AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #1 Skrevet 2. desember 2018 Datteren min liker matte veldig godt, men begynner å bli litt lei. Vi snakket litt om matte i dag (Hun ville gjøre matteoppgaver på nett på en søndag!), og hun klagde over at mattetimene er altfor enkle. Nå skal de ha repetisjon frem til jul, og hun sier hun ikke vil være med i mattetimene (noe hun selvfølgelig må). I repetisjonsoppgavene i matteboka er det mye pluss og minus, veldig enkel brøk og veldig enkel ganging. Datteren min synes oppgaver med den store gangetabellen, regning med brøk med ulik nevner, regning med negative tall etc er spennende. Hun har selv sagt ifra, både på utviklingssamtale, på tilbakemeldingsskjema og andre ganger at oppgavene er kjedelige, men det skjer ikke noe. Jeg har tatt det opp én gang dette skoleåret, og fikk beskjed om at hun skulle ha det i bakhodet, men ingenting har skjedd. Hva skal vi gjøre, uten å skape dårlig stemning med lærer? Opplever mye av det samme med leselekser. Hun lider seg gjennom kjedelige lesehefter, og sier hun hater leselekse. Men så fort hun er ferdig, kan hun godt sette seg ned å lese i Charlie og sjokoladefabrikken eller noe lignende. Har også nevnt dette for lærer, men hun sier bare at leseheftene er utviklet for å gjøre barna til gode lesere. Og jeg som trodde det viktigste for å bli en god leder, var å beholde lesegleden... Gode tips mottas med takk!! Anonymkode: 70cc2...ca2 8
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #2 Skrevet 2. desember 2018 Spør lærer direkte om hun kan få vanskeligere oppgaver? Det trenger jo ikke være mer komplisert enn at jenta regner de oppgavene de har i timen, og deretter kan jobbe med en fjerdeklassebok eller noe slikt. Har inntrykk av at det er ganske vanlig, mine barn har i alle fall fått den muligheten på flere trinn og med mange forskjellige lærere. Samme med stillelesing: gjøre oppgaver først (selv om leseheftene er kjedelige, så vil jeg ikke påstå at de lider, og for barn som leser raskt går det jo fort å pløye gjennom et hefte), deretter bok etter eget ønske, hjemmefra eller fra biblioteket. Merkelig hvis læreren ikke går med på dette Anonymkode: 912e0...930 13
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #3 Skrevet 2. desember 2018 Bare for moro skyld, har du spurt henne om å summere alle heltall mellom 1 og 100? Anonymkode: 3efa0...9fa 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #4 Skrevet 2. desember 2018 Dessverre er det ofte sånn i norsk skole, de flinkeste barna blir ikke sett. Jeg synes du skal innkalle lærer til et møte og forklare det du sier her. Hvis det ikke skjer noen endringer da kan du ta det videre til teamleder eller rektor. Anonymkode: 43722...dd5 18
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #5 Skrevet 2. desember 2018 34 minutter siden, AnonymBruker said: Datteren min liker matte veldig godt, men begynner å bli litt lei. Vi snakket litt om matte i dag (Hun ville gjøre matteoppgaver på nett på en søndag!), og hun klagde over at mattetimene er altfor enkle. Nå skal de ha repetisjon frem til jul, og hun sier hun ikke vil være med i mattetimene (noe hun selvfølgelig må). I repetisjonsoppgavene i matteboka er det mye pluss og minus, veldig enkel brøk og veldig enkel ganging. Datteren min synes oppgaver med den store gangetabellen, regning med brøk med ulik nevner, regning med negative tall etc er spennende. Hun har selv sagt ifra, både på utviklingssamtale, på tilbakemeldingsskjema og andre ganger at oppgavene er kjedelige, men det skjer ikke noe. Jeg har tatt det opp én gang dette skoleåret, og fikk beskjed om at hun skulle ha det i bakhodet, men ingenting har skjedd. Hva skal vi gjøre, uten å skape dårlig stemning med lærer? Opplever mye av det samme med leselekser. Hun lider seg gjennom kjedelige lesehefter, og sier hun hater leselekse. Men så fort hun er ferdig, kan hun godt sette seg ned å lese i Charlie og sjokoladefabrikken eller noe lignende. Har også nevnt dette for lærer, men hun sier bare at leseheftene er utviklet for å gjøre barna til gode lesere. Og jeg som trodde det viktigste for å bli en god leder, var å beholde lesegleden... Gode tips mottas med takk!! Anonymkode: 70cc2...ca2 Jeg ville latt datteren lese charlie og sjokoladefabrikken og kjøpt mattebok med mer utfordringer selv. Og klag til skolen. Anonymkode: 7f2ac...c26 8
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #6 Skrevet 2. desember 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dessverre er det ofte sånn i norsk skole, de flinkeste barna blir ikke sett. Jeg synes du skal innkalle lærer til et møte og forklare det du sier her. Hvis det ikke skjer noen endringer da kan du ta det videre til teamleder eller rektor. Anonymkode: 43722...dd5 Dette er jo fordi én lærer liksom skal klare å se flere og 20 elever hver time. Dette er ikke lett. Jeg syns også det er negativt hvis barna kjeder seg fort og ikke vil "lide" seg gjennom leksa. De kan gjøre leksa først, så gjøre mer avanserte oppgaver. Anonymkode: e71d1...635 8
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #7 Skrevet 2. desember 2018 Det høres jo veldig rart ut at læreren ikke tilpasser oppgavene til hennes nivå? Alle har rett på tilpasset opplæring. På vår skole bruker vi en del matte-apper, eller kreative oppgaver som f. Eks å lage regnefortellinger. Dessverre er det ofte slik at det kun er en lærer pr. klasse, og hvis man har veldig stor spredning i nivå da, så blir det veldig vanskelig å tilpasse nivået. Er det i tillegg mange enkeltelever med utfordringer, så blir lærer tvunget til å prioritere disse. Synd, men sant. Slik kommer det nok til å være helt fram til vi klarer å stemme frem politikere som vil satse på fler voksne pr. klasse. Hvem disse politikerne er, det aner jeg ikke. Jeg ville prøvd å si fra en gang til, og få til en dialog/kom med forslag. Be gjerne om en grunn for at din datter må jobbe med repetisjon når hun ikke har behov for deg. Hvis det ikke skjer noe med en gang, så ville jeg sagt i fra til rektor, og gjerne presisere at dette er uforsvarlig. Deretter ta det videre til skoletopp/kommunen. Når det er sagt, så hender det seg en sjelden gang at elever kan mindre enn de gir uttrykk for, og sier det er for lett selv om de egentlig ikke er trygg på temaet. Jeg sier ikke at det er tilfellet her altså! Håper dette forbedrer seg, ingen fortjener å kjede seg gjennom barneskolen. Anonymkode: bb396...a49 1
magikeren Skrevet 2. desember 2018 #8 Skrevet 2. desember 2018 Mange skoler vet vel bare ikke hva de kan eller burde gjøre i denne type situasjoner. Og når de ikke vet, vet jeg ikke om det hjelper si fra. Men du kan selvsagt forsøke. Var selv god i matte og kjedet meg. Gikk greit gjennom barneskolen, da jeg hadde anledning til å regne med klassen over iblant. Men på ungdomsskole ble det verre. Der fikk jeg flere av samme type oppgaver når jeg var ferdig. Det gav meg ingenting. Vanskeligere oppgaver føltes heller ikke nødvendigvis givende. Det føltes mer som om de forsøkte gi meg noe bare for å gi meg noe, det var ingen mestringsfølelse eller glede ved det. Matte er heller ikke mest givende når man får samme oppgaver, bare vanskeligere. Da er det mer spennende å få problemer man må tenke seg frem til hvordan regne og finne ut av. Men den slags eksisterte ikke. Noen tåpelige tekstoppgaver iblant var det nærmeste- Å regne ut hvor mange epler Ola spiser om han spiser 13,5 eple hver dag er verken utfordrende eller spennende. På vgs gjorde jeg ikke en innsats lenger. Brukte timene på å finne ut hvordan jeg skulle skulke uten å bli oppdaget. Om hun ligger veldig langt foran og har mye potensiale, så tenker jeg det er nesten verdt å flytte til bedre skole for.. 4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #9 Skrevet 2. desember 2018 Minn lærer på at datteren din har lovfestet rett til tilpasset opplæring. Det gjelder ikke bare svake elever, men også sterke. Det er ofte de sterkeste elevene som ikke får differensiert undervisning dessverre. Anonymkode: d1809...bec 9
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #10 Skrevet 2. desember 2018 Avsporing: husker en med lese og skrivevansker i klassen min, han fikk til slutt dreisen på matte, når han ba om vanskeligere oppgaver enn å være telle ballonger, ble han skjelt ut av læreren. Hun så han ikke var smart nok... 😐 noen lærere klarer ikke tilpasse. Anonymkode: 182c7...aa1 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #11 Skrevet 2. desember 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo fordi én lærer liksom skal klare å se flere og 20 elever hver time. Dette er ikke lett. Jeg syns også det er negativt hvis barna kjeder seg fort og ikke vil "lide" seg gjennom leksa. De kan gjøre leksa først, så gjøre mer avanserte oppgaver. Anonymkode: e71d1...635 Som lærer får man jo etterhvert oversikt over hvordan elevene ligger an faglig, og når foreldre og barnet selv prøver å forklare at oppgavene er alt for enkle burde det ha skjedd noe for lenge siden. Hvorfor skal barnet måtte gjøre «lekser» det ikke lærer noe av? Hva hadde du syntes hvis du nå måtte gjøre dele- og gangestykker på barneskolenivå flere ganger i uka, eller lese bøker beregnet for 7. klasse? Det er klart det blir kjedelig å gjøre ting som er langt under ditt faglige nivå.. Anonymkode: 43722...dd5 3
Boblee Skrevet 2. desember 2018 #12 Skrevet 2. desember 2018 Anbefaler at du/dere tar tak i det eller gjør NOE i hvert fall, helst på skolen, men hjemme også, om ikke skolen tar mer ansvar. Jeg var den eleven. Barneskolen og ungdomsskolen gikk som en lek, trengte aldri gjøre noe særlig lekser, leste dagen før til en prøve og fikk alltid femmere og seksere på ungdomsskolen. Da jeg kom på videregående fikk jeg fullstendig sjokk. Måtte jeg virkelig jobbe for å få gode karskterer? Hadde overhodet ingen rutiner eller gode vaner, eller peiling på hvordan jeg best mulig kunne lære. Jeg hadde derimot enormt med mestringsfølelse på skolen, følte meg smart, at jeg kunne klare alt og bli alt jeg ville. Fordi jeg hadde jo alltid fått til alt på skolen? Jeg gjorde det dårligere på skolen, mestringsfølelsen forsvant og jeg som alltid hadde vært den skoleflinke jenta, og identifisert meg mye som det, mista store deler av meg selv og troen på at jeg kunne bli og klare alt jeg ville. Tok lang tid å lære seg hvordan lære, få inn rutiner og slikt, i en såpass voksen alder. Enda idag, 27 år gammel, sliter jeg med å tro på at jeg er smart nok osv, fordi jeg har jo tatt feil og blitt motbevist før. Jeg ser i ettertid at dette kunne vært unngått hvis lærerne hadde sett behovet mitt for mer utfordring, og at de i stedet for å si "jøss! Du er altså SÅ smart. Klisterhjerne har du. Du kommer til å bli noe STORT en dag!", sa "så flott at du kan dette, her har du litt fler oppgaver du kan jobbe med, bare rekk opp hånda som alle andre, så skal jeg komme å hjelpe deg om du ikke forstår!". Videre kunne de til fordel ha gitt meg skryt for innsats heller enn evne. Kjemp for datteren din, jeg er sikker på at det vil lønne seg. 25
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #13 Skrevet 2. desember 2018 Jenta har rett på tilpasset opplæring. I fag som matte og norsk burde det være mulig for læreren å gi henne vanskeligere oppgaver. Det kan være oppgaver fra andre trinn/bøker, eller om de bruker iPad på skolen, så kan hun bruke andre programmer. Om hun ikke kan få tilpassede oppgaver i sin egen klasse i skoletimene, kan et alternativ være at hun hospiterer i en annen klasse. Min førsteklassing hospiterer for eksempel i en tredjeklasse to timer i uka (hun har engelsk sammen med dem), og får i tillegg regne med tredjeklassepensum i mattetimene. Da er hun hos sin egen klasse. Hun får lov til å gjøre de samme matteleksene som de andre om hun vil, men har også egne lekser fra tredjeklassepensum. Når det gjelder lesing, så får hun tilpasset leselekse, og leser tekster på sitt nivå. Ikke gi deg, snakk med læreren hennes én gang til! Hilsen mamma og lærer. Anonymkode: a07f3...f5d 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #14 Skrevet 2. desember 2018 Her gjør vi de vanlige leksene først og så har jeg laget et eget opplegg som han jobber med utenom, godkjent av lærer altså. Bruker andre bøker enn de leseheftene de holder på med på skolen og har litt mer tekstbaserte matteoppgaver. Anonymkode: 50426...196 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #15 Skrevet 2. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dessverre er det ofte sånn i norsk skole, de flinkeste barna blir ikke sett. Jeg synes du skal innkalle lærer til et møte og forklare det du sier her. Hvis det ikke skjer noen endringer da kan du ta det videre til teamleder eller rektor. Anonymkode: 43722...dd5 Du må nok høyere opp i systemet enn som så. Send klage til de tomskallene (utdanningsforbundet og regjeringen) som finner på allverdens fjas som lærerne må bruke tiden sin på i stedet for å lage gode undervisningsopplegg for elevene. De flinkeste barna blir som oftest sett, men når læreren er overarbeidet og har for mange elever, prioriteres de elevene som sliter. Lærerne burde få tilbake tiden sin så de kan bruke den på undervisning og oppfølging av elevene istedet for papirmølla de må gjennom for å bevise at de gjør jobben sin godt nok og at elevene deres når alle målene og topper de nasjonale prøvene... Og foreldre burde ta mer ansvar for barnas oppdragelse så lærerne kan konsentrere seg om å lære elevene fagstoff. Anonymkode: eccc7...374 6
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #16 Skrevet 2. desember 2018 1 time siden, Boblee skrev: Anbefaler at du/dere tar tak i det eller gjør NOE i hvert fall, helst på skolen, men hjemme også, om ikke skolen tar mer ansvar. Jeg var den eleven. Barneskolen og ungdomsskolen gikk som en lek, trengte aldri gjøre noe særlig lekser, leste dagen før til en prøve og fikk alltid femmere og seksere på ungdomsskolen. Da jeg kom på videregående fikk jeg fullstendig sjokk. Måtte jeg virkelig jobbe for å få gode karskterer? Hadde overhodet ingen rutiner eller gode vaner, eller peiling på hvordan jeg best mulig kunne lære. Jeg hadde derimot enormt med mestringsfølelse på skolen, følte meg smart, at jeg kunne klare alt og bli alt jeg ville. Fordi jeg hadde jo alltid fått til alt på skolen? Jeg gjorde det dårligere på skolen, mestringsfølelsen forsvant og jeg som alltid hadde vært den skoleflinke jenta, og identifisert meg mye som det, mista store deler av meg selv og troen på at jeg kunne bli og klare alt jeg ville. Tok lang tid å lære seg hvordan lære, få inn rutiner og slikt, i en såpass voksen alder. Enda idag, 27 år gammel, sliter jeg med å tro på at jeg er smart nok osv, fordi jeg har jo tatt feil og blitt motbevist før. Jeg ser i ettertid at dette kunne vært unngått hvis lærerne hadde sett behovet mitt for mer utfordring, og at de i stedet for å si "jøss! Du er altså SÅ smart. Klisterhjerne har du. Du kommer til å bli noe STORT en dag!", sa "så flott at du kan dette, her har du litt fler oppgaver du kan jobbe med, bare rekk opp hånda som alle andre, så skal jeg komme å hjelpe deg om du ikke forstår!". Videre kunne de til fordel ha gitt meg skryt for innsats heller enn evne. Kjemp for datteren din, jeg er sikker på at det vil lønne seg. Dette er som å lese om meg selv. Jeg syns skolen var kjedelig. Et sted for oppbevaring. Lite utfordringer og bare noen man måtte gjennom. Jeg holdt på å bli en drop-out på vgs. Hangla meg gjennom med 3ere og 4ere, som jeg mest fikk fordi jeg møtte opp. Hadde aldri lært meg å måtte jobbe for noe, ingen gode rutiner, samarbeid med andre i klassen var som regel at jeg måtte hjelpe de andre (fra barneskolen av). Jeg har pr i dag, som veldig godt voksen, ingen fullført utdanning fordi jeg helt mangler selvdisiplin og tro på at jeg får til. Dessverre er det de flinke barna som får aller minst tilrettelegging og hjelp i norsk skole. Man går glipp av utrolig mange talenter fordi man bruker tiden på bare de svakeste. Opplæringsloven gjelder for alle. Anonymkode: 45a7d...285 7
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #17 Skrevet 3. desember 2018 Jeg er selv lærer. Har hatt elever som har syntes stoffet i timen har vært for lett. Vi hadde iPad, så jeg fant noe greier de kunne jobbe med der, evt lese en bok. Hos en annen elev hadde mor ordnet noe selv for eleven, og spurte oss lærere om det var greit som ekstraoppgave. Det syns vi bare var fint. Man kan jo mene at dette egentlig er lærerens jobb, og det mener jo jeg og. Men det var jo veldig greit fordi da visste vi at eleven fikk jobbe med noe hn selv ønsket og syns var spennende. Også lettet det litt på arbeidsmengden til oss lærere. Det var en klasse hvor det måtte tilpasses i hele skalaen fra veldig faglig svake til faglig sterke elever. Sånt tar tid når man er en lærer på 25 elever, og kvaliteten blir dermed deretter. Noen ganger manglende. Det er dessverre sånn at det er mest fokus på de faglig svake. Ikke fordi læreren nødvendigvis velger å gjøre det sånn, men det kreves av ledelsen. De faglig sterke vil uansett ikke slå ut med noen negative tall på kartleggingsprøver...... Uansett, poenget mitt er, hvis det er helt umulig å få noe tilpassing fra lærer, så kan du se om du finner noe selv? Jeg vet ikke hvorfor lærer ikke gjør noe med det. Enten gidder hun ikke, eller så er hun overarbeidet og har ikke tid. Det kommer an på så mye vi ikke veit. Anonymkode: c6184...592 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #18 Skrevet 3. desember 2018 Alt for få lærere til mengden elever. Det er helt sant at lærerne bruker mer tid på de elevene som sliter med stoffet. Og det er rett og slett sånn de må prioritere, når jobben deres i utgangspunktet går ut på å få alle elevene gjennom pensum. Det er veldig dumt. Skolebarn trenger utfordrende stoff, uansett hvilket nivå de er på. Hvis noen bare glir gjennom alt på barneskolen uten å møte utfordringer, så er sjansen stor for at de vil streve når de senere møter utfordringer på ungdomsskolen eller VGS. Jeg vet ikke hvordan de kan løse det bedre. Men skal jo ikke være så sykt mye jobb å dele ut noen vanskeligere oppgaver til de som trenger det. Anonymkode: 6d997...a0f 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #19 Skrevet 3. desember 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er selv lærer. Har hatt elever som har syntes stoffet i timen har vært for lett. Vi hadde iPad, så jeg fant noe greier de kunne jobbe med der, evt lese en bok. Hos en annen elev hadde mor ordnet noe selv for eleven, og spurte oss lærere om det var greit som ekstraoppgave. Det syns vi bare var fint. Man kan jo mene at dette egentlig er lærerens jobb, og det mener jo jeg og. Men det var jo veldig greit fordi da visste vi at eleven fikk jobbe med noe hn selv ønsket og syns var spennende. Også lettet det litt på arbeidsmengden til oss lærere. Det var en klasse hvor det måtte tilpasses i hele skalaen fra veldig faglig svake til faglig sterke elever. Sånt tar tid når man er en lærer på 25 elever, og kvaliteten blir dermed deretter. Noen ganger manglende. Det er dessverre sånn at det er mest fokus på de faglig svake. Ikke fordi læreren nødvendigvis velger å gjøre det sånn, men det kreves av ledelsen. De faglig sterke vil uansett ikke slå ut med noen negative tall på kartleggingsprøver...... Uansett, poenget mitt er, hvis det er helt umulig å få noe tilpassing fra lærer, så kan du se om du finner noe selv? Jeg vet ikke hvorfor lærer ikke gjør noe med det. Enten gidder hun ikke, eller så er hun overarbeidet og har ikke tid. Det kommer an på så mye vi ikke veit. Anonymkode: c6184...592 Når det gjelder de kartleggingsprøvene, er det slik at det regnes gjennomsnitt for klassen? I så fall vil det jo slå positivt ut om de sterkeste blir enda sterkere. Anonymkode: 45a7d...285
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #20 Skrevet 3. desember 2018 Jeg leser hele tiden at de svakeste elevene er de som blir prioritert, men det er ikke min erfaring. Min sønn har dysleksi og sliter derfor i flere fag, for i alle fag må man kunne lese, også matte. Matte er han glad i, men nesten alle stykkene er jo tekstoppgaver og da detter han av. Han får ikke hjelpen han trenger, selv med en diagnose. Jeg har mast og mast, men det skjer ingenting. I klassen hans er det flere faglige sterke elever og jeg vet at de blir prioritert og får ekstra vanskelige oppgaver, i forskjellige fag. Og det synes jeg er bra altså. Og jeg forstår at det er vanskelig for en lærer å tilrettelegge for alle, men alle må med. Anonymkode: b72a8...b91 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå