Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest theTitanic
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

410000 kr

Anonymkode: 0e549...250

Jeg hadde vært lykkelig med en sånn årslønn. Vi er forskjellige.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg opplever inntekten min er for lav! Det er medbringende årsak til situasjonen jeg er i. Jeg er ikke tøff nok til å sette krav. 

Da får du søke ny jobb, da. Andre grep du bør ta er å finne deg annen bolig. En mindre bolig mer usentralt vil være billigere enn den du har, noe som gjør at du får betalt ned gjeld raskere.

Anonymkode: 43fc8...abd

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle gjerne hatt frisk kapital på 150000 kr til å være ovenpå. 

Enda et lån? Men da synker du jo enda djupere i hengemyra! Du må få ned forbruket, slik at du kan klare å bli gjeldfri. 

Anonymkode: 8f123...841

• Liker 16
Skrevet

Å lage mat fra bunnen trenger ikke være så dyrt. Vi er to stk og bruker en rundt 5000 kr i mat, drikke og hygiene artikler. Det er også inkludert mye brus og snop, så fjernet vi det hadde vi nok brukt 3500 isteden.

Om du er en person så skal 2500 kr være mer enn nok til å kunne velge sunne middager. Det handler om planlegging og det å se på priser. Storhandle engang i uka, og kun handle små ting utenom som brød, melk, og supplerende varer.

Men.... Hvordan er vanene dine feks i hverdagen med tanke på økonomiske valg? Hender det at du kjøper med deg en kaffe eller noe mat feks fra butikken hjem fra jobb? Kjøper du ofte pølser på bensin stasjonen? Velger du å handle i kantinen på jobben, eller kjøpe lunsj ute ite isteden for å ta med deg mat på jobb? Hva med take away eller det å spise ute? 50 kr høres lite ut, men om du feks bruker 50 kr ti dager i mnd, så er dette 6000 kr per år.

Hva med småkjøp? Er du feks ofte og handler inn feks små ting på feks nille? Eller kjøper du ofte klær?

Røyker du? Hvor ofte drikker du? Hva gjør du som koster penger?

Ofte handler det å ha dårige råd om dårlige vaner som folk ikke er klar over. Sier ikke ikke at det gjelder deg, men du må være noe tidligere som gjorde til at du levde over evne og tok opp disse lånene. Og nå vurderer du enda et lån? Jeg forstår det er fristende, men på lang sikt så vil bare bli verre for deg økonomisk. Du får ekda mer å betale på, og det tar enda flere år før du kommer deg ut av gjeldskrisa.

Forsåvidt vil jeg anbefale deg å forholde deg til satsene som gjeldsordning operer med, slik at du kan finne ut hvor mye du har til overs hver mnd. Det er 8000 i livsopphold. I tillegg er husleie utenom. Om du feks tjener 20000 i mnd, du betaler 7000 i husleie, og har et livsopphold på 8000 kan du betale 5000 kr på gjeld hver mnd. Har du utbetalt 15000 eller mindre kan du ikke betale noe. Skal du betale mer enn 5000 må du tjene mer osv.

Et budsjett for 1 voksen person følger nedenfor..

Mat 3000

Transport 1000

Klær 500

Annet 3000. Det skal dekke mobil, forsikringer, tv, lege, tannlege, fornøyelser

Sparing 500

Det er 8000 kr totalt. 

For meg så virker det ikke helt som du klarer å akseptere situasjonen du er i. Du ønsker å leve uten begrensning eller slik du gjorde før. Jeg har heller ikke vært på ferie på over 8 år nå. Jeg spiser sjeldent ute. Og jeg vil jo begge deler, men jeg forstår at det kan jeg ikke nå. Jeg er nødt til å betale ned på forbruksgjelden. Det er meg selv som har satt meg i den situasjonen og da må jeg ta ansvaret som følger med. Jeg vil heller reise igjen når jeg har spart penger til det og gjelden er borte. I mellom tiden unner jeg meg litt, men jeg begrenser det. 

Uansett lykke til.

• Liker 17
Skrevet (endret)

Du har altså utbetalt i snitt ca 25000 per mnd. Da burde du ha mer enn nok etter husleie er betalt. Som skrevet tidligere er vi to voksne i denne leiligheten. Det har vært måneder hvor vi kun hadde 22000 utbetalt til sammen, vi klarte oss da Også selv om det var trangt. 

Hvis 25000 er lite penger.. hva med uføre feks som kun har 15000 utbetalt i mnd? De betaler like mye for boutgifter og mat de Også. De fleste klarer seg all like vel selv om økonomien er trang.

Tror du må se på forbruket ditt her altså først og fremst..

Når det gjelder privat gjelden så må denne dessverre settes på vent fram til alle kreditorene har fått sitt. Luksusfellen deler opp dette i prioritet. Gjeld til staten kommer først, deretter kreditorer som feks lindorf, kreditor. Det siste du skal betale på er privat gjeld. Dette fordi betaler du ikke den offisielle gjelden først blir gjelda mye dyrere fordi den vokser pga renter og gebyrer. Et privat lån har ingen renter. 

Endret av tussi84
  • Liker 4
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får du søke ny jobb, da. Andre grep du bør ta er å finne deg annen bolig. En mindre bolig mer usentralt vil være billigere enn den du har, noe som gjør at du får betalt ned gjeld raskere.

Anonymkode: 43fc8...abd

ok, har du sjekket hva boliger koster å leie egentlig? 8000 -12000 kr er normalt. 

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enda et lån? Men da synker du jo enda djupere i hengemyra! Du må få ned forbruket, slik at du kan klare å bli gjeldfri. 

mente ikke lån, men frisk kapital som kom rett fra himmelen. 

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, theTitanic skrev:

Jeg hadde vært lykkelig med en sånn årslønn. Vi er forskjellige.

utbetalt 22000 kr i måneden. 

Det holder ikke i dagens samfunn der alt det andre øker i tillegg, men jeg kan ikke annet enn å forstå jeg må lage brød hjemme selv også. Dessuten selge bilen så lenge jeg finner en kjøper. Vet ikke hva bilen er verdt i dag. Men føler jeg er presset, men trenger å komme i kontakt med noen som har kunnskap. 

Det er viktig å bo slik at jeg trives. Jeg bor i en by. 

Skrevet

jeg har ikke råd å kjøpe mat. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det holder ikke i dagens samfunn der alt det andre øker i tillegg, men jeg kan ikke annet enn å forstå jeg må lage brød hjemme selv også. Dessuten selge bilen så lenge jeg finner en kjøper. Vet ikke hva bilen er verdt i dag. Men føler jeg er presset, men trenger å komme i kontakt med noen som har kunnskap. 

Ok, du har ikke pengekrise, du har forventningskrise. Du har virkelig ikke så lav lønn at du ikke kan leve godt på den. Om du må komme deg over ei kneik nå, så må du gjøre en innsats en liten stund å skru ned forbruk. Sitte å klage på at du ikke får reist nok osv, vet du hva, det kan du fint fikse om du lever litt mer nøysomt og strukturert. 

Anonymkode: 460f3...2cc

• Liker 25
Skrevet
24 minutter siden, tussi84 skrev:

Å lage mat fra bunnen trenger ikke være så dyrt. Vi er to stk og bruker en rundt 5000 kr i mat, drikke og hygiene artikler. Det er også inkludert mye brus og snop, så fjernet vi det hadde vi nok brukt 3500 isteden.

Om du er en person så skal 2500 kr være mer enn nok til å kunne velge sunne middager. Det handler om planlegging og det å se på priser. Storhandle engang i uka, og kun handle små ting utenom som brød, melk, og supplerende varer.

Men.... Hvordan er vanene dine feks i hverdagen med tanke på økonomiske valg? Hender det at du kjøper med deg en kaffe eller noe mat feks fra butikken hjem fra jobb? Kjøper du ofte pølser på bensin stasjonen? Velger du å handle i kantinen på jobben, eller kjøpe lunsj ute ite isteden for å ta med deg mat på jobb? Hva med take away eller det å spise ute? 50 kr høres lite ut, men om du feks bruker 50 kr ti dager i mnd, så er dette 6000 kr per år.

Hva med småkjøp? Er du feks ofte og handler inn feks små ting på feks nille? Eller kjøper du ofte klær?

Røyker du? Hvor ofte drikker du? Hva gjør du som koster penger?

Ofte handler det å ha dårige råd om dårlige vaner som folk ikke er klar over. Sier ikke ikke at det gjelder deg, men du må være noe tidligere som gjorde til at du levde over evne og tok opp disse lånene. Og nå vurderer du enda et lån? Jeg forstår det er fristende, men på lang sikt så vil bare bli verre for deg økonomisk. Du får ekda mer å betale på, og det tar enda flere år før du kommer deg ut av gjeldskrisa.

Forsåvidt vil jeg anbefale deg å forholde deg til satsene som gjeldsordning operer med, slik at du kan finne ut hvor mye du har til overs hver mnd. Det er 8000 i livsopphold. I tillegg er husleie utenom. Om du feks tjener 20000 i mnd, du betaler 7000 i husleie, og har et livsopphold på 8000 kan du betale 5000 kr på gjeld hver mnd. Har du utbetalt 15000 eller mindre kan du ikke betale noe. Skal du betale mer enn 5000 må du tjene mer osv.

Et budsjett for 1 voksen person følger nedenfor..

Mat 3000

Transport 1000

Klær 500

Annet 3000. Det skal dekke mobil, forsikringer, tv, lege, tannlege, fornøyelser

Sparing 500

Det er 8000 kr totalt. 

For meg så virker det ikke helt som du klarer å akseptere situasjonen du er i. Du ønsker å leve uten begrensning eller slik du gjorde før. Jeg har heller ikke vært på ferie på over 8 år nå. Jeg spiser sjeldent ute. Og jeg vil jo begge deler, men jeg forstår at det kan jeg ikke nå. Jeg er nødt til å betale ned på forbruksgjelden. Det er meg selv som har satt meg i den situasjonen og da må jeg ta ansvaret som følger med. Jeg vil heller reise igjen når jeg har spart penger til det og gjelden er borte. I mellom tiden unner jeg meg litt, men jeg begrenser det. 

Uansett lykke til.

i dag betaler jeg 7500 kr i gjeld pr. måned. 

Skrevet

Ok, du har ikke pengekrise, du har forventningskrise. Du har virkelig ikke så lav lønn at du ikke kan leve godt på den. Om du må komme deg over ei kneik nå, så må du gjøre en innsats en liten stund å skru ned forbruk. Sitte å klage på at du ikke får reist nok osv, vet du hva, det kan du fint fikse om du lever litt mer nøysomt og strukturert. 

Anonymkode: 460f3...2cc

Det er pengekrise jeg er i. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal du klare å komme ovenpå igjen økonomisk må du legge av deg luksuslivet du skal ha. Jo mer du gir avkall på jo raskere løser det seg. Du klarer fint sette opp et budsjett på alle utgifter, du er et voksent menneske. Ikke et barn.

Anonymkode: 86cd5...229

• Liker 11
Skrevet

Skal du klare å komme ovenpå igjen økonomisk må du legge av deg luksuslivet du skal ha. Jo mer du gir avkall på jo raskere løser det seg. Du klarer fint sette opp et budsjett på alle utgifter, du er et voksent menneske. Ikke et barn.

lever på ingen måter et luksusliv. Men jeg har misbrukt pengene til å kjøpe dyre matvarer i butikk. Dessuten har jeg kjøpt kaffe på kiosk, og jeg har kjøpt dyre lunsjer på butikker. Bare det vil koste 100-150 kr pr. dag. Så det er kiosker og bensinstasjoner som tjener. Men det var før jeg fikk meg leilighet.

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tro meg det er målet!!! Jeg vil bli gjeldfri. Men ser ikke løsning per dags dato. Nå går jeg i minus hele tiden. 

Gjest theTitanic
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle som har råd til å bo i en by. Da må man evnt finne noe lite. Vet du hvor mye mer du får for pengene i utkanten? Det trenger ikke være så usentralt selv om det ikke er i byen. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg har lagt ting til salgs for 40000 kr. Tro om det er noen som er interessert å kjøpe det. Bør jeg skrive i annonsen det gjelder å finansiere gjeld? 

Skrevet
Akkurat nå, theTitanic skrev:

Det er ikke alle som har råd til å bo i en by. Da må man evnt finne noe lite. Vet du hvor mye mer du får for pengene i utkanten? Det trenger ikke være så usentralt selv om det ikke er i byen. 

hvis du vet et sted ved kysten så er jeg interessert. Men jeg har ikke annet tilknytning enn her jeg bor. I by så forventer man leie pris kr. 10000 og oppover.

Skrevet

Jeg har ca 12000 kr i inntekt. Jeg har barn. Skjønner ikke helt hvordan du IKKE kan klare deg meg 22000 kr utbetalt i måneden. Du må rett og slett leve så billig som mulig. Ingen reiser, opplevelser, restaurant/fastfood, godteri, alkohol, snus/røyk, brus, snacks osv. Det er slik jeg må leve. Har ikke TV eller noe av verdi. Jeg overlever på svensk kylling og ris daglig. Du må sette godviljen til.

Hva betaler du i husleie?

Anonymkode: ad89e...ace

• Liker 12
Skrevet

Virker ikke som du er interessert. Du svarer jo kun det du vil høre selv. Starter du å virkelig ta tak i problemene så ordner dette seg fint. 

• Liker 20
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...