Gå til innhold

Kan dyr ha psykiske problemer som oss mennesker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dyr være stresset, mørkeredd, psykiske problemer, dårlig i nervene, tenke ondt, være i sjokktilstand og så videre, eller er de alltid normale?

Anonymkode: bfc07...595

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dyr kan også ha psykiske lidelser ja. Dyr som får for lite stimuli kan feks utvikle depresjon. Dyr som opplever lite sosialisering eller får dårlige opplevelser med sosialisering kan utvikle angst. Seperasjonsangst er jo også veldig vanlig.

Anonymkode: 9e1de...787

• Liker 3
Skrevet

Min hund har separasjonsangst. Angst for andre hunder, nervøse tendenser. Så ja, dyr kan ha det

Anonymkode: 8378b...755

• Liker 2
Skrevet

Dyr kan ha mentale problemer, men det kan være en utfordring å utrede. 

Dyrelegene mistenker at den ene katten min har angst, da han som kastrert hannkatt parer seg på pledd flere ganger om dagen uten at det feiler han noe fysiologisk. Han er veldig skvetten av seg og stort sett redd for alt som lager lyder og beveger seg utendørs, så det er ikke overraskende om han har det.

Anonymkode: 72cda...0a8

Skrevet

Jeg passet en hest jeg elsket høyt. Jeg tror den hadde traumer, den hadde bodd hos noen som ikke behandlet han bra, så voksne folk var han redd for og sparket

Anonymkode: 73feb...dd2

Skrevet

Jeg "kjenner" definitivt noen katter og hunder som har sosial angst, eller annen type angst. 

Anonymkode: caf82...989

Skrevet

Meg over her: den likte verken barn eller voksne, bare oss midt i mellom. Det var nesten bare meg og venninna mi den behandlet bra, og da var den en drøm. Men mange voksne var redd den fordi den sparket og ble voldelig.

Anonymkode: 73feb...dd2

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Kan dyr være stresset, mørkeredd, psykiske problemer, dårlig i nervene, tenke ondt, være i sjokktilstand og så videre, eller er de alltid normale?

Anonymkode: bfc07...595

Ja til alt, bortsett fra "tenke ondt". Mange hunder sliter med ting som høyt stress eller ulike typer redsler (redsel for folk, hunder, lyder, mørket, ulike underlag osv).

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig kan de det. I Sveits er det ulovlig å eie kun ett marsvin da de blir deprimerte alene. Hunden til en venninne av meg går på angstmedisiner. 

Anonymkode: ac2f8...85a

• Liker 2
Skrevet

Hunder kan i alle fall ha psykiske problemer. Drøssevis av hunder har ulike typer angst og er f.eks redde for å være alene, de blir helt gale når eierne går hjemmefra og uler, bjeffer, tisser og bæsjer inne av angst.

Angst for andre hunder kan de også ha.

Min egen hund har separasjonsangst, men hun  kan være hjemme alene i korte perioder om gangen i blant. Hun er ikke det særlig ofte da, flaks for henne, for jeg er uføretr. og derfor hjemme på dagtid. Hender jeg går i butikken eller besøker faren min f.eks, og blir borte da mellom en og to timer maks. Det takler hun, men det tok tid.

Skrevet

Vet om en katt med PTSD pga mobbing fra andre katter. Ble mye bedre med medisiner.

Anonymkode: 2d603...824

Skrevet

Hadde en mørkredd kanin engang. Hun trampet da alt lys ble slukket. Ordnet med nattlys og trampinga opphørte

Anonymkode: 70799...03e

Skrevet

Ja, helt klart. Når det gjelder hunder, så er det forsket på tilknytning, som viser at de trenger den samme sensitivitet og anerkjennelse i omsorgen som oss mennesker(babyer, barn). På samme vis som oss, kan de responere med trygg eller unngående, ambivalent og desorganisert tilknytningsstil

Anonymkode: 52b3c...6de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...