Gå til innhold

Kan jeg få støtte fra lånekassen for å betale nettstudium samtidig som jeg tar en bachelor (på offentlig uni)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til høsten begynner jeg på mitt siste år på bacheloren som jeg tar på offentlig universitet (altså at jeg betaler 700,- eller noe sånn i semesteret for å studere der). 

Jeg merker at jeg har kapasitet til å ta flere fag. Jeg har A i snitt, og min laveste karakter noensinne har vært B. Jeg sier det ikke for å skryte, men for å vise at jeg tror jeg takler å ha dobbelt fag et år. Neste år er dessuten svært lite faglig input, og jeg er allerede veldig godt i gang med å skrive selve bacheloren min så tror det kommer til å bli overkommelig. 

Jeg har nå lyst til å ha et år pedagogikk på toppen av bacheloren min, altså at jeg da tar det som årsstudium på nett. Jeg har studert over nett tidligere og vet hvordan det fungerer med selv-lesing osv. 

Jeg er nødt til å ta den samtidig som bacheloren min på grunn av lånekassen. Jeg kan ikke bruke opp et år der (av de 8 ) på det, når jeg like gjerne kan ta det på nett samtidig. 

Den eneste skolen som tilbyr dette over nett er Høgskolen Kristiania, og det koster ca. 70.000,-. Dette må jeg da få dekt (selvfølgelig betale tilbake) av lånekassen. 

Hvordan er reglene på dette? Alle som tar grad på BI og sånn får jo dekt skolepenger, og jeg ser at det står at lånekassen dekker det. Lurer på hvordan det er i forhold til at jeg allerede studerer på offentlig uni som ikke har skolepenger? Jeg mener selvfølgelig ikke at jeg skal ha mer/dobbelt i måneden, men får jeg mer til å dekke engangsutgiften for skolepenger? 

Noen som vet? Må jeg isåfall skrive at det er min "hovedutdannelse" og at det hos dem står som at jeg ikke lenger tar bacheloren, selv om jeg gjør det? Det blir jo surr i forbindelse med de nye reglene de vil ha om å få mindre omgjort til stipend...

Noen som vet?

Anonymkode: 5171f...241

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro du bare trenger å søke om støtte til nettstudiet. Du kommer ikke i kollisjon med noen regler på den måten. Du vil på 3 år ha oppnådd en bachelor og du har i tillegg fullført nettstudiet. 

Tenk deg selv, hvis dette skulle bydd på problemer. Hva om en person gjennomførte studiet på kortere tid, f.eks 2 år istedenfor 3. Det ville ikke vært mye logisk om vedkommende skulle blitt straffet økonomisk for det...

Anonymkode: a8872...d73

Skrevet

Hei, du kan kanskje bare søke om stipend og lån for studiet på NKS? Tror ikke du kan få omgjort til stipend for begge studiene selv om du tar det parallelt (jeg skal ikke si det med sikkerhet, men regner med det). Jeg tar bachelor på NKS og søker om lån etter at fagene er kjøpt og betalt, da får jeg utbetalt skolepenger første utbetaling hvert semester :-) 

Anonymkode: 15047...c1c

Skrevet

Søk for støtte for nettstudiet, så vil du både få grunnstøtte og støtte til skolepenger.  

Anonymkode: 01b29...00e

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søk for støtte for nettstudiet, så vil du både få grunnstøtte og støtte til skolepenger.  

Men vil det påvirke omgjøringsstipendet av bacheloren? Siden jeg da ikke står som at jeg får støtte for hele bacheloren, selv om jeg blir å fullføre på nominert tid?

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, du kan kanskje bare søke om stipend og lån for studiet på NKS? Tror ikke du kan få omgjort til stipend for begge studiene selv om du tar det parallelt (jeg skal ikke si det med sikkerhet, men regner med det). Jeg tar bachelor på NKS og søker om lån etter at fagene er kjøpt og betalt, da får jeg utbetalt skolepenger første utbetaling hvert semester 🙂

Takk for svar!

Hva mener du med omgjort til stipend for begge studiene? Jeg vil jo ikke få dobbelt stipend hver mnd, kun høyere utbetaling første gang (august/januar) for å dekke skolepenger. Månedsbeløpet vil jo bli det samme som nå, så i praksis vil jeg jo ikke få stipend for begge utdannelsene, men få høyere lån for å dekke skolepengene 2x året. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar!

Hva mener du med omgjort til stipend for begge studiene? Jeg vil jo ikke få dobbelt stipend hver mnd, kun høyere utbetaling første gang (august/januar) for å dekke skolepenger. Månedsbeløpet vil jo bli det samme som nå, så i praksis vil jeg jo ikke få stipend for begge utdannelsene, men få høyere lån for å dekke skolepengene 2x året. 

Ja det er det jeg mener. Derfor kan du søke om lån og stipend for studiet på NKS og ikke universitetet. Men vet ikke om det vil påvirke omgjøring av det du allerede har gjennomført på universitetet da

Lykke til!

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men vil det påvirke omgjøringsstipendet av bacheloren? Siden jeg da ikke står som at jeg får støtte for hele bacheloren, selv om jeg blir å fullføre på nominert tid?

Nei. Alle studiepoengene du tar vil bli registrert av Lånekassen og telle med i omgjøringen, uavhengig av hva du har fått støtte for og hva du har bestått. Siden du tar 200% studiebelastning ett år vil du jo gå i overskudd i studiepoeng, så du vil ikke akkurat få noen problemer med omgjøring. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei. Alle studiepoengene du tar vil bli registrert av Lånekassen og telle med i omgjøringen, uavhengig av hva du har fått støtte for og hva du har bestått. Siden du tar 200% studiebelastning ett år vil du jo gå i overskudd i studiepoeng, så du vil ikke akkurat få noen problemer med omgjøring. 

Okei! Tusen takk! Da sender jeg bare en mail til lånekassen og hører om hvordan jeg skal "legge frem" dokumentasjon og søknad! :) 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Universitetene rapporterer studiepoeng til Lånekassen uavhengig av om du får støtte eller ikke.

Anonymkode: a0878...887

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...