Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
52 minutter siden, tussi84 skrev:

Hvor du kan bo er avhenging av jobb tider og reise avstand til jobb. Bor du feks ikke i Drammen sentrum, og jobben er i på feks Stovner i Oslo, så må du først ta buss til Drammen togstasjon, så tog til oslo, så tbane eller buss. Reiseveien blir da omtrent 1.30 t om ikke mer. Ikke alle orker å ha så lang reisevei, og er man feks alene med barn så er det umulig å få tidskabelen til å gå opp iht henting av barnehage osv.

Kan bare ta eksempel på mannen sin reise. Han kunne ha brukt 15 min med bil til jobben, med kollektiv tar det nå omtrent en time. Av og til begynner han kl 0600 og det rekker han med den første bussen som går her i fra om morgen 0507. Skulle vi bodd lenger unna så hadde han ikke hatt sjans til å være der kl 0600. Av og til etter åpningstiden for jobben hans så er det også jobb møter. Da varer de fra kl 2130 til ca 2330. Min mann er da hjemme kl 0045 som regel. Han hadde ikke hatt sjans til å komme seg hjem om pendler avstanden hadde vært enda lenger. 

Ting er ikke svart hvitt. Noen ganger må man bare bo litt dyrt. 

Jeg skjønner det, men så er det også mange som bosetter seg i oslo før de i det hele tatt har jobb der. Jobbmulighetene er større, men man må kunne regne på at man har råd før man velger å punge ut med 12-13 000 for en leilighet. Folk må kunne planlegge litt før de hiver seg på tanken. Skulle gjerne bodd i oslo selv, men jeg har ikke råd til verken bolig i oslo eller å leie der. En mndleie i oslo koster mer enn jeg betaler i boliglån i mnd. 

Anonymkode: c2146...cb6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man har et merforbruk på minst 4.000 i måneden, og er enslig uten barn, slik TS er, kan man ikke være all verdens kresen på reisetid. Å ha bortimot én time hver vei er ikke uvanlig i Oslo, selv med familie, og TS burde så absolutt tåle rundt 1,5 time reisetid hver vei i en periode. Han vil fortsatt ha mye mer tid å bruke på seg selv enn de fleste med småunger.

• Liker 4
Skrevet
36 minutter siden, Rosalie skrev:

Når man har et merforbruk på minst 4.000 i måneden, og er enslig uten barn, slik TS er, kan man ikke være all verdens kresen på reisetid. Å ha bortimot én time hver vei er ikke uvanlig i Oslo, selv med familie, og TS burde så absolutt tåle rundt 1,5 time reisetid hver vei i en periode. Han vil fortsatt ha mye mer tid å bruke på seg selv enn de fleste med småunger.

jeg er uenig med deg, om det er lov? Å bo et sted handler om at man bor der for en grunn. Å bo et annet sted uten grunn gir ingen mening. Man bor der man bor fordi det er der man er kalt til å bo. 

Anonymkode: 0e549...250

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg er uenig med deg, om det er lov? Å bo et sted handler om at man bor der for en grunn. Å bo et annet sted uten grunn gir ingen mening. Man bor der man bor fordi det er der man er kalt til å bo. 

Tullprat.

• Liker 7
Skrevet
2 timer siden, Rosalie skrev:

Tullprat.

hvorfor? kan man ikke glede seg over noe, skal man være nederlagsdømt når man erkjenner noe?

Er du perfekt?

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

hvorfor? kan man ikke glede seg over noe, skal man være nederlagsdømt når man erkjenner noe?

Er du perfekt?

I den situasjonen du er i nå må du finne deg andre gleder som du har råd til. Har du noen hobbyer eller interesser du kan finne glede i? Fyller man livet sitt med mening er ikke det materielle så viktig lengre. 

Anonymkode: ed4db...281

• Liker 5
Skrevet
18 timer siden, tussi84 skrev:

Hvor du kan bo er avhenging av jobb tider og reise avstand til jobb. Bor du feks ikke i Drammen sentrum, og jobben er i på feks Stovner i Oslo, så må du først ta buss til Drammen togstasjon, så tog til oslo, så tbane eller buss. Reiseveien blir da omtrent 1.30 t om ikke mer. Ikke alle orker å ha så lang reisevei, og er man feks alene med barn så er det umulig å få tidskabelen til å gå opp iht henting av barnehage osv.

Kan bare ta eksempel på mannen sin reise. Han kunne ha brukt 15 min med bil til jobben, med kollektiv tar det nå omtrent en time. Av og til begynner han kl 0600 og det rekker han med den første bussen som går her i fra om morgen 0507. Skulle vi bodd lenger unna så hadde han ikke hatt sjans til å være der kl 0600. Av og til etter åpningstiden for jobben hans så er det også jobb møter. Da varer de fra kl 2130 til ca 2330. Min mann er da hjemme kl 0045 som regel. Han hadde ikke hatt sjans til å komme seg hjem om pendler avstanden hadde vært enda lenger. 

Ting er ikke svart hvitt. Noen ganger må man bare bo litt dyrt. 

En ting er å bo litt dyrt, en annen ting er å bo fullstendig over evne. Jeg skjønner problemet du skisserer, men har man ikke råd så har man ikke råd. Da får man nesten finne seg en ny jobb, da. Eller reise langt. Er ikke pengene der, så har man ikke noe valg.. De fleste klarer jo å kutte i forbruk slik at det går opp med en dyr leilighet, men TS har rett og slett ikke råd til å bo der han/hun bor og ha det forbruke TS har. Han/hun må velge. Man får ikke i pose og i sekk :) 

Anonymkode: 74c71...3d4

• Liker 6
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

I den situasjonen du er i nå må du finne deg andre gleder som du har råd til. Har du noen hobbyer eller interesser du kan finne glede i? Fyller man livet sitt med mening er ikke det materielle så viktig lengre. 

ja, jeg har en hobby eller stor interesse til. Det er det som holder meg oppe tross at jeg har erfart pengekrise.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

ja, jeg har en hobby eller stor interesse til. Det er det som holder meg oppe tross at jeg har erfart pengekrise.

Der har du løsningen din. Bruk tiden din på hobbyen istedenfor å sitte i en leilighet du ikke har råd til, som ikke gir mer til livet ditt en mer pengekrise. 

• Liker 4
Skrevet
På 3.12.2018 den 18.25, AnonymBruker skrev:

Du er ikke i pengekrise. 

Anonymkode: 7ea82...7e8

Hva er jeg da? 

Skrevet
På 5.12.2018 den 6.48, AnonymBruker skrev:

Jeg har  abonnement til 39,- pr. mnd (50 min tale, 50 SMS)

Anonymkode: 8f123...841

Kundene har omtalt selskapet veldig kritisk. Tar da ikke sjansen på den. Andre forslag? Jeg betaler idag 449+219(swap), men fikk regning på 850 kr idag. Det betyr uten tvil jeg må gå vekk fra Telenor. 

Skrevet
På 6.12.2018 den 18.23, Rosalie skrev:

Å bo et sted uten tilknytning er veldig uriktig. Jeg er by menneske definitivt. 

Skrevet

hvilken mobiltelefon selskap betaler jeg 0 kr ved betalingsutsettelse. I dag betaler jeg 50 kr ekstra ved betalingsutsettelse til Telenor, pluss renter.

Jeg hadde djuice før som jeg likte veldig godt, og har nå blitt lempet inn i morsselskapet siden djuice idag ikke eksisterer.

Teliapol har blitt kjøpt opp av et annet selskap slik jeg forstod. Men eksisterer fortsatt, men har fått en grusom kunde omtale med blant annet at dem blir fortalt dem har brukt mer data enn det dem selv tenker. Dermed ønsker ikke jeg å gå til det selskapet.

Skrevet

Hva vil du egentlig med dette her? Du er jo ikke villig til å endre på noe eller ta til deg noen råd med mindre noen gir deg en mulighet til masse gratis penger.

Får nesten håpe du går på en skikkelig smell, hvor ting må tvangsselges og du sitter igjen med et lite minimum av hva du har i dag. Kanskje du lærer noe da.

Anonymkode: 0ac88...2d2

• Liker 2
Skrevet

jeg bestilte nå nytt mobilabonnement. Takk for tips. Det innebærer at jeg kommer 200 kr lavere i sum hver måned.

Skrevet
På 3.12.2018 den 21.29, AnonymBruker skrev:

situasjonen er at jeg er i pengekrise, får ikke dekt forventninger bank, husvert, og alle andre utgifter til å leve ovenpå. 

Formålet mitt er at det skal bli stabilt økonomisk. Men jeg klarer ikke å se løsninger. 

Dessuten siden jeg jobber i en veldig fysisk jobb så er det nok med 7,5 timer per dag. 

For at du skal komme i en annen situasjon nå, så må du gjøre noe annerledes enn du gjør i dag. Det betyr at du må være villig til endring.

Du synes det er vanskelig å redusere kostnadene. Da må du se på hvordan du kan øke inntektene. Jobben du har i dag kommer ikke til å plutselig øke lønnen din, med andre ord må du vurdere å enten skifte jobb, eller ta en ekstrajobb.

Ser du skriver du ikke orker mer enn 7.5 time. Dette er jo et valg du må ta! Vil du ha livsstilen du ønsker deg, så må du jobbe mer. Det er hva det koster. Er du ikke villig til å jobbe mer, så må du redusere kravene til livsstil.

Anonymkode: f4a90...ffb

Skrevet

Du har fått så mange tips og råd, men det virker ikke som du vil ta til deg noe som helst. Kan ikke skjønne at du gidder å bo deg ihjel i en leilighet som du er misfornøyd med, når du kan finne en litt billigere og bedre leilighet utenfor byen. Så får du heller flytte tilbake når du har kommet deg ovenpå igjen. 

Det er vel bedre å sutre her inne enn å ta seg selv i nakken og gjøre noe.

Anonymkode: 5bfbe...97d

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For at du skal komme i en annen situasjon nå, så må du gjøre noe annerledes enn du gjør i dag. Det betyr at du må være villig til endring.

Du synes det er vanskelig å redusere kostnadene. Da må du se på hvordan du kan øke inntektene. Jobben du har i dag kommer ikke til å plutselig øke lønnen din, med andre ord må du vurdere å enten skifte jobb, eller ta en ekstrajobb.

Ser du skriver du ikke orker mer enn 7.5 time. Dette er jo et valg du må ta! Vil du ha livsstilen du ønsker deg, så må du jobbe mer. Det er hva det koster. Er du ikke villig til å jobbe mer, så må du redusere kravene til livsstil.

Anonymkode: f4a90...ffb

kravene til livsstil er allerede lav, men valg som jeg gjorde har bidratt til her jeg er nå. Jeg tok dumstrige valg der iblant å studere hele to år. Ene året fikk jeg studiestøtte, det andre året fikk jeg ikke studiestøtte fra lånekassen. Retningen jeg tok etter studie ble katastrofalt, der iblant og ikke flytte vekk fra studiestedet, men igjen berøre en meget svak arbeidsgiver som gjorde meg fastlåst i en situasjon som ble meget farlig. Når jeg hadde jobbet en stund på et sted som jeg ikke hadde tilknytning til så ville jeg satse en vei som jeg hadde studert, men lite visste jeg at det ble så stor belastning. Jeg innså jeg stod helt alene til slutt.

Men i dag er jeg glad jeg har kommet inn i et fagmiljø, og tjener penger fast, og bor ikke på bygda mer, og har tilknytning til her jeg bor. Dessuten ligger det i kortene at jeg vil bli tilbydd en arbeidskontrakt med et selskap. Arbeidskontrakten vil sannsynligvis bli signert over ny året. Dermed kan jeg for første gang på lenge oppleve det er et selskap som vil satse på meg.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har fått så mange tips og råd, men det virker ikke som du vil ta til deg noe som helst. Kan ikke skjønne at du gidder å bo deg ihjel i en leilighet som du er misfornøyd med, når du kan finne en litt billigere og bedre leilighet utenfor byen. Så får du heller flytte tilbake når du har kommet deg ovenpå igjen. 

Det er vel bedre å sutre her inne enn å ta seg selv i nakken og gjøre noe.

Anonymkode: 5bfbe...97d

har aldri sagt jeg er misfornøyd med leiligheten jeg bor i, det er bare dine rare tanker som kommer til uttrykk.

Skrevet
På 6.12.2018 den 19.01, AnonymBruker skrev:

Den aller viktigste grunnen til å bo der man bor er at man har råd til å betale det det koster å bo der.

Grunnen til at man bor i leiligheter man ikke liker er at man kan betale ned gjeld. Det er en veldig god grunn.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...