Gjest Cinzia, ikke innlogget Skrevet 30. mars 2005 #1 Skrevet 30. mars 2005 Jeg har invitert broren min på skillingsboller i morgen kveld, men så er saken den at jeg egentlig er veldig dårlig på gjærbakst....tror jeg kan teorien (dvs. temperatur på væsken etc.), men det funker sjelden i praksis....De gangene jeg har bakt kanelsnurrer før, har de blitt små og harde! Er det noen som har en mirakeloppskrift som selv jeg kan lykkes med??
Dagoberta Skrevet 30. mars 2005 #2 Skrevet 30. mars 2005 Jeg har alltid vært elendig til å bake,men disse blir skikkelig gode hvis du bare tar deg tid til å heve godt Har faktisk et par brett med disse stående til heving nå, så snart skal jeg steke dem Skillingsboller: 50 g gjær (1 pk tørrgjær) 150 g smør 1/2 ltr. melk 1/2 ts salt 90 g sukker 1 1/2 ts kardemomme 750 g hvetemel Fyll: 200 g smør 200 g sukker (kan også bruke brunt sukker) kanel til å drysse på Snøret smuldres i melet, melken lunkes og gjæren løses opp (om du bruker fersk gjær). Bland det tørre i melet og rør inn lunken melk. Eltes sammen (og her kommer trikset) og settes til heving over varmt vann i vasken i en time før det eltes sammen igjen og heves over vasken en time til. Rør sammen fyllet. Kjevle deigen til et rektangel (eller to, jeg synes det er bedre) og smør/sukkerblandingen smøres generøst på leiven. Dryss rikelig med kanel over før leiven rulles sammen. Skjær i skiver som legges på brett. Hev en time til før du steker i ca. 10 min. ved 230 grader. Lykke til!
Arkana Skrevet 31. mars 2005 #3 Skrevet 31. mars 2005 Møllerens (?) pose med ferdig melblanding til skillingsboller er faktisk veldig god også. Vet mange som er usikre på gjærbakst synes disse er lette å få til.
Gjest Cinzia, ikke innlogget Skrevet 31. mars 2005 #4 Skrevet 31. mars 2005 Takk, takk. Skal prøve ut en av disse !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå