jabx Skrevet 22. desember 2018 #81 Skrevet 22. desember 2018 7 minutter siden, herzeleid skrev: Jepp. Netflix ønsker ikke å kommentere en sak i store etablerte medier der det pekes på en konkret påstått praksis i selskapet. En kan selvfølgelig tenke seg scenarier der dette er hensiktsmessig, men det virker å være få "idealistiske" slike der det ikke virker rart at et medieselskap plutselig her skulle nekte å nærme seg andre medier. Det blir uansett bare spekulasjoner.
herzeleid Skrevet 22. desember 2018 #82 Skrevet 22. desember 2018 1 minutt siden, jabx skrev: Det blir uansett bare spekulasjoner. Ja sånn vil det strengt tatt alltid bli så lenge en part nekter å svare på anklagen, men det kan jo peke i retning at det stemmer når selskapet velger å ikke hevde påstandene er usanne.
jabx Skrevet 22. desember 2018 #83 Skrevet 22. desember 2018 2 minutter siden, herzeleid skrev: Ja sånn vil det strengt tatt alltid bli så lenge en part nekter å svare på anklagen, men det kan jo peke i retning at det stemmer når selskapet velger å ikke hevde påstandene er usanne. Det kan også peke i retning av at det ikke stemmer når de velger å ikke svare direkte på alle mulige løse rykter.
Gjest HarryDotter Skrevet 22. desember 2018 #84 Skrevet 22. desember 2018 4 timer siden, jabx skrev: Og dine holdninger er nettopp en av grunnene til at de har holdt det for seg selv: For i det øyeblikket de sier noe om overgrep så får de høre om hvordan "de likte sikkert egentlig å bli voldtatt av regissøren" bla bla bla. Lær deg litt om menneskelig psykologi og reaksjonsmønster før du dummer deg ut igjen. "Det er jo bare å si nei"... Fy faen så ondskapsfullt og kunnskapsløst. Få det inn i skallen da: Poenget med #metoo er nettopp at noen har misbrukt sitt overmaktsforhold overfor noen i en underdanig posisjon. Det handler om troverdighet. Slipper man unna et grovt drapsforsøk, så venter man ikke 25 år med å gå til politiet og anmelde, uansett hvor ille man føler seg. Skal man ha størst mulig sjanse til å bli trodd pluss at beviser skal kunne oppdages og taes vare på, må man anmelde asap. Sånn fungerer rettsvesenet vårt. Man kommer ikke utenom selvom det er beintøft følsesmessig. Og man ønsker seg vel best sjanse til rettferdighet? Du og så mange andre i denne tråden bommer grovt når dere tror menn rettferdiggjør og beskytter grisene som har blitt felt i #metoo kampanjen. At ledere som Weinstein og mektige personligheter har blitt avslørt er bare simpelthen fantastisk! Få eller ingen betviler den positive effekten av anti trakasseringskampanjen. Det folk er kritiske til er hvordan menn i ledende stillinger oftere og oftere mister jobbene og integriteten sin kun etter rykter og anklager i sosiale medier! Det råder en mob tankegang over hele fremgangsmetoden. Legg til saksøker mentaliteten som råder sterkt i USA fra før og du får en smeltedigel av nerver i høyspenn. Det finnes ikke rart at menn nå føler arbeidslivet med kvinner er en reell trussel og belastning i USA. Og mektige rike respekterte menn er spesiellt utsatt. Der kan et raskt blikk på låra være nok til at en mediekåt kvinne kan se sitt snitt til å melke ut noen millioner. For som man ser til stadighet, man trenger ikke ha oppført seg upassende for å bli stemplet lenger. Det går fint å få livet og karrieren ødelagt av en forsmådd kvinne som f.eks ikke fikk lønnsøkningen hun håpet på. For hva skal man med rettferdig rettsak og dom før man blir antatt skyldig? La oss heller twitre noen anklager så løser det seg nok. Sier jeg med dette at mesteparten av metoo er fake, ræva og mannsdemoniserende? Nei absolutt ikke! Men at menn, både skyldige og uskyldige nå tar forhåndsregler mot å få rykter eller bli stemplet som overgriper, forstår jeg svært godt. Når en setning på facebook kan ruinere deg som karrieremann og menneske, da tar man ikke lenger sjansen. Simple as that. Det handler ikke om svin på skogen eller forsøk på dekke over gamle udåder. Man vil bare ikke bli hengt ut til spot og spe.
jabx Skrevet 22. desember 2018 #85 Skrevet 22. desember 2018 Du må nok sette deg litt bedre inn i hvordan mennesker fungerer, HarryDotter. Ting som f.eks. autister mener virker logisk hjelper ikke så lenge mennesker som regel ikke agerer rasjonelt. Jeg har for eksempel allerede forklart hvordan kombinasjonen av at karriere avhenger av overgriperen, samt at det kun blir ord mot ord, gjør at man velger å ikke utsette seg for den ekstreme påkjenningen det er å gå videre med det. Menn i ledende stillinger burde holde grisehenda for seg selv, så slipper de å miste jobben. Nei, det holder nok ikke med en forsmådd kvinne som ikke fikk lønnsøkningen hun håpet på. Det er en ekstrem belastning å gå ut med slikt. Igjen, kom tilbake når du har fått et minimum av innsikt i hvordan mennesker fungerer. 2
dr_zhivago Skrevet 22. desember 2018 #86 Skrevet 22. desember 2018 10 timer siden, jabx skrev: Jada, de som sliter med å forstå seg på mellommenneskelige relasjoner kan ikke skjønne at det er en belastning å anklage en mektig person for noe. Og dine holdninger er nettopp en av grunnene til at de har holdt det for seg selv: For i det øyeblikket de sier noe om overgrep så får de høre om hvordan "de likte sikkert egentlig å bli voldtatt av regissøren" bla bla bla. Lær deg litt om menneskelig psykologi og reaksjonsmønster før du dummer deg ut igjen. "Det er jo bare å si nei"... Fy faen så ondskapsfullt og kunnskapsløst. Få det inn i skallen da: Poenget med #metoo er nettopp at noen har misbrukt sitt overmaktsforhold overfor noen i en underdanig posisjon. Den misbrukte har ikke hatt noe å stille opp med, da hele karrieren og dermed hele livet avhenger av goodwill fra misbrukeren. Men da kommer antakelig umenneskelige drittsekker med idioti som "så finn deg en annen karriere/jobb"... Sukk. Ja, faktisk. Om man er villig til å la seg misbruke seksuelt fordi man f.eks. vil være skuespiller istedetfor en normal jobb, så lar man seg kjøpe av penger og makt. Er nok aldri lett, men for å få stoppet den onde sirkelen må man ta noen harde valg. Jeg hadde aldri latt sjefen voldta meg (er mann) eller andre nedrige ting bare for å få drømmejobben.
jabx Skrevet 22. desember 2018 #87 Skrevet 22. desember 2018 Det er litt mer komplisert enn som så, men jeg skjønner jo at det er nytteløst å prøve snakke om det til noen som er totalt blottet for innsikt i helt grunnleggende menneskelige egenskaper. Det er nettopp misbruken av maktposisjon som er saken her. Det at offeret nettopp er i en utsatt posisjon og kanskje avhengig av overgriperen for å ikke havne i en pappeske på gata.
dr_zhivago Skrevet 22. desember 2018 #88 Skrevet 22. desember 2018 2 timer siden, jabx skrev: Det er litt mer komplisert enn som så, men jeg skjønner jo at det er nytteløst å prøve snakke om det til noen som er totalt blottet for innsikt i helt grunnleggende menneskelige egenskaper. Det er nettopp misbruken av maktposisjon som er saken her. Det at offeret nettopp er i en utsatt posisjon og kanskje avhengig av overgriperen for å ikke havne i en pappeske på gata. Det du sier er at loven ikke fungerer overfor de i maktposisjoner, og det eneste alternativet er offentlig uthenging (#metoo). Jeg har vanskelig for å tro at det blir lettere for en dame som bruker offentlig uthengig av arbeidsgivere hun mener trakaserer henne å få jobb et annet sted, enn ei som anmelder forholdet til politiet. Du mener jeg ikke skjønner menneskelige egenskaper? For noe tull, men det er nødvendig å ha mot til å anmelde selv om man føler det er vanskelig, dersom noen faktisk har begått lovbrudd. Dersom noen bare er en drittsekk, men ikke begår lovbrudd, så er hverken politi eller offentlig uthenging måten å takle de på. Da er måten rett og slett å bryte kontakten. Nytter ikke å alltid si at det er "enten trakasering og drømmejobben, eller ingen trakasering og et liv på gata". #metoo førte kanskje til at noen verstinger ble tatt, men jeg har inntrykk av at veldig mange småsaker ble satt i bås med de aller groveste, og de anklagede hadde ingen sjanse til forsvar før både familieliv, karriere og økonomi var ruinert. Det kan på ingen måte forsvares. 1
Martin13 Skrevet 22. desember 2018 #89 Skrevet 22. desember 2018 Jeg er for å styrke kvinners rettigheter, men da må rettsystemet hindre at noen blir feil dømt. Har selv sett hvor mange ubehagelige mannfolk som er rundt omkring. De begynner å flørte og grafse så snart en kvinne smiler eller ser på dem. Så forstår kvinner godt. Må være utrolig plagsomt å ha grafsende mannfolk som ikke kan se på dem som annet enn et objekt. 1
Elaine Marley Skrevet 22. desember 2018 #90 Skrevet 22. desember 2018 Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod.
Jalp Skrevet 22. desember 2018 #91 Skrevet 22. desember 2018 3 timer siden, jabx skrev: Det er litt mer komplisert enn som så, men jeg skjønner jo at det er nytteløst å prøve snakke om det til noen som er totalt blottet for innsikt i helt grunnleggende menneskelige egenskaper. Det er nettopp misbruken av maktposisjon som er saken her. Det at offeret nettopp er i en utsatt posisjon og kanskje avhengig av overgriperen for å ikke havne i en pappeske på gata. Jeg mener også at du ser for snevert på helheten i problematikken. Det finnes mang slags makt og hvis man legger inn som premiss at «kvinner aldri lyver om slikt» får man en ubalanse i makt. Det er virkelig ikke ukjent at noen kvinner bruker falske påstander om uakseptabel atferd som maktmiddel mot menn. Vi har flere kvinner som er domfelt for falske voldtektsanklager og forskning har vist oss at kvinner ikke går av veien for å bruke falske påstander om vold og overgrep for å vinne fram i saker om omsorg for felles barn. Så maktmisbruk er utbredt i begge leire. Det kan du ikke benekte. Så har du for øvrig rett i at maktmisbruk i disse sammenhengene skal og bør bekjempes men det blir enøyd når du bare ser makt hos menn. Mange mener at det er kvinner som har mest makt når det kommer til seksuelle relasjoner. Noen av disse kvinnene misbruker denne makten til bl.a å ydmyke menn. Her brukes det mange teknikker der avvisning, offentlig latterliggjøring og sosial utstøting er en del av det hele. Dette er også seksuell trakassering men her er det hun som utnytter sin maktposisjon som ikke trenger å være en formell del av et hierarki. Forsøker man for øvrig som mann å argumentere rundt dette i sammenheng med kampen mot seksuell trakassering, blir man møtt med massive angrep, gjerne fra dem som står i bresjen for metoo-kampanjen. For det gjelder for enheter pris å beskytte myten om at «kvinner aldri lyver» om disse tingene. Evner du å se denne delen av maktspillet? 2
Gjest HarryDotter Skrevet 22. desember 2018 #92 Skrevet 22. desember 2018 10 timer siden, jabx skrev: Du må nok sette deg litt bedre inn i hvordan mennesker fungerer, HarryDotter. Ting som f.eks. autister mener virker logisk hjelper ikke så lenge mennesker som regel ikke agerer rasjonelt. Jeg har for eksempel allerede forklart hvordan kombinasjonen av at karriere avhenger av overgriperen, samt at det kun blir ord mot ord, gjør at man velger å ikke utsette seg for den ekstreme påkjenningen det er å gå videre med det. Menn i ledende stillinger burde holde grisehenda for seg selv, så slipper de å miste jobben. Nei, det holder nok ikke med en forsmådd kvinne som ikke fikk lønnsøkningen hun håpet på. Det er en ekstrem belastning å gå ut med slikt. Igjen, kom tilbake når du har fått et minimum av innsikt i hvordan mennesker fungerer. Hersketeknikkene dine virker adskillig større enn kunnskapen rundt temaet iallefall. En person som opplever noe kriminellt står ovenfor 2 valg. Anmelde saken eller ikke anmelde saken. Så knusende enkelt er det. Ja det er nok opprivende og enormt hardt å gå til det skrittet å anmelde, men dersom man har håp om å få slutt på dette, så MÅ man gjøre det. Dette må kvinner forstå. Ja jeg veeet det er hardt. Men venter man i 30 år og lukker seg inne, så vil man svekke sine sjanser betraktlig! Potensielle vitner kan glemme viktige detaljer og bevis kan forsvinne. Og værst av allt...troverdigheten svekkes totalt! Selvfølgelig bør disse mektige pampene holde fingrene av fatet!! Det ønsker vi jo alle. Og det positive med #metoo er at noen av de store fiskene fikk svi voldsomt. Men det du ikke evner å forstå, er som flere sier her at kvinner vet også å utnytte makt til sin fordel. Og mange sjefer som bare smiler og kanskje gir en klem til sine ansatte, risikerer å få alvorlige anklager mot seg. Som kan være umulige å renvaske seg fra. Kort sagt: kvinner kan bruke metoo for å få makt. Og det er like skadelig som at Weinsteinere grafser på kvinner.
Martin13 Skrevet 22. desember 2018 #93 Skrevet 22. desember 2018 Jeg har aldri hatt problemer med kvinner som lyger om meg når det gjelder intimitet og sex. Dette har jeg kun hørt at menn med dårlige antenner har et utbredt problem med. Selvfølgelig finner man kvinner som ikke har så mange antenner også. Men hvis man omgir seg med slike mennesker, så vet man jo hva man får. hehe
jabx Skrevet 22. desember 2018 #94 Skrevet 22. desember 2018 9 timer siden, dr_zhivago skrev: Det du sier er at loven ikke fungerer overfor de i maktposisjoner, og det eneste alternativet er offentlig uthenging (#metoo). Jeg har vanskelig for å tro at det blir lettere for en dame som bruker offentlig uthengig av arbeidsgivere hun mener trakaserer henne å få jobb et annet sted, enn ei som anmelder forholdet til politiet. Poenget er at de ikke tør å gå noe sted med det. Det blir ord mot ord. Politiet prioriterer ikke slike saker. De har alt å tape og ingenting å vinne på å rapportere det. Og hvem skal de rapportere til? Ingen vil ta dem alvorlig. Du er jo et levende bevis på hvorfor de ikke orket å gå videre med overgrep. Sitat Du mener jeg ikke skjønner menneskelige egenskaper? For noe tull, men det er nødvendig å ha mot til å anmelde selv om man føler det er vanskelig, dersom noen faktisk har begått lovbrudd. Dersom noen bare er en drittsekk, men ikke begår lovbrudd, så er hverken politi eller offentlig uthenging måten å takle de på. Da er måten rett og slett å bryte kontakten. Nytter ikke å alltid si at det er "enten trakasering og drømmejobben, eller ingen trakasering og et liv på gata". #metoo førte kanskje til at noen verstinger ble tatt, men jeg har inntrykk av at veldig mange småsaker ble satt i bås med de aller groveste, og de anklagede hadde ingen sjanse til forsvar før både familieliv, karriere og økonomi var ruinert. Det kan på ingen måte forsvares. Du prater tull som vanlig, og har null evne til å sette deg inn i andre menneskers situasjon. Kom tilbake når du er ferdig med puberteten.
jabx Skrevet 22. desember 2018 #95 Skrevet 22. desember 2018 8 timer siden, Jalp skrev: Jeg mener også at du ser for snevert på helheten i problematikken. Det finnes mang slags makt og hvis man legger inn som premiss at «kvinner aldri lyver om slikt» får man en ubalanse i makt. Det er virkelig ikke ukjent at noen kvinner bruker falske påstander om uakseptabel atferd som maktmiddel mot menn. Vi har flere kvinner som er domfelt for falske voldtektsanklager og forskning har vist oss at kvinner ikke går av veien for å bruke falske påstander om vold og overgrep for å vinne fram i saker om omsorg for felles barn. Så maktmisbruk er utbredt i begge leire. Det kan du ikke benekte. Så har du for øvrig rett i at maktmisbruk i disse sammenhengene skal og bør bekjempes men det blir enøyd når du bare ser makt hos menn. Mange mener at det er kvinner som har mest makt når det kommer til seksuelle relasjoner. Noen av disse kvinnene misbruker denne makten til bl.a å ydmyke menn. Her brukes det mange teknikker der avvisning, offentlig latterliggjøring og sosial utstøting er en del av det hele. Dette er også seksuell trakassering men her er det hun som utnytter sin maktposisjon som ikke trenger å være en formell del av et hierarki. Forsøker man for øvrig som mann å argumentere rundt dette i sammenheng med kampen mot seksuell trakassering, blir man møtt med massive angrep, gjerne fra dem som står i bresjen for metoo-kampanjen. For det gjelder for enheter pris å beskytte myten om at «kvinner aldri lyver» om disse tingene. Evner du å se denne delen av maktspillet? Maktubalansen var der alt, og disse kåte grisene misbrukte sin makt for å tvinge seg på andre. Nei, maktmisbruk er ikke utbredt i begge leire. Bare fordi det finnes enkelte som anmelder falskt så betyr ikke dette at det er et relevant antall innenfor #metoo. #metoo handler ikke engang om anmeldelser eller nødvendigvis straffbare forhold, men om misbruk av makt for å trakassere noen. Om kvinner har mest makt i seksuelle relasjoner er irrelevant for saken, da maktmenneskene som har misbrukt sin makt til å tvinge seg på andre er de som har makten. Kvinner som må lide i det skjulte fordi de ikke tør å snakke om det til noen har null makt.
jabx Skrevet 22. desember 2018 #96 Skrevet 22. desember 2018 6 timer siden, HarryDotter skrev: Hersketeknikkene dine virker adskillig større enn kunnskapen rundt temaet iallefall. En person som opplever noe kriminellt står ovenfor 2 valg. Anmelde saken eller ikke anmelde saken. Så knusende enkelt er det. Ja det er nok opprivende og enormt hardt å gå til det skrittet å anmelde, men dersom man har håp om å få slutt på dette, så MÅ man gjøre det. Dette må kvinner forstå. Ja jeg veeet det er hardt. Men venter man i 30 år og lukker seg inne, så vil man svekke sine sjanser betraktlig! Potensielle vitner kan glemme viktige detaljer og bevis kan forsvinne. Og værst av allt...troverdigheten svekkes totalt! Selvfølgelig bør disse mektige pampene holde fingrene av fatet!! Det ønsker vi jo alle. Og det positive med #metoo er at noen av de store fiskene fikk svi voldsomt. Men det du ikke evner å forstå, er som flere sier her at kvinner vet også å utnytte makt til sin fordel. Og mange sjefer som bare smiler og kanskje gir en klem til sine ansatte, risikerer å få alvorlige anklager mot seg. Som kan være umulige å renvaske seg fra. Kort sagt: kvinner kan bruke metoo for å få makt. Og det er like skadelig som at Weinsteinere grafser på kvinner. Så knusende enkelt er det kanskje for meget enkle og lite reflekterte sjeler. Så enkelt er det derimot ikke hvis man eier et fnugg av innsikt i menneskets sinn og vesen. Du tenker dessuten snevert på dette som en straffesak. Det er ikke det det er snakk om.
jabx Skrevet 22. desember 2018 #97 Skrevet 22. desember 2018 5 timer siden, Martin13 skrev: Jeg har aldri hatt problemer med kvinner som lyger om meg når det gjelder intimitet og sex. Dette har jeg kun hørt at menn med dårlige antenner har et utbredt problem med. Selvfølgelig finner man kvinner som ikke har så mange antenner også. Men hvis man omgir seg med slike mennesker, så vet man jo hva man får. hehe Nettopp, #metoo-syterne mangler rett og slett grunnleggende sosiale evner, og det er derfor de er så redde for hele greia.
Jalp Skrevet 22. desember 2018 #98 Skrevet 22. desember 2018 27 minutter siden, jabx skrev: Maktubalansen var der alt, og disse kåte grisene misbrukte sin makt for å tvinge seg på andre. Nei, maktmisbruk er ikke utbredt i begge leire. Bare fordi det finnes enkelte som anmelder falskt så betyr ikke dette at det er et relevant antall innenfor #metoo. #metoo handler ikke engang om anmeldelser eller nødvendigvis straffbare forhold, men om misbruk av makt for å trakassere noen. Om kvinner har mest makt i seksuelle relasjoner er irrelevant for saken, da maktmenneskene som har misbrukt sin makt til å tvinge seg på andre er de som har makten. Kvinner som må lide i det skjulte fordi de ikke tør å snakke om det til noen har null makt. Ingen evne til å se nyansene der, altså. 2
Gjest Opie Skrevet 22. desember 2018 #99 Skrevet 22. desember 2018 I Sverige går det sannsynligvis mot tiltale for Cissi Wallin, som hengte ut Fredrik Wirtanen offentlig for voldtekt. En voldtekt han var blitt frikjent for i retten. Denne typen gapestokk mener jeg skal slås hardt ned på i et demokratisk samfunn. Wirtanen er for evig svertet, mistet jobben, og kan vel egentlig ikke vise seg ute blant folk i Sverige. Dette til tross for at han er frikjent. Wallin risikerer 2 års fengsel, hvis hun blir tiltalt og dømt. Det hun gjorde er misbruk av #metoo. Jeg er glad for #metoo-bevegelsen, som i utgangspunktet handler om maktmisbruk av mektige menn. Det handler ikke om et fylleklaps på rumpa på puben en sen fredagskveld. Det handler ikke om klønete sjekking, og det handler ikke om man er borti kneet til en kvinnelig kollega. Dessverre er det en del (noen få) kvinner som har valgt å misbruke #metoo, og enda flere menn som gjør sine tapre forsøk på angripe #metoo ved å hause opp bagatellmessige forhold de har lest om i div. artikler. Gjerne tatt ut av sammenheng. Heldigvis er dette et fåtall, og #metoo har nok gjort underverker på mange arbeidsplasser rundt om i verden.
jabx Skrevet 22. desember 2018 #100 Skrevet 22. desember 2018 2 timer siden, Jalp skrev: Ingen evne til å se nyansene der, altså. Nyanser? Fakta er fakta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå