tussi84 Skrevet 3. desember 2018 #1 Skrevet 3. desember 2018 I de siste par ukene har pcn min begynt å skru seg av sånn plutselig, og jeg tror det er fordi CPU blir for varmt. Har sjekket på innsiden, og det er ikke støv og vi har renset med sånn pc greier. Jeg sier pc greier for vet ikke hva det heter men mannen brukte noe inne der. Jeg begynner nå å bli ganske lei, for nå skrudde den seg kun av etter en halv time. Kort sagt så har jeg to skjermer. Jeg bruker ofte den ene skjermen å spille på. Spill som world of warcraft, diablo, etc. Den andre skjermen brukes gjerne til internett, se tv eller filmer på viaplay, netflix etc. Dette har gått helt fint i mndsvis uten problem. Men etter den begynte å skru seg av så begynte jeg å kun enten se film eller bare spille på kun en skjerm for å se om det hjalp. Det hjalp en stund, men idag har den skrudd seg av to ganger etter ca bare en halvtime med spilling. Jeg har ikke gjort noe på pcn før jeg spilte wow ca en halvtime, så skrudde den seg av. Jeg restarter så.. og spiller så ca en halvtime til og det samme skjer. Prøvde også i går å se film, men da kuttet den ut etter litt over en time. Jeg får på en måte ikke brukt pcn når det skal være sånn. Hva kan gjøres? Hvordan sjekker jeg temperatur?
Gruselgrafs Skrevet 3. desember 2018 #2 Skrevet 3. desember 2018 Installer dette programmet så kan du se temperaturene på både prosessor, disker og skjermkort. https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #3 Skrevet 3. desember 2018 Du bør støvblåse den, oppdatere drivere og kjøpe et seriøst virusprogram. Om du har alle de tre i orden bør du være good to go, men mindre en eller flere av pcdelene er utdaterte. Når slikt skjer uten rimelig grunn så er det ofte skjermkortet som er ferdig. Hvilket har du? Anonymkode: 47837...eaa 1
tussi84 Skrevet 4. desember 2018 Forfatter #4 Skrevet 4. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør støvblåse den, oppdatere drivere og kjøpe et seriøst virusprogram. Om du har alle de tre i orden bør du være good to go, men mindre en eller flere av pcdelene er utdaterte. Når slikt skjer uten rimelig grunn så er det ofte skjermkortet som er ferdig. Hvilket har du? Anonymkode: 47837...eaa Den er støvblåset.. og alle driverne er oppdatert + antivirus kjøpt. Skjermkortet er noen mnd gammelt bare. Husker ikke helt navnet. Nvidia Gforce?? Nummer husker jeg ikke, kan sikkert se etter nasvnet på det på pcen et sted, men jeg vet ikke helt hvordan jeg gjør det. ER mannen som styrer med alle sånne tekniske ting.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #5 Skrevet 4. desember 2018 Akkurat nå, tussi84 skrev: Den er støvblåset.. og alle driverne er oppdatert + antivirus kjøpt. Skjermkortet er noen mnd gammelt bare. Husker ikke helt navnet. Nvidia Gforce?? Nummer husker jeg ikke, kan sikkert se etter nasvnet på det på pcen et sted, men jeg vet ikke helt hvordan jeg gjør det. ER mannen som styrer med alle sånne tekniske ting. Det er nummeret som er viktig. Er du sikker på at du bare har et antivirus? Ofte følger det med gratis-dritt du ikke vil ha. Disse må avinstalleres manuelt når du kjøper et nytt. Du vil absolutt ikke ha to eller flere antivirus som krangler. Hvor mye er tilkoblet? Mus,tastatur, to skjermer og headset? Har du prøvd å la den pcen gå uten sacondary sqreen? Mannen din styrer tydeligvis med ingenting. Noe er feil, men løsningen er som regel enkel(kan dog være dyr). Jeg regner med vi snakker om en stasjonær? Anonymkode: 47837...eaa
tussi84 Skrevet 4. desember 2018 Forfatter #6 Skrevet 4. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er nummeret som er viktig. Er du sikker på at du bare har et antivirus? Ofte følger det med gratis-dritt du ikke vil ha. Disse må avinstalleres manuelt når du kjøper et nytt. Du vil absolutt ikke ha to eller flere antivirus som krangler. Hvor mye er tilkoblet? Mus,tastatur, to skjermer og headset? Har du prøvd å la den pcen gå uten sacondary sqreen? Mannen din styrer tydeligvis med ingenting. Noe er feil, men løsningen er som regel enkel(kan dog være dyr). Jeg regner med vi snakker om en stasjonær? Anonymkode: 47837...eaa Tilkoblet to skjermer, tastatur, mus, headset Ser ut som grafikk kort heter geforce gtx 1050 ti Har lastet ned program etter anbefaling ovenfor. Cpu temperatur mellom 65 og 78. Akkurat nå 75. Er kanskje litt høyt. Aner ikke..
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #7 Skrevet 4. desember 2018 Akkurat nå, tussi84 skrev: Tilkoblet to skjermer, tastatur, mus, headset Ser ut som grafikk kort heter geforce gtx 1050 ti Har lastet ned program etter anbefaling ovenfor. Cpu temperatur mellom 65 og 78. Akkurat nå 75. Er kanskje litt høyt. Aner ikke.. åj, ok. Gi meg resten av innmaten. Det programmet forteller deg ingenting igrunn. Når kjøpte du pcen? Er den selvbygd, kjøpt totalt, moddet på? Spiller du online, eller bare for deg selv? om du er online, hva spiller du? Anonymkode: 47837...eaa
tussi84 Skrevet 4. desember 2018 Forfatter #8 Skrevet 4. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: åj, ok. Gi meg resten av innmaten. Det programmet forteller deg ingenting igrunn. Når kjøpte du pcen? Er den selvbygd, kjøpt totalt, moddet på? Spiller du online, eller bare for deg selv? om du er online, hva spiller du? Anonymkode: 47837...eaa Hvor finner jeg navnene på disse tingene du spør etter? Pcen originalen ble vel kjøpt i 2011 eller noe, men alle delene har vært byttet siden den gang. Grafikk korta vet jeg har vært bytta 2 ganger. Så den er vel selvbygd nå etter mange nye deler. Jeg spiller online stort sett ja. Spill som wow.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #9 Skrevet 4. desember 2018 6 minutter siden, tussi84 skrev: Hvor finner jeg navnene på disse tingene du spør etter? Pcen originalen ble vel kjøpt i 2011 eller noe, men alle delene har vært byttet siden den gang. Grafikk korta vet jeg har vært bytta 2 ganger. Så den er vel selvbygd nå etter mange nye deler. Jeg spiller online stort sett ja. Spill som wow. Spiller som wow? Ok. hvor er mannen din oppi dette her? Anonymkode: 47837...eaa
tussi84 Skrevet 4. desember 2018 Forfatter #10 Skrevet 4. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Spiller som wow? Ok. hvor er mannen din oppi dette her? Anonymkode: 47837...eaa Jeg spiller wow mest skulle det stå. Han sover for øyeblikket
tussi84 Skrevet 4. desember 2018 Forfatter #11 Skrevet 4. desember 2018 Ok fikk en venn til å hjelpe meg litt Fikk gitt han navnet på cpu etter han forklare meg hva jeg skulle se etter. Etter søk så skulle visst ikke denne typen som jeg har være på mer enn maks 70 grader før det kunne skape problemer. Har sett nå at ved oppstart var den på 35 grader, men så fort jeg starter å spille, eller se en film feks så øker denne i løpet av kort tid til mellom 71 og 76 grader, noe som er altfor mye. Så når temperaturen ligger der over tid så skrur derfor maskinen seg av. Må nok få tak i en bedre cpu kjøler slik jeg ser det, siden det skal ikke mye til før maskinen slår seg av.
Sliten&kjørt52 Skrevet 4. desember 2018 #12 Skrevet 4. desember 2018 (endret) Ikke lest tråd. Sett støvsuger inn i "vifte-hullet" (Om du har) På Avskrudd PC, Støvsuger På FULL GUFFE ! Ikke saksøk meg, men -Pleid å Funke. ... ( Tenk: Trekke Ut. Altså, Ikke I Gjennom... Ut Av "Inn-Luft" ... A.(CAVE:Fnatt) Endret 4. desember 2018 av Sliten&kjørt51
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #13 Skrevet 4. desember 2018 15 minutter siden, Sliten&kjørt51 skrev: Ikke lest tråd. Sett støvsuger inn i "vifte-hullet" (Om du har) På Avskrudd PC, Støvsuger På FULL GUFFE ! Ikke saksøk meg, men -Pleid å Funke. ... ( Tenk: Trekke Ut. Altså, Ikke I Gjennom... Ut Av "Inn-Luft" ... A.(CAVE:Fnatt) Nei, nei, nei! Ved å bruke støvsuger kan du skape statisk elektrisitet og kortslutte komponentene inni pc'en. Antar uansett du har blåst ut viften fra innsiden med luft allerede. Men serr, Google. Anonymkode: dc55a...b39 2
Sliten&kjørt52 Skrevet 4. desember 2018 #14 Skrevet 4. desember 2018 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: blåst ut viften fra innsiden med luft allerede. Bla,Bla, ... Pleier å komme Digre Dotter Med Støv. ALDRI Hatt problem... Har Du ? Google meg Her Og Google meg der... Har DU Hatt problem ..? "Anonym dc55a...b39" ... -Ikke jeg heller... Ellers: Se posten over... A.(CAVE:Fnatt) Endret 4. desember 2018 av Sliten&kjørt51
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #15 Skrevet 4. desember 2018 3 timer siden, tussi84 skrev: Ok fikk en venn til å hjelpe meg litt Fikk gitt han navnet på cpu etter han forklare meg hva jeg skulle se etter. Etter søk så skulle visst ikke denne typen som jeg har være på mer enn maks 70 grader før det kunne skape problemer. Har sett nå at ved oppstart var den på 35 grader, men så fort jeg starter å spille, eller se en film feks så øker denne i løpet av kort tid til mellom 71 og 76 grader, noe som er altfor mye. Så når temperaturen ligger der over tid så skrur derfor maskinen seg av. Må nok få tak i en bedre cpu kjøler slik jeg ser det, siden det skal ikke mye til før maskinen slår seg av. Det er ikke sikkert at du trenger ny kjøler, det kan være nok å bytte kjølepasta. Hvis pc`n er fra 2011 så regner jeg med at kjølepastaen har tørket inn. Temperatur på over 70° er vanligvis ikke farlig eller unormalt hvis prosessoren jobber hardt, men det er ikke normalt med så høy temperatur hvis du spiller eller ser film. Maskinen slår seg av automatisk når prosessoren nærmer seg 90°-100°, det varierer selvfølgelig fra maskin til maskin. Ofte så kan man stille inn når maskinen skal slå seg av i BIOS. 2 timer siden, Sliten&kjørt51 skrev: Ikke lest tråd. Sett støvsuger inn i "vifte-hullet" (Om du har) På Avskrudd PC, Støvsuger På FULL GUFFE ! Ikke saksøk meg, men -Pleid å Funke. ... ( Tenk: Trekke Ut. Altså, Ikke I Gjennom... Ut Av "Inn-Luft" ... A.(CAVE:Fnatt) Det er veldig vanskelig å skjønne hva du prøver å formidle når du bruker bindestrek, parentes, anførselstegn, store og små bokstaver om hverandre og ufullstendige setninger. Dette er et særdeles dårlig råd, man skal aldri bruke støvsuger på grunn av statisk elektrisitet som nevnt over. En annen ting er at hvis man bruker en støvsuger på viften så vil den starte å spinne veldig raskt og generere strøm som blir sendt til hovedkortet og andre komponenter. Selv om det har fungert for deg å bruke støvsuger så er det helt feil å gi det rådet til andre, jeg har drevet med datamaskiner siden slutten av 80 tallet og bygger maskiner til meg selv og andre som hobby. Anonymkode: 137b8...deb
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #16 Skrevet 5. desember 2018 Varme gjør vanligvis ikke at en maskin slår seg av, den går bare tregere eller henger seg. Hvis det er en frittstående maskin kan du prøve å bruke den med åpent kabinett for å holde temperaturen lavere. Det er mange deler som kan ha gått i stykker på en sånn måte at den skrur seg av under belastning, men de mest sannsynlige er nok strømforsyning eller hovedkort. Uten å ha feilsøkingsverktøy eller mulighet til å bytte en og en del er det omtrent umulig å finne ut hva problemet skyldes. Anonymkode: 890cb...beb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå