Gå til innhold

Spørsmål vedr chihuahua og utstilling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en nydelig chihuahuafrøken som blir et år i februar 2019. Hun er renraset, langhåret og har en fargeblanding med hvit og sjokoladebrun. Se bildet. Er denne fargekombinasjonen godkjent? 

Hun er litt underbitt, har det noe å si på utstilling? 

Når kan hun stilles ut? Hun blir et år i februar 2019.

Pleier man å klippe pelsen før utstilling? 

6EC95AF0-2135-4541-80C5-ED5D53AC86C9.jpeg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er merle, og fargen er ikke tillatt hos chihuahua. Den finnes heller ikke hos renrasede chi, så du har nok desverre blitt lurt, dersom denne er solgt som renraset, for denne må det være blandet inn en rase som har merle i. 

Anonymkode: 36b34...646

• Liker 7
Skrevet

Beg betalte 14’ for henne. Hun har stamtavle og er reg i NKK. 

3E65D210-9880-44D7-9DF4-5D68852F7FF1.jpeg

• Liker 1
Skrevet

Ja, underbitt vil ha mye å si hvis det ikke er en del av rasestandarden. Naturligvis.

Merle-genet er ikke noe som er naturlig hos Chihuahuaer og det er et tydelig tegn på at det er blandet andre raser inn i avlen. De har også dårligere helse, og i Canada feks så er ikke fargen godkjent på rasen. Hvordan det er i Norge vet jeg ikke. Men generelt sett så er ikke dette noe å avle på, så hvorfor du skal stille den ut det forstår jeg ikke dessverre.

Anonymkode: 0ccce...583

• Liker 3
Skrevet

Da skal man vel ikke betale 14’ for en slik hund? Kan jeg kreve penger tilbake? 

Skrevet

Er hun registrert i NKK? 

Anonymkode: 1570b...9ef

Skrevet

14000 for en underbitt hund? Du har blitt lurt ja. Useriøs oppdretter og dårlig research fra din side.

Man kan ikke stille ut en underbitt hund, og heller ikke avle på den.

Anonymkode: bd0b7...bb7

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, Jente37 skrev:

Ja hun er det

Kontakt NKK og hør hva du kan gjøre. Er det sånn at oppdretter er useriøs, kan de luke ut h*n. Tror ikke du vil få pengene tilbake, oppdretter vil sannsynligvis ha hunden deres tilbake da, regner med at dere har blitt knyttet til hunden, så det er uaktuelt. Men det er ikke uvanlig å betale så mye penger for en liten blandingsrase, enkelte kjøkkenoppdrettere eier ikke skam! 

Jeg synes hunden deres var helt nydelig, håper ikke at det blir problemer med underbittet. 

Anonymkode: 1570b...9ef

Skrevet

Dette står på både eierbeviset og registreringsbeviset fra NKK: farve grå/sort/hvit. Står ikke noe om merle....

image.jpg

Skrevet

Ja det er dårlig research av meg... Sånn går der når man er naiv 😂 Hun er jo en skikkelig koseklump og nydelig, men jeg kunne tenkt meg å stille henne ut og evt få valper etterhvert 😥 Da får hun  være koseklump og turkamerat d 😂

Skrevet

Ang underbittet så står det på helseattesten at tenner er Ok. 

Skrevet

Nå er ikke chihuahua den rasen jeg har mest peiling på, men ser med et halvt øye at den der ikke er renraset. Her er det nok en eller flere av forfedrene som er av en annen rase, ja. Det kan slå ut etter flere generasjoner, f.eks hvis begge foreldrene bærer gener fra en annen rase.

Anonymkode: fea03...34a

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke chihuahua den rasen jeg har mest peiling på, men ser med et halvt øye at den der ikke er renraset. Her er det nok en eller flere av forfedrene som er av en annen rase, ja. Det kan slå ut etter flere generasjoner, f.eks hvis begge foreldrene bærer gener fra en annen rase.

Anonymkode: fea03...34a

Har du sjekket dogweb (norsk kennel klubb sin nettdatabase)? Hunden er registrert som chihuahua. Dvs forfedrene er registrert som chihuahua. Regnr til hunden ligger lengre der oppe.

Til TS

Ut i fra norsk chihuahua klubb, kan merle forekomme. Men i følge rasestandaren er det diskvalifiserende. Hunden din er regisrert med feil farge på papirene,om du gidder å gjøre noe med det er opp til deg. Riktig farge er red merle. Ang bittet er Kun tang eller  saksebitt er godkjent. Under eller overbitt er diskvalifiserende.

Jeg anbefaler deg å droppe å stille på utstilling, det er å kaste bort penger når hunden din har to diskvalifiserende ting i forhold til rasestandaren.

Om du velger å sette valper på hunden din anbefaler jeg deg å lese nøye om avel. Bittfeil er sterkt arvelig blant annet. Hunden din har en spesiell farge som ved avel må tas hensyn til. (Dette er i bunn og grunn ikke noe å videre avle..)

Selv om hunden din har noen 'skavanker' har du en topp kosekamerat og turkamerat :)

Skrevet

Hvorfor avl? Så du kan tjene penger? Chihuahuaer har ikke godt av å bære frem kull, ender ofte i keisersnitt! 

I tillegg fins det jo ganske mange der ute som trenger et hjem. Jeg fikk min chihuahua under omplassering når hun var 9 mndr, kunne ikke vært mer fornøyd.

Anonymkode: ce781...542

• Liker 4
Skrevet

Jeg kjøpte en dyr «kvalitetshund» fra de beste linjer for å ha som utgangspunkt for et seriøst oppdrett. Jeg er genuint interessert i å videreføre rasen på et seriøst nivå. Derfor ønsket jeg også selvfølgelig å stille henne ut, for å kvalitetssikre de egenskapene som er innenfor rasestandard. 

Jeg skal selvfølgelig ikke avle på henne når det er på den måten. 

Da er det veldig surt å bli lurt slik😖

Gjest Sweet Ingrid
Skrevet

Hunden er registrert på Dogweb. Med feil farger. Den har russisk far - kanskje de har andre linjer der? 

Skrevet
3 timer siden, Jente37 skrev:

Jeg kjøpte en dyr «kvalitetshund» fra de beste linjer for å ha som utgangspunkt for et seriøst oppdrett. Jeg er genuint interessert i å videreføre rasen på et seriøst nivå. Derfor ønsket jeg også selvfølgelig å stille henne ut, for å kvalitetssikre de egenskapene som er innenfor rasestandard. 

Jeg skal selvfølgelig ikke avle på henne når det er på den måten. 

Da er det veldig surt å bli lurt slik😖

Hvis du seriøst er interessert i å videreføre rasekvalitet så er det jo veldig rart at du ikke har gjort research overhodet? Vi både leste oss ihjel og kontaktet flere oppdrettere for å høre om de gikk gode for oppdretteren vi vurderte å kjøpe fra og fikk se papirene på foreldrene mtp testing for allergier og sykdommer ect som rasen kan være utsatt for, og vi kommer aldri til å sette kull på henne..

Men du har en god venn i hunden uansett da 😊

Anonymkode: 0ccce...583

Skrevet

Nydelig liten tass du har TS 😍

Merle og underbitt er som de andre sier her diskvalifiserende, så det er neppe noe poeng i å stille henne. Ang bittet så kan dette ha kommet frem senere, ikke alltid man ser det på valper. Uansett så har du jo en skikkelig søt liten hund som sikkert er en helt fantastisk bestevenn ❤️

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...