Gå til innhold

Wall Street etter #MeToo: Unnvik kvinnelige kollegaer

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
On 12/4/2018 at 12:42 AM, SoWhat? said:

Nå legger du mange ord i munnen min. Hvor har jeg skrevet om noe om at jeg mener at et kyss er et overgrep egentlig? 

Det er nesten klin umulig å diskutere noe her inne uten at folk blir usaklige. Hvorfor er det så utrolig vanskelig å forholde seg til det en faktisk skriver uten å legge til og trekke ifra?? Det her er usaklighetenes forum iblant. Jez

Hvor legger han ord i munnen din? Han forklare det han mente. Du gjør dette ofte og par ganger med meg, om det er en taktikk så er det ganske uredig. Tilogmed kalte meg mann, om det skulle ha noe å si. 

Jeg sier til deg dette er nøyaktig hvor forvirringen ligger, det er omtrent som en dobbel felle for menn. Være grei mot en kvinne eller kvinner som kan bli tatt som flørting eller seksuelt harselering, eller unngå en kvinne eller kvinner å bli tatt som å hate kvinner. Du kan ikke bare si at menn skal vite grensen som virker til meg som arbitrær.     

Endret av ElinX0Xpoliti
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
58 minutter siden, ElinX0Xpoliti skrev:

jeg hvor legger han ord i munnen din? Han forklare det han mente. Du gjør dette ofte og par ganger med meg, om det er en taktikk så er det ganske uredig. Tilogmed kalte meg mann, om det skulle ha noe å si. 

Jeg sier til deg dette er nøyaktig hvor forvirringen ligger, det er omtrent som en dobbel felle for menn. Være grei mot en kvinne eller kvinner som kan bli tatt som flørting eller seksuelt harselering, eller unngå en kvinne eller kvinner å bli tatt som å hate kvinner. Du kan ikke bare si at menn skal vite grensen som virker til meg som arbitrær.     

Taktikk? Hva skulle poenget være med det. Jeg forventer bare at folk leser det jeg faktisk skriver og forholder seg til det. Ikke tillegge meg meninger og ord jeg ikke har skrevet. 

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, SoWhat? said:

Taktikk? Hva skulle poenget være med det. Jeg forventer bare at folk leser det jeg faktisk skriver og forholder seg til det. Ikke tillegge meg meninger og ord jeg ikke har skrevet. 

Da forventer jeg at du gjør det samme med det andre personer skriver og forholder deg til det. Han tilga deg ingen meninger eller ord han forklarte det han sa. Jeg vet ikke hvordan du missoppfatter det. 

Skrevet

Så beleilig da, at menn kan ta en kampanje som satte søkelyset på en kjempeviktig greie som har fått pågå i aksepterende stillhet fram til nå til å fortsette å stenge kvinner ute fra visse sider av arbeidslivet.

Grensene er i de fleste tilfeller ikke vanskelig å forstå seg på. Behandler du kvinner som hele mennesker med egen vilje,  eller objekter for din forlystelse? Er du villig til å lese signaler og lytte til hva kvinner faktisk sier, eller overkjører du dem med din seksuelle agenda? Snakker du til kvinner som hele mennesker med integritet, eller kommenterer du utseendet og sexyfaktor uoppfordra (og da regnes ikke en kvinnes bekledning som en oppfordring!)? Vel, er det de første, da er du safe i 99,99% av tilfellene. Faktisk veldig lett! Hvis dette ikke er lett, så tror jeg man har et bedritent kvinnesyn i bånn som man bør konfrontere og endre på. 

• Liker 4
Skrevet
42 minutter siden, Skriblerinna said:

Så beleilig da, at menn kan ta en kampanje som satte søkelyset på en kjempeviktig greie som har fått pågå i aksepterende stillhet fram til nå til å fortsette å stenge kvinner ute fra visse sider av arbeidslivet.

Grensene er i de fleste tilfeller ikke vanskelig å forstå seg på. Behandler du kvinner som hele mennesker med egen vilje,  eller objekter for din forlystelse? Er du villig til å lese signaler og lytte til hva kvinner faktisk sier, eller overkjører du dem med din seksuelle agenda? Snakker du til kvinner som hele mennesker med integritet, eller kommenterer du utseendet og sexyfaktor uoppfordra (og da regnes ikke en kvinnes bekledning som en oppfordring!)? Vel, er det de første, da er du safe i 99,99% av tilfellene. Faktisk veldig lett! Hvis dette ikke er lett, så tror jeg man har et bedritent kvinnesyn i bånn som man bør konfrontere og endre på. 

Grusomt syn du har på menn da, tror du virkelig at menn konspirerer sammen å holde kvinner ute ifra jobber? Har du noe bevis for det du sier? 

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, ElinX0Xpoliti skrev:

Grusomt syn du har på menn da, tror du virkelig at menn konspirerer sammen å holde kvinner ute ifra jobber? Har du noe bevis for det du sier? 

Ikke lek dum. Det er jo dette tråden handler om. Det finnes dessuten flere studier der ute om ansettelsesprosesser (her må du Google selv hvis du er interessert), om hvordan mannlige kandidater blir vurdert mer positivt enn kvinnelige f eks. Stereotyper om kvinner som lett blir stressa, griner for alt mulig, støtt er hjemme med syke barn eller når som helst forsvinner ut i barselpermisjon gir dårligere kår for kvinner i arbeidslivet. «Gutteklubben grei» er et veletablert uttrykk for en kultur der menn sitter i posisjon til å velge ut hvem som er innafor og hvem som ikke er det. Ansettelser går ofte på bekjentskaper. Hvis du som mann omgås kvinner nesten utelukkende for å kunne ha sex med dem, så er det ikke mange blant kretsen din til å rekruttere til nye stillinger. Jeg refererte som sagt også til hovedinnlegget og noen av de første svarene her i tråden, som gikk på at det å ansette kvinner er en risikosport fordi de er tikkende bomber når det gjelder falske anklager om seksuell trakassering. 

• Liker 3
Skrevet

Håper det sprer seg til politikken. Kanskje vi kan få politikk basert på fornuft og fakta, istedenfor drama og føleri. 

Skrevet
7 minutter siden, Skriblerinna said:

Ikke lek dum. Det er jo dette tråden handler om. Det finnes dessuten flere studier der ute om ansettelsesprosesser (her må du Google selv hvis du er interessert), om hvordan mannlige kandidater blir vurdert mer positivt enn kvinnelige f eks. Stereotyper om kvinner som lett blir stressa, griner for alt mulig, støtt er hjemme med syke barn eller når som helst forsvinner ut i barselpermisjon gir dårligere kår for kvinner i arbeidslivet. «Gutteklubben grei» er et veletablert uttrykk for en kultur der menn sitter i posisjon til å velge ut hvem som er innafor og hvem som ikke er det. Ansettelser går ofte på bekjentskaper. Hvis du som mann omgås kvinner nesten utelukkende for å kunne ha sex med dem, så er det ikke mange blant kretsen din til å rekruttere til nye stillinger. Jeg refererte som sagt også til hovedinnlegget og noen av de første svarene her i tråden, som gikk på at det å ansette kvinner er en risikosport fordi de er tikkende bomber når det gjelder falske anklager om seksuell trakassering. 

Hvor er det du jobber? Gi oss bransje og landsdel i det minste. Hvor mange arbeidsplasser har du hatt i løpet av hvor mange år?

Jeg spør fordi som mann etter 20 år innen finans, kan jeg si den verdenen du beskriver, ikke er å finne noe spor av her og mange kommer også fra andre bransjer inn i finans. Hverken i holdninger, kjønnsbalansen hvor jeg jobber på gulvet eller i ledelsen finner jeg noe av dette. Det virker mest som om du har samlet opp det verste av det verste som kan skje og har skjedd og enten selv tror eller prøver å overbevise andre om at det er så jævelig. Sidesprang jeg har kjent til og sett på julebord er like ser ut til å være initiert like mye av begge kjønn. Har aldri tenkt over det før denne metoo saken. Jeg har selv hatt noen kvinner som har gjort fremstøt mot meg, uten at jeg har takket ja. Man bare avviser flørten og beskjeden er forstått. No harm, no foul. Livet går videre uten å lage en hashtag eller personalsak for min del. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
4 hours ago, Skriblerinna said:

Nei det du snakker om er en konspirasjonsteori, det artikkelen omtaler er noe helt annet aka menn som unngår kvinner på arbeidsplassen. Jeg ønsker bevis for det du sier som er: menn holder kvinner ute av jobber siden de er kvinner ved å konspirere.

Jeg sier til deg du har et ganske grusomt syn på menn i det du skriver om dem her og tidligere poster. Menn er ikke udyr de har følelser som du og jeg og fortjener en verdig arbeidsplass.     

Endret av ElinX0Xpoliti
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har opplevd min del av uønsket oppmerksomhet fra menn i profesjonell sammenheng. Enkelte er noen skikkelige svin.

Men, det har gått for langt nå. Hvis menn ikke lenger tør å ta kontakt med kvinner eller gi de oppmerksomhet fordi de er paranoide mener jeg det burde bli fokus på dette. Jeg vil ikke være med på en kvinnebevegelse som ødelegger mannfolk.

Jeg vil at vi skal ha fokus på at man skal behandle hverandre med respekt, uavhengig av kjønn. Jeg driter i om det kanskje er en tendens til at mannfolk er litt mer grisete og direkte enn kvinnfolk, dette handler ikke om kjønn. Men det  at mannfolk er som de er har da for pokker en positiv side ved seg også! Det er enklere å forholde seg til menn synes jeg, fordi de nettopp sider det de mener og ikke er redde for å drite seg ut.

Så får vi som kvinner prøve å se bort ifra en dum kommentar eller to. Eventuelt bare lære oss å svare tilbake med samme mynt. Jeg gjorde det med sjefen, og plutselig ble det slutt på de grove kommentarene. "Haha, prøv å si noe om puppene mine igjen, så ser vi hvor lenge du beholder sjefsstillingen din", etterfulgt av et lurt blunk. Da sa jeg ifra på en måte vi begge lo av, men samtidig ble det tatt seriøst. 

Skrevet
1 time siden, loveli skrev:

Jeg har opplevd min del av uønsket oppmerksomhet fra menn i profesjonell sammenheng. Enkelte er noen skikkelige svin.

Jeg har opplevd det fra kvinner jeg ikke vil ha oppmerksomhet fra. når jeg sier i fra så ber de meg bare ta det som en mann. 

Er nok av kvinnelige svin der ute.

Ingen verken menn eller kvinner burde bli utsatt for uønsket oppmerksomhet

Mer har jeg ikke å si i denne tråden.

• Liker 1
Skrevet
16 hours ago, Commander said:

Dette er standard retningslinjer innen endel bransjer og har vært det lenge.

Jobboppdrag i utlandet f.eks er regel nr1 og aldri opphold seg alene med en kvinne. Bak en lukket dør er fullstendig uakseptabelt. Dette er regelen norske selskaper gir sine ansatte på utenlandsoppdrag, USA spesielt.

Det handler om å aldri sette seg i en situasjon som kan brukes mot deg og danne grunnlag for beskyldninger.

At dette nå er kommet til Norge er en naturlig utvikling. Om få år er det normalen også her. Jentene på ungdomsskolen idag vil sannsynligvis oppleve det som "feil", uvant eller ubehagelig å befinne seg alene på et kontor med en mann de ikke er i slekt med.

Og det kommer til å spre seg til jobboppdrag, alene i bil, kontoret, på reise, kjøreopplæring osv. 

Menn må tenke preventivt. Ord mot ord og mannen taper og livet potensielt ødelagt. Det er jo enkelt å etterleve. Aldri lukke døren hvis ei dame kommer innom f.eks

Jaja, so be it. Det blir jo tryggere for jentene også, og så vil kanskje våre nye landsmenn ta mer del i arbeidslivet hvis alt blir mer kjønnsdelt.

Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg skrevet av utestengt bruker. Elaine Marley, mod.

Skrevet
3 timer siden, Mipsmaster skrev:

Hvor er det du jobber? Gi oss bransje og landsdel i det minste. Hvor mange arbeidsplasser har du hatt i løpet av hvor mange år?

Jeg spør fordi som mann etter 20 år innen finans, kan jeg si den verdenen du beskriver, ikke er å finne noe spor av her og mange kommer også fra andre bransjer inn i finans. Hverken i holdninger, kjønnsbalansen hvor jeg jobber på gulvet eller i ledelsen finner jeg noe av dette. Det virker mest som om du har samlet opp det verste av det verste som kan skje og har skjedd og enten selv tror eller prøver å overbevise andre om at det er så jævelig. Sidesprang jeg har kjent til og sett på julebord er like ser ut til å være initiert like mye av begge kjønn. Har aldri tenkt over det før denne metoo saken. Jeg har selv hatt noen kvinner som har gjort fremstøt mot meg, uten at jeg har takket ja. Man bare avviser flørten og beskjeden er forstått. No harm, no foul. Livet går videre uten å lage en hashtag eller personalsak for min del. 

Jeg trodde vi diskuterte saken som ble satt fram i hovedinnlegget, og ikke min arbeidserfaring? Leste du linken? Det var den jeg forholdt meg til. 

At du jobber i finans og ikke opplever dette som et problem, sier egentlig ikke mer enn at det er din erfaring uansett. Du erfarer kanskje heller ikke rasismen som ligger i det å ikke ville ansette kandidater med utenlandsklingende navn, men det betyr ikke at det ikke er vanskeligere å få jobb om du heter Muhammed, enn om du heter Peder. Det at menn foretrekker menn, er ikke alltid av vond vilje heller. Derfor er det så viktig at man forholder seg bevisst til disse tingene. 

Statistisk sett er det flere menn i høyere stillinger. At holdninger og stereotypier som har holdt kvinner utenfor arbeidslivet i det hele tatt fram til nylig skal ha endra seg over natta bare fordi det er en statistisk bedring i representasjon, tror jeg ikke noe på. 

Du benekter vel ikke at seksuell trakassering rammer kvinner i større grad enn menn fordi du selv har blitt lagt an på på julebord? Kan det være at hashtaggen og kampanjen faktisk slo an pga et reelt behov for å sette seksuell trakassering på dagsorden? 

• Liker 1
Skrevet
17 hours ago, Skriblerinna said:

Jeg trodde vi diskuterte saken som ble satt fram i hovedinnlegget, og ikke min arbeidserfaring? Leste du linken? Det var den jeg forholdt meg til. 

At du jobber i finans og ikke opplever dette som et problem, sier egentlig ikke mer enn at det er din erfaring uansett. Du erfarer kanskje heller ikke rasismen som ligger i det å ikke ville ansette kandidater med utenlandsklingende navn, men det betyr ikke at det ikke er vanskeligere å få jobb om du heter Muhammed, enn om du heter Peder. Det at menn foretrekker menn, er ikke alltid av vond vilje heller. Derfor er det så viktig at man forholder seg bevisst til disse tingene. 

Statistisk sett er det flere menn i høyere stillinger. At holdninger og stereotypier som har holdt kvinner utenfor arbeidslivet i det hele tatt fram til nylig skal ha endra seg over natta bare fordi det er en statistisk bedring i representasjon, tror jeg ikke noe på. 

Du benekter vel ikke at seksuell trakassering rammer kvinner i større grad enn menn fordi du selv har blitt lagt an på på julebord? Kan det være at hashtaggen og kampanjen faktisk slo an pga et reelt behov for å sette seksuell trakassering på dagsorden? 

Det er høyst relevant hvor du tar dette fra. Om du aldri har opplevd noe slikt i arbeidslivet (hvis du jobber) og du bare har samlet alt det verste du har hørt fra samfunnet om menn og setter det i en post her på forumet, så er det ikke er ærlig forsøk på å beskrive samfunnet eller arbeidslivet. 

Nei, vi ansetter folk med navn fra midt-østen og asia, så selv om jeg er hvit, finner du ikke de holdningene her. Kvinner er de også. Du kan lett se til Barne og likestillingsdepartementet, der det nesten utelukkende er kvinner som ansetter kvinner. De har også gått inn for å fjerne kravet om kjønnsbalanse i sitt eget departement, som de andre må forholde seg til. Er dette matriarkatet? Kvinner som ansetter kvinner som snakker om likestilling og bruker 200 millioner på tiltak for kvinner? Skulle likt å se et departement med menn som fungerte slik. Det er en forskjellsbehandling kvinner kan tillate seg. Ser du noen kvinner klage på dette? Det ser ikke ut til at kvinner i maktposisjoner er noe bedre enn menn. 

Det er flere menn i høyere stillinger slik du sier, men at kvinner blir holdt utenfor er bare en antagelse. Det fordrer at kvinner statistisk er like ambisiøse, målbevisste, like mye interessert i "ting" kontra personer. Det er de ikke. Ingen menn blir holdt utenfor yrket jordmor. Det er ikke fordi menn blir presset ut eller holdt utenfor. Det er 80% kvinner i barnehagen og 90% på barneskolen. Blir menn holdt utenfor der? Nei. Menn søker seg mindre til arbeid med mennesker enn kvinner. Derfor tjener også menn mer, som er et annet men relatert tema. Hadde du hatt rett i at kvinner blir holdt utenfor styrene, så må du ha rett i at menn blir holdt utenfor barnehagen og barneskolen, fordi det fordrer at vi er like, ønsker det samme og resultatet skulle vært likt. Det er vi ikke. Så hvorfor snakker vi ikke om stedene hvor det er kvinnedominans? Hvorfor er det kun et problem med mannsdominans? Det lurer jeg på. Det kan vel ikke være slik at kun menn i topplederstillinger tar dårlige valg uten kvinner ved siden av seg.

Kvinner kan godt være offer for trakassering i større grad enn menn. Kjønnene har forskjellige utfordringer. Det er også slik at menn blir latterliggjort dersom de står frem som offer for seksuell trakassering. Selv politiet kan le av en seksuelt missbrukt mann. Var en artikkel om det (fant den ikke nå, skal søke og poste senere) Du kjenner vel myten om at hvis overgriper er en kvinne, er gutten bare heldig; en moden kvinne har innviet ham i heteroseksuell aktivitet. Samme med vold. Menn føler seg ikke som offer, men stilles det spørsmål om at personer har opplevd konkrete hendelser, så kommer det frem at menn og kvinner er like mye offer som utøver i vold i nære relasjoner ifølge nktvs.no. De mener også at det er svært troverdig statistikk, da man selv sier at man har utført disse handlingene istedenfor å kun snakke med de som anser seg som offer. For dobbelt så mange menn som kvinner, var undersøkelsen, første gang de ytret at de hadde vært offer. Men slike samfunnsproblemer, kan bedres med tiltak fra likestillingsdepartementet som har et budsjett for å hjelpe f.eks unge kvinner som føler kroppspress, men hjelper de gutter og menn da? Dette omhandler også holdinger og stereotypier som du nevner. De er ikke positive for menn. Forskjellen er at samfunnet kun snakker om kvinners problemer, som er mye mer stuerent enn det motsatte. Det kvinner kan gjøre er å hoppe ut av offerrollen og totalt overse problemene menn har, men nå er vi her og snakker om #metoo og kvinner igjen.. selv om jeg prøver å belyse et større bilde. 

• Liker 4
Skrevet
On 12/3/2018 at 11:35 PM, SoWhat? said:

Men en må jo huske på at det ikke gjelder det store flertallet da. Det er viktig å ikke dra ut noen få enkelttilfeller som ikke er representative for det saken handler om!

Kommer tilbake til tråden litt sent, ser den har sporet av litt...

Hvorfor er det greitt å trekke alle menn over en kam, men når det er kvinner, er det alltid enkelttilfeller?

• Liker 4
Skrevet
10 timer siden, Mipsmaster skrev:

Det er høyst relevant hvor du tar dette fra. Om du aldri har opplevd noe slikt i arbeidslivet (hvis du jobber) og du bare har samlet alt det verste du har hørt fra samfunnet om menn og setter det i en post her på forumet, så er det ikke er ærlig forsøk på å beskrive samfunnet eller arbeidslivet. 

Nei, vi ansetter folk med navn fra midt-østen og asia, så selv om jeg er hvit, finner du ikke de holdningene her. Kvinner er de også. Du kan lett se til Barne og likestillingsdepartementet, der det nesten utelukkende er kvinner som ansetter kvinner. De har også gått inn for å fjerne kravet om kjønnsbalanse i sitt eget departement, som de andre må forholde seg til. Er dette matriarkatet? Kvinner som ansetter kvinner som snakker om likestilling og bruker 200 millioner på tiltak for kvinner? Skulle likt å se et departement med menn som fungerte slik. Det er en forskjellsbehandling kvinner kan tillate seg. Ser du noen kvinner klage på dette? Det ser ikke ut til at kvinner i maktposisjoner er noe bedre enn menn. 

Det er flere menn i høyere stillinger slik du sier, men at kvinner blir holdt utenfor er bare en antagelse. Det fordrer at kvinner statistisk er like ambisiøse, målbevisste, like mye interessert i "ting" kontra personer. Det er de ikke. Ingen menn blir holdt utenfor yrket jordmor. Det er ikke fordi menn blir presset ut eller holdt utenfor. Det er 80% kvinner i barnehagen og 90% på barneskolen. Blir menn holdt utenfor der? Nei. Menn søker seg mindre til arbeid med mennesker enn kvinner. Derfor tjener også menn mer, som er et annet men relatert tema. Hadde du hatt rett i at kvinner blir holdt utenfor styrene, så må du ha rett i at menn blir holdt utenfor barnehagen og barneskolen, fordi det fordrer at vi er like, ønsker det samme og resultatet skulle vært likt. Det er vi ikke. Så hvorfor snakker vi ikke om stedene hvor det er kvinnedominans? Hvorfor er det kun et problem med mannsdominans? Det lurer jeg på. Det kan vel ikke være slik at kun menn i topplederstillinger tar dårlige valg uten kvinner ved siden av seg.

Kvinner kan godt være offer for trakassering i større grad enn menn. Kjønnene har forskjellige utfordringer. Det er også slik at menn blir latterliggjort dersom de står frem som offer for seksuell trakassering. Selv politiet kan le av en seksuelt missbrukt mann. Var en artikkel om det (fant den ikke nå, skal søke og poste senere) Du kjenner vel myten om at hvis overgriper er en kvinne, er gutten bare heldig; en moden kvinne har innviet ham i heteroseksuell aktivitet. Samme med vold. Menn føler seg ikke som offer, men stilles det spørsmål om at personer har opplevd konkrete hendelser, så kommer det frem at menn og kvinner er like mye offer som utøver i vold i nære relasjoner ifølge nktvs.no. De mener også at det er svært troverdig statistikk, da man selv sier at man har utført disse handlingene istedenfor å kun snakke med de som anser seg som offer. For dobbelt så mange menn som kvinner, var undersøkelsen, første gang de ytret at de hadde vært offer. Men slike samfunnsproblemer, kan bedres med tiltak fra likestillingsdepartementet som har et budsjett for å hjelpe f.eks unge kvinner som føler kroppspress, men hjelper de gutter og menn da? Dette omhandler også holdinger og stereotypier som du nevner. De er ikke positive for menn. Forskjellen er at samfunnet kun snakker om kvinners problemer, som er mye mer stuerent enn det motsatte. Det kvinner kan gjøre er å hoppe ut av offerrollen og totalt overse problemene menn har, men nå er vi her og snakker om #metoo og kvinner igjen.. selv om jeg prøver å belyse et større bilde. 

Tja, hvis du er så lei av å snakke om #metoo og kvinner, så er det jo litt merkelig at du klikker deg inn på en tråd som handler om det? 

Det jeg opprinnelig skrev var egentlig bare det artikkelen la fram: kvinner, som fra før av har vanskeligere for å klatre på karrierestigen på wall street i USA, står nå overfor et tilleggsproblem - nemlig menn som snur om en kampanje mot seksuell trakassering til å dreie seg om deres egen frykt for falske anklager. Ikke nok med at kvinner opplever seksuell trakassering i såpass utstrakt grad at #metoo-kampanjen spredde seg som ild i tørt gress i vestlige land, men de skal altså nå oppleve at det at man ikke lenger finner seg i det, gjør at man blant disse mennene blir behandla som paria-kaste. Utestengelse fra sosiale aktiviteter, mentor-ordninger osv. vil gjøre situasjonen verre for kvinner, da en del av rekrutteringen til høyere stillinger skjer via de båndene og nettverkene som dannes via disse tingene. Hvorfor er det mer kontroversielt at jeg sa det, enn at artikkelen sa det?  

Å diskutere mannsproblemer kan man jo gjerne også gjøre (i en annen sammenheng), for de er det også mange av. Stereotypier rammer også menn, dog på andre måter enn for kvinner, der min påstand er at kvinner blir ramma blant annet i arbeidslivet. "Mannsproblemet" som ble løfta fram her, er derimot et ikke-problem i mine øyne - nemlig det at menn nå ikke kan snakke med kvinner lenger, fordi anklager om seksuell trakassering på falskt grunnlag er en reell fare. Det mener jeg er å ta et problem som er reelt for kvinner og snu det om til å dreie seg om menn på en veldig usmakelig måte. Det samme gjøres jo i diskusjoner om voldtekt. Dette er jeg ganske lei, så det var vel det som fyra meg litt opp der...  

For en tid tilbake var det forresten en intervjurekke med kvinner som hadde vært de første kvinnelige lederne i store bedrifter som snakka om hvordan de hadde måttet tåle mye dritt pga. hvilket kjønn de har. Jeg har ikke tid til å lete etter dette igjen (husker ikke hvor det ble sendt heller - muligens nrk), men det var interessant å høre, syntes jeg, og det går sikkert an å grave det fram igjen for den som er interessert. 

Skrevet
På 5.12.2018 den 7.55, Skriblerinna skrev:

Problemet er ensrettingen. Det at det i meetoo-kampanjen var et poeng at kvinner ALLTID snakker sant om disse tingene. Jeg har møtt min andel av kvinnesvin i mitt liv og vet at dette ikke er sant. Vi vet at noen kvinner bruker falske anklager for å få viljen sin i mange forskjellige sammenhenger. For eksempel i barnefordelingssaker. I tillegg vet jeg at noen kvinner lyver om overgrep. Når vi da er vitne til at antydninger om seksuell trakassering kan være nok til å miste jobb og bli sosialt utstøtt, er det ikke rart at man ønsker å være forsiktig.

Nå vil jeg også presisere at de FLESTE kvinner er anstendige flotte mennesker på lik linje med de FLESTE menn. Men inntil man kjenner kvinnen man skal omgås og stoler på henne, synes jeg ikke det er rart at man ønsker å være forsiktig.

Så er det også slik: Hvis man er i sosialt lag og det fortelles grove vitser, vil det aldri bli styr hvis det er bare menn og en av mennene synes disse vitsene er over streken. Men hvis det er en kvinne tilstede og synes historiene går over streken, da kan det bli et helvetes styr med store konsekvenser for den mannen som fortalte denne vitsen og de andre mennene som ler av det samme.

• Liker 5
  • 2 uker senere...
Skrevet

lol wtf, er jeg den eneste mannen som er totalt uanfektet av metoo?

Skrevet
Akkurat nå, lidodo skrev:

lol wtf, er jeg den eneste mannen som er totalt uanfektet av metoo?

Jeg tror du vet godt at svaret på det spørsmålet er nei

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...