Calla Skrevet 30. mars 2005 #1 Skrevet 30. mars 2005 Tenker jeg skal bruke opp noen kyllinfilèer i dag..men har lyst til å prøve noe nytt. Pleier å lage kyllinggryte med cremefraiche osv...Men kanskje noe med tomatsaus hadde vært godt? Noen som har noen oppskrifter? Hadde også vært ålreit med en slags form som kan stå og lage seg selv i ovnen.... Forslag??
Nella Skrevet 30. mars 2005 #2 Skrevet 30. mars 2005 Detteer veldig godt. Eller har du en tomatgryte her. Den har jeg aldri prøvd.
Arkana Skrevet 31. mars 2005 #3 Skrevet 31. mars 2005 Brassert kylling i tomatsaus (6 pers.) 4-5 kyllingfileter, skåret i biter 1 stor hakket løk 2 finsnittede hvitløksfedd 1 ts malt koriander ½ ts gurkemeie ¼ ts cayennepepper 4 tomater, skrelt og hakket 3 kopper kyllingbuljong 1 kanelstang 1 grønn paprika, i strimler 200 g gulsquash, delt i fire 2 babyauberginer, i tykke skiver ½ kopp rosiner ¼ kopp skåldede mandler, ristet 2 ss hakket koriander Stek kyllingen brun i litt olje og ta opp av pannen. Fres løk og hvitløk myk. Tilsett krydder og stek videre noen minutter. Rør inn tomater og buljong. Legg kyllingen tilbake sammen med kanelstang og la småkoke uten lokk i 30 minutter. Tilsett paprika, squash og auberginer og la koke uten lokk i 5 minutter. Plukk ut kanelstangen. Server med couscous og strø mandler, rosiner og koriander på toppen. Paprikakylling (2 pers.) 1 løk 2 ts paprikapulver 600 g kyllingstykker 1 ts salt ½ ts pepper 1,5 dl tomatjuice 1 dl appelsinsjuice 1 dl kyllingkraft 2 ts hvetemel 1 dl kremfløte eller crème fraîche 1 liten grønn paprika 1 liten rød paprika Grovhakk løken og fres den i smør sammen med paprikapulver. Vend kyllingstykkene i blandingen noen ganger og dryss på salt og pepper. Hell på juice og kraft og la småputre ca 30 minutter. Ta opp kjøttet. Rør melet ut i fløten og visp det inn i sausen. La småkoke 5 minutter. Ha i paprikastrimler og kyllingkjøttet og la alt bli gjennomvarmt. Server med ris.
Gjest Anonymous Skrevet 6. april 2005 #4 Skrevet 6. april 2005 Pleier å lage kyllinggryte med cremefraiche osv...Men kanskje noe med tomatsaus hadde vært godt?? Har desverre ikke noen oppskrift til deg, men ble veldig nysgjerrig på kyllinggryten din! Lunne jeg kanskje fått oppskriften??
Blueberry Skrevet 6. april 2005 #5 Skrevet 6. april 2005 Tikka Masala. Strimle kyllingfiletene, stek de og hell over et glass Uncle Bens Tikka Masala-saus. Kok ris til og server med varme Nan-brød. Gjort på 20 min.
Grooo Skrevet 6. april 2005 #6 Skrevet 6. april 2005 Mangokyllinggryta er jo med creme fraiche, men den er innmari god da
Martha Stewart Skrevet 6. april 2005 #7 Skrevet 6. april 2005 Jeg pleier å lage en kyllingrett med creme fraiche og tomat som alltid er en sikker vinner! Ta en boks creme fraiche for hver boks med hermetiske tomater, helst ferdig krydret med f.eks hvitløk eller italienske krydder. Skjær opp kyllingfiletene i biter og stek dem på høy varme slik at de blir skikkelig brune. Bland creme fraiche og hermetiske tomater i stekepannen sammen med kyllingen og la alt surre litt. Krydre med Creole krydderblanding (en grønn boks som fåes kjøpt i matbutikker med godt utvalg). Server pasta til.
Calla Skrevet 6. april 2005 Forfatter #8 Skrevet 6. april 2005 Har desverre ikke noen oppskrift til deg, men ble veldig nysgjerrig på kyllinggryten din! Lunne jeg kanskje fått oppskriften?? Hmm...har ingen fast oppskrift men... sånn cirka: -stek kyllingen sammen med hvitløk, litt finhakket chili eller chilipaste og karri. -Ha i løk og sopp, og gjerne mais og paprika for litt mer farge i maten... - tilsett en boks lettrømme eller creme fraiche -ha i en dæsj fløte -krydre med godt krydder, og gjerne litt ekstra karri/karripaste... server med ris.... Dette er noe jeg og en venninne ofte slenger sammen på en sulten tv-kveld... Vi kaller den chicken surprise (med indisk aksent) fordi vi aldri vet helt hva vi putter i den...
-Fisken- Skrevet 6. april 2005 #9 Skrevet 6. april 2005 Kylling m/spinat og fetaost (4 pers.) 500 g spinat 75 g smuldret fetaost 4 kyllingfileter 1 ss olivenolje ? kopp fløte 2 ss hakket persille 60 g smør 2 ss hvetemel 2,5 dl hønsebuljong 2,5 dl tørr hvitvinvare Stek spinaten til den faller sammen, la renne av seg og avkjøl. Bland spinat og ost i en bolle. Lag en lomme i hver filet og fyll med spinatblandingen, lukk åpningen med tannpirkere. Stek kyllingen brun i olje.Smelt smør i en kjele, rør inn mel og spe så med buljong og vin. La koke til sausen tykner. Hell den over kyllingen og la koke under lokk i 25 minutter. Rør inn fløte og persille og varm opp før servering. Marokkansk kyllinggryte med yoghurt og sitron (4pers.) 500 g kyllingfilet 2 hvitrløksbåter 3 ss smør 2 1/2 dl yoghurt naturell 1/2 l hønsebuljongterning 1 ts soyasaus 1 ts sambal oelek (el chili og salt) 1 ss honning 1/2 sitron, saft og skall 1 boks kikerter 1/2 dl persille Skjær kyllingen i biter, grovhakk hvitløken. Brun kjøttet i smør, tilsett hvitløk og salt. Bland yoghurt, buljong, soya, honning, sambl oelek og sitronsaft i en gryte. Legg i stekte kyllingbiter og løk. La koke i 10 min. Skyll kikertene, la de renne av. Rør kikerter, sitronskall og persille i gryten, kok opp ca 2.min. Tips: Bruk forskjellinge grønnsaker, sløyf evnt. kikerter osv. Kyllingruladesymfoni (4 pers.) 4 kyllingfileter 3 ss fetaost 3 ss hakkede urter salt og pepper urtemarinade: 1 dl olje 3 ss vineddik 2 ss hakket timian 2 ss hakket estragon 1 ss hakked rosmarin tomatsalsa: 4 store tomater 8 svarte oliven 1 fl (2 dl) sterk, søt chilisaus 1 hvitløksfedd Blad alle ingr. til marinaden. Ha kjøtt og marinade i en pose, legg i kjøleskapet. Bank filetene ut, ca 1/2 cm tynne. Legg dem i marinaden i minimum 1 time. Kok opp en kjele med vann. Lag et kryss i skinnet på tomatene. Legges i kokende vann i ca. 15 sek. Ha over i en bolle med kaldt vann. La dem renne av. Del og skrap ut frøene. Skjær i biter. Ha i oliven i ringer, hvitløk og bland inn chilisausen. Ta opp kyllingfiletene fra marinaden, tørk dem litt. Dryss på noen urter, fetaoststrimler og noen tomatbiter fra salsaen. Ha på krydder. Rull sammen og fest med tannpirkere. Stekes litt i panen, etterstekes i ovnen ved 200 grader i ca. 10 min. Serveres med f.eks. urtestekte poteter og salat. Tips: tørkede urter kan også brukes, men da noe mindre. Kyllingsnurrer Del kyllingfiletene på midten, smør p åsmøreost med krydder/pesto/hvitløk/urter, snurr bacon rundt og fest med tannpirker.
-Fisken- Skrevet 6. april 2005 #10 Skrevet 6. april 2005 Kylling m/spinat og fetaost (4 pers.) 500 g spinat 75 g smuldret fetaost 4 kyllingfileter 1 ss olivenolje ? kopp fløte 2 ss hakket persille 60 g smør 2 ss hvetemel 2,5 dl hønsebuljong 2,5 dl tørr hvitvinvare Stek spinaten til den faller sammen, la renne av seg og avkjøl. Bland spinat og ost i en bolle. Lag en lomme i hver filet og fyll med spinatblandingen, lukk åpningen med tannpirkere. Stek kyllingen brun i olje.Smelt smør i en kjele, rør inn mel og spe så med buljong og vin. La koke til sausen tykner. Hell den over kyllingen og la koke under lokk i 25 minutter. Rør inn fløte og persille og varm opp før servering. Marokkansk kyllinggryte med yoghurt og sitron (4pers.) 500 g kyllingfilet 2 hvitrløksbåter 3 ss smør 2 1/2 dl yoghurt naturell 1/2 l hønsebuljongterning 1 ts soyasaus 1 ts sambal oelek (el chili og salt) 1 ss honning 1/2 sitron, saft og skall 1 boks kikerter 1/2 dl persille Skjær kyllingen i biter, grovhakk hvitløken. Brun kjøttet i smør, tilsett hvitløk og salt. Bland yoghurt, buljong, soya, honning, sambl oelek og sitronsaft i en gryte. Legg i stekte kyllingbiter og løk. La koke i 10 min. Skyll kikertene, la de renne av. Rør kikerter, sitronskall og persille i gryten, kok opp ca 2.min. Tips: Bruk forskjellinge grønnsaker, sløyf evnt. kikerter osv. Kyllingruladesymfoni (4 pers.) 4 kyllingfileter 3 ss fetaost 3 ss hakkede urter salt og pepper urtemarinade: 1 dl olje 3 ss vineddik 2 ss hakket timian 2 ss hakket estragon 1 ss hakked rosmarin tomatsalsa: 4 store tomater 8 svarte oliven 1 fl (2 dl) sterk, søt chilisaus 1 hvitløksfedd Blad alle ingr. til marinaden. Ha kjøtt og marinade i en pose, legg i kjøleskapet. Bank filetene ut, ca 1/2 cm tynne. Legg dem i marinaden i minimum 1 time. Kok opp en kjele med vann. Lag et kryss i skinnet på tomatene. Legges i kokende vann i ca. 15 sek. Ha over i en bolle med kaldt vann. La dem renne av. Del og skrap ut frøene. Skjær i biter. Ha i oliven i ringer, hvitløk og bland inn chilisausen. Ta opp kyllingfiletene fra marinaden, tørk dem litt. Dryss på noen urter, fetaoststrimler og noen tomatbiter fra salsaen. Ha på krydder. Rull sammen og fest med tannpirkere. Stekes litt i panen, etterstekes i ovnen ved 200 grader i ca. 10 min. Serveres med f.eks. urtestekte poteter og salat. Tips: tørkede urter kan også brukes, men da noe mindre. Kyllingsnurrer Del kyllingfiletene på midten, smør p åsmøreost med krydder/pesto/hvitløk/urter, snurr bacon rundt og fest med tannpirker. Oi, så ikke at du spurte etter noe med tomatsaus :oops: Denne er litt tomatsausaktig: Couscous Marrakesh (4 pers.) 3 kyllingfileter 200 g benfritt lammekjøtt 2 løk 1 ts salt 1/2 ts koriander 1/2 ts chilipulver 1/2 g safran 1/2 ts malt spisskummen 4 dl vann 1/2 squash i skiver 2 gulrøtter 1 grønn paprika 2 tomater couscous til 4 Skjær kylling og lam i terninger. Skjær løk i tynne båter. Stek kylling og ta det opp. Stek lammekjøtt. Legg i løk og krydder og stek videre et par minutter. Hell over vann og la trekke 30 minutter. Skjær opp grønnsaken. Legg i squash, gulrøtter, paprika og kyllingkjøtt. Kok videre i 5-10 minutter. Ha i tomatene til slutt, la dem bli varme. Lag couscous etter anvisning på pakken og server.
Calla Skrevet 7. april 2005 Forfatter #11 Skrevet 7. april 2005 Takk for oppskrifter alle sammen! *notere i kokeboken min*.... Aniola-fisken : blir glad for alle oppskrifter jeg... Prøvde forresten den marokkanske med yoghurt og sitron her om dagen! Kjempegodt!
Amanja Skrevet 8. april 2005 #12 Skrevet 8. april 2005 Jeg pleier å spise kylling med ris, bretagne-saus og mais til, når jeg har det travelt... Veldig enkelt, sunt og godt:-)
lene24 Skrevet 8. april 2005 #13 Skrevet 8. april 2005 det gjør jeg og, men bretagne sausen kan vel ikke sies å være så sunn akkurat
Lia Skrevet 8. april 2005 #14 Skrevet 8. april 2005 det gjør jeg og' date=' men bretagne sausen kan vel ikke sies å være så sunn akkurat [/quote'] Nei, sikkert ikke! Men god, det er den!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå