AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #1 Skrevet 3. desember 2018 Hvorfor skal vi bry oss ekstra mye om syke, svake, uteliggere, gamle, etc etc etc i jula??? Hvorfor bryr vi oss ikke like mye ellers i året?? Er så mye snakk om at vi må passe på de eldre, vi må gi skjerf eller mat eller hva som helst i julehøytiden. Hvorfor gjør vi det ikke I januar? Eller i Juni? Hvorfor er det tyst ellers i året. Har man det så mye dårligere i Desember/julen enn i Februar eller August... Anonymkode: c7ecd...803
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #2 Skrevet 3. desember 2018 Sannheten er at man bryr seg ikke noe mer om dem i jula. Men for sin egen selvfølelse så later de som at de bryr seg. Hadde de virkelig brydd seg så hadde de brydd seg like mye i alle måneder og ikke bare i Desember. Anonymkode: cc43b...241
Ardwinna Skrevet 3. desember 2018 #3 Skrevet 3. desember 2018 Kanskje fordi jula er en tid der det forventes at alle skal være lykkelige og ha det bra, så det blir ekstra tydelig når folk har det fælt i jula. Det stikker liksom litt ekstra å se mennesker ha det fælt i ei tid der alle skal være lykkelige og gjøre masse fint sammen med familie og venner, og man kjenner lettere på både dårlig samvittighet og ønsket om å hjelpe andre. Jeg pleier å støtte Kreftforeningens julestjerne-aksjon (henge opp julestjerner til dem som må tilbringe julen på sykehuset) og Kirkens Bymisjon sin "Gled en som gruer seg til jul" der de samler inn penger for å ordne varme måltider til de mindre heldige av oss. Nå støtter jeg gjerne disse sakene og andre saker ellers i året også, men det er noe med julen som gjør at jeg føler det er enda viktigere i disse tider å støtte opp om dem som ikke har det like bra som meg. 5
Jadzia Skrevet 4. desember 2018 #4 Skrevet 4. desember 2018 Kan bare svare for min egen del. Men jeg elsker jula, og jeg ser ungenes forventninger. Jeg har opplevd å være helt alene en jul, og jeg har opplevd juler med familien rundt. Det er vondt å ikke ha noen, eller ikke ha nok. Det er vondt å ikke kunne gi ungene den julefeiringen de fortjener, og det er vondt for ungene å ikke få den. Jula handler ikke bare om å få, men også om å gi. Jeg gir til alle rundt meg, i fleng. Og jeg avser litt til de som ikke har noe. Det gir dem glede, og det gir meg glede. Ikke fordi jeg aner hvordan de reagerer, for det gjøres anonymt gjennom organisasjoner. Men fordi jeg vet jeg har bidratt litt med å gjøre noen glad. Jeg går ikke rundt og leker at jeg er en helgen fordi om jeg gir gaver til fattige barn eller gir et skjerf til noen som trenger det. Men hvorfor ikke bidra litt om man kan? Så noen kan få en bedre opplevelse av jula? Jeg har ikke mye, men jeg har mer enn mange. Og hvilken tid på året kommer vel forskjellene tydeligere fram enn i jula? 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #5 Skrevet 4. desember 2018 Hva gjør du hver dag resten av året for denne gruppen mennesker da? Anonymkode: 5cdb6...a5a 1
Eliza Doalot Skrevet 5. desember 2018 #6 Skrevet 5. desember 2018 Jeg tror det er todelt. For det første: julen er ei tid hvor ensomhet føles ekstra ensomt. For de som ikke har noen eller noe er det ekstra vanskelig i ei tid hvor alle andre har så mye og så mange. Å sitte alene på julaften, å være det barnet som ikke får julegaver, eller å være den familien som ikke har råd til julemat blir så veldig tydelige tegn på utenforskap. Derfor er det ekstra viktig å bidra i julen. For det andre: de organisasjonene som jobber med disse gruppene vet at giverviljen er større i jula, og ønsker å utnytte det. Jeg mener ikke her "utnytte" som noe negativt, bare så det er sagt. Det er jo også noe i hele julas natur som bidrar til dette. Giverglede står veldig sentralt, og da er det for mange også naturlig å gi til veldedighet i en eller annen form. 2
Eliza Doalot Skrevet 5. desember 2018 #7 Skrevet 5. desember 2018 På 03.12.2018 den 23.59, AnonymBruker skrev: Sannheten er at man bryr seg ikke noe mer om dem i jula. Men for sin egen selvfølelse så later de som at de bryr seg. Hadde de virkelig brydd seg så hadde de brydd seg like mye i alle måneder og ikke bare i Desember. Anonymkode: cc43b...241 Jeg begriper ikke sånt oppgulp som dette. Om jeg gir til veldedighet (enten det er penger, skjerf, mat eller hva det skal være) kun en gang i året, så er det da fortsatt bedre enn at jeg ikke gir noe? Om jeg føler meg snill etter å ha gitt, hvem går det i så fall utover? Om jeg "bryr meg" eller virkelig bryr meg spiller da vel ingen rolle, vedkommende som får mat eller skjerf blir da akkurat like mett eller varm uavhengig av mine intensjoner. 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #8 Skrevet 5. desember 2018 Hvorfor settes «syke, svake, uteliggere, gamle» i samme smale bås. Det er ikke synd på alle gamle. Og hva er gammelt, hvem er gammel? Og syke? Er ikke en ensartet gruppe. Og hva er «svake»? Du kan kanskje gjøre noe for hjemløse i jula, men la de andre gruppene være. Anonymkode: e3cae...499
Gjest shadowofthewind Skrevet 5. desember 2018 #9 Skrevet 5. desember 2018 Helt enig, man skulle ha brydd seg om dem ellers i året også. Men jula og andre høytider som påska, er ekstra sensitive for svakeste ledd i samfunnet, også for oss som er alene og ikke har noen å tilbringe tid med. Da er det ekstra viktig å bry seg i jula. Men man burde jo bry seg ellers i året også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå