Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Slettet

Endret av Pepsimax96
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange eldre besøker du i mnd? Du vet like godt som alle oss andre at du kan melde deg som frivillig. Jeg har tre. Hva gjør du? 

• Liker 6
Skrevet
4 timer siden, Pepsimax96 skrev:

https://www.tv2.no/nyheter/10252194/?fbclid=IwAR1vaFtV8DDZNaOlMqg3TMX5za1PxnILhpn6BYkUpEenj9tnnG752acP5-8

Mener virkelig folk at denne behandlingen av eldre er greit? Det er jo forferdelig.. Ingen drømmesituasjon for han heller :( 

Han har ikke lovlig opphold i landet slik jeg forstår det. Da har han ikke rettigheter. Han kan velge å reise tilbake hjem, eller prøve lykken i et annet land.

Slik tråden er utformet ble jeg lurt til å tro at det var snakk om ensomme eldre på norske sykehjem. For noen år siden var jeg frivillig på to sykehjem og besøkte de eldre 2-3 ganger i måneden. De syntes det var spennende med en som snakket ''så rart'', dvs utlending. og selv om jeg måtte presentere meg på nytt og svare på samme spørsmål hver gang (demente), var det hyggelig. Kanskje når jeg får mer kapasitet kan jeg gjennoppta det, men håper flere melder seg frivillig og ser verdien. Kudos til brukeren over.

• Liker 1
Skrevet (endret)
6 timer siden, Macro skrev:

Hvor mange eldre besøker du i mnd? Du vet like godt som alle oss andre at du kan melde deg som frivillig. Jeg har tre. Hva gjør du? 

Godt sagt.

TS: Hva gjør du egentlig? Er du en av de som bare liker å klage og syns at alle andre skal rydde opp i ting eller engasjerer du deg for de eldre menneskene? De mange som sitter rundt omkring på rommet sitt på sykehjem i Norge - dag inn og dag ut, men kommer seg ikke ut. Ikke bare så sitter det eldre der, men også alvorlig syke unge mennesker som f. eks har hatt slag, hjerneblødning osv. Du er 22 år (forutsatt at brukernavnet stemmer) og det sitter mennesker på rundt din alder på sykehjem.

Denne mannen har ikke lovlig opphold i Norge og blir behandlet på lik linje med alle andre asylsøkere i dette landet. Her så får han muligheten til å klage i avisen og selvfølgelig så gjør han det. Hans situasjon er ikke noe spesiell.

Han blir behandlet på lik linje med de fleste 81-åringer i Norge.

Endret av Sylveon
  • Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner. Elaine Marley, mod.

Skrevet
11 timer siden, Macro skrev:

Er det folk på eldrehjem, hjemmeværende e.l.?

Skrevet
1 time siden, Beeblebrox skrev:

Er det folk på eldrehjem, hjemmeværende e.l.?

Ensomme hjemmeboende som liker å få folk over på kaffe og prat iblant😊

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, Macro skrev:

Ensomme hjemmeboende som liker å få folk over på kaffe og prat iblant😊

Hvem er dette gjennom, og finnes det noe tilsvarende for dem som bare trenger litt hjelp med simple gjøremål. Dvs. ikke med fokus på det sosiale, men bare noen de kan ringe  om de skulle trenger hjelp med ett eller annet smØtteri, som jo veldig mange gjør når man kommer litt opp i årene?

Skrevet
15 minutter siden, Beeblebrox skrev:

Hvem er dette gjennom, og finnes det noe tilsvarende for dem som bare trenger litt hjelp med simple gjøremål. Dvs. ikke med fokus på det sosiale, men bare noen de kan ringe  om de skulle trenger hjelp med ett eller annet smØtteri, som jo veldig mange gjør når man kommer litt opp i årene?

Vi har slik ordning her, men det varierer fra sted til sted. Min far har noen eldre som ringer til han for snømåking, plenklipp, følge på butikk/frisør osv. Du kan kontakte både kommunen din og det lokale Røde Kors for å høre hva de har😊

Gjest shadowofthewind
Skrevet

Noen burde ta ham med på tur hvis han er i stand til det slik at han får litt nye omgivelser.

Skrevet
6 minutter siden, Macro skrev:

Vi har slik ordning her, men det varierer fra sted til sted. Min far har noen eldre som ringer til han for snømåking, plenklipp, følge på butikk/frisør osv. Du kan kontakte både kommunen din og det lokale Røde Kors for å høre hva de har😊

Ok, takk.

Skrevet
1 time siden, Beeblebrox skrev:

Spør kommunen din - det er ofte ordninger på kommunalt nivå, noen ganger også frivillige organisasjoner, osv. Eller kontakt et sykehjem direkte og spør hvordan man setter i gang :)

Skrevet
1 time siden, Drizzt skrev:

Spør kommunen din - det er ofte ordninger på kommunalt nivå, noen ganger også frivillige organisasjoner, osv. Eller kontakt et sykehjem direkte og spør hvordan man setter i gang :)

Lurer på om det ikke var her på KG jeg fikk tips om å kontakte Røde Kors og Frivillighetssentralen noen år tilbake. Det ble i alle fall bare surr...  De skjønte ikke at jeg bare ville formidle nummeret mitt til noen som bodde i nærheten og kunne trenge litt hjelp en gang i blant, og ikke en fulltidsjobb.  :sno:

Men, takk for info :) 

Skrevet
På 4.12.2018 den 19.47, Beeblebrox skrev:

Lurer på om det ikke var her på KG jeg fikk tips om å kontakte Røde Kors og Frivillighetssentralen noen år tilbake. Det ble i alle fall bare surr...  De skjønte ikke at jeg bare ville formidle nummeret mitt til noen som bodde i nærheten og kunne trenge litt hjelp en gang i blant, og ikke en fulltidsjobb.  :sno:

Men, takk for info :) 

Jeg har en bekjent som har tatt på seg oppdrag for Frivillighetssentralen, og vedkommende bestemmer selv hvor mange timer som er aktuelt i løpet av måneden. Vet om flere eldre som får hjelp til innkjøp og små "oppdrag" i huset en gang i uken, så det er litt som du gjør det til selv. Synes det er flott med de som stiller opp for å hjelpe dem som ikke har så mange å be, og tar av og til med meg en eldre dame i nabolaget på handel, eller hjelper henne hvis det er noe annet. Har fått mye god julebakst til gjengjeld!

• Liker 1
Skrevet

Alt etter hvor i Eritrea familien bor, er det mange andre land som nok kunne være bedre alternativ for han. Djibouti, Etiopia, og Sudan grenser alle not Eritrea. 

Hvor dra så langt når man er så gammel? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...