AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #1 Skrevet 4. desember 2018 Min hund på 8 mnd har alltid vært litt hard i lek med andre hunder, men nå har det kommet dit at hun er så ekstremt høyt i stress hver gang hun er rundt andre hunder som løper/leker. Hun biter seg fast i dem og slipper ikke, støter inn i dem osv. Når hun holder på slik er det absolutt ingen hjemme og umulig å få kontakt. Hun er vokst opp i flokk med fem andre hunder av andre raser enn hennes egen fra hun var 8 uker, så hun er godt vant til andre hunder. Det er de samme hundene hun nå plager. Hun får hvert fall en time tur hver dag, løper mye løs og vi trener også. Energien hennes blir bare høyere og høyere i alle settinger (også inne). Hun har alltid vært en aktiv valp. Alt dette er greit hvis jeg bare hadde hatt mer kontroll over henne. Hun hører i alle settinger bortsett fra når de andre hundene løper. Da blir hun som beskrevet tidligere. De andre hundene har fått bitemerker fra henne, så de må nå skilles. Hun gjør det av iver, ikke fordi hun er aggressiv. Hun er kjempesnill, bare veldig voldsom og stresset. Det er snakk om en staff etter familiehunder, ikke brukshunder. Er ganske sikker på at dette er veldig typisk for rasen, så vil gjerne høre andre erfaringer + tips. Jeg har prøvd en del forskjellig. Jeg er vant til hunder med høyt stress, men de har jo ikke holdt på slik. Anonymkode: 03045...4dc
Tabris Skrevet 4. desember 2018 #2 Skrevet 4. desember 2018 Gå inn og fjern henne fra de andre når de begynner slik. Ta henne i bånd og ro henne ned ved hjelp av kontakttrening og godbitsøk. Det er også lurt at hun ikke trenger å leke og herje hver gang hun ser andre hunder. Det er med på å bygge forventninger som øker stresset. De fleste gangene hun er med andre hunder så ville jeg gjort ting som båndtur (ikke hilsing og lek i bånd), godbitsøk ved siden av hverandre (hvis ingen av dem har ressursforsvar) og ellers at dere bare sitter og slapper av med hundene i bånd hver for seg. At hun kan lære at det å omgås hunder betyr ikke bare lek og herjing, men at man kan gjøre det på en rolig måte. 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #3 Skrevet 4. desember 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Min hund på 8 mnd har alltid vært litt hard i lek med andre hunder, men nå har det kommet dit at hun er så ekstremt høyt i stress hver gang hun er rundt andre hunder som løper/leker. Hun biter seg fast i dem og slipper ikke, støter inn i dem osv. Når hun holder på slik er det absolutt ingen hjemme og umulig å få kontakt. Hun er vokst opp i flokk med fem andre hunder av andre raser enn hennes egen fra hun var 8 uker, så hun er godt vant til andre hunder. Det er de samme hundene hun nå plager. Hun får hvert fall en time tur hver dag, løper mye løs og vi trener også. Energien hennes blir bare høyere og høyere i alle settinger (også inne). Hun har alltid vært en aktiv valp. Alt dette er greit hvis jeg bare hadde hatt mer kontroll over henne. Hun hører i alle settinger bortsett fra når de andre hundene løper. Da blir hun som beskrevet tidligere. De andre hundene har fått bitemerker fra henne, så de må nå skilles. Hun gjør det av iver, ikke fordi hun er aggressiv. Hun er kjempesnill, bare veldig voldsom og stresset. Det er snakk om en staff etter familiehunder, ikke brukshunder. Er ganske sikker på at dette er veldig typisk for rasen, så vil gjerne høre andre erfaringer + tips. Jeg har prøvd en del forskjellig. Jeg er vant til hunder med høyt stress, men de har jo ikke holdt på slik. Anonymkode: 03045...4dc Om jeg hadde møtt på deg og hunden din hadde bitt seg fast i min hund, hadde jeg krevd hunden din avlivet. Anonymkode: f9817...796
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #4 Skrevet 4. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Om jeg hadde møtt på deg og hunden din hadde bitt seg fast i min hund, hadde jeg krevd hunden din avlivet. Anonymkode: f9817...796 For et fantastisk konstruktivt inlegg da du! Anonymkode: 3ae88...996 11
Ulven Skrevet 4. desember 2018 #5 Skrevet 4. desember 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Om jeg hadde møtt på deg og hunden din hadde bitt seg fast i min hund, hadde jeg krevd hunden din avlivet. Anonymkode: f9817...796 Du fikk med deg at det er en valp? 1
norovirus Skrevet 4. desember 2018 #7 Skrevet 4. desember 2018 Så nå at det var en staff, må bare lese vettø😜 Mine erfaring er at mange uerfarne hundefolk skaffer seg staff. Staffhorshire bullterrier er ikke en førstegangshund. En terrier krever en leder. En som setter standard for oppførsel på en ok måte.
norovirus Skrevet 4. desember 2018 #8 Skrevet 4. desember 2018 Grunnen til at jeg skriver dette , er at eiere av staffer har bedt meg og min tispe om å "sette på plass" bøllete damestaffer. Det gjorde jeg en gang. Nå ber jeg eierene om å gå på dressurkurs.
kvinne35+ Skrevet 4. desember 2018 #9 Skrevet 4. desember 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Min hund på 8 mnd har alltid vært litt hard i lek med andre hunder, men nå har det kommet dit at hun er så ekstremt høyt i stress hver gang hun er rundt andre hunder som løper/leker. Hun biter seg fast i dem og slipper ikke, støter inn i dem osv. Når hun holder på slik er det absolutt ingen hjemme og umulig å få kontakt. Hun er vokst opp i flokk med fem andre hunder av andre raser enn hennes egen fra hun var 8 uker, så hun er godt vant til andre hunder. Det er de samme hundene hun nå plager. Hun får hvert fall en time tur hver dag, løper mye løs og vi trener også. Energien hennes blir bare høyere og høyere i alle settinger (også inne). Hun har alltid vært en aktiv valp. Alt dette er greit hvis jeg bare hadde hatt mer kontroll over henne. Hun hører i alle settinger bortsett fra når de andre hundene løper. Da blir hun som beskrevet tidligere. De andre hundene har fått bitemerker fra henne, så de må nå skilles. Hun gjør det av iver, ikke fordi hun er aggressiv. Hun er kjempesnill, bare veldig voldsom og stresset. Det er snakk om en staff etter familiehunder, ikke brukshunder. Er ganske sikker på at dette er veldig typisk for rasen, så vil gjerne høre andre erfaringer + tips. Jeg har prøvd en del forskjellig. Jeg er vant til hunder med høyt stress, men de har jo ikke holdt på slik. Anonymkode: 03045...4dc valpekurs
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #10 Skrevet 4. desember 2018 25 minutter siden, Ulven skrev: Du fikk med deg at det er en valp? 8 mnd er ikke bitteliten lenger, med sylskarpe tenner gjør stor skade. Anonymkode: f9817...796
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #11 Skrevet 4. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 8 mnd er ikke bitteliten lenger, med sylskarpe tenner gjør stor skade. Anonymkode: f9817...796 valpekurs først, så lydighetskurs osv. Anonymkode: 270bd...45a
Ulven Skrevet 4. desember 2018 #12 Skrevet 4. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: 8 mnd er ikke bitteliten lenger, med sylskarpe tenner gjør stor skade. Anonymkode: f9817...796 Det er fremdeles en valp og å mene at en valp skal avlives fordi den leker hardhendt med andre hunder, er intet annet enn tullskap. Forøvrig har sjelden 8 måneder gamle valper sylskarpe tenner da disse felles ved 6-senest 7 mnd alder.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #13 Skrevet 4. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Om jeg hadde møtt på deg og hunden din hadde bitt seg fast i min hund, hadde jeg krevd hunden din avlivet. Anonymkode: f9817...796 Jeg slipper henne ikke bort til andre hunder, og hun er heller ikke så interessert eller tøff på fremmede hunder. Hun leker og biter seg fast i pelsen, hun er ikke aggressiv. Jeg har blitt angrepet før og fått en annen hund avlivet, så jeg vet hvordan det funker. Er ikke noe grunnlag til det her. Anonymkode: 03045...4dc 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #14 Skrevet 4. desember 2018 34 minutter siden, norovirus skrev: Så nå at det var en staff, må bare lese vettø😜 Mine erfaring er at mange uerfarne hundefolk skaffer seg staff. Staffhorshire bullterrier er ikke en førstegangshund. En terrier krever en leder. En som setter standard for oppførsel på en ok måte. Hun er min sjette hund, og jeg har hatt mange brukshunder, men ingen "tøffe". Jeg trodde hun skulle bli ganske rolig pga linjene hun er fra. Har mye erfaring med å trene hund, men ikke staff. Krever en leder.. Mener du at jeg skal korrigere henne? Hun er en veldig hengiven og søt hund. Problemet er bare at hun blir ekstremt gira og stresset med andre hunder, egentlig. Skulle ikke tro det, siden hun har vært såpass mye rundt mange hunder Anonymkode: 03045...4dc
Portvinpiken Skrevet 4. desember 2018 #15 Skrevet 4. desember 2018 Dette er per definisjon en unghund. Så jeg ville gjort som Tabris foreslår + sett om det finnes noen gode unghundkurs i nærheten som tilrettelegger for unge, hormonielle, ville hunder... for mange er nettopp det i denne alderen. Så også en ny bok på svensk som heter unghunden eller noe i den dur. Skumleste og synes den var bra. Har jobbet med masse staffer og felles er at det er mye motivasjon og de er ganske "på". Hun må derfor lære seg å være rolig sammen med andre hunder og som Tabris sier - lære at ikke alt er bare lek og herjing. Mer lek, mer stress i dette tilfellet. Hun bør omgås voksne, rolige hunder som kan lære henne litt "hundeskikk" og ikke herje for mye med andre som hennes oppførsel vil gå utover. 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #16 Skrevet 4. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hun er min sjette hund, og jeg har hatt mange brukshunder, men ingen "tøffe". Jeg trodde hun skulle bli ganske rolig pga linjene hun er fra. Har mye erfaring med å trene hund, men ikke staff. Krever en leder.. Mener du at jeg skal korrigere henne? Hun er en veldig hengiven og søt hund. Problemet er bare at hun blir ekstremt gira og stresset med andre hunder, egentlig. Skulle ikke tro det, siden hun har vært såpass mye rundt mange hunder Anonymkode: 03045...4dc valpekurs Anonymkode: 270bd...45a
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #17 Skrevet 4. desember 2018 1 time siden, Portvinpiken skrev: Dette er per definisjon en unghund. Så jeg ville gjort som Tabris foreslår + sett om det finnes noen gode unghundkurs i nærheten som tilrettelegger for unge, hormonielle, ville hunder... for mange er nettopp det i denne alderen. Så også en ny bok på svensk som heter unghunden eller noe i den dur. Skumleste og synes den var bra. Har jobbet med masse staffer og felles er at det er mye motivasjon og de er ganske "på". Hun må derfor lære seg å være rolig sammen med andre hunder og som Tabris sier - lære at ikke alt er bare lek og herjing. Mer lek, mer stress i dette tilfellet. Hun bør omgås voksne, rolige hunder som kan lære henne litt "hundeskikk" og ikke herje for mye med andre som hennes oppførsel vil gå utover. Takk for svar. De voksne hundene vi er med sier ifra til henne, men hun bryr seg ikke. De ignorerer henne totalt, men hun holder på like ivrig i eeeevigheter. Hun utnytter spesielt ene hunden på et år som aldri har satt henne på plass, det er yndlingen hennes og staffen følger etter henne som en besatt over alt. Er ingen valpekurs i nærheten. Jeg får satse på at hun roer seg litt med alderen, også, og ellers får hun ikke være løs med de lenger. Hun får gå i bånd Anonymkode: 03045...4dc
Portvinpiken Skrevet 5. desember 2018 #18 Skrevet 5. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. De voksne hundene vi er med sier ifra til henne, men hun bryr seg ikke. De ignorerer henne totalt, men hun holder på like ivrig i eeeevigheter. Hun utnytter spesielt ene hunden på et år som aldri har satt henne på plass, det er yndlingen hennes og staffen følger etter henne som en besatt over alt. Er ingen valpekurs i nærheten. Jeg får satse på at hun roer seg litt med alderen, også, og ellers får hun ikke være løs med de lenger. Hun får gå i bånd Anonymkode: 03045...4dc Den hunden på 1 år er også unghund og dere bør absolutt stoppe leken før den går over i ufine handlinger og bare økt stress. Det er det vi ofte gjør feil, nemlig å avbryte leken for valper og unghunder alt for sent. Og da utvikler det seg til "en begynner å grine" (som om det er små barn som herjer om du forstår hva jeg mener). Så sosialiser henne mest mulig med voksne, rolige hunder (helst over 3 år), la henne leke med jevnaldrende men MYE mindre og stopp FØR det blir for heftig lek. Gå gjerne sammen med andre hunder på tur i bånd med så god avstand at de ikke er fo ropptatt av hverandre men klarer å nyte turen og ha mer fokus på eierne enn de andre hundene. Og ikke valpekurs... unghundkurs . Lykke til! Håper det ordner seg! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå