SoWhat? Skrevet 2. desember 2018 #1 Skrevet 2. desember 2018 Har sett det flere ganger, og sist nå i tråden hvor et flypersonale lo av et barns navn mm. Så kommer kommentarer på at noen forstår at barnet vil bli mobbet. Det har ofte ellers også, handlet om navn på barn. Er det virkelig sånn at en skjønner sånt, og i så fall hvorfor? Om ditt barn hadde mobbet noen pga navnet, så hadde du skjønt det? Virkelig? Eller for andre grunner for den del. Er det liksom forståelig at andre trakkaserer og krenker barn altså? Er det barna til dere som skjønner det som blir mobbere? Hva om ditt barn ble mobbet og andre sa at de skjønte det? I mitt hode så må alle få ha de navnene de har, bruke de klærne de gjør, og se ut som de gjør, uten at det skal være forståelig at de blir mobbet, og få skader som kanskje vil vare langt inn i voksen alder og livet ut. Barn som vokser opp bitre og også fulle av hat, og som blir besatt av tanker på hevn og skadefryd selv. Det er jo bare tragisk! Det er holdninger det er noe helt feil med spør dere meg. Hvor skal grensa gå da, for å ikke risikere å bli ødelagt av mobbere? 6
BiancaWhite Skrevet 2. desember 2018 #2 Skrevet 2. desember 2018 Det kan være mennesker som er vant til å bli mobbet, da tar de fort alt alvorlig og som mobbing. Noen er veldig nærtagne av natur. Så er det folk som ikke legger så merke til ting. Jeg en gang, stirte meg fast i genseren til ei som var overvektig Havnet bare i andre tanker og ble sittende og glo på denne genseren. Hun virket faktisk fornærmet og bemerket at jeg så på hvor overvektig hun var. Da mest sannsynlig ei som har blitt mobbet for det, eller hatt komplekser for det. 4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #3 Skrevet 2. desember 2018 Jeg skjønner fordi jeg vet at folk ofte er kyniske, leter etter feil og liker å føle seg bedre ved å rakke ned på andre. Ikke fordi jeg synes det er riktig eller ville deltatt i det selv. Feks så er det ikke lenge siden jeg møtte et lite barn som het Asthma (utenlandske røtter), jenta var supersøt, men det er ikke til å stikke under en stol at hun høyst sannsynlig til få høre kommentarer om navnet store deler av livet. Jeg ville aldri gjort det selv, men både barn og voksne kan være fryktelig slemme til tider. Anonymkode: 73a25...5bc 7
SoWhat? Skrevet 2. desember 2018 Forfatter #4 Skrevet 2. desember 2018 2 minutter siden, BiancaWhite skrev: Det kan være mennesker som er vant til å bli mobbet, da tar de fort alt alvorlig og som mobbing. Noen er veldig nærtagne av natur. Så er det folk som ikke legger så merke til ting. Jeg en gang, stirte meg fast i genseren til ei som var overvektig Havnet bare i andre tanker og ble sittende og glo på denne genseren. Hun virket faktisk fornærmet og bemerket at jeg så på hvor overvektig hun var. Da mest sannsynlig ei som har blitt mobbet for det, eller hatt komplekser for det. Jo, greit nok. Men nå mente jeg dem som skriver her inne at de kan forstå at barn blir mobbet. Og det skjønner ikke jeg. Men det er kanskje litt vanskelig for dem å forklare hva de egentlig mener med sånne holdninger.
Gjest hind Skrevet 2. desember 2018 #5 Skrevet 2. desember 2018 I saken du nevner fra flyplassen vet vi jo at det var navnet de lo av. Det er klart at det er en uting å mobbe, men voksne mennesker må innse at de øker risikoen for at barnet skal bli det hvis de gir det et navn som er så spesielt at det blir komisk. Abcde er et sånt navn. Denne jenta hadde neppe blitt lagt merke til en gang hvis hun hadde hatt et mer normalt navn.
SoWhat? Skrevet 2. desember 2018 Forfatter #6 Skrevet 2. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner fordi jeg vet at folk ofte er kyniske, leter etter feil og liker å føle seg bedre ved å rakke ned på andre. Ikke fordi jeg synes det er riktig eller ville deltatt i det selv. Feks så er det ikke lenge siden jeg møtte et lite barn som het Asthma (utenlandske røtter), jenta var supersøt, men det er ikke til å stikke under en stol at hun høyst sannsynlig til få høre kommentarer om navnet store deler av livet. Jeg ville aldri gjort det selv, men både barn og voksne kan være fryktelig slemme til tider. Anonymkode: 73a25...5bc Ofte og ofte. Ja, det fins kyniske mennesker og sosiopater. Men skal vi virkelig leve etter deres regler? Fordi vi vet at de fins, så skal vi være på defensiven? Nei, det er jeg virkelig ikke enig i altså. En skal stå opp for seg selv og helst hverandre. Det fins aldri en god grunn til å mobbe, og det er det en må tenke og si. Vi kan ikke la sosiopater styre verden uten å ta til motmæle liksom. Det blir litt som å forstå at noen blir voldtatt. Da skrikes det alltid høyt om at det aldri er offerets skyld uansett. Hvilket er helt riktig. Like riktig som at et offer for mobbing også er uten skyld. Et barn skal aldri behøve å bli krenket på den måten!
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #7 Skrevet 2. desember 2018 Hva var navnet? Anonymkode: 262ee...9c0 3
Gjest Hiro Skrevet 2. desember 2018 #8 Skrevet 2. desember 2018 For meg er Grensa å bli kalt så mye stygge ting at det ødelegger helsen og selvtilliten din, men vold er også en grense her.
SoWhat? Skrevet 2. desember 2018 Forfatter #9 Skrevet 2. desember 2018 5 minutter siden, hind skrev: I saken du nevner fra flyplassen vet vi jo at det var navnet de lo av. Det er klart at det er en uting å mobbe, men voksne mennesker må innse at de øker risikoen for at barnet skal bli det hvis de gir det et navn som er så spesielt at det blir komisk. Abcde er et sånt navn. Denne jenta hadde neppe blitt lagt merke til en gang hvis hun hadde hatt et mer normalt navn. Men herregud da. En kan jo ikke tenke sånn! Hvilke regler skal vi være nødt til å følge for å få være i fred. Se forøvrig mitt svar over. Så slipper jeg å skrive alt på nytt 🙂 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #10 Skrevet 2. desember 2018 11 minutter siden, SoWhat? skrev: Har sett det flere ganger, og sist nå i tråden hvor et flypersonale lo av et barns navn mm. Så kommer kommentarer på at noen forstår at barnet vil bli mobbet. Det har ofte ellers også, handlet om navn på barn. Beklager men der tok du feil gitt. Anonymkode: 1f831...97e
SoWhat? Skrevet 2. desember 2018 Forfatter #11 Skrevet 2. desember 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beklager men der tok du feil gitt. Anonymkode: 1f831...97e Hæ? 1
Sirah Skrevet 2. desember 2018 #12 Skrevet 2. desember 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva var navnet? Anonymkode: 262ee...9c0 Abcde......
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 3. desember 2018 #13 Skrevet 3. desember 2018 5 timer siden, SoWhat? skrev: Ofte og ofte. Ja, det fins kyniske mennesker og sosiopater. Men skal vi virkelig leve etter deres regler? Fordi vi vet at de fins, så skal vi være på defensiven? Nei, det er jeg virkelig ikke enig i altså. En skal stå opp for seg selv og helst hverandre. Det fins aldri en god grunn til å mobbe, og det er det en må tenke og si. Vi kan ikke la sosiopater styre verden uten å ta til motmæle liksom. Det blir litt som å forstå at noen blir voldtatt. Da skrikes det alltid høyt om at det aldri er offerets skyld uansett. Hvilket er helt riktig. Like riktig som at et offer for mobbing også er uten skyld. Et barn skal aldri behøve å bli krenket på den måten! Enig. Helt feil å legge skylden på offeret for noe andre påfører det. Alle har ansvar for egne handlinger, og det er ikke rettferdig at et mobbeoffer skal stå til ansvar for hvordan andre behandler én.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #14 Skrevet 3. desember 2018 5 timer siden, SoWhat? skrev: Har sett det flere ganger, og sist nå i tråden hvor et flypersonale lo av et barns navn mm. Så kommer kommentarer på at noen forstår at barnet vil bli mobbet. Det har ofte ellers også, handlet om navn på barn. Er det virkelig sånn at en skjønner sånt, og i så fall hvorfor? Om ditt barn hadde mobbet noen pga navnet, så hadde du skjønt det? Virkelig? Eller for andre grunner for den del. Er det liksom forståelig at andre trakkaserer og krenker barn altså? Du misforstår nok litt. Det handler om å forholde seg til virkeligheten, ikke å forsvare den. Det sier seg selv at pussige navnevalg kan føre til erting/mobbing. Faktisk unngikk mine egne foreldre en spesiell navnekonstruksjon nettopp for å skåne meg fra dette. Men dette handler på ingen måte om at man forsvarer mobbing, men at man burde ta forholdsregler. Anonymkode: 27083...32b 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #15 Skrevet 3. desember 2018 Den som blir ledd av, er den hjernetomme mora, og det ber hun jo om å bli, når hun finner på et slikt navn. Men synd på jenta som er blitt belemret med en så hensynsløs mor. Anonymkode: 1b5db...b2b 4
Gjest shadowofthewind Skrevet 3. desember 2018 #16 Skrevet 3. desember 2018 Det er synd. Har selv blitt sterkt mobbet under oppveksten og vet hvor tung byrde det er. Så er en sterk motstander av det,- Samtidig er jeg ikke overrasket over at mange mobber. Mange er kyniske og leter etter feil. Må ha noe å "snakke" om. Det er trist.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #17 Skrevet 3. desember 2018 Fordi man har levd realitetene, ikke fordi man synes det er bra. Anonymkode: 4771d...201 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2018 #18 Skrevet 3. desember 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Den som blir ledd av, er den hjernetomme mora, og det ber hun jo om å bli, når hun finner på et slikt navn. Men synd på jenta som er blitt belemret med en så hensynsløs mor. Anonymkode: 1b5db...b2b De som ler av morens valg sier jo også noe om selve navnet, og det går derfor utover barnet også. Er ikke rart barn blir mobbet for alt, inkludert navnet sitt, når voksne mennesker ikke klarer å tenke lenger enn at det ikke går an å latterliggjøre morens valg uten å være med på å legge opp til mobbing senere. Anonymkode: 5bbfd...387
SoWhat? Skrevet 3. desember 2018 Forfatter #19 Skrevet 3. desember 2018 6 timer siden, Jegskulleønskeat skrev: Enig. Helt feil å legge skylden på offeret for noe andre påfører det. Alle har ansvar for egne handlinger, og det er ikke rettferdig at et mobbeoffer skal stå til ansvar for hvordan andre behandler én. Nei, det er ikke riktig. Tror nok de fleste ser det, men ikke ok at så mange forstår det, og ikke syns det er rart 🤔 det er ikke merkelig at mobbing aldri tar slutt når voksne har den holdningen!
SoWhat? Skrevet 3. desember 2018 Forfatter #20 Skrevet 3. desember 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Du misforstår nok litt. Det handler om å forholde seg til virkeligheten, ikke å forsvare den. Det sier seg selv at pussige navnevalg kan føre til erting/mobbing. Faktisk unngikk mine egne foreldre en spesiell navnekonstruksjon nettopp for å skåne meg fra dette. Men dette handler på ingen måte om at man forsvarer mobbing, men at man burde ta forholdsregler. Anonymkode: 27083...32b Når voksne mennesker ikke syns at det er rart at barn blir mobbet, så sier det en god del om holdningen deres. Det er veldig få som skriver det samme når det gjelder voldtekt og vold mot voksne. Da er alle innforstått med at det aldri er offerets skyld, og veldig få uttrykker nå at det ikke er rart at det skjedde. Så da er det veldig uforståelig at man ikke ser på mobbing med samme øyne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå