AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #1 Skrevet 4. desember 2018 Hei alle sammen:-) Jeg har en guttunge som ble født prematur(uke 32) som straks skal fylle 5 år. Så nå kommer det store spørsmålet om skolestart. Etter PPT's vurdering av gutten min mener de at han bør holdes tilbake ett år da han ikke er skolemoden. Jeg mener det at han ikke bør holdes tilbake da alle vennene hans vil begynne på skolen utenom han og at det ikke vil være noe bra for han sosialt. Selv prøver vi å øve masse på lesing og skriving, men guttungen har ingen interesse av det(klarer ikke å holde pennen riktig engang). Jeg kjenner at dette er en så vanskelig situasjon for oss som foreldre. Vi vil jo at guttungen skal holde følge med sine venner fra bhg, men er det verdt det? Hva vil skje når skolen setter litt krav for ungen i 2,3 og 4 klasse? VIl ha da henge etter? Er det flere foreldre her med premature barn som har erfaringer å dele? Hvordan gikk skolestart for dere? Anonymkode: 62fe1...d46
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #2 Skrevet 4. desember 2018 De jeg kjenner har "plassert" barna i årskullet under helt fra barnehagestart, på grunn av at de har ønsket forsinket skolestart, og så har de tatt runden med ppt og sakkyndigvurdeting senere. Hva er det verste som kan skje ved utsatt skolestart, sønnen deres vil savne vennene sine i barnehagen i starten til høsten? Tror du ikke han vil gå godt sammen med de andre på førskolegruppa? Han trenger ikke miste dem alle, og møter dem igjen på SFO neste år. Han får jo ett år på seg å bli godt kjent med neste årskull. Hva er det verste som kan skje hvis han starter skolen og ikke er klar? Han blir hengende etter faglig og sosialt resten av skoletiden(det verste)? De stiller jo krav til barna i første klasse fra første uke, ganske store også: sitte stille, følge regler, ukens bokstav, ukens tall, vi fikk lekser første uka. Ikke noe nivåforskjell fra første til andre klasse, skole er skole, "første året skal være lek- og barnehageaktig" har de gått vekk ifra for mange år siden. Siden han er prematur er han vel fysisk og helsemessig også mindre enn de andre? Jeg ville tatt imot tilbud om utsatt skolestart med glede. Det er ikke et år han går glipp av, det er et år han får. Jeg har hatt modne jenter født tidlig på året som både kunne lese og skrive da de begynte, og skolestart var tøft nok for dem, jeg skulle gjerne sett de hadde et år ekstra i barnehagen de også, jeg ser ingen ting å vinne på det der ekstra året på skolen for noen, med det det innebærer av låst tid, stillesitting, lekser og sosiale utfordringer. Anonymkode: da93a...39a 8
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #3 Skrevet 4. desember 2018 Jeg ville ha holdt tilbake et år. Uten tvil. Angrer daglig på at jeg ikke gjorde det selv, min går nå i 7 klasse. Han har slitt faglig siden 1 klasse, mistet mye motivasjon, mestringsfølelse og selvtillit fordi han stadig henger etter. Jeg er kronisk bekymret. Fra 3 klasse ble det mye frem og tilbake med ppt, Bup, lege og team på skolen. Han har venner, men føler seg uansett annerledes fordi han ikke får til det samme som dem. Skulle ønske han hadde gått i klassen under, ser at han fortsatt er mer på det nivået. Vennene kan han fortsatt ha kontakt med, og han vil få flere i dem han begynner i klasse med. Mestringsfølelsen, selvfølelsen, motivasjonen, troen på seg selv og håpet -det er liksom noe man ikke får fikset like lett. Skolen er tøff nå, faglig. Mer enn den var før. Det er mange krav og mye som skjer fra dag 1. Det er litt "vil du være med så heng på". Da forutsetter det at han klarer det. Hør på ppt, de pleier aldri å anbefale noe sånt basert på "småtteri". Ofte må man krangle seg til en slik mening fra dem, hvis man som forelder er bekymret. Anonymkode: 222ac...978 7
Macillah Skrevet 4. desember 2018 #4 Skrevet 4. desember 2018 Barnet trenger ikke lese eller skrive før skolestart. Du skal også være veldig forsiktig med å tvinge slike aktiviteter for barn under skolealder, da dette bør være lysbetont. Dersom barnehagen og PPT ser behovet for å holde barnet igjen et år, ville jeg ha gjort det. Og hør med bhg om de kan putte barnet i den gruppen som han skal gå i ved skolestart allerede nå. Skolestart er utrolig vanskelig for alle barn, da dette er en stor overgang. En overgang som går fra det å ha flere voksne, rom for frilek og noen som kan hjelpe i sosiale samspill, til det å måtte sitte stille i 45 minutter om gangen, en lærer og ikke nok tilrettelegging. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #5 Skrevet 4. desember 2018 Hvorfor vil ppt utsette? Sliter han med det sosiale? De bryr seg iallfall ikke om lesing og skriving. Vanligvis er det veldig vanskelig å få utsette, så jeg regner med at det er gode grunner. Hva sier barnehagen? Ville hørt på de som kan dette! Som oftest må man kjempe for å få utsette... Anonymkode: 88115...019 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #6 Skrevet 4. desember 2018 Å utsette eller ikke avhenger helt av det individuelle behovet til barnet. Hvis du har fått anbefalt å utsette er sikkert det en god ide for skoleopplevelsen, selv om det er kjipt å ikke gå i samme klasse som vennene. Er 19 nå og studerer, og var selv prematur født i uke 29. Jeg begynte på skolen som 6-åring noe som gikk fint, men det samme gjelder ikke for alle. Må huske at det er mye læring i lek og barnehage også, som er nyttig å ha med seg videre Anonymkode: 0a482...116
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #7 Skrevet 4. desember 2018 Utsett! Og vær glad du har det offentligers velsignelse .. du aner ikke hvor mange som må sloss for å få nettopp dette.. .. og hvor mange som gir etter og sender en umoden 5 åring til et system der ett år fra eller til blir avgjørende for om det blir en vinner eller taper. Venner vil han få uansett - husk: han vil jo ha et helt år ekstra i barnehagen der han leker med 4 åringene, og det er neppe de samme vennene man har i barnehagen som man har på ungdomskolen uansett- så ikke la det være avgjørende . jeg vet på 70 og 80 tallet var det en del foreldre som valgte å sende januarbarnet ett år tidligere på skolen.. og jeg vet ett par som angret enormt.. selv om barnet var "modent" som 6 åring - så var det ikke gitt at det følget denne utviklingen hele skolegangen.. I ditt tilfelle så har fagpersoner vurdert at barnet har godt av å vente.. da ville jeg stolt på det.. Anonymkode: 56920...ad8 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #8 Skrevet 4. desember 2018 Hvor lenge "henger" premature barn etter egentlig? Når skal de begynne å hente seg inn? Anonymkode: 62fe1...d46 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #9 Skrevet 4. desember 2018 Jeg har ei som er født i uke 27, 10 år nå. Hun ble født tidlig på året, så hun er eldst i klassen sin. Faglig går det bra, sosialt går det ok. Litt utfordringer, men har venner på skolen. Jeg tenker at det avgjørende er hvorfor ppt anbefaler utsatt skolestart, og når på året han er født. Hvis han i tillegg er født sent på året, og blir en av de yngste, så er jo muligheten for at han vil ligge enda lenger bak de andre større. Anonymkode: 5991b...b0e 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #10 Skrevet 4. desember 2018 Just now, AnonymBruker said: Hvor lenge "henger" premature barn etter egentlig? Når skal de begynne å hente seg inn? Anonymkode: 62fe1...d46 Ingen fasit på det. Noen henter seg inn tidlig, noen henter seg ikke inn, da det ofte følger med en del "senskader". Anonymkode: 5991b...b0e 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #11 Skrevet 4. desember 2018 Jeg ville helt klart utsatt! Det skal bli lettere å få utsatt skolestart, for de nå (endelig) ser at ikke alle er modne for skolestart når de er 5 og noen faktisk også 6 år. Venner får han, han vil jo gå et ekstra år i bhg og fortsette over på skolen med dem, så hadde jeg ikke bekymret meg over. Anonymkode: d8393...a18 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #12 Skrevet 4. desember 2018 Jeg hadde fulgt PPT sin anbefaling og holdt han tilbake et år. Når det er sagt har jeg selv et barn som er født i slutten på året men til termin og han har klart seg godt, en av de som ligger best an faglig og sosialt sett. Men hadde jeg et valg så hadde jeg holdt han i barnehagen et ekstra år, han hadde lært mye mer der enn på skolen. Når du har et barn som faktisk henger etter så hadde jeg ikke hatt tvil om at han bør få et år til i barnehagen. Og hvis han ikke har interesse av lesing og skriving så bør du ikke presse det på han, bare det viser jo at han bør ha et ekstra år i barnehagen. Hjelper ikke om han går med vennene sine når han ikke henger med på det faglige. Anonymkode: 69724...5bc 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #13 Skrevet 4. desember 2018 Anbefaler deg å la gutten vente et år ekstra, de begynner på skolen alt for tidlig som det er. Han får seg nok andre venner ganske kjapt. Anonymkode: a1184...8a6 1
Siri_H Skrevet 4. desember 2018 #14 Skrevet 4. desember 2018 Jeg har selv en sønn som skal utsette skolestart 1 år pga. autisme (han har en veldig god utvikling nå, så PPT mener det vil være en god investering å gi han et år til i barnehage, slik at han vil klare seg med noe mindre spesialundervisning i klassen). jeg jobber på barneskole og ser at veldig få av de som går sammen i barnehagen henger så mye sammen når de begynner i 1. klasse. Alle vennskap og konstellasjoner endrer seg i løpet av skolestart. Foreldrene er alltid veldig bekymret for om barnet får gå i klasse med andre fra samme barnehage, men stort sett ser man lite til hvem som kjente hvem fra barnehagen når barna har gått en liten stund i første klasse. Det er flere elever en ser kunne hatt godt av et ekstra barnehageår, og disse elevene får veldig lite ut av første klasse og blir hengende etter både faglig og sosialt. Det at sønnen din ikke er skolemoden vil nok også føre til at han blir hengende etter de andre i klassen og at det vil på sikt kunne bli mer og mer synlig med alderen. Hvis du har mulighet ville jeg derfor definitivt utsatt skolestarten. 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #15 Skrevet 4. desember 2018 I trinnet til min datter er det mange barn med diverse syndromer, og for alt jeg vet er det for tidlig fødte barn der også. De er alle like gamle, men har svært ulike forutsetninger for læring. De har ulike nivåer i norsk og matematikk (undervisningen er delt inn i mindre grupper). Det er en baseskole, da, med 60 elever på trinnet. I en slik stor gruppe er det alltid mange elever med ulike spesialbehov, og man skiller seg ikke ut. Dersom det er slik på skolen dere sokner til, er det ikke noe problem å la ham starte med vennene sine. Ville kontaktet skolen og hørt. Anonymkode: 0ee43...622
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #16 Skrevet 4. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: I trinnet til min datter er det mange barn med diverse syndromer, og for alt jeg vet er det for tidlig fødte barn der også. De er alle like gamle, men har svært ulike forutsetninger for læring. De har ulike nivåer i norsk og matematikk (undervisningen er delt inn i mindre grupper). Det er en baseskole, da, med 60 elever på trinnet. I en slik stor gruppe er det alltid mange elever med ulike spesialbehov, og man skiller seg ikke ut. Dersom det er slik på skolen dere sokner til, er det ikke noe problem å la ham starte med vennene sine. Ville kontaktet skolen og hørt. Anonymkode: 0ee43...622 Men i en slik setting, hva mener du ville være ulempen med å utsette et år da? Det er jo ingen ulemper, annet enn de første ukene? Om han ikke havner i den «dårligste» gruppen i alle fag fra dag én... Barnehagevenner er ikke viktige etter høstferien. Ikke i det hele tatt. Og denne gutten vil jo ha nye barnehagevenner. Anonymkode: da93a...39a 1
Arkana Skrevet 4. desember 2018 #17 Skrevet 4. desember 2018 Jeg tenker at det viktigste her ikke er at han er prematur, men om han har utfordringer som i stor grad vil løses om han får begynne ett år senere. Det er ikke viktig å kunne lese og skrive før skolestart, det er det faktisk de færreste som kan (og med tanke på at jeg har barn som har kunnet det før skolestart vil jeg også si at det ikke utelukkende er en fordel heller). Har du fått noen begrunnelse fra PPT om hvorfor de mener han bør ha utsatt skolestart? Snakk med dem og hør hva de tenker. Jeg synes ikke du skal være redd for at det er en ulempe å vente ett år. Det sosiale kommer til å løse seg. Min erfaring er at barnehagevennskapene varer veldig kort etter skolestart. De blir raskt kjent med nye. Det faglige er det du bør tenke på. Kanskje vil han ikke slite i første klasse, men hvis han f.eks. har lærevansker vil det kanskje heller vise seg senere når læringstrykket øker. Ikke se på dette tilbudet som noe negativt, tvert i mot er det et tilbud gitt for at sønnen din skal kunne være og føle seg mest mulig på nivå med alle de andre i klassen og for at han skal kunne klare seg best mulig på skolen.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #18 Skrevet 4. desember 2018 Jeg ville ventet. Det tok ikke mange ukene før klassens urokråker var identifisert i klassene til barna mine. Og hvem var de, jo nettopp et par av guttene født sent på året. De som ikke klarte å ha rumpene på stolen, og forstyrret de andre. Får du først rollen som klassens urokråke, kan den være vanskelig å komme ut av. Jenter født tidlig på året kan ofte oppleves et par år eldre og mer modne enn gutter født i desember. Så tror på ingen måte det skader å vente. Anonymkode: 78a26...5f3 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #19 Skrevet 4. desember 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei alle sammen:-) Jeg har en guttunge som ble født prematur(uke 32) som straks skal fylle 5 år. Så nå kommer det store spørsmålet om skolestart. Etter PPT's vurdering av gutten min mener de at han bør holdes tilbake ett år da han ikke er skolemoden. Jeg mener det at han ikke bør holdes tilbake da alle vennene hans vil begynne på skolen utenom han og at det ikke vil være noe bra for han sosialt. Selv prøver vi å øve masse på lesing og skriving, men guttungen har ingen interesse av det(klarer ikke å holde pennen riktig engang). Jeg kjenner at dette er en så vanskelig situasjon for oss som foreldre. Vi vil jo at guttungen skal holde følge med sine venner fra bhg, men er det verdt det? Hva vil skje når skolen setter litt krav for ungen i 2,3 og 4 klasse? VIl ha da henge etter? Er det flere foreldre her med premature barn som har erfaringer å dele? Hvordan gikk skolestart for dere? Anonymkode: 62fe1...d46 Denne typen uttalelser kom PPT og andre med for 30 år eller mer siden. I dag skal ikke noen uttale seg slik og barn skal begynne på skolen til den tiden som alderen deres samsvarer med skolestart for alle. Noe annet er lovbrudd. Denne saken vil nok journalister og andre være interessert i, for her har noen rådgitt deg langt utover lovens grenser. Prematurforeningen eller andre er nok også interessert i saken din. Anonymkode: f67cf...992
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #20 Skrevet 4. desember 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne typen uttalelser kom PPT og andre med for 30 år eller mer siden. I dag skal ikke noen uttale seg slik og barn skal begynne på skolen til den tiden som alderen deres samsvarer med skolestart for alle. Noe annet er lovbrudd. Denne saken vil nok journalister og andre være interessert i, for her har noen rådgitt deg langt utover lovens grenser. Prematurforeningen eller andre er nok også interessert i saken din. Anonymkode: f67cf...992 Nei, dette er feil. Les utdanningsloven paragraf 2-1. Man har rett til utsatt start i særlige tilfeller hvis foreldrene krever det etter sakkyndig vurdering av barnets utvikling. Anonymkode: da93a...39a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå