Gjest Pjusk Skrevet 30. mars 2005 #1 Skrevet 30. mars 2005 Vi lurer på å dra til Kroatia i sommer med to små barn (5 + 7). Noen som har vært der? Spesielle steder som blir anbefalt fremfor andre? Billig?
Gjest Sesselja Skrevet 30. mars 2005 #2 Skrevet 30. mars 2005 Jeg har ikke vært der siden det het Yugoslavia, men det ga slik et positivt minne at mannen og jeg nå har bukket oss tur dit i sommer. Den gangen var opp i nord, i år skal vi til Split-Dubrovnik kysten. Vannet er fantastisk klart der nede, men strendene er gjerne steinstrender. Derfor kan det være lurt å ha med (eller kjøpe der nede) badesko til barna. Jeg ville anbefalt Kroatia fremfor for eksempel Italia og Frankrike.
tommeline Skrevet 30. mars 2005 #3 Skrevet 30. mars 2005 Kjenner en familie med to barn som var der sist sommer. De var storfornøyde. Men jeg har desverre ikke detaljer på hvor de var og slike ting...
nina alice Skrevet 10. april 2005 #4 Skrevet 10. april 2005 Hei. Mins søster var der i fjor sommer, med to små barn. Hun har også vært i Hellas (som jeg eeeelsker), og sier Kroatia slår Hellas i støvlene... er ikke helt overbevist :-? men så har jeg jo ikke vært i Kroatia. Søster var på et sted som heter Hvar - og dit vil hun igjen! Mvh Nina
Gjest Anonymous Skrevet 12. april 2005 #5 Skrevet 12. april 2005 Vi var like utenfor Makarska i fjor med to barn (1 og 3 år). Storfornøyde! Ikke er det langt å dra til Split og Dubrovnik derfra heller. Og du kan ikke dra til Kroatia uten å besøke iallefall de to byene!
miracle Skrevet 12. april 2005 #6 Skrevet 12. april 2005 skal du ha blått hav og lange strender så er kroatia tingen!! dessuten er det meget billig her enda. men det mangler litt sydenfaktor synes nå jeg da.. men en ting som ikke er bra er strendene, det finnes ikke en eneste sandstrand, det er bare stener overalt.. det synes jeg er meget negativt
IdaC Skrevet 13. april 2005 #7 Skrevet 13. april 2005 Det finnes sandstrender også, men mann må vite om dem, vite hvor dem er. Det er en kjempefin sandstrand på øya Brac, mener å huske at den ble kåret til en av verdens beste i fjor. Jeg har vært flere ganger i Kroatia, og anbefaler det på det varmeste, men det er viktig å velge stedet utifra deres behov. F.eks Makarska er veldig "ungdomssted" med mange utesteder, overfylte strender, og barer på stranda. Mens Podgora og Tucepi ligger kun 4 km fra Makarska men er mer barnevennlige, bedre strender, og roligere. Split og Dubrovnik er litt større steder som er fine å besøke, men jeg anbefaler dem ikke dersom det er badeferie dere er ute etter. Det eneste jeg syns er minus er dårlig service på utesteder og restauranter. Dette håper jeg har tatt seg opp ettersom flere turister strømmer til. (men nå er jeg veldig kresen på servicen da).
Gjest chrnyh Skrevet 13. april 2005 #8 Skrevet 13. april 2005 Hei, vi er fire jenter i tyve-årene som har bestilt fly til Kroatia i begynnelsen av august...vi har gjort grundig research om landet og funnet ut at det er få steder som kan by på så mye forskjellig som dette landet....du kan bestille egen katalog som omhandler kun Kroatia på nettet hvis du ikke allered har det: http://www.wtn.no/index.php?id=261. Går bare et par dager før den ligger i postkassen. Katalogen er kjempebra og informativ og forteller om landet, prisnivå, aktivitetstilbud, om de ulike plassene osv. Ellers er hotellprisene ganske høye dersom man ikke kjøper pakketilbud som inkluderer både fly og hotellopphold. Derfor har vi bestil bare flyreise til Split, og har booket en leilighet (privat utleie) de fem første dagene....deretter tar vi det på sparket for å kunne reise langs kysten av landet og oppleve det vi ønsker (siden vi reiser uten barn og sånn). Leiligheter er mye rimeligere boalternativ enn hoteller i Kroatia...og vi fant en luksusleilighet til en kjempegunstig pris...og masse service...husverten kommer til og med å henter oss på flyplassen! Leiligheter kan du finne på nettet, og sende en forespørsel på, så vil husverten kontakte deg via e-mail: http://www.secondcasa.com/dir/no/kroatia/s...it/index_1.html Broren til en venninne av oss har vært mye ute å reist i hele verden, og han har sagt at Kroatia er paradis på jord...vakkreste sted han hadde vært....så vi satser på en flott ferie!
Gjest chrnyh Skrevet 13. april 2005 #9 Skrevet 13. april 2005 Ja, forresten; kjente steder som vi er blitt anbefalt er øya hvar...som dere andre allerede har nevnt...ligger utenfor Split....og selvfølgelig Split og Dubronvik....gammelbyen i Dubronvik skal visst være absolutt hvert å besøke (i følge tanten min). I tillegg går det også ferger til Italia, Venezia og Hellas dersom man ønsker seg en dagstur e.l. Og prisnivået i Kroatia skal være ganske lavt som dere allerede har nevnt: Spabehandling til 140-350 kr. Middag på restaurant 50-20 kr (kjøtt) og 60-160 kr (fisk). 0,5 l øl på restaurant: 15-20 kr (i butikk: 5 -10 kr). Og som de andre også nevnte: krystallklart hav, faktisk er Adriaterhavet Europas reneste badevann...og det skal finnes badestrender av alle slag - fra finkornet sand til støpte badeterasser og rullesteinstrender. Den mest berømte stranden heter Zlantni Rat på øya Brac, naboøya til Hvar.
Gjest Anonymous Skrevet 13. april 2005 #11 Skrevet 13. april 2005 ok hvilket reisebyrå må man reise med for å finne sandstrender???? alle jeg har tittet på har nevnt at det er ikke sandstrender der... kanskje man må kjøre go finne disse strendene selv??? er kroatia et shopping sted?
magolia Skrevet 13. april 2005 #12 Skrevet 13. april 2005 Oj, denne linken likte jeg! Vi planlegger å reise til Kroatia 28 mai, regner med å finne en restplass som vi hopper på. Det med shoppingmulighetene er jeg også nyskjerrig på! Noen som vet?
Gjest chrnyh Skrevet 14. april 2005 #14 Skrevet 14. april 2005 Har du prøvd World Travelllers. I katalogen om Kroatia som jeg bestilte fra dem (link nevnt tidligere), er det avbildet flere steder med sandstrender. Og jeg har lest at Dubronvik i sør har alle type strender, så der skal det være mulig å finne sandstrender....men som du sier selv, så tror jeg at det kan være lurt å farte litt rundt å lete seg fram til de beste strendene. (bare for å rette opp i feil jeg har skrevet tidligere ang. pris for hovedrett av kjøtt: 50-120 kr, ikke 50-20 kr
Gjest chrnyh Skrevet 14. april 2005 #15 Skrevet 14. april 2005 Jeg vet ikke hvordan shoppingmulighetene er i Kroatia, men tror ikke det er shoppingparadis i sammenligning med kjente store verdensbyer. Men landet har jo en hovedstad da, Zagreb, og prisnivået er generelt lavere i nord i Kroatia (pga. mindre turisme enn lenger sør i landet). Eneste jeg har hørt er at det er mye italienske sko til en billig penge, da Italia ligger så nært:) Så sko skal jeg i alle fall finne meg i løpet av ferien!
Gjest Sesselja Skrevet 24. april 2005 #16 Skrevet 24. april 2005 Her står det litt om Kroatia, pluss at det ligger en del bilder her også: http://www.dinside.no/php/art.php?id=212642
magolia Skrevet 26. april 2005 #17 Skrevet 26. april 2005 Her står det litt om Kroatia, pluss at det ligger en del bilder her også: http://www.dinside.no/php/art.php?id=212642 Her står det bl.a. : Split er best for shopping! Blant annet om du skal ha vesker og sko. Og her finnes alle de europeiske kjedebutikkene vi gjerne vil ha til Norge, som Zara og Top Shop
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå