Gå til innhold

Ta med kattungen på juleferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

I jula skal jeg reise og være med familien min som bor 7-8 timer unna her jeg bor. Vanligvis når jeg reiser bort, er pus på 7 måneder hjemme med samboeren min, eller så er ei jeg stoler på med pus hjemme hos oss og passer han mens vi er borte. Problemet er at alle jeg kjenner som kunne passet ham, inkl. samboer, skal reise bort, og da lurer jeg jo fælt på hva jeg skal finne på. Er ikke interessert i å la ham være hjemme alene og kun ha noen som kommer innom og mater en en gang i blandt, selv om jeg vet det sikkert ville gått fint. Han er vandt med å ha folk rundt seg store deler av dagen, og er en veldig sosial pus. 

Så det jeg lurer på er hvilke erfaringer dere har rundt å ta med dere katt på en såpass lang biltur? I tillegg vil han jo måtte tilpasse seg et nytt miljø når han først kommer frem, og så må vi jo tilbake også etter hvert... For meg ville jo dette vært det beste, siden jeg får ha han sammen med meg, men jeg er usikker på om det bare kommer til å blir ubehagelig for ham... 

Hva tenker dere, og har dere eventuelt noen råd til meg? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

7-8 timer går fint det, bare følg med på katten. Du kan bygge om 2 bur sammen slik at katten for god plass å gå rundt, så tar du bare et pledd rundt buret så katten får tatt pause husk bare å la den gå på do før du reiser, det beste er jo at katten får bli med deg om det er en mulighet.

Endret av PaN
Skrevet

Katter er ikke så mye tøffere enn hunder på å være alene. De vil helst følge eier. Jeg hadde lagt til en ekstra time på reisen og gitt den pauser.

Anonymkode: edf33...434

• Liker 2
Skrevet

Vi har faktisk også hatt med katten på hotellferie, til Skien, på et sånt sporsthotell som tillot dyr, i nærheten av svømmehallen.

Det gikk veldig fint, vi hadde heller ikke kattepass, og skulle være borte i 4 dager, og siden hotellet tillot dyr tok vi han heller med oss enn å frakte han frem og tilbake til, og betale i dyre dommer, for kattepensjonat.

Han er innekatt da, så han er tilpasningsdyktig så lenge han får forholde seg til små arealer og så lenge han har kjente mennesker rundt seg, jeg opplever at han er trygg uansett hvor han er, så lenge han er med oss.

Har han forresten kjørt mye bil før? Noen katter kan bli veldig bilsyke, og da blir ikke opplevelsen så fin for de, men det er mulig å få Cerenia reisesyketablett hos dyrlegen, min elsker å kjøre bil, men blir veldig kvalm og utilpass uten Cerenia.

Anonymkode: 8fa2d...09f

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Ramble skrev:

Du kan bygge om 2 bur sammen slik at katten for god plass å gå rundt, 

Eventuelt et hundebur :)

Anonymkode: d42e2...e2e

• Liker 1
Skrevet

Vi skal kjøre samme strekningen i jula med vår katt på 7 mnd 😅 han må være med siden jeg også ikke ønsker å la han være alene. Hadde det vært for en natt hadde det nok gått bra om naboen stakk innom, men vi skal være borte i hvertfall 4 dager. Han går i sele, så han skal få lufte seg å tilbud om å gå på doen sin underveis, vi har do med lokk så jeg håper han føler at det er trygt nok å bruke den, selv om erfaringene mine med sånne turer er at de er alt for opptatte med det som skjer til å ønske å gå på do. 

• Liker 2
Skrevet

Ville tatt med katten, ikke bare for katten sin del men også for din egen del. 

Lar du katten være igjen hjemme så tror jeg du kommer til å gå hele jula å tenke på om katten har det bra og om den savner menneskene sine :) 

Vi bodde 50 mil unna resten av familien da jeg var lita, og når vi reiste til besteforeldrene mine i sommerferien og juleferien så hadde vi alltid med kattene våre. Husker de fikk en slags type reisesyketablett hos dyrlegen som gjorde de trøtte, så de sov nesten hele veien. Hadde også med kattedoet deres i bilen. Dette var på 90-tallet, så sikring av katt i bil var ikke så nøye....de lå begge oppå et pledd i hattehyllen og hadde det helt toppers 😄 

Naboene mine har forsåvidt også med seg kattene sine hver gang de reiser på hytta som ligger 6 timer unna 

• Liker 5
Skrevet
5 timer siden, Ramble skrev:

7-8 timer går fint det, bare følg med på katten. Du kan bygge om 2 bur sammen slik at katten for god plass å gå rundt, så tar du bare et pledd rundt buret så katten får tatt pause husk bare å la den gå på do før du reiser, det beste er jo at katten får bli med deg om det er en mulighet.

Vi kjøpte en slik plastkasse med lokk som vi fylte med kattesand og tok med på lengre bilturer. Så kunne katta gå på do i bilen underveis. Da kan dere jo også bruke samme kasse til do når dere kommer fram. For jeg vil ikke anbefale å slippe den ut. Det er ikke alltid katten vil gå på do før man drar, man får jo heller ikke forklart den at det er siste sjanse til å gå på do på noen timer... 

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, skruf skrev:

Ville tatt med katten, ikke bare for katten sin del men også for din egen del. 

Lar du katten være igjen hjemme så tror jeg du kommer til å gå hele jula å tenke på om katten har det bra og om den savner menneskene sine :) 

Vi bodde 50 mil unna resten av familien da jeg var lita, og når vi reiste til besteforeldrene mine i sommerferien og juleferien så hadde vi alltid med kattene våre. Husker de fikk en slags type reisesyketablett hos dyrlegen som gjorde de trøtte, så de sov nesten hele veien. Hadde også med kattedoet deres i bilen. Dette var på 90-tallet, så sikring av katt i bil var ikke så nøye....de lå begge oppå et pledd i hattehyllen og hadde det helt toppers 😄 

Naboene mine har forsåvidt også med seg kattene sine hver gang de reiser på hytta som ligger 6 timer unna 

Vår katt pleide alltid å sove på lange bilturer og ble ikke bilsyk. Trengte ikke noen tablett. 

Men når dere reiste med katt uten bur, var dere ikke redd de skulle stikke av underveis når dere åpnet bildøra? Løper den ut på en rasteplass eller bensinstasjon, er den ikke lett å få tak i, og den finner ikke veien hjem... 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Thyra skrev:

Vår katt pleide alltid å sove på lange bilturer og ble ikke bilsyk. Trengte ikke noen tablett. 

Men når dere reiste med katt uten bur, var dere ikke redd de skulle stikke av underveis når dere åpnet bildøra? Løper den ut på en rasteplass eller bensinstasjon, er den ikke lett å få tak i, og den finner ikke veien hjem... 

Jeg var tenåring da, så jeg bekymret meg ikke iallefall....dette er lenge siden. Tror ikke mamma gjorde det heller. Kattene var jo trøtte og sov, og vi var nok forsiktige når vi åpnet bildøren. Kattene stakk iallefall aldri av. 

• Liker 2
Skrevet

Min katt blir bilsyk og spyr av 30 min i bil, så her hadde det blitt vanskelig! Har pusen din kjørt mye bil før? Litt risky å sette i gang på en så lang tur om du ikke vet hvordan den har det i bil..

Anonymkode: 398fd...0ea

• Liker 2
Skrevet

Forresten; grunnen til at kattene fikk reisesyketablett hos dyrlegen var pga de spydde og spydde den første turen vi kjørte med de. Så der var ikke sånn at de bare fikk en tablett hver sånn for sikkerhets skyld 

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for mange svar, ser ut som om pus blir med på tur! Jeg har grudd meg og tenkt på dette i flere måneder, så for min egen del er nok også dette det beste. Men ja, han hater å kjøre bil! Men tenker vi får øve masse før jul, og eventuelt kontakter jeg dyrlegen og ser om han kanskje kan få en tablett! 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, FrøkenPotetgull skrev:

Tusen takk for mange svar, ser ut som om pus blir med på tur! Jeg har grudd meg og tenkt på dette i flere måneder, så for min egen del er nok også dette det beste. Men ja, han hater å kjøre bil! Men tenker vi får øve masse før jul, og eventuelt kontakter jeg dyrlegen og ser om han kanskje kan få en tablett! 

Veldig lurt å øve på bilkjøring ja, dere kan også sjekke ut feliway, det utskilles feromoner som roer ned puser :) 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Jellybean skrev:

Veldig lurt å øve på bilkjøring ja, dere kan også sjekke ut feliway, det utskilles feromoner som roer ned puser :) 

Takk, skal sjekke det ut!

Skrevet

Ta katten med på noen bilturer innen dere reiser. 

For oss ville det å ta med katten være fælt. For både ham og oss. Han mistrives i bil og bur. I tillegg blir han dårlig og bæsjer på seg. Det gjelder også turer på bare 20 min. 

Går det greit å ta med katten, er det ikke noe problem å ha ham med seg. Har hatt flere julegjester på besøk hos oss med dyr. Både hunder og katter. Fungerer som regel veldig bra. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vi pleide alltid å ha med Pus(ene -Hatt fler) på hytta i sommerferiene i oppveksten, alle utekatter.

Ca. 2,5 timer unna byen.

Ble en "strafferunde" en gang, -katta søkk borte da vi måtte hjem. Satte ut pleny med mat, hadde familie i området som fulgte med. ?5 dager senere kom en meget ivrig, og fornøyd pus sprettende ut av høyt gress 🙂 helt fin...

Husker også vi smuglet (d)en inn på div. fine Hoteller. Svergie 🙂 ( Lenge før lovkrav om pass, Vaksiner o.l. )

Vil helst gå godt... Biltur går bra.

A.(CAVE:Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
  • Liker 1
Skrevet

Samboer tok lillepus med seg på juleferie 2 ganger. 7 timer unna. 

Det gikk fint det. Han tok henne med ut på tur i bånd i løpet av turen, men hun gjorde ikke mye av det. Sikkert greit å strekke på beina litt underveis likevel.

Hun er utekatt, men det gikk fint å være inne den uken :)

Jeg ville ikke satt sammen to bur eller hatt katten i et kjempestort bur. Det er ikke trafikksikkert. Er ulykken først ute så har pus mye mindre sjanse for å overleve.

Anonymkode: 11d5e...ec6

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...