Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

bomstasjon(1000kr), lagerleie(1500kr), mobiltelefon(800kr), bredbånd(400kr), forsikring (800kr), drivstoff(1000kr), kollektiv, lånekassen 

Anonymkode: 0e549...250

Hvordan kan du betale 800 kroner i forsikring når du leier bolig, og hva mener du med kollektiv? Leier du ikke leilighet?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, Blondie65 skrev:

Bindingstid på et år er blitt veldig vanlig på leiekontrakter. Det gir mulighet til å teste ut om leietaker er verdt å fortsette med - f.eks. om de betaler i tide, om de lager spetakkel med naboene, osv. Etter et år fornyes ikke kontrakten om man ikke er fornøyd og leietaker må flytte. Så kan man øke husleien og få inn en ny. Det er fullt lov i henhold til husleieloven da et år er minimums tid for kontrakt. Dette ville jeg faktisk gjort selv om jeg måtte leie ut.

Åja, ok. Det er ikke vanlig her jeg bor, derfor jeg ikke har hørt om det. 

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

410000 kr

du er ikek i pengekrise. du har lånt for mye og bor vel for dyrt. jeg har mindre enn deg i året og greier fint å betjene både lån, spise den maten jeg vil og reise.

Anonymkode: 2e9dd...e8c

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

du er ikek i pengekrise. du har lånt for mye og bor vel for dyrt. jeg har mindre enn deg i året og greier fint å betjene både lån, spise den maten jeg vil og reise.

Anonymkode: 2e9dd...e8c

du leier ikke?

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

du leier ikke?

Det har da absolutt ingen betydning for hverdagsøkonomien om man eier eller leier? Om man betaler 10.000 i husleie eller 10.000 i renter og avdrag på huslån spiller absolutt ingen rolle i det daglige. Det er på lang sikt at det har noen betydning. Skjønner ikke hvorfor du er så opptatt av om folk leier eller ikke.

Anonymkode: 74c71...3d4

• Liker 10
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har da absolutt ingen betydning for hverdagsøkonomien om man eier eller leier? Om man betaler 10.000 i husleie eller 10.000 i renter og avdrag på huslån spiller absolutt ingen rolle i det daglige. Det er på lang sikt at det har noen betydning. Skjønner ikke hvorfor du er så opptatt av om folk leier eller ikke.

Anonymkode: 74c71...3d4

det er kostbart å bo i Norge, du får mindre for pengene enn før. 

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg trives veldig godt. Og jeg vil oppleve et hjem.

Så det er viktigere for deg at leiligheten du skal leie for en kortere periode er perfekt, enn at du faktisk får betalt gjelden, spart egenkapital og kjøpt deg ditt eget hjem? 

Anonymkode: 4769e...5e9

• Liker 9
Gjest Blondie65
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er viktigere for deg at leiligheten du skal leie for en kortere periode er perfekt, enn at du faktisk får betalt gjelden, spart egenkapital og kjøpt deg ditt eget hjem? 

Veldig gode spørsmål! Vel verdt å tenke over. 

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

den er på ingen måter perfekt, men jeg fulgte med på leiemarkedet i over lengre periode, prisen var nesten det samme. Her endte jeg, og jeg slapp nye runder med visninger. 

Det kan være det blir lettere for meg å finne nytt ved senere tid. 

Jeg måtte ut i leiemarkedet. 

Skrevet
7 minutter siden, Blondie65 skrev:

Veldig gode spørsmål! Vel verdt å tenke over. 

hva er ideelle pris på å leie? finnes det et sånt tall?

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det er kostbart å bo i Norge, du får mindre for pengene enn før. 

Jeg er litt uenig. 

Da jeg flyttet for meg selv som 20 åring i 1995 var møbler og hvitevarer veldig dyrt. Husker at vi sov ute en natt for å få en sofa på tilbud til 3000 kr. Kun en hadde de på tilbud, og det var flere som kom like etter oss og ble skuffet over at vi var der allerede. Justert etter pengeverdi da og nå var det ikke så billig. Nå kan man få flotte ting billig, eller på finn.

Mat kan man også lage billig. 

Tenker man smart er det rimeligere nå enn før. 

Det er lett å bruke mye penger ja, men slett ikke nødvendig! 

Anonymkode: ecd37...54c

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt uenig. 

Da jeg flyttet for meg selv som 20 åring i 1995 var møbler og hvitevarer veldig dyrt. Husker at vi sov ute en natt for å få en sofa på tilbud til 3000 kr. Kun en hadde de på tilbud, og det var flere som kom like etter oss og ble skuffet over at vi var der allerede. Justert etter pengeverdi da og nå var det ikke så billig. Nå kan man få flotte ting billig, eller på finn.

Mat kan man også lage billig. 

Tenker man smart er det rimeligere nå enn før. 

Det er lett å bruke mye penger ja, men slett ikke nødvendig! 

jeg er uenig siden man ikke ser de skjulte prisene som finnes i produktene. 

Skrevet
8 timer siden, Gullik skrev:

Hvordan kan du betale 800 kroner i forsikring når du leier bolig, og hva mener du med kollektiv? Leier du ikke leilighet?

bil.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Ordnet en fin løsning på overforbruket mitt - lagde meg en boks jeg hiver alle kvitteringer oppi. Den står synlig når jeg kommer inn døra, så jeg glemmer det ikke ut. Går gjennom den når jeg får lønn, sånn at jeg lærer av feilene mine fra forrige måned. Når du begynner å ta ut alt av kvitteringer eller skriver ned hva du bruker penger på er det fort gjort å se hvor mye idiotisk man bruker lønnen sin på. Utifra hva du skriver virker det som du har en del usynlige utgifter og ting du bruker penger på. Og alle tanker om status og "dette skal jeg unne meg" må man legge fra seg når man omvelter økonomien og går inn for å nedbetale lån eller spare. Swap abonnementet ditt stusset jeg på. Du betaler 800 kroner i måneden for noe du ikke trenger, hadde byttet til et abonnement for 200-300 kroner istedenfor. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

jeg er uenig siden man ikke ser de skjulte prisene som finnes i produktene. 

Hvilke skjulte priser? Man er jo ikke så dum at man ikke leser betingelser før man kjøper ting! Dessuten har det meste en fast pris, som tydelig fremkommer. Kun ting på avbetaling har tilleggskostnader, og å kjøpe ting på avbetaling er aldri lurt. Det bør unngås! 

• Liker 9
Skrevet
5 minutter siden, BabyBlue skrev:

Ordnet en fin løsning på overforbruket mitt - lagde meg en boks jeg hiver alle kvitteringer oppi. Den står synlig når jeg kommer inn døra, så jeg glemmer det ikke ut. Går gjennom den når jeg får lønn, sånn at jeg lærer av feilene mine fra forrige måned. Når du begynner å ta ut alt av kvitteringer eller skriver ned hva du bruker penger på er det fort gjort å se hvor mye idiotisk man bruker lønnen sin på. Utifra hva du skriver virker det som du har en del usynlige utgifter og ting du bruker penger på. Og alle tanker om status og "dette skal jeg unne meg" må man legge fra seg når man omvelter økonomien og går inn for å nedbetale lån eller spare. Swap abonnementet ditt stusset jeg på. Du betaler 800 kroner i måneden for noe du ikke trenger, hadde byttet til et abonnement for 200-300 kroner istedenfor. 

swap er igjennom telenor. Det fordi jeg kjøpte mobiltelefon for 1 kr, det var da jeg var helt ut å kjøre. Men jeg trengte prekært ny mobiltelefon siden den forrige ble havarert. Det er noen skjulte ting i mobiltelefonregningen som jeg ikke helt ser. Men jeg har i utgangspunktet flexi 10gb i telenor. Og swap 219 kr i måneden. Dermed skal jeg vel endte på rundt 650 kr i mnd.

Likte din metode å være økonomisk. 

Kan jeg sette mål at jeg skal spare/tjene mye per måned og bli gjeldfri veldig raskt? 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke skjulte priser? Man er jo ikke så dum at man ikke leser betingelser før man kjøper ting! Dessuten har det meste en fast pris, som tydelig fremkommer. Kun ting på avbetaling har tilleggskostnader, og å kjøpe ting på avbetaling er aldri lurt. Det bør unngås! 

kjøp 3 betal for 2. kjøp fire for x kr. Omfanget du kjøper på tilbud blir at det er flere varer du kjøper per handel. Og butikkene tjener på det. 

Gjest Blondie65
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hva er ideelle pris på å leie? finnes det et sånt tall?

Hvis du ikke hadde misligholdt gjelden din ville du fint klart denne husleien. For meg hadde det ikke vært aktuelt i det hele tatt å betale mer enn 10.000 for noe jeg leide - da ville jeg heller bodd trangere eller i kollektiv til jeg hadde råd til å kjøpe.

Men det er ikke for alle. Du har valgt å bosette deg slik og at på til er du bundet av denne kontrakten så det er ikke en aktuell problemstilling for deg å finne noe rimeligere før du eventuelt blir kastet ut.

Husk at det er innstillingen din der alt skal være "perfekt" og "fint innredet" når du ikke har nok til å dekke utgiftene dine som folk reagerer på.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

kjøp 3 betal for 2. kjøp fire for x kr. Omfanget du kjøper på tilbud blir at det er flere varer du kjøper per handel. Og butikkene tjener på det. 

Klart de tjener på det! Det er det de lever av og eksisterer på! 

Det er du som må begrense deg til å kjøpe kun det du trenger! Det er ingen som tvinger deg til å kjøpe tre eller fire av det du bare trenger en av. De lokker med så mye ja men ingen setter pistol mot hodet ditt og krever at du kjøper. 

Virker som du helst vil skylde på alt og alle andre enn deg selv. DU må ta ansvar for din økonomi! 

• Liker 8
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klart de tjener på det! Det er det de lever av og eksisterer på! 

Det er du som må begrense deg til å kjøpe kun det du trenger! Det er ingen som tvinger deg til å kjøpe tre eller fire av det du bare trenger en av. De lokker med så mye ja men ingen setter pistol mot hodet ditt og krever at du kjøper. 

Virker som du helst vil skylde på alt og alle andre enn deg selv. DU må ta ansvar for din økonomi! 

kan ikke skylde på meg at jeg kjøper, dette var bare et eksempel, pass på deg selv, du finner sikkert andre å kverulere med. Få deg et liv.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...