Gå til innhold

Skillingsboller/kanelsnurrer

Anbefalte innlegg

Gjest Cinzia, ikke innlogget
Skrevet

Jeg har invitert broren min på skillingsboller i morgen kveld, men så er saken den at jeg egentlig er veldig dårlig på gjærbakst....tror jeg kan teorien (dvs. temperatur på væsken etc.), men det funker sjelden i praksis....De gangene jeg har bakt kanelsnurrer før, har de blitt små og harde! Er det noen som har en mirakeloppskrift som selv jeg kan lykkes med??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har alltid vært elendig til å bake,men disse blir skikkelig gode hvis du bare tar deg tid til å heve godt :)

Har faktisk et par brett med disse stående til heving nå, så snart skal jeg steke dem :sikle:

Skillingsboller:

50 g gjær (1 pk tørrgjær)

150 g smør

1/2 ltr. melk

1/2 ts salt

90 g sukker

1 1/2 ts kardemomme

750 g hvetemel

Fyll:

200 g smør

200 g sukker (kan også bruke brunt sukker)

kanel til å drysse på

Snøret smuldres i melet, melken lunkes og gjæren løses opp (om du bruker fersk gjær). Bland det tørre i melet og rør inn lunken melk. Eltes sammen (og her kommer trikset) og settes til heving over varmt vann i vasken i en time før det eltes sammen igjen og heves over vasken en time til.

Rør sammen fyllet. Kjevle deigen til et rektangel (eller to, jeg synes det er bedre) og smør/sukkerblandingen smøres generøst på leiven. Dryss rikelig med kanel over før leiven rulles sammen. Skjær i skiver som legges på brett. Hev en time til før du steker i ca. 10 min. ved 230 grader.

Lykke til!

Skrevet

Møllerens (?) pose med ferdig melblanding til skillingsboller er faktisk veldig god også. Vet mange som er usikre på gjærbakst synes disse er lette å få til.

Gjest Cinzia, ikke innlogget
Skrevet

Takk, takk. Skal prøve ut en av disse !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...