Gjest KatteDama Skrevet 30. mars 2005 #1 Skrevet 30. mars 2005 Igår "reddet" jeg en død pusekatt fra å ligge i veibanen og råtne. Den hadde nok ligget der et døgn da jeg fjernet den. Den var forsatt "hel" og pen og se på. Heldigvis for meg som elsker katter over alt på jorden! det var helt forferdelig å plukke den opp, men bedre det enn å måtte kjøre forbi den hver dag og se på at den sakte men sikkert råtner bort. Hadde det vært min katt hadde jeg hvertfall satt stor pris på om nopen tok seg bryderiet med å fjerne den fra veien. jeg har satt inn annonnse i avisen, slik at eiern kan få vite hva som skjedde med den. Da jeg ikke hadde noe annent sted å gjøre av den gravde jeg den ned i hagen under blåveislyngen min. Ville bare fortelle det til noen. Synes det er forjævlig av folk og bare gi blaffen... Selv om jeg skjønner at ikke alle har noe sted å gjøre av den og ikke vet hva de bør gjøre.
Gjest Bhsiltsk Skrevet 30. mars 2005 #2 Skrevet 30. mars 2005 Hva om den var ID-chippet? Mange huskatter som er det...
Gjest kattedama Skrevet 30. mars 2005 #3 Skrevet 30. mars 2005 Jo, jeg har tenkt på det. Tenkte at kanskje jeg kunne tatt en med til dyrlegen, men da jeg allerede var hjemme med den og ikke har tilgang til bil tenkte jeg at hvis den er chippet, så får de søkt seg frem til den uansett. Gidder ikke ta med sånt på bussen liksom...
Gjest Anonymous Skrevet 30. mars 2005 #5 Skrevet 30. mars 2005 Synes det var veldig tøft gjort av deg. På veien min til jobb ligger det en død katt, i hvert fall tror jeg det er det har vært, og den har lagt der i hvert fall i flere måneder.. Da jeg oppdaget den var den allerede så råtten at jeg ikke klarer tanken på å gjøre noe med det....
Gjest Kattevenn Skrevet 30. mars 2005 #6 Skrevet 30. mars 2005 Jeg synes det var bra du engasjerte deg i den døde katten. Det er så alt for mange som lukker øynene og tenker: "det er ikke mitt problem/ansvar". For ikke å snakke om vedkommende som kjørte på katten... Jeg skjønner ikke hvorfor han/hun ikke sørger for at katten får et verdig hvilested og eieren får vite hva som har skjedd med katten. Jeg kom kjørende på vei til jobb en morgen. I motgående kjørebane ser jeg en katt som akkurat er påkjørt. Den prøver å slepe seg fremover med fremlabbene. Jeg stopper bilen min og prøver å få bilene i andre kjørefeltet til å stoppe, men neida. Innen jeg kom bort til katten var det enda en bil som kjørte på den. Selvfølgelig kjørte den bilen bare videre. Katten hadde nå så store indre skader at den døde. Det var mørkt denne morgenen, men jeg skimtet at den var tattovert i øret. Jeg tok katten i bilen. Jeg fikk tak i eier via øretattoveringen, og leverte katten hos henne etter jobb (etter hennes ønske). Jeg blir glad når jeg hører om slike som deg som ikke lukker øynene, men gjør det som jeg synes er riktig.
Gjest Anonymous Skrevet 30. mars 2005 #7 Skrevet 30. mars 2005 jeg får virkelig gåsehud av å lese om dette... av å lese hvor utrolig stor respekt det står av det du gjorde..! du gjorde en utrolig god handling! ingen kan overgå det! det står det respekt av! samtidig som jeg får gåsehud av å lese at folk bare kjører på katter og kjører videre som om ingenting var hendt.. det er dyr!!!!!! med følelser, med noen som elsker det, med en mor en far kanskje en datter sønn osv....... det er forferdelig!
Cherie Skrevet 31. mars 2005 #8 Skrevet 31. mars 2005 Vet mor har stoppet for katter som har ligget døde eller halvt døde i veikanten og enten lagt den utenfor veien(om død) eller tatt den med til nærmeset gård/hus (hvis levende). En gang husker jeg at hun ringte til noen som hadde meldt katten sin savnet. Den hun hadde funnet lignet på den de savnet. Og ganske riktig.... Men hva folk tenker på må gudene vite, Jeg skjønner jo at slike ting skjer ofte med katter fordi de nå en gang krysser veien ofte. Det å kjøre på en katt er jo (håper jeg) et uhell som kan skje den beste.... Men hvorfor folk ikke stanser?? nei det må gudene vite. Jeg mener du MERKER om du kjører på en katt liksom .... Mulig de tror at de får den evt dyrlegeregninga eller erstatningskrav..... Men de gjør jo ikke det. Ute på veien er det eier som må ta evt skader på bil og dyreeier som må ta evt skader på dyr...om da ingen av dem har handlet uaktsomt........Sånn er det med elg, hund og jeg regner med katt ....
Gjest Bhsiltsk Skrevet 31. mars 2005 #9 Skrevet 31. mars 2005 Men hvorfor folk ikke stanser?? nei det må gudene vite. Jeg mener du MERKER om du kjører på en katt liksom .... Nei, man merker det ikke alltid i bilen. Jeg var med i bilen en gang for mange år siden, og vi kjørte på en katt. Vi så den hoppet framfor bilen (hadde ikke sjans i havet til å stoppe), hørte ikke noe, merket ikke noe, men stoppet likevel. Katten var død, men hadde vi ikke sett at den hoppet foran bilen, ville vi ikke visst at vi hadde kjørt på en katt.
Gjest KatteDama Skrevet 31. mars 2005 #10 Skrevet 31. mars 2005 Fint å høre andres reaksjoner på dette. Jeg kan jo skjønne at folk ikke alltid merker om de har kjørt på en katt, eller stopper for å fjerne en katt som har ligget i grøfta vel lenge. MEN det er jo noen døgn imellom her! Jeg tenkte jo at kanskje noen andre kunne ta den, men så kom jeg på at jeg har jo sett katter liggende altforlenge før. Nå har jeg 3pusekatter selv, så jeg gjorde bare det jeg skulle ønske at noen gjorde med en av mine..
Gjest Anonymous Skrevet 31. mars 2005 #11 Skrevet 31. mars 2005 Jeg kjører en time på E6 hver dag. Stadig vekk ligger det påkjørte katter i vegkanten, spesielt på våren. Siden det er så mye trafikk vil det være farlig å bremse opp for en katt som løper rett ut i veg, samtidig som det vil være farlig å stoppe langs vegen for å fjerne katten. Neste dag er kattene alltid fjernet. Tror kansje vegvesenet gjør det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå