Quinden Skrevet 30. mars 2005 #3 Skrevet 30. mars 2005 Det er noe man får kjøpt på spesielle forretninger, små flasker, med noe brunt og sterkt i, en smakforsterker, skal bare ha litt i en gryterett eller lignende. Litt barnslig forklart, men håper det hjelper deg litt.
Gjest Melk Skrevet 30. mars 2005 #4 Skrevet 30. mars 2005 Slags chilipasta, kommer fra Indonesia og omegn.
Nella Skrevet 30. mars 2005 #5 Skrevet 30. mars 2005 Kjøpte for et par uker siden et glass i en innvandrerbutikk i byen her til 19,- for 454 gram. Mulig det er flere slag, men den jeg kjøpte er rød. Det er egentlig most chili med frø, tilsatt vann, salt og eddik. Godt for å kryddre opp mange slags retter
Grooo Skrevet 30. mars 2005 #6 Skrevet 30. mars 2005 De selger den da stort sett i de fleste matvareforretninger... Kjøpte min på Meny jeg i alle fall, og bruker den til mangokyllingryta blandt annet
Arkana Skrevet 31. mars 2005 #7 Skrevet 31. mars 2005 Du kan lage sambal oelek selv også. Sambal Oelek (½ kopp) 200 g små røde chili 2,5 dl vann 1 ts salt 1 ts sukker 1 ss eddik 1 ss olje Bland hele chili med vann i en kjele og kok opp. La småkoke 15 minutter, med et lokk halvveis på. Avkjøl litt og bland så i foodprocessor sammen med salt, sukker, eddik og olje. Avkjøl og hell på glass. Holder seg 2 uker i kjøleskap.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå