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #1 Skrevet 4. desember 2018 Jeg har brukt mye penger på tulleklær som kan kun brukes et par ganger og blir fort slitte og ødelagte. Fast fashion dreper planeten vår og ikke bare det, men den er uetisk, tror du virkelig at den 29 kr toppen fra bik bok koster 29 kr å produsere? Jeg har vært en av de verstingene, og har mange ganger kjøpt bare fordi det er billig. Til slutt rant alle skuffer og skap over med drittklær for å ikke nevne den tiden jeg har brukt på å komme meg gjennom mengder med tøy som må vaskes. Jeg er ganske ferdig, som sagt. Søppelsekker har blitt fylt opp og gitt bort til bruktbutikker og Jeg starter med blanke ark. Ønsket er nå å få tips og kanskje noen andre vil være med som også er lei fast fashion? Jeg vet ikke hvor jeg skal starte en gang. Hva og hvor blir det mer etisk å handle? Jeg ønsket å kjøpe noen gode ullgensere til vinteren men fra noen som strikker slikt selv, men hvor får jeg tak i det? Epla.no hadde bare masse kofter og mariusgensere. Håper på masse tips og inspirasjon! Anonymkode: afdf3...5c3 6
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #2 Skrevet 4. desember 2018 Det mest miljøvennlige hadde vel vært om du brukte de klærne du hadde, i stedet for å kvitte deg med alt for å kjøpe nytt, om det er aldri så miljøvennlig? Den beste telefonen er den du har, sier Fairphone (etisk mobiltelefon-produsent), og det stemmer vel her også? Anonymkode: 11a0c...200 41
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #3 Skrevet 4. desember 2018 Det beste ville som nevnt over vært å bruke det du har til det ble utslitt, for så å gå til innkjøp av bedre klær. Det nest beste er å nå kjøpe brukt. Det finnes masse kvalitetsklær i bruktbutikkene rundt om, alt fra lekre pelskåper til drakter i ull, ullgensere, skjerf. Den som leter skal finne. Anonymkode: 829c1...118 20
Salvie Skrevet 4. desember 2018 #4 Skrevet 4. desember 2018 https://www.buykud.com Jeg er fornøyd med klærne jeg har bestilt herfra. De har mye fint, blant annet klær laget av lin.
Gjest Tigress Skrevet 4. desember 2018 #5 Skrevet 4. desember 2018 (endret) Sjekk ut den lokale bruktbutikken, og søk på finn og tise. Finstrikka plagg er vanskeleg å finne som heimestrikka. Det tek tid å finne skattar når ein handlar brukt, men det får ein ta som ein del av sakte stil som motsats til rask mote. 😉 Endret 4. desember 2018 av Tigress
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #6 Skrevet 4. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det mest miljøvennlige hadde vel vært om du brukte de klærne du hadde, i stedet for å kvitte deg med alt for å kjøpe nytt, om det er aldri så miljøvennlig? Den beste telefonen er den du har, sier Fairphone (etisk mobiltelefon-produsent), og det stemmer vel her også? Anonymkode: 11a0c...200 Ja helt enig! Glemte å nevne at jeg ønsker er å gå ned i mengde med klær, ikke fylle på samme mengde med nye klær, det er det ingen poeng i! Og ja de er mye bedre å bruke det man har. Jeg skal ha noe som kalles for capsule wardrobe og det betyr å ha det minimale, og skal derfor kvitte meg med 90 % av det jeg eier per nå. Jeg skal altså ikke handle inn alt på nytt, men hvis jeg absolutt trenger noe skal jeg kjøpe dyre kvalitetsklær. Jeg skal ha shoppestopp i et år nå! Anonymkode: afdf3...5c3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #7 Skrevet 4. desember 2018 Jeg bryr meg rett og slett ikke. Jeg kjøper og kaster klær som jeg vil Anonymkode: 81f64...af5 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #8 Skrevet 5. desember 2018 Det er mange videoer om type minimalist-garderober på youtube. Anonymkode: 5117e...3ef 1
Djungelvrål Skrevet 5. desember 2018 #9 Skrevet 5. desember 2018 10 timer siden, Salvie skrev: https://www.buykud.com Jeg er fornøyd med klærne jeg har bestilt herfra. De har mye fint, blant annet klær laget av lin. Blir jo grisedyrt med frakt, moms og toll. 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #10 Skrevet 5. desember 2018 Kjøp brukt. Og revurder å kjøpe ull hvis du tror at ullen kommer fra glade, norske sauer (norsk ull er for grov til myke gensere, så det er den ikke) Anonymkode: 45c04...824
Salvie Skrevet 5. desember 2018 #11 Skrevet 5. desember 2018 6 timer siden, Peonjenta skrev: Blir jo grisedyrt med frakt, moms og toll. Det blir ganske dyrt, men jeg har vært veldig fornøyd. Betalte ikke toll når jeg bestilte og det ble levert på døra.
kanelsnurr Skrevet 5. desember 2018 #12 Skrevet 5. desember 2018 Jeg er enig med de i tråden som snakker om at det er best å bruke klær til de er utslitt, selv om jeg også ser TS poeng med at det er greit å ha en passe og oversiktlig mengde i klesskapet. Jeg vil gjerne slå et slag for å ha byttefest. En jentekveld der alle tar med klær de ikke bruker, god vin, og godt humør. Det kan være kjempekoselig å prøve hverandres klær, mens man skravler og har det gøy. De aller fleste har jo ting i klesskapet de ikke bruker, som har blitt for stort/smått etter vektendring eller bare rett og slett var bom-kjøp. Også synes jeg at man skal gi det som blir igjen til loppemarked heller enn Fretex. Etter at gjenbruk ble "hipt" så har fretex priset seg fullstendig ut, og de særlig for høye priser på klær som har vært billige i utgangspunktet. Det er ikke lengre et sted der man kan finne seg det man trenger om man er i økonomisk uføre. De menneskene som trenger det, det er de som løper til posesalget på loppemarked! 4
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #13 Skrevet 7. desember 2018 lære å strikke selv er mitt tips nummer en. Da får du verdifulle klær i det snittet, fargen og materialet du liker best. Kjøpe brukt har vært nevnt, men jeg synes det er nødvendig å peke på at det passer ikke for alle. Personlig har jeg ikke tålmodighet til å lete etter brukte klær som passer; jeg har bare ikke bruktkuppgenet! og det må være lov! på den annen side - jeg har innarbeidet den gode vanen at jeg alltid leter på finn.no først når jeg trenger noe bytt, enten det er komfyr, veske eller akevittglass. Og ser at det selges utrolig mye helt eller nesten ubrukt der, så brukt er ikke bare vintage! Ellers sjekker jeg listene til Framtiden i våre hender med jevne mellomrom slik at jeg vet hvem jeg absolutt skal unngå. Må jeg ha noe nytt er regelen at det skal være den beste kvaliteten jeg har råd til. Jeg har jobbet mye med å definere hva som er min stil, slik at jeg unngår bomkjøp. Også følger jeg endel blogger for å få tips om butikker, helst nettbutikker, som selger klær som er fair trade og økologiske. People Tree er en favoritt, Thought en annen. Anbefaler bloggen buymeonce for tips om kvalitetsting med livstidsgaranti i alle slags kategorier. Anonymkode: 5127d...86b 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #14 Skrevet 8. desember 2018 På 5.12.2018 den 2.07, AnonymBruker skrev: Kjøp brukt. Og revurder å kjøpe ull hvis du tror at ullen kommer fra glade, norske sauer (norsk ull er for grov til myke gensere, så det er den ikke) Anonymkode: 45c04...824 at vi lager klær av ull er vanvittig mye bedre for miljøet enn bomull og de aller fleste syntetiske stoffer. Jeg har ikke sett videoen din, men antar den handler om mulesing. Mulesing er en praksis om har vært på vikende front i mange år, og ble nylig forbudt i New Zealand. Det finnes mange som er opptatt av etisk ull nå, og det er ikke vanskelig å finne produsenter som fokuserer på at ullen de bruker er etisk. Du gjør ikke planeten og miljøet en tjeneste ved å spre skrekkhistorier om sauehold som får folk til å slutte å bruke ull. Anonymkode: 5127d...86b 5
metempsychosis Skrevet 8. desember 2018 #15 Skrevet 8. desember 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: at vi lager klær av ull er vanvittig mye bedre for miljøet enn bomull og de aller fleste syntetiske stoffer. Jeg har ikke sett videoen din, men antar den handler om mulesing. Mulesing er en praksis om har vært på vikende front i mange år, og ble nylig forbudt i New Zealand. Det finnes mange som er opptatt av etisk ull nå, og det er ikke vanskelig å finne produsenter som fokuserer på at ullen de bruker er etisk. Du gjør ikke planeten og miljøet en tjeneste ved å spre skrekkhistorier om sauehold som får folk til å slutte å bruke ull. Anonymkode: 5127d...86b Bomull (også økologisk), syntetisk, samt viskose (inkluderer bambus-viskose som skal være såååå miljøvennlig) er jo rett og slett katastrofe for miljøet! Mye heller ull, lin og lignende! 1 1
Gjest PanteneProVVV Skrevet 4. oktober 2022 #16 Skrevet 4. oktober 2022 Er det mange som fortsatt kjøper fast fashion i dag? Jeg er redd dette først og fremst er ressurssvake og barn og unge, stemmer dette? Og kan vi som forbrukere i det hele tatt klare å påvirke denne fryktelige industrien? Vi mennesker er jo hamstrere av natur og de fleste innehar et skrot-nisse-gen i en aller annen variant. Det å kjøpe billig ting vi ikke trenger får altså frontallappen til å juble. Kan hende vi også trenger å enkelt belønne og fornye oss selv med klær, ting og krimskrams. Noen som har tips til andre ting å bruke penger på som ikke inkluderer fast fashion eller kinaræl?
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #17 Skrevet 4. oktober 2022 Jeg kjøper ikke fast fashion lenger, droppet H&M for flere år siden. Men jeg tror nok mange fortsatt kjøper fast fashion, og at f. eks Shein på Tik-tok påvirker mange. Jeg syr faktisk en del egne klær nå, og ellers kjøper jeg brukt eller bruker det jeg har i skapet. Jeg reparerer også med en gang det kommer et hull, og forlenger brukstiden. Akkurat å sy klær er ikke noe jeg sparer penger på, men det er fortsatt rimeligere enn dyrt designtøy, og jeg får det akkurat som jeg vil ha det. Anonymkode: 08ec1...341 1 1
Marcie Skrevet 12. oktober 2022 #18 Skrevet 12. oktober 2022 PanteneProVVV skrev (På 4.10.2022 den 14.37): Er det mange som fortsatt kjøper fast fashion i dag? Jeg er redd dette først og fremst er ressurssvake og barn og unge, stemmer dette? Og kan vi som forbrukere i det hele tatt klare å påvirke denne fryktelige industrien? Vi mennesker er jo hamstrere av natur og de fleste innehar et skrot-nisse-gen i en aller annen variant. Det å kjøpe billig ting vi ikke trenger får altså frontallappen til å juble. Kan hende vi også trenger å enkelt belønne og fornye oss selv med klær, ting og krimskrams. Noen som har tips til andre ting å bruke penger på som ikke inkluderer fast fashion eller kinaræl? parfyme 🤩
Gjest PanteneProVVV Skrevet 12. oktober 2022 #19 Skrevet 12. oktober 2022 Lucille skrev (1 minutt siden): parfyme 🤩 Ja, hvorfor ikke? Det er jo dyrt som f.. føles eksklusivt og fornyende, ikke dumt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå