Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spørsmålet er ikke om du feks tror på Jesus eller mohammed. 

Spørsmålet er vel heller om dere tror at det fantes en person i Israel som ble født rundt ca rundt år 0, og som døde ca 33 år gammel som het Jesus?

Og om det fantes en person med navn Mohammed rundt år 600? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, bibelen er jo eventyr. Moro for unga, men jeg som voksen tror selvfølgelig ikke på man kan åpne vannet og spasere gjennom eller overleve i magen til en fisk

Anonymkode: e8749...1e9

Skrevet

Jeg tror at Jesus eksisterte. Psykotisk var han nok, vel å merke. 

Pfft... «Jomfru» Maria, du liksom. Tenk at hun kom seg unna med den. 

Anonymkode: 0cf4b...8f9

• Liker 1
Skrevet

Bibelen er en blanding av historie og fiksjon. Mange av personene har levd og mange av hendelsene har rot i virkeligheten. Men mye er åpenbart også oppspinn.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, bibelen er jo eventyr. Moro for unga, men jeg som voksen tror selvfølgelig ikke på man kan åpne vannet og spasere gjennom eller overleve i magen til en fisk

Anonymkode: e8749...1e9

Bibelen er en serie historiske dokumenter, selv om det ikke betyr at mirakler har forekommet.

Anonymkode: 1a165...0eb

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at Jesus eksisterte. Psykotisk var han nok, vel å merke. 

Pfft... «Jomfru» Maria, du liksom. Tenk at hun kom seg unna med den. 

Anonymkode: 0cf4b...8f9

Dermed ble da også stakkars Josef stående som historiens største tøffelhelt.

Skrevet

Det er finnes historiske bevis for at flere religiøse figurer har levd. Om de faktisk gjorde det som står i diverse skrifter er en helt annen sak.

Anonymkode: d159a...13e

• Liker 1
Skrevet

Ja jeg tror de fantes. Jeg tror verken på Jesus eller Muhammad, og tror nok at mange av tekstene ikke helt gjenspeiler virkeligheten. 

Skrevet

Begge har levd  både Jesus og Mohammad. Mohammad etterfølgere klarte å bevare Mohammad budskap mye bedre enn Jesus etterfølgere, det er vel det eneste forskjell mellom dem to

Anonymkode: 899d4...878

Skrevet

Ja, mange religiøse personer har levd - som f.eks. Jesus, Mohammed, Buddha, Kong David - fr å nevne bare noen få. Dette er det historisk belegg for.

Skrevet

Jeg tror både Jesus, Mohammed og Buddha har eksistert. Jeg tror de var mennesker som klarte å samle mange rundt seg og utrettet en del for de rundt. Men hvorvidt de utførte mirakler osv har jeg mine tvil om. 

Anonymkode: eee33...c0f

Skrevet

Tror jeg at religiøse personer har eksistert ?

Nei jeg tror ikke at religiøse personer har eksistert, jeg vet at religiøse personer har eksistert. 

For et merkelig spørsmål.

Skrevet

Tror er noe en gjør i kirka.....

Anonymkode: 93fc6...c0c

Skrevet

Ja, hvorfor ikke? 

Anonymkode: f594f...b20

Skrevet

Hisorisk så var det flere såkalte profeter på den tiden.  Men å derfra si at noen var guddommelige er vel drøyt

Skrevet

Ja, det var nok en litt spesiell mann som het jesus på den tiden.

Anonymkode: cd4fe...f06

Skrevet

Det finnes flere skriftlige kilder på at Jesus har eksistert. Fra historiske kilder (utenom Bibelen) vet vi at Jesus ble født av en Maria, at han ble døpt av døperen Johannes, at han prøvde å opprette en ny jødisk sekt (som jo ble veldig vellykket)  og at han av en eller annen grunn ble korsfestet (protokollførerne skriver ikke hvorfor han ble korsfestet). Så det er rimelig å anta at Jesus Kristus var en reell historisk aktør; hvorvidt han sto opp fra de døde, er dog et religiøst spørsmål, og ikke et historisk spørsmål. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...