Gå til innhold

Charterturer er for folk uten selvstendighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor reiser folk på charterferie egentlig? Ufattelig kjedelig å ikke kunne skreddersy sitt eget opplegg. Man betaler ekstra for at andre fikser flybilletter, hotellet bestemmer de og du må til og med plukkes opp på flyplassen av noen de har sendt ut. Noen arrangerer jo også aktiviteter for kundene. Hva er poenget med sånne reiser? Er folk for feige til å fikse sitt eget opplegg? Synes det er for vanskelig å booke billetter og bestille hotell på egenhånd? Vanskelig å finne veien til hotellet selv? Vanskelig å arrangere egne aktiviteter? 

Man betaler jo også mer for at andre gjør jobben, ergo mindre av pengene brukes på selve ferien. I tillegg så velger gjerne ving eller andre et hotell som er rimelig så de selv kan ta mer av overskuddet. Liker folk å kaste vekk tusenlapper?

Anonymkode: 96a15...2ad

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

:Gjesp:

Anonymkode: 2e815...4ba

• Liker 7
Gjest Krampus
Skrevet

Jeg leste Centaurer er folk uten selvstendighet 😂 Nå er det på tide å legge meg!

Forøvrig syns jeg charterturer er for folk som vil til syden en kjapptur uten å måtte stresse.

Skrevet

Vel, noen bare gidder ikke eller har ikke tid til å styre med all planlegginga? Og har lyst til å slappe av borte fra hverdagen?

Ser ikke noe galt med det. 

• Liker 5
Skrevet

Noen liker å ha skreddersydde ferier!!!!  Nææææ for et sjokk!!   Hvorfor bryr du deg egentlig, du kan jo reise på akkurat den måten du selv vil??

• Liker 4
Skrevet

Ofte er selvstendige flybiletter dyrere. Dyrt å bo også. Arnbnb er også blitt dyrere. Det kan være et logistikkproblem med tanke på øyer. Som meg dom ikke har kapasitet til å finne rimelig fly og ok bosted. Jepp, jeg har bestilt charter flere ganger. Det betyr ikke at jeg har sluttet og tenke selv. Jeg benyttet meg av lettvint transport. På feriestedet bestemmer jeg selv hva jeg vil gjøre og når. Jeg evner også å lese om stedet og omgivelsene og tar egne avgjørelser. Reiser ofte med sjøtransport på stedet. Jeg trenger bare noen som tar meg DIT. Resten fikser jeg selv.

Anonymkode: 6fae3...6ae

• Liker 3
Skrevet

Jeg har reist på charter noen ganger. Lett og rimelig om man bare vil bort for å slappe av litt. Veldig enkelt da å trykke seg inn på Finn, velge land og hotell, så er du liksom klar til å dra.

Selv om jeg aldri har hatt all inclusive, eller hatt aktiviteter inkl. 

Min grense trekkes ved all inclusive. Forstår ikke fascinasjonen med billig spis-så-mye-du-vil eller buffet. Da hadde jeg heller slikket asfalt.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Hverdagsfrue skrev:

Jeg har reist på charter noen ganger. Lett og rimelig om man bare vil bort for å slappe av litt. Veldig enkelt da å trykke seg inn på Finn, velge land og hotell, så er du liksom klar til å dra.

Selv om jeg aldri har hatt all inclusive, eller hatt aktiviteter inkl. 

Min grense trekkes ved all inclusive. Forstår ikke fascinasjonen med billig spis-så-mye-du-vil eller buffet. Da hadde jeg heller slikket asfalt.

Som deg dropper jeg all inclusive. I tillegg så dropper jeg store hotellsnlegg og går for de små familiedrevne. Neste tur blir på et hotell med 28 rom

Anonymkode: 6fae3...6ae

Skrevet

Syns det så lettvint og avslappende ut jeg. Kanskje jeg skal bestille charter?  🤔

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Hverdagsfrue skrev:

Jeg vil helst betale lite for å bli mett, du vil heller betale mye. Vi er nok ulike på det punktet, da.

Anonymkode: e0c48...c42

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tull. Uselvstendige? Nei. Vil ha det enkelt, lettvindt og kanskje billig? Ja. Charter er dog hva man gjør det til selv.

Jeg har både reist charter og på ulike selvstendige reiser hvor jeg har stått for opplegget selv. Det er to ulike reiseformer, som fungerer greit til de ulike formål.

Hvis jeg bare vil slappe av i 2 uker, uten for mye opplegg, velger jeg charter. Det er dog slik at man gjør jo hva man vil selv, jeg pleier f.eks å unngå organiserte opplegg utover reisen i seg selv og hotellet.

Hvis det skal være opplevelses- og/eller kombinasjonsreise, planlegger jeg heller selv.

Charter er jo gjerne billigere, kommer selvsagt an på, og i fremmede land kan det være kjekt. Jo, det var spennende å planlegge turen i Italia i sommer helt selv, men det var samtidig litt styrete. Jeg måtte f.eks booke transport selv, da vi ikke kan kjøre selv, og bare det var litt av en jungel. Det hadde ikke gjort meg noe om et charterselskap hadde fikset det liksom, men det ordnet seg til slutt. ;)

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Skrevet

Ja takk begge deler sier nå jeg, til både charter og «egenmekka» reise. Kommer helt an på hvem man reiser med feks. Har man små barn er det kjekt å få en reise «ferdig» ordna i blant. En er ofte organisator hjemme 24/7 så kan være deilig å la andre ta seg av den biten. Har for øvrig også reist på interrail med ungene da de var mindre, så har erfaring med den type reise også, supert det også. 

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
13 minutter siden, Zenhouse skrev:

Ja takk begge deler sier nå jeg, til både charter og «egenmekka» reise. Kommer helt an på hvem man reiser med feks. Har man små barn er det kjekt å få en reise «ferdig» ordna i blant. En er ofte organisator hjemme 24/7 så kan være deilig å la andre ta seg av den biten. Har for øvrig også reist på interrail med ungene da de var mindre, så har erfaring med den type reise også, supert det også. 

Tenker det samme. Har man barn og har lyst til å ha en ukes ferie til Spania eller Italia f.eks så er det greit å kunne bestille alt «ferdig». 

Skrevet

Fikk lyst på en chartertur nå, jeg.

• Liker 1
Skrevet

Med mer enn nok ansvar og planlegging på jobb synes jeg egentlig det høres deilig ut å slippe å bruke fritiden i en travel hverdag på å planlegge alle detaljer ved ferien. 

• Liker 1
Skrevet

Så fordi man betaler fly og hotell + transport til hotell under ett, så er man ikke selvstendig? Greit å vite.

Bestiller charter hvis jeg bare skal ha sol og strand. 2690kr for en uke på Kreta, gjør jo at man faktisk har råd til å gjøre mye mer når man først er der.

Anonymkode: 4e117...02b

Skrevet

Tid er penger, noen vil heller bruke tiden sin på noe annet enn å bruke flere timer på å bestille fly og hotell. Enkelt og greit. Fint at det virker som TS har en lett jobb som gir mye fritid. 🙂

Gjest Paramount
Skrevet
15 timer siden, Zanzibar3 skrev:

Vel, noen bare gidder ikke eller har ikke tid til å styre med all planlegginga? Og har lyst til å slappe av borte fra hverdagen?

Ser ikke noe galt med det. 

100% enig.

Jeg skjønner ikke de som på død å liv skal bruke atskillige timer på å skreddersy et risikoprosjekt, for å utforske og eksperimentere fram nye opplevelser også i ferien. Ferie skal være ferie. Men jobber du på et kontor uten vindu, i kommunen, og i tillegg har anledning til å bruke arbeidstiden din i til å planlegge, så kan jeg forstå det.

Skrevet
37 minutter siden, Paramount skrev:

100% enig.

Jeg skjønner ikke de som på død å liv skal bruke atskillige timer på å skreddersy et risikoprosjekt, for å utforske og eksperimentere fram nye opplevelser også i ferien. Ferie skal være ferie. Men jobber du på et kontor uten vindu, i kommunen, og i tillegg har anledning til å bruke arbeidstiden din i til å planlegge, så kan jeg forstå det.

Du har jo tid til å sitte på kg så. Den tiden du har brukt her kunne du lett planlagt noe spennende med isteden.

Anonymkode: 96a15...2ad

Skrevet

Jeg er ekstremt glad i reise og det blir jo som oftest rutefly, men så reiser jeg også mest på storbyferie. Men har jo erfaring med charter og. 

For min del handler det gjerne om å først tenke litt ut hvor jeg vil reise og så ser jeg både på rutefly og eventuelt charterfly som går der. Noen ganger er charterfly bedre, de er kanskje eneste som har direkterute til det stedet fra Norge for eksempel, spesielt om du bor i en annen by enn Oslo. Det er ikke alltid det er dyrere heller, der tar du helt feil. Men selv er jeg minst like opptatt av flytider, jeg er ikke så kjip at jeg tar en 10 timers mellomlanding i Manchester for å spare en femhundrelapp liksom.

Når man reiser for kun sol og bad så er også beliggenheten hakket viktigere for meg enn bare pris, man vil jo bare ha et bosted  hvor man kan subbe ned til strand og basseng i flip flops. Da er det også smart å se på charterhoteller i tillegg til andre hoteller og airbnbs, du burde ikke fase det helt ut av ferieplanleggingen pga fordommer. Men er selvsagt også mye spare her om du er typen som gjerne tar en airbnb på en fjellknaus tre kilometer fra stranden så lenge det gir deg noen ekstra pesetas til overs.

Så har man restplassene da, du kan jo få en uke på Fuertaventura for sikkert tusenlappen utenfor sesong, du får deg vel muligens en helvetes melkerute av en flytur for samme pris, men allerede i taxien på vei til hotellet så har du jo brukt mer enn en chartertur ville kostet deg.

Så smarte folk som planlegger feriene sine godt og nøye kan også ende på chartertur som det mest fornuftige valget 😃

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...