Gå til innhold

Barnet er ALLTID løs i magen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei datter på 14 som er konstant løs i magen. 

Allmenntilstanden er bra, hun spiser godt og holder vektkurven sin bra. Men hun har vært løs i magen i månedsvis,  jeg kan ikke huske sist avføringen var helt fast. 

Hva gjør man? 

Hva kan være grunnen?

Anonymkode: 43d32...ee1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

14 år eller 14 mnd? Jeg ville sjekket om hun er laktoseintolerant.

Anonymkode: 923be...192

Skrevet

Matallergi evt angst? 

Anonymkode: 1823a...b5a

Skrevet

14 mnd! 

Skrevet

Dra til lege og sjekk for cøliaki! 

Dersom denne er negativ, kan det fortsatt være snakk om matintoleranser, inkludert ikke-cøliakisk hveteintoleranse. 

Jeg ville kuttet korn og melk for en uke eller helst to, for så å innføre det igjen og se om det er noen endring. Hadde endringen sammenhengen med amming (slutt eller endring i ammeforløp)? Eller med innføring av fast føde? 

Probiotika er også en god ide. :)

Anonymkode: 01eb1...c41

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

14 år eller 14 mnd? Jeg ville sjekket om hun er laktoseintolerant.

Hvordan finner man ut dette? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dra til lege og sjekk for cøliaki! 

Dersom denne er negativ, kan det fortsatt være snakk om matintoleranser, inkludert ikke-cøliakisk hveteintoleranse. 

Jeg ville kuttet korn og melk for en uke eller helst to, for så å innføre det igjen og se om det er noen endring. Hadde endringen sammenhengen med amming (slutt eller endring i ammeforløp)? Eller med innføring av fast føde? 

Probiotika er også en god ide. :)

Edit: viktig å sjekke for cøliaki FØR du evt kutter ut korn! 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan finner man ut dette? 

Enten dra til lege for å ta allergitest, eller kutt ut laktose fra kostholdet i noen uker og se om det hkelper. Min datter fikk påvist laktoseintoleranse da hun var 1,5 år. Da hadde hun hatt løs mage og avføring 3-5 ganger om dagen et par måneder, men så ikke ut til og plages med det. For oss virket det som intoleransen oppsto "plutselig", for hun spiste mye mat som inneholdt laktose i tiden før. Kan selvsagt være andre matallergier også altså. 

Skrevet

Ts her!

Men vil ikke alle disse allergiene føre til andre bivirkninger enn kun løs mage? 

Barnet er frisk, glad og i god form! Ikke mye luft i magen eller andre tegn på intoleranse 

Skrevet

Jeg ville sjekket for cøliaki. Bare pass på at barnet har inntatt gluten før blodprøve så det er gluten I kroppen når prøven blir tatt, ellers kan det bli feil resultat :)

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

14 mnd! 

Da snakker du med helsesøster. 

Skriv opp nøyaktig hva barnet spiser i løpet av dagen slik at det er lett å få en oversikt over matintaket. Ha en lapp liggende som du noterer fortløpende på. Gjør gjerne dette en helg. Bhg er vel vanskeligere å få oversikt hos? 

Kan ikke helsesøster hjelpe så er time hos fastlegen hva du trenger. Uten at du selv på egenhånd begynner å eksprimentere med å fjerne matvarer i håp om bedring. 

Hvor løs hun er kan du dokumentere med foto av bleien. (Enkelte samler på bleier og tar med seg til legen, men det er ikke nødvendig, eller ønskelig.)

Anonymkode: 01d73...845

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da snakker du med helsesøster. 

Skriv opp nøyaktig hva barnet spiser i løpet av dagen slik at det er lett å få en oversikt over matintaket. Ha en lapp liggende som du noterer fortløpende på. Gjør gjerne dette en helg. Bhg er vel vanskeligere å få oversikt hos? 

Kan ikke helsesøster hjelpe så er time hos fastlegen hva du trenger. Uten at du selv på egenhånd begynner å eksprimentere med å fjerne matvarer i håp om bedring. 

Hvor løs hun er kan du dokumentere med foto av bleien. (Enkelte samler på bleier og tar med seg til legen, men det er ikke nødvendig, eller ønskelig.)

Anonymkode: 01d73...845

Takk for tips. Hun går ikke i bhg enda. Begynner om 3 mnd. 

Jeg ringer hs i morgen

Skrevet

Barn får ikke samme avføring som oss før de er omtrent 4-5 år. Den vil alltid være mer vannholdig. De skal ha avføring som kan klines opp etter baken i den alderen. Du bør være mer bekymret om det kommer faste og harde klumper. Man kan uansett ikke utrede for cøliaki eller laktoseintoleranse i så lav alder(med mindre man har alvorlig rammede foreldre). De må være 5-7 år.

Ved allergi eller intoleranse ville barnet ha blitt påvirket både allment og humørmessig. Så små barn vet å gi lyd fra seg når noe er galt. Legene og helsesøstrene ville ha merket endring på 1-årskontrollen om noe var galt(som er bare to mnd siden), og videre gjort deg oppmerksom. Ring helsesøster og spør om du er usikker. Men hva som regnes som løs avføring hos voksne og hva som er løs avføring hos barn er to helt forskjellige ting.

Anonymkode: ccb43...bc1

• Liker 1
Skrevet

Min var 15 måneder ved barnehagestart og vi fikk ofte telefoner om at barnet hadde løs avføring (ikke diaré) og måtte hentes pga mulig omgangssyke. Barnet hadde alltid hatt slik avføring, en sjelden gang fast/hard. Jeg hadde ikke tenkt noe over det før barnehagen ringte hele tiden og barnet hadde aldri omgangssyken. Valgte å bestille legetime for å høre om mulige årsaker og mulighet for å teste for div allergier. Fastlegen syns ikke det hørtes noe bekymringsverdig ut siden barnet ikke hadde noen andre symptomer, barnet var frisk og rask, og fulgte siden egen kurve. I følge legen så er det noen som har umodent tarmsystem lengre enn andre, og at det mest sannsynlig ville bedre seg når barnet ble eldre. Tror vi var hos legen når barnet var rundt 17-18 måneder og han sa om det fortsatt var sånn om 4-5 måneder kunne vi ta prøver. Men i vårt tilfelle bedret det seg med alderen. Barnet er 2,5 år nå og kan fortsatt ha litt løse bleier, men er vanligvis normal konsistens. Alltid lurt å høre med lege/helsesøster, men det trenger ikke å være noen annen grunn enn litt umodent system 😊

Anonymkode: 5d781...220

• Liker 2
Skrevet

Eldstemann var sånn, ble ringt fra bhg flere ganger pga løs mage de første årene. Da han var fire og enda ikke fastere i magen, så foreslo fastlegen å kutte ut laktose, og det funka. Han får ikke vondt eller noe, så vi er ikke nazi på det, men han får ikke drikke vanlig melk osv. Yngstemann var og sånn, men han slutta å vokse til slutt. Ble henvist til barnelege med tanke på allergier, viste seg at han hadde kraftig refluks. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn får ikke samme avføring som oss før de er omtrent 4-5 år. Den vil alltid være mer vannholdig. De skal ha avføring som kan klines opp etter baken i den alderen. Du bør være mer bekymret om det kommer faste og harde klumper. Man kan uansett ikke utrede for cøliaki eller laktoseintoleranse i så lav alder(med mindre man har alvorlig rammede foreldre). De må være 5-7 år.

Ved allergi eller intoleranse ville barnet ha blitt påvirket både allment og humørmessig. Så små barn vet å gi lyd fra seg når noe er galt. Legene og helsesøstrene ville ha merket endring på 1-årskontrollen om noe var galt(som er bare to mnd siden), og videre gjort deg oppmerksom. Ring helsesøster og spør om du er usikker. Men hva som regnes som løs avføring hos voksne og hva som er løs avføring hos barn er to helt forskjellige ting.

Anonymkode: ccb43...bc1

Dette stemmer ikke. Nå har jeg jobbet med barn og ernæring i mange år, og mine egne barn, samt andre barn jeg har jobbet med, har gått fra morsmelkbæsj til fine, faste pølser i løpet av en ukes tid når de har begynt med fast føde. 

Bare fordi noe er vanlig, betyr ikke at det skal være sånn. Barn skal ha fine, faste pølser dersom fordøyelsen fungerer normalt, og de får mat de klarer å fordøye. 

Men såklart, når standarden her i landet er grøt til frokost, lunsj og middag, og så sviskemos fordi baby blir forstoppet, så stemmer det bra at det er mange barn med dårlig fungerende tarm rundt omkring. 

Jeg anbefaler å utsette korn til minimum ett år, og da i form av syrnet/bløtlagt/spiret. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...