Gå til innhold

Vennepar med sønn som skaper hodebry.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en hytte hvor vi de 12 siste årene har invitert med ett vennepar. De har to barn på samme alder med våre barn, og det har alltid vært veldig hyggelig for alle sammen. Uken vi har sammen hver sommer er en høydare hver sommer. De siste årene har sønnen deres derimot begynt å skli mer og mer fra vår sønn. De er begge 14 år, og hvor min sønn er super fotballinteressert, elsker Fifa/gaming generellt, fart og spenning, er dere sønn usporty, musikals og litt mere sær enn de fleste gutter på 14 år. I sommer ble dette så tydelig. Guttene hadde rett og slett ikke noe å snakke om lenger. Hver gang min sønn foreslo ting, ville ikke den andre gutten være med. Han vil helst bare sitte sammen med oss voksne og prate om mat og vin. Det endte opp med at min sønn fant på ting med de to yngre guttene, og var fine med det egentlig. Den andre gutten satt enten og hørte på musikk, eller satt og snakket veslevoksent med oss. Nå tenker vi at vi ikke kan ha de med iår. Det er ikke hyggelig å invitere en familie hvor det er så tydelig at den ene gutten ikke vil være sammen med min sønn. Samtidig er det så trist, da foreldrene er så gode venner av oss. Noen som har noe forslag til hva vi kan si til dem/gjøre med situasjonen?

Anonymkode: f69c8...af2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åpenbart troll

Anonymkode: 2895b...b6d

• Liker 7
Skrevet

Jeg skjønner ikke problemet? Så lenge guttene har det greit hver for seg, er det vel greit? 

• Liker 38
Skrevet

Akseptere at ikke alle barn er som deres sønn?

Skrevet

Hvorfor kan ikke sønnen til venneparet sitte med dere? Alle ungdommer er forskjellige.

• Liker 20
Skrevet

Trøst dere med at den sønnen de har kommer sannsynligvis langt i livet. Ungdom som er engasjert og får tid med voksne gjør det bra senere. 

Anonymkode: c72fb...f7a

• Liker 20
Skrevet

Jeg har en datter som er en blanding av din sønn og den andre gutten. Hun elsker sport og er alltid den som finner på ting når hun er med andre. Men, hun er en av de «tidlig utviklede» så hun har alltid likt å sitte med oss voksene å snakke. Tror ikke at han andre gutten nødvendigvis ikke vil være med din sønn men at han bare vil ta det litt rolig å være med de voksne. Det må være lov. Det blir for dumt å ikke invitere de bare på grunn av at de to guttene ikke går så bra sammen. Du skrev jo selv at sønnen din hadde det helt fint med å leke med de andre guttene.

Anonymkode: d5a91...cde

• Liker 13
Skrevet

Enten inviterer vi med en familie hvor alle kan ha det hyggelig, eller så har vi 4 det jo hyggeligere sammen alene. Hvis venneparet vårt er der, føler vår sønn seg utenfor da vi sitter mye med dem. Er snakk om en hel uke, og da burde alle glede seg til besøk.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enten inviterer vi med en familie hvor alle kan ha det hyggelig, eller så har vi 4 det jo hyggeligere sammen alene. Hvis venneparet vårt er der, føler vår sønn seg utenfor da vi sitter mye med dem. Er snakk om en hel uke, og da burde alle glede seg til besøk.

Trodde at han likte å leke med de andre guttene?

Anonymkode: d5a91...cde

• Liker 15
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åpenbart troll

Anonymkode: 2895b...b6d

Hvorfor er det alltid åpenbart et troll. Dette var jo et saklig innlegg. Ser problemet, om ikke du gjør det så betyr det trolling? 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bruk litt mer tid med deres egen sønn da....? Så vanskelig er det vel ikke. 

• Liker 8
Skrevet

Neste sommer er kanskje din sønn mer voksen også, så burde gå bra. Alle utvikler seg forskjellig og noen henger litt igjen i barndommen selv om jevngamle unge nå er mer voksne.

Anonymkode: 07a21...bc6

• Liker 18
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke din sønn også sitte med dere da?

• Liker 6
Skrevet

Håpløst å bryte en slik tradisjon bare fordi det ble rart i år. Neste år kan ting være helt annerledes. Og det er ikke mange årene til en av gutta heller vil noe annet enn å henge med dere. 

Anonymkode: dbb78...fd7

• Liker 9
Skrevet

Da vi er på hyttetur, og spesielt med flere. Så pleier vi alle og spille en del brettspill på kvelden, da både voksne og barn. Synes det er viktig med kvalitetstid med barna og, da det er ferie. Og på dagtid finner dere vel på aktiviteter. Må da vel gå an å gjøre noe alle blir fornøyde med, også deres sønn. Eller er det bare fotball som duger for han.

Anonymkode: feb2c...8a5

• Liker 7
Skrevet

Neste år er de 15 år, har de i det hele tatt lyst til å være med? Og må de henge sammen da? Den eldste sønnen kan vel også henge litt med dere voksne, dere kan alle spille brettspill eller dra på utflukter eller liknende. En 15-åring har vel ikke behov for så innmari mye tid og oppmerksomhet fra foreldre på en hyttetur at dere ikke kan være med deres venner?

Jeg var iallfall med mine foreldre på hyttetur og de hadde med venner på min hytte da jeg var 15 og jeg kan ikke huske at jeg følte at de burde bruke mer tid på meg....

Og du sier det er deres venner, så de er vel med på besøk fordi dere voksne er venner ikke primært for at barna skal leke sammen eller? 

Anonymkode: f4a6f...611

• Liker 6
Skrevet

Dere kan jo eventuelt høre med vennene deres når det nærmer seg sommeren, spør hva deres sønn tenker om han synes det er kjedelig der nå som ikke han og deres sønn henger så mye lenger eller er så gode venner. Kanskje har de også noen tanker om saken... Har deres sønn sagt noe om at det blir dumt eller er det bare noe du har tenkt på selv?

• Liker 4
Skrevet

Sønnen vår er en typisk 14 år gammel ungdom som syns det er helt passe å henge med muttern og fattern. Vi voksne liker å ha litt voksentid på kveldene og vi er ikke brettspill typer.  Vi har ett annet vennepar som også kommer på besøk hver sommer, og da ser vi nesten ikke gutta da de er ute og flyr, eller gamer. Sønnen vår kan godt henge med de to andre, men de er 4 år yngre. Spørsmålet mitt er jo egentlig hvordan vi kan legge fram dette for våre venner, uten at det blir personlig.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere kan jo eventuelt høre med vennene deres når det nærmer seg sommeren, spør hva deres sønn tenker om han synes det er kjedelig der nå som ikke han og deres sønn henger så mye lenger eller er så gode venner. Kanskje har de også noen tanker om saken... Har deres sønn sagt noe om at det blir dumt eller er det bare noe du har tenkt på selv?

Takk for ett konstruktivt svar. Ja, sønnen vår syns det er kjedelig med han andre gutten. Han har lyst til å ha med seg en venn. God ide å høre hva vennene våre tenker om saken. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sønnen vår er en typisk 14 år gammel ungdom som syns det er helt passe å henge med muttern og fattern. Vi voksne liker å ha litt voksentid på kveldene og vi er ikke brettspill typer.  Vi har ett annet vennepar som også kommer på besøk hver sommer, og da ser vi nesten ikke gutta da de er ute og flyr, eller gamer. Sønnen vår kan godt henge med de to andre, men de er 4 år yngre. Spørsmålet mitt er jo egentlig hvordan vi kan legge fram dette for våre venner, uten at det blir personlig.

I min krets er det sønnen til venneparet som er normen.

Du vil ikke ha de med, hvorfor i huleste burde du fremstå bedre enn du gjør her?

Si det rett ut. Vår sønn er for barnslig of trenger en lekekamerat den uken, så derefår ikke være med.

Anonymkode: 07a21...bc6

• Liker 18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...