AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #1 Skrevet 3. desember 2018 Folk som klager på at de ikke har råd til ditten og datten, men de tar ofte en dyrere løsning og unnskylder det med at de "unner" seg denne. men hvor mange ting skal man liksom "unne" seg? idioter! Anonymkode: cd78b...6b4 8
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #2 Skrevet 3. desember 2018 Kan du komme med noen konkrete eksempler? Jeg synes det er irriterende med folk som sier de tjener så lite at de ikke har råd til å kjøpe røyk i Norge, og at de derfor er på harrytur støtt og stadig. Slutt å røyk i stedet da vel! Mye billigere. Anonymkode: c6ccc...aac 14
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #3 Skrevet 3. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kan du komme med noen konkrete eksempler? Jeg synes det er irriterende med folk som sier de tjener så lite at de ikke har råd til å kjøpe røyk i Norge, og at de derfor er på harrytur støtt og stadig. Slutt å røyk i stedet da vel! Mye billigere. Anonymkode: c6ccc...aac skal ha pc, en ny Samsung er rimelig men har såå lyst på en macbook i stedet, selv om prisen er dobbel Har en iphone 4...virker, men det er så kjipt å ha en så gammel telefon, kjøper seg iphone 8 . hva ER DET med folk? det er lov å prioritere, men klag nå i det minste ikke på at du ikke har råd til å gå på kafe med oss andre liksom. Anonymkode: cd78b...6b4 15
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #4 Skrevet 3. desember 2018 Enig. "Har så lite penger, men det er så fint å bo sentralt (f.eks. midt i Oslo) hvor det er masse ting å bruke alt for mye penger på!" Anonymkode: 21acf...0fc 10
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #5 Skrevet 3. desember 2018 Har en venninne som klager veldig på dårlig økonomi, redd for dårlige tider, får ikke spart nok, men kjøper gjerne øl, sjokolade, potetgull, mat hun har lyst på, og diverse flere ganger i uka, og er jeg så dum å poengtere det så kommer det lange forklaringer på hvorfor. Like dumt hver gang, så jeg smiler bare og nikker når hun snakker om dårlig økonomi. Anonymkode: a6ec9...af3 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #6 Skrevet 3. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: skal ha pc, en ny Samsung er rimelig men har såå lyst på en macbook i stedet, selv om prisen er dobbel Har en iphone 4...virker, men det er så kjipt å ha en så gammel telefon, kjøper seg iphone 8 . hva ER DET med folk? det er lov å prioritere, men klag nå i det minste ikke på at du ikke har råd til å gå på kafe med oss andre liksom. Anonymkode: cd78b...6b4 Finnes det Samsung-pc? 🤔 Akkurat den med MacBook over PC forstår jeg godt så lenge man beholder macen frem til den går dunken. De lever tross alt ekstremt mye lenger enn andre PC-er 😅 Tror mange med trang økonomi har et behov for å vise omgivelsene sine at de har masse nye og flotte ting de også.... Kjenner ei som lever ganske trangt, men som ikke panter da dette er "tungvint", så da gidder hun liksom ikke. Tror det handler mye om at man ikke vil vise at man faktisk panter, da denne typen mennesker bare ser pengefordelen og ikke miljøgevinsten ved å pante. Opplever også at mange stadig klager på dårlig råd selv om de absolutt ikke har det. Samboeren min er blant disse. Broren hans gjør også akkurat det samme til tross for millionlønn. Synes de høres ut som tullinger som stadig venner seg til en dyrere og dyrere livsstil. Anonymkode: c6ccc...aac 5
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #7 Skrevet 3. desember 2018 Eller klager på dårlig råd, men er støttemedlem på treningssenter 🙄 klager på dårlig råd, men kjøper dyre hunder og katter. Og uansett hvor dårlig råd dem har! Altid råd til øl, taxi, røyk og junk 😑 Anonymkode: 00354...e42 6
ajarRun Skrevet 3. desember 2018 #8 Skrevet 3. desember 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk som klager på at de ikke har råd til ditten og datten, men de tar ofte en dyrere løsning og unnskylder det med at de "unner" seg denne. men hvor mange ting skal man liksom "unne" seg? idioter! Anonymkode: cd78b...6b4 Jeg har levd i en husholdning på 2 personer med inntekt på rundt 10 000, og jeg har levd alene med inntekt på 80 000. Begge gangene klarte jeg meg fint. Det handler bare om prioriteringer. 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #9 Skrevet 3. desember 2018 Jeg skjønner hva TS mener, men folk får jo prioritere som de vil. Jeg fikk nylig en henvendelse fra en kjøper på Finn, om jeg ikke kunne selge en dyr gjenstand som ingen behøver, da man kan kjøpe 100 gjenstander som dekker samme behov for samme pris, billigere fordi hun hadde «dårlig råd». Man behøver ikke ei designerveske dersom man har «dårlig råd», så hun fikk null sympati herifra. Anonymkode: 8d9a4...a44 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #10 Skrevet 3. desember 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: skal ha pc, en ny Samsung er rimelig men har såå lyst på en macbook i stedet, selv om prisen er dobbel Jeg har alltid hatt mac, min mann noe annet. I løpet av de 14 årene vi har vært sammen er jeg på min andre pc (den har jeg hatt i 10 år, den før det kjøpte jeg brukt og hadde i 6-7 år), jeg har mistet tallet på hvor ofte han har måttet bytte. Så det finnes også tilfeller hvor det er kjøpe dyrt er billigere i lengden. Anonymkode: 6718f...0ef 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #11 Skrevet 3. desember 2018 Noen ganger lønner det seg, å kjøpe noe litt dyrere, for at det skal vare lenger. Anonymkode: d30df...115
Svartfugl Skrevet 3. desember 2018 #12 Skrevet 3. desember 2018 De jeg kjenner som har litt rufsete økonomi, har det rett og slett fordi de sløser penger på luksusvarer og ting de sannsynligvis ikke trenger. Så hva er det egentlig å ha god økonomi? For meg er det å kunne betale alle regninger, spare litt, spise normalt og unne seg noe i blant, en kinotur, en tur på restaurant eller lignende og det å kunne legge av litt penger til en ferie i året. Jeg hadde ikke fått det til om jeg brukte alle mine penger på dyre telefoner, pc-er og designerklær. Helt greit for meg om noen prioriterer det slik, men de trenger da ikke å klage over dårlig økonomi - som etter min mening er når du ikke har mulighet til å spare noe, fordi alt, og kanskje mer, går med til faste utgifter du ikke kan kutte ned på. 2
Wonders Skrevet 3. desember 2018 #13 Skrevet 3. desember 2018 (endret) Konkret; Folk som klager på restskatt, men unner seg halv skatt i desember. De må enten sette opp skattetrekket eller ikke ta halv skatt i desember. Dette tar noen få minutter å fikse. Begge deler kontakter man bare arbeidsgiver/lønnsutbetaler. Endret 3. desember 2018 av Wonders 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #14 Skrevet 3. desember 2018 Bare kort om MacBook vs annen PC - min første MacBook varte i to år før jeg måtte kjøpe ny, denne gang en MacBook Pro. Denne varte så i to nye år før jeg måtte kjøpe ny. Har nå en Dell som er fin og rask fire år senere. Faktum er at man får veldig lite PC for pengene med en MacBook - så om man kjøper en «vanlig» PC til samme pris som en MacBook har du plutselig noe bra. Men du har ikke eple-logoen da, og den er jo viktig. Anonymkode: 2ef08...b83 3
Illuminatum Skrevet 3. desember 2018 #15 Skrevet 3. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har alltid hatt mac, min mann noe annet. I løpet av de 14 årene vi har vært sammen er jeg på min andre pc (den har jeg hatt i 10 år, den før det kjøpte jeg brukt og hadde i 6-7 år), jeg har mistet tallet på hvor ofte han har måttet bytte. Så det finnes også tilfeller hvor det er kjøpe dyrt er billigere i lengden. Anonymkode: 6718f...0ef Er vel litt OT, men å sammenligne en pc til en mac til dobbelt pris blir feil. Kjøper du imidlertid en PC til samme pris som macen vil det være en helt annen kvalitet. Uansett enig med deg at når en kjøper kvalitet varer det lengre og er bedre økonomi på sikt.
Nuttery Skrevet 3. desember 2018 #16 Skrevet 3. desember 2018 Min oppfattelse er at når det er så "lite" penger det er snakk om fra før så blir noen automatisk mindre sparsomme. "Kan like godt bare bruke det opp, det er jo bare en tusenlapp". Kjenner igjen samme mentalitet hos meg selv: jo mindre penger jeg har jo mer løssluppen er jeg Har man dårlig råd syntes jeg virkelig man burde gjøre alle tiltak for å snu trenden, og da kan man ikke kjøpe seg sjokolade og ny telefon støtt og stadig.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #17 Skrevet 3. desember 2018 Ikke dyrere løsninger, bare dyrt, men du kan ikke støtte det lokale fotballaget, håndballaget, korpset og speideren med kjøp av alt fra kaker til dopapir når du har dårlig råd! Er det så flaut og si nei? Anonymkode: 10e1c...97e
bobleplast_ Skrevet 3. desember 2018 #18 Skrevet 3. desember 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke dyrere løsninger, bare dyrt, men du kan ikke støtte det lokale fotballaget, håndballaget, korpset og speideren med kjøp av alt fra kaker til dopapir når du har dårlig råd! Er det så flaut og si nei? Anonymkode: 10e1c...97e Ja, i Norge er det nesten tabu å være "fattig".
Knirke Skrevet 3. desember 2018 #19 Skrevet 3. desember 2018 11 hours ago, AnonymBruker said: Bare kort om MacBook vs annen PC - min første MacBook varte i to år før jeg måtte kjøpe ny, denne gang en MacBook Pro. Denne varte så i to nye år før jeg måtte kjøpe ny. Har nå en Dell som er fin og rask fire år senere. Faktum er at man får veldig lite PC for pengene med en MacBook - så om man kjøper en «vanlig» PC til samme pris som en MacBook har du plutselig noe bra. Men du har ikke eple-logoen da, og den er jo viktig. Anonymkode: 2ef08...b83 Da har du behandlet macbook'en din feil. 2
Zienna Skrevet 3. desember 2018 #20 Skrevet 3. desember 2018 Jeg kjenner mange som slett ikke burde hatt dårlig økonomi, men som har det fordi de prioriterer å hjelpe sine voksne barn ut av problemer med kredittkortgjeld etc. Hører generelt få klage over at de har dårlig råd, men jeg hører ofte folk si at de ikke har råd til ditten og datten. Det er en vesens forskjell, synes jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå