AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #1 Skrevet 3. desember 2018 Hei. Lite spørsmål til noen som har ekser / barn med noen som jobber turnus på nordsjøen. Er det slikt at en 50% løsning, hvor man har samværsordning annenhver uke, ikke er mulig- med tanke på at vanlig Nordsjøen-turnus er 2 uker på, og 4 uker av? Hvis nei, er det ikke rart at store selskaper, og i en jobb hvor skilsmisseraten er såpass høy- at man i 2018 ikke tilrettelegger for et samvær som stort sett anbefales av alle familieterapeuter? Man kan jo ikke skylde på transport, da det går folk av og på hele tiden. Hvis noen har eks med 1 uke på, og en uke av- også videre- gi gjerne lyd:) Anonymkode: 105f2...1dd
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #2 Skrevet 3. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Lite spørsmål til noen som har ekser / barn med noen som jobber turnus på nordsjøen. Er det slikt at en 50% løsning, hvor man har samværsordning annenhver uke, ikke er mulig- med tanke på at vanlig Nordsjøen-turnus er 2 uker på, og 4 uker av? Hvis nei, er det ikke rart at store selskaper, og i en jobb hvor skilsmisseraten er såpass høy- at man i 2018 ikke tilrettelegger for et samvær som stort sett anbefales av alle familieterapeuter? Man kan jo ikke skylde på transport, da det går folk av og på hele tiden. Hvis noen har eks med 1 uke på, og en uke av- også videre- gi gjerne lyd:) Anonymkode: 105f2...1dd Nei, det er ikke selskapenes ansvar at folk ikke klarer å ordne forhold og sånt selv. Heldigvis. Anonymkode: eb982...14c 23
Jøy Skrevet 3. desember 2018 #3 Skrevet 3. desember 2018 Så, hvis barna ikke klarer å være så lenge borte fra en foreldre- ..så tvinger man den andre til å evt. måtte slutte i sin jobb? 2 uker borte- er jo lenge for mange barn, og noe man ikke anbefaler i en samværsordning. Det handler jo ikke om ansvar, det handler om tilrettelegging for barns beste- om det er mulig. Ikke veldig uvanlig tenker jeg- derfor spørsmålet om det er veldig uvanlig på Nordsjøen..
solmåneogstjerner Skrevet 3. desember 2018 #4 Skrevet 3. desember 2018 Har ikke den erfaringen selv, men det finnes jo mange måter å løse dette på. Tre uker om gangen f eks, men gjerne da med helgesamvør hos den andre. Fast hos den ene, ekstra hos den andre når den er hjemme. Osv osv. Fullt mulig å løse. Trenger ikke å være annenhver uke. 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #5 Skrevet 3. desember 2018 Er du klar over hvor dyrt det er å holde mange skift gående i nordsjøen? Det finnes vel ikke akkurat så mange onshore bedrifter som har tilrettelegging for samvær/famileliv heller. Så over til spørsmålet ditt, jeg har en exmann som jobber i nordsjøn og 50/50 er ikke et altrnativ for oss, han har samvær når han er hjemme på fri, avtaler litt som det passer både for store og små. Barna er vant til at han er borte i to-tre uker om gangen. Anonymkode: 1c334...12d 4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #6 Skrevet 3. desember 2018 Det synes jeg faktisk ikke er rart at selskapene ikke tilrettelegger for. Før skilsmissen så gikk det også to uker uten at barn så forelderen i Nordsjøen, så de klarte seg jo da. Og med fire uker hjemme, så står nordsjøarbeidende forelder i en fantastisk særstilling når det gjelder å følge opp barna da. Anonymkode: 4b517...610 10
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #7 Skrevet 3. desember 2018 La meg omformulere da, ser at mange har sine meninger...som forventet! Er det noen i det hele tatt som har en slik løsning da- eller sier selskapet at løsningen er å fratre? I mine jobb( ER ) som jeg har hatt siden skilsmissen, har for øvrig alle tilrettelagt for at man er i en slik situasjon- og tilpasser der etter.. Anonymkode: 105f2...1dd
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #8 Skrevet 3. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: La meg omformulere da, ser at mange har sine meninger...som forventet! Er det noen i det hele tatt som har en slik løsning da- eller sier selskapet at løsningen er å fratre? I mine jobb( ER ) som jeg har hatt siden skilsmissen, har for øvrig alle tilrettelagt for at man er i en slik situasjon- og tilpasser der etter.. Anonymkode: 105f2...1dd Jeg vet jo ikke sikkert, men kan ikke tenke meg det. Kjenner noen som mistet sin partner og var eneforsørger, og det var en kamp med arbeidsgiver å få lov å jobbe 50% i noen år. Og da var der ikke noen forelder hjemme til å passe barnet en gang (dette var selvfølgelig ordnet, ungen var hos familie, men forelderen ville jobbe 50% for å være mest mulig hjemme). Anonymkode: 4b517...610
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #9 Skrevet 3. desember 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: La meg omformulere da, ser at mange har sine meninger...som forventet! Er det noen i det hele tatt som har en slik løsning da- eller sier selskapet at løsningen er å fratre? I mine jobb( ER ) som jeg har hatt siden skilsmissen, har for øvrig alle tilrettelagt for at man er i en slik situasjon- og tilpasser der etter.. Anonymkode: 105f2...1dd Selskapene har ingen slik løsning for folk offshore. Selskapet sier heller ikke at løsningen er å fratre. Jeg tror du må forstå at dette ikke har noe med selskapene å gjøre, men dere selv. Anonymkode: eb982...14c 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #10 Skrevet 3. desember 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selskapene har ingen slik løsning for folk offshore. Selskapet sier heller ikke at løsningen er å fratre. Jeg tror du må forstå at dette ikke har noe med selskapene å gjøre, men dere selv. Anonymkode: eb982...14c Jeg stiller bare et spørsmål. Som jeg sier har alle mine arbeidsgivere tilrettelagt. DVS. Uken er jeg alene, må jeg kanskje dra litt før, for å rekke f.eks barnehage. Jeg må kanskje i ny og ne ha hjemmekontor osv. Arbeidsgiver kunne selvfølgelig gitt blanke i mine behov, men de verdsetter meg og tilrettelegger derfor. Kjenner også mange andre som har det noe tilrettelagt. Så lurer da bare på om de på Nordsjøen ikke får det tilrettelagt, hvis de så ønsker samvær annen hver uke. Skjønner selvfølgelig at saken er noe annerledes da man er lagt borte ifra osv...men satt på spissen.. Anonymkode: 105f2...1dd
Gjest Albbas Skrevet 3. desember 2018 #11 Skrevet 3. desember 2018 24 minutter siden, AnonymBruker said: La meg omformulere da, ser at mange har sine meninger...som forventet! Er det noen i det hele tatt som har en slik løsning da- eller sier selskapet at løsningen er å fratre? I mine jobb( ER ) som jeg har hatt siden skilsmissen, har for øvrig alle tilrettelagt for at man er i en slik situasjon- og tilpasser der etter.. Anonymkode: 105f2...1dd Selskapet sier ingenting, for det er ikke deres sak! Hvorfor skal de be folk fratre? Det er jo bare for folk å finne seg en annen løsning. Offshorearbeid er da langt mer fleksibelt for 50/50 enn for eksempel turnusarbeid (inkl natt) i helsevesenet. 2-4 ordningen i Norge er så gullkantet at selskapene ikke akkurat trenger å ha dårlig samvittighet for at folk ikke kan bruke standardavtaler, men må tenke litt alternativt. Buhu.
Gjest Albbas Skrevet 3. desember 2018 #12 Skrevet 3. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg stiller bare et spørsmål. Som jeg sier har alle mine arbeidsgivere tilrettelagt. DVS. Uken er jeg alene, må jeg kanskje dra litt før, for å rekke f.eks barnehage. Jeg må kanskje i ny og ne ha hjemmekontor osv. Arbeidsgiver kunne selvfølgelig gitt blanke i mine behov, men de verdsetter meg og tilrettelegger derfor. Kjenner også mange andre som har det noe tilrettelagt. Så lurer da bare på om de på Nordsjøen ikke får det tilrettelagt, hvis de så ønsker samvær annen hver uke. Skjønner selvfølgelig at saken er noe annerledes da man er lagt borte ifra osv...men satt på spissen.. Anonymkode: 105f2...1dd Jeg håper du ser forskjellen på at en kontoransatt tar seg hjemmekontor, og en offshoreansatt som ber om en helt annen rotasjon?? Sistnevnte skaper sinnsykt mye merarbeid enn hjemmekontoret ditt.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #13 Skrevet 3. desember 2018 Til TS; hva mener du egentlig er hovedproblemet? Disse barna er jo vant til å gå uten mor eller far i to uker før skilsmisse, hvorfor blir det da et problem etter skilsmissen? Der jeg jobber legger vi også til rette for kortere dager for skilte foreldre i ukene med barn, men det er jo fordi det er mulig fordi det er en vanlig 8-16-jobb Det er forresten ganske mange sjømenn som jobber 4 på og 4 av, det er flere av dem i min familie. Der er det jo mye verre både før og etter en skilsmisse mtp å se sine barn, men sånn er nå engang disse yrkene. Anonymkode: 4b517...610 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #14 Skrevet 3. desember 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg stiller bare et spørsmål. Som jeg sier har alle mine arbeidsgivere tilrettelagt. DVS. Uken er jeg alene, må jeg kanskje dra litt før, for å rekke f.eks barnehage. Jeg må kanskje i ny og ne ha hjemmekontor osv. Arbeidsgiver kunne selvfølgelig gitt blanke i mine behov, men de verdsetter meg og tilrettelegger derfor. Kjenner også mange andre som har det noe tilrettelagt. Så lurer da bare på om de på Nordsjøen ikke får det tilrettelagt, hvis de så ønsker samvær annen hver uke. Skjønner selvfølgelig at saken er noe annerledes da man er lagt borte ifra osv...men satt på spissen.. Anonymkode: 105f2...1dd Du stiller feil spørsmål, i så fall. Aner du hva det koster å sende folk frem og tilbake fra Nordsjøen? Anonymkode: eb982...14c 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #15 Skrevet 3. desember 2018 10 minutter siden, Albbas skrev: Jeg håper du ser forskjellen på at en kontoransatt tar seg hjemmekontor, og en offshoreansatt som ber om en helt annen rotasjon?? Sistnevnte skaper sinnsykt mye merarbeid enn hjemmekontoret ditt. ehh..ja- les, så ser du jo at jeg skjønner det...la meg gjenta- SETTER TING PÅ SPISSEN!... Anonymkode: 105f2...1dd
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #16 Skrevet 3. desember 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du stiller feil spørsmål, i så fall. Aner du hva det koster å sende folk frem og tilbake fra Nordsjøen? Anonymkode: eb982...14c Nei, hvorfor i all verden skal jeg vite det. At det er kostbar- ja. Det er for så vidt bare å svare på spørsmålet- går det eller ikke..er det noen som har det sånn, eller ikke.. Anonymkode: 105f2...1dd
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #17 Skrevet 3. desember 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Til TS; hva mener du egentlig er hovedproblemet? Disse barna er jo vant til å gå uten mor eller far i to uker før skilsmisse, hvorfor blir det da et problem etter skilsmissen? Der jeg jobber legger vi også til rette for kortere dager for skilte foreldre i ukene med barn, men det er jo fordi det er mulig fordi det er en vanlig 8-16-jobb Det er forresten ganske mange sjømenn som jobber 4 på og 4 av, det er flere av dem i min familie. Der er det jo mye verre både før og etter en skilsmisse mtp å se sine barn, men sånn er nå engang disse yrkene. Anonymkode: 4b517...610 Enig- men også uenig. Situasjonen stiller seg annerledes når livet tar en slikt vending. Mulig behovet er større for kortere opphold fra foreldre..eller kanskje er situasjonen at personen ( dette er kun et spørsmål ) får seg en offshore stilling i etterkant av et brudd..?..eller rett etter..? Anonymkode: 105f2...1dd
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #18 Skrevet 3. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig- men også uenig. Situasjonen stiller seg annerledes når livet tar en slikt vending. Mulig behovet er større for kortere opphold fra foreldre..eller kanskje er situasjonen at personen ( dette er kun et spørsmål ) får seg en offshore stilling i etterkant av et brudd..?..eller rett etter..? Anonymkode: 105f2...1dd Da må jo personen selv vurdere om dette er en jobb som passer for han, eller ta en jobb på land. Jeg mener det er helt urealistisk å forvente tilpasninger i en slik jobb. Anonymkode: 4b517...610 4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #19 Skrevet 3. desember 2018 2 uker hos den som er hjemme. 1 uke hos offshorearbeideren, 2 uker hos den hjemme,( med 1 ukentlig overnatting hos offshorarbeideren) 1 uke hos offshorarbeideren. Da blir det stabilt, og forutsigbart for alle. Anonymkode: fc53d...0dc
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #20 Skrevet 3. desember 2018 Nei, ingen offshoreselskap vil tilrettelegge på den måten. Han kan kanskje søke om å jobbe innenfor samme firma på land eller søke en annen jobb på land. Veldig mange offshorearbeidere har 2-2-1-1 ordning med ex for å kunne ha barna 50%. Anonymkode: 0a3e1...7c6 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå