Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg var på jobb noen timer palmesøndag, skjærtorsdag og langfredag, har jeg krav på tillegg ?? :klø:

(En kollega påstår man har krav på 100% tillegg)

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg jobber innen helse-sektoren og får 133 % tillegg på skjærtorsdag og langfredag. Ingen tillegg på palmesøndag.

Gjest Anonymous
Skrevet

Kommer an på hva som står i tariffavtalen din. Om du har betalt overtid, overtid inkludert i den vanlige lønnen osv.

Skrevet
Jeg jobber innen helse-sektoren og får 133 % tillegg på skjærtorsdag og langfredag. Ingen tillegg på palmesøndag.

133% er det "alle" sier, men det blir egentlig litt feil betegnelse. Hvis du har fast lønn for vakten du går, har du krav på 1 1/3 timelønn ekstra. 133% er overtid, og er helligdagstillegg + timelønn. Når timelønnen allerede er innebakt i din faste lønn, har du dermed ikke krav på 133 %. Hvis du jobber overtid derimot har du krav på 133 % - for da skal du jo ha timelønnen din. :)

Skrevet

Jeg får 100% tilleg på helligdager, og det er vel det vanlige...

Kjenner ikke til helsesektoren da...

Gjest Anonymous
Skrevet

Du har krav på 100% helligdagstillegg skjærtorsdag og langfredag!

Skrevet

133% er det "alle" sier, men det blir egentlig litt feil betegnelse. Hvis du har fast lønn for vakten du går, har du krav på 1 1/3 timelønn ekstra. 133% er overtid, og er helligdagstillegg + timelønn. Når timelønnen allerede er innebakt i din faste lønn, har du dermed ikke krav på 133 %. Hvis du jobber overtid derimot har du krav på 133 % - for da skal du jo ha timelønnen din. :)

Om man får fastlønn eller timelønn skal man jo uansett ha den vanlige lønna.

I tillegg skal man ha 1 1/3 av timelønn, men det er jo det samme som å si et tilegg tilsvarende 133% av timelønna.

Total verdi i lønn for en time er jo da 233%: fast timesbetaling + tillegg. En timelønn er jo utgangspunktet her, altså 100%, mens tillegget skal være 133%

De som har fastlønn trenger kun å føre opp helligdagstillegget på timeliste, og får kanskje fastlønna utbetalt før helligdagstillegget - men de får jo det de skal likevel, selv om det er delt i to utbetalinger.

De som får ikke har fastlønn og derfor lønnes ut fra timeliste, må skrive både ordinære timer og helligdagstillegg og får dette utbetalt samtidig.

Timelønn - eller verdien for en times jobb, hvis du vil - får man uansett om det er en ordinær dag, eller om det er helligdag eller overtid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...