Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lagde potetstappe i dag - av poteter, litt smør og melk, salt og pepper. Ingenting fancy med andre ord. Men den blir seig - nesten som lim.. Hva gjør jeg feil??

Tips mottas med stor takk :-)

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Du brukte vel ikke *brrrr* stavmikser?

Skrevet

Nei, jeg gjorde ikke det. Jeg brukte sånn potetstapper greie, og rørte inn smør og melk for hånd etter at potetene var mosa. Kan det rett og slett være at jeg har rørt for mye?

Gjest gjest1
Skrevet

Kanskje..? Men føler at mine potetstappe-kunnskaper kommer til kort her ;)

Hva slags potet brukte du? Kanskje det har noe å si..?

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Det står på pakka om potetene egner seg til mosing. Hvis de ikke gjør det, så blir det tapetklister ;)

Skrevet

Et triks for å få potetmosen mer luftig og mindre massiv, er å piske den med håndmikser tilslutt (sånn vanlig gammeldags som man pisker krem med, ikke stavmikser).

Dessuten pleier vi å vente helt til slutt med å ta salt i (ikke salt i kokevannet til potetene) - salt binder fuktighet, og spiller dermed en rolle for konsistensen.

Kanskje noe av dette kan hjelpe...? :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Den kan bli seig dersom du rører for mye, eller/og bruker feil poteter.

Skrevet

Takk for hjelpen jenter! Da skal jeg lese på pakka neste gang jeg kjøper poteter. Og røre mindre.. For tapetklister vil vi ikke ha!

Skrevet

Varmet du melken? Det gjør jeg alltid, for hvis du bruker kald melk er det mye større sjanse for at du får seig stappe. Jeg varmer melken, og får aldri seig stappe. Når det gjelder hvilke poteter som egner seg best til potetstappe anbefaler jeg mandelpoteter, de gir deilig, gyldengul og luftig potetstappe. :sikle:

Skrevet

Jeg bruker også alltid håndmikser på stappen da blir den kjempe luftig og fin

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har også hørt at man ikke skal ha salt i vannet når potetene koker hvis man skal lage stappe. Da blir den seig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...