AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #21 Skrevet 4. desember 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som faktisk har prøvd med studentkortet og fått avslag? For jeg ser at hos UiO, NMBU, Nord universitet og flere andre er studentkortet nevnt som gyldig legitimasjon, mens hos ntnu er det ikke spesifisert. Men det står her: https://innsida.ntnu.no/studentkort at kortet blant annet fungerer som legitimasjon ved NTNU? Anonymkode: 87468...6f6 Jeg har en bachelorgrad fra NTNU og hadde med førerkort eller bankkort på eksamen som legitimasjon for å være sikker. Anonymkode: cc5e1...898
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #22 Skrevet 4. desember 2018 2 minutter siden, abc123detvardet skrev: Student = betalt semesteravgift. Studentkortet kan ikke bekrefte at du har betalt semesteravgift. Dermed ikke gyldig som bevis på rabatter som buss, tog, alkohol osv. Studentkortet vil også slutte å fungere på universitet hvis du ikke betaler semesteravgift. Så nei, studentkort er ikke et studentbevis. Jo, det er absolutt mulig å få et sånt merke på kortet om at avgiften er betalt. Det er feks veldig lurt om man vil benytte seg av studentrabatt i en del andre land, da de ikke alltid godtar appen. Anonymkode: 92810...849 1
abc123detvardet Skrevet 4. desember 2018 #23 Skrevet 4. desember 2018 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, det er absolutt mulig å få et sånt merke på kortet om at avgiften er betalt. Det er feks veldig lurt om man vil benytte seg av studentrabatt i en del andre land, da de ikke alltid godtar appen. Ja, kun hvis du får merke, og det må du bytte hvert semester. Ingen jeg vet om som har det. "Studentbevis-appen erstatter tidligere semesterkvittering på papir. Du må ha en smarttelefon med iOS (Iphone), Android eller Windows for å kunne benytte deg av dette. Hvis du ikke har en smarttelefon som støtter denne appen, er det fortsatt mulig å bestille kvittering for betalt semesteravgift på papir i Studentweb. Denne kvitteringen kan du bestille ved å trykke Mer > Bestillinger > Semesterkvittering > Bestill." Endret 4. desember 2018 av abc123detvardet
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #24 Skrevet 4. desember 2018 På de eksamenene jeg har tatt (ved NTNU) har det blitt forespurt ID i form av bankkort eller førerkort (eventuelt pass). Anonymkode: 39ae5...971
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #25 Skrevet 4. desember 2018 1 time siden, Solsmil skrev: Det spiller egentlig ingen rolle, siden de sier at kun gyldig legitimasjon gjelder. I Norge er det pass, førerkort og bankkort som er gyldig legitimasjon. Jeg har vært student ved Ntnu noen år, og alle bruker førerkort eller bankkort som legitimasjon. Jeg har sett noen som har blitt avvist av eksamensvakter når de kom med studentkort/studentbevis/hva man enn kaller det. At kortet er et ID-kort gjør det ikke automatisk gyldig som legitimasjon på eksamen. Når NTNU skriver på nettsiden sin at studentkortet fungerer som legitimasjon hos dem er det jo helt krise å ikke godta det som legitimasjon på eksamen.. Hvis du har sett noen bli avvist av eksamensvakter med det vil jeg tro at det var fordi de kun viste appen eller at det var før de nye kortene kom. Anonymkode: 87468...6f6
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #26 Skrevet 4. desember 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når NTNU skriver på nettsiden sin at studentkortet fungerer som legitimasjon hos dem er det jo helt krise å ikke godta det som legitimasjon på eksamen.. Hvis du har sett noen bli avvist av eksamensvakter med det vil jeg tro at det var fordi de kun viste appen eller at det var før de nye kortene kom. Anonymkode: 87468...6f6 I denne linken (https://innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/norsk/semesterkort) står det at: "På eksamen gjelder kun gyldig legitimasjon som bankkort, førerkort eller pass." Selv om linken gjelder appen er jo ikke studentkort oppført som gyldig. Jeg tenker i utgangspunktet at det er forskjell på gyldig legitimasjon og legitimasjon som gjelder ved NTNU. Jeg har i alle fall ikke fødselsnummer på mitt studentkort. Legitimasjon som gjelder ved NTNU kan godt dreie seg om at studentkortet fungerer som bevis for at du har noe å gjøre på undervisningsarealene ved NTNU. Jeg har for eksempel blitt stoppet opp på nattestid av vektere og bedt om å vise studentkort. Anonymkode: 39ae5...971 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #27 Skrevet 4. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Når NTNU skriver på nettsiden sin at studentkortet fungerer som legitimasjon hos dem er det jo helt krise å ikke godta det som legitimasjon på eksamen.. Hvis du har sett noen bli avvist av eksamensvakter med det vil jeg tro at det var fordi de kun viste appen eller at det var før de nye kortene kom. Anonymkode: 87468...6f6 Nei, det er det ikke. Ikke når de også skriver at på eksamen kreves gyldig legitimasjon, med eksempler som ikke inkluderer studentkortet. Det er to forskjellige ting. Anonymkode: 75b03...cd7
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #28 Skrevet 4. desember 2018 På 3.12.2018 den 18.41, AnonymBruker skrev: Er det noen som faktisk har prøvd med studentkortet og fått avslag? For jeg ser at hos UiO, NMBU, Nord universitet og flere andre er studentkortet nevnt som gyldig legitimasjon, mens hos ntnu er det ikke spesifisert. Men det står her: https://innsida.ntnu.no/studentkort at kortet blant annet fungerer som legitimasjon ved NTNU? Anonymkode: 87468...6f6 Nord universitet spesifiserer at studentbevis på app ikke kan brukes og skal ha «gyldig legitimasjon»? Studentkort er ikke nevnt. Anonymkode: 75b03...cd7
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2018 #29 Skrevet 4. desember 2018 Viser alltid førerkortet. Ser mange gjøre det samme. Dette ved UiB. Anonymkode: 5769e...7d0
Skogkløver Skrevet 4. desember 2018 #30 Skrevet 4. desember 2018 Ved UiB skal studentkort eller annen legitimasjon ligge synlig på pulten under hele eksamen.
Skogkløver Skrevet 4. desember 2018 #31 Skrevet 4. desember 2018 Oppmøte # "Du må møte opp senest 15 minutter før eksamen starter. Ved digital eksamen må du møte opp senest 30 minutter før eksamen starter. Du må ha med gyldig legitimasjon med bilde (for eksempel førerkort, bankkort eller pass) og vise den fram før du signerer på oppmøtelista." Fra eksamensreglement ved NTNU. Jeg vil tro studentkort ikke holder...
mjauritz Skrevet 5. desember 2018 #32 Skrevet 5. desember 2018 At det fungerer som legitimasjon innad hos NTNU betyr ikke at det fungerer som legitimasjon på eksamen (selv om den avholdes på NTNU). Eksamensregler og interne regler hos NTNU er to helt forskjellige ting. Det er ikke sjefen for NTNU som bestemmer eksamensreglene, og har derfor ingen myndighet over de nasjonale reglene som følger. Eksamensregler gjelder for alle høgskoler/uni og skal være universielle (i forhold til fag og eksamensform). Sagt på en annen måte kan ikke et universitet bestemme seg for at hos dem skal det være lov med medbrakte notatark fordi de har lyst til å være greie på det og fordi det sannsynligvis gjør at de kan vise til bedre karakterer. 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #33 Skrevet 5. desember 2018 Vet ikke helt sikkert, men skjønner ikke hvorfor det ikke skulle vært gyldig leg? Anonymkode: f4f10...5ab
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #34 Skrevet 5. desember 2018 On 12/3/2018 at 6:46 PM, AnonymBruker said: Hos oss var studentkort foretrukket. De som bare hadde med seg bankkort fikk noen halvskjeve blikk.. Anonymkode: 47f80...641 Samme hos oss, på NTNU Anonymkode: 5b20d...204
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå