Gå til innhold

Lus - ikke velkommen før sjekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er vi urimelig? Det er ei jente i familien til min samboer som er 14 år, som pleier å være hos oss hver dag. Skolen hennes ligger ved siden av huset vårt og hun sover derfor gjerne hos oss en del. Hun har mye med de tre barna våre å gjøre og henter frivillig fra barnehage og SFO. En veldig snill og grei jente mao. 

Men! To av barna (jenter) og jeg, har akkurat funnet ut at vi har lus, type 4 dager siden. Dette er noe av det verste svineriet jeg har vært borti. Lusebehandling er tstt og barna sitt hår pluss mitt eget blir kjemmet hver kveld og morgen. 

14-åringen vil så gjerne komme til oss og være med barna, men vi har sagt at det er uaktuelt med mindre hun lar moren sjekke henne for lus eller at vi gjør det, i fare for gjensmitte. Hun nekter å la seg sjekke av oss voksne og sier at hun vet at hun ikke har lus fordi hun sjekket selv. Jeg sa at det er vanskelig å sjekke selv og sa til henne at moren bør sjekke. Moren og datteren mener at vi er veldig urimelig og overdriver.

Er vi helt teit?

Anonymkode: c0ebf...9b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.  Hun bør absolutt la mor sjekke. 

Anonymkode: ee634...1fb

• Liker 8
Skrevet

Det virket da som en veldig rar måte å ta dette på. Er dette bare tull?

Dersom du har grunn til å tro at denne jenta har lus, hvorfor tar du det opp på en sånn måte med en 14-åring! Ingen er vel mer opptatt av utseende og kan synes det er helt forferdelig med lus enn jenter i denne alderen! Det naturlige ville jo være en forsiktig og høflig henvendelse til foreldrene, der du forteller at dere har hatt lus, og oppfordrer til å sjekke henne i tilfelle hun uheldigvis skulle blitt smittet. 

Det er lov å beholde fornuft og høflighet selv om man er redd for lus!

Anonymkode: 177ca...594

• Liker 6
Skrevet

Dere er ikke teite. Hun bør la seg sjekke.  Kan være at hun selv har lus, og er klar over det, men kanskje synes det er flaut? 

Anonymkode: c33e7...a45

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du har grunn til å tro at denne jenta har lus, hvorfor tar du det opp på en sånn måte med en 14-åring! Ingen er vel mer opptatt av utseende og kan synes det er helt forferdelig med lus enn jenter i denne alderen! Det naturlige ville jo være en forsiktig og høflig henvendelse til foreldrene, der du forteller at dere har hatt lus, og oppfordrer til å sjekke henne i tilfelle hun uheldigvis skulle blitt smittet. 

Bare for å ha sagt det; jeg forstår ønsket om at denne jenta sjekkes for lus, men reagerer på måten du beskriver at det er tatt opp på.

Forsåvidt rart at den andre mammaen nekter å sjekke datteren, også. Når dette er en jente dere har så nært forhold til, virker det hele utrolig klønete fra alle voksne sin side. Derfor jeg bare begynte å lure på om dette var tull eller overdrivelser...

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du ikke jeg har sagt det på en høflig måte? Dagen jeg fant lus på oss skrev jeg mld til moren om at vi har lus og oppfordret til å sjekke barna hennes. Fikk melding tilbake litt seinere på dagen: "ungene er sjekket. Ingen har det, heldigvis". 14-åringen ringte meg seinere på dagen og lurte på om hun kunne komme til oss. Jeg svarte at det må hun selvsagt gjøre og at vi har startet på lusekur og at det var godt at ingen av dem hadde fått det fra oss. Da sa hun: "Nei, jeg sjekket meg selv tidligere i dag" hvor jeg nevnte på en fin måte at hun kanskje burde la mor også sjekke. Og sånn startet samtalen. Er ikke akkurat slik at jeg brøler til henne og er ufin. Jeg har et godt forhold til moren og er mest henne jeg har hatt samtale med. 

Anonymkode: c0ebf...9b3

• Liker 2
Skrevet

Hadde tenkt å svare noe fornuftig, men klør så jævlig i hodebunnen.

Anonymkode: ae761...bb9

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...