Gå til innhold

Venninne har fått HIV, kan jeg bli smitta??

Anbefalte innlegg

Skrevet

.... og jeg har virkelig en frykt her i livet, og det er å få HIV. Dette har jeg hatt en frykt for siden jeg var liten. Tror faktisk at det er noe av det verste som kunne skjedd meg, blir helt uvel av tanken. Jeg har virkelig angst mot å få hiv.

Inni meg er det som om jeg bare har lyst til å forsvinne, da jeg er livredd for å bli smittet. Blir jeg noen gang smittet tar jeg selvmord, medisiner eller ei. Det har jeg alltid tenkt jeg skal gjøre. Jeg er livredd for at hun tilfeldigvis skal ha en blodrest på hånda si og at den skulle kommet i kontakt med et av sårene mine ect.

Vet hvor dumt dette høres ut, men det kjennes ut som kroppen har satt på sitt «kamp flukt» system. Jeg vil bare langt bort!

Er klar over at det er henne jeg bør tenke på, stakkars. Det er tross alt hun dette skjer med, huff :( Bare lurer på om sjansen for å bli smittet av ei venninne er til stede overhode?

Er jeg helt tullerusk?:S

Hilsen ei dårlig venninne :( 

Anonymkode: 294d3...cc0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du blir ikke smitta. Hun kommer til å få medisiner så hun kan ha sex uten å smitte mannen heller. Ro ned

Anonymkode: 1d303...d32

• Liker 22
Skrevet

Så lenge dere ikke driver med mer intime ting enn klemming, så er det overhodet ikke noen mulighet for at du kan bli smittet. 

Du trenger virkelig ikke å ha så panikk for hiv.

• Liker 12
Skrevet
1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Så lenge dere ikke driver med mer intime ting enn klemming, så er det overhodet ikke noen mulighet for at du kan bli smittet. 

Du trenger virkelig ikke å ha så panikk for hiv.

Kyssing går også helt fint. Med medisiner (noe alle får) kan man også ha sex. 

Anonymkode: 87e70...f88

• Liker 15
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kyssing går også helt fint. Med medisiner (noe alle får) kan man også ha sex. 

Anonymkode: 87e70...f88

Ja, vet det. Men siden det var snakk om en venninne her så gikk jeg utfra at de ikke drev med slike ting. Vi er vel ihvertfall enig om at det ikke er noen grunn til å være nervøs for dette..

• Liker 8
Skrevet

Det skal EKSTREMT mye til for å smitte deg, typ dere må begge skjære dere til blods og gni sårene mot hverandre når dere bare er venninner.

Anonymkode: cf484...bee

• Liker 4
Skrevet

Nei, det er så og si umulig. Hun får medisiner, noe som gjør at dere kan ha sex om så.

Skrevet

Det verste du kan gjøre nå er å trekke deg unna henne ihvertfall. Oppsøk informasjon, gjerne hos legen din. 

Det er ingen fare for å bli smittet av henne så lenge dere bare er venninner, ikke en gang med blodrest på hånda (hvem har forresten det??). 

• Liker 21
Skrevet

Som andre skriver, er sjansen for å bli smittet så forsvinnende liten at du kan glemme den. Men snakk med venninnen din om frykten du har.

Anonymkode: 8125d...060

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som andre skriver, er sjansen for å bli smittet så forsvinnende liten at du kan glemme den. Men snakk med venninnen din om frykten du har.

Anonymkode: 8125d...060

Fordommer er det siste venninnen trenger nå

• Liker 24
Skrevet

https://tidsskriftet.no/2003/08/originalartikkel/hiv-smitte-fra-mor-til-barn

Av 57 fødsler var det åtte tilfeller av smitte mellom mor og barn. Alle disse var assosiert med utilstrekkelig antiviral behandling.

Når en HIV-smittet kvinne kan føde uten å smitte barnet i prosessen, kan du ikke bli smittet av venninnen din. 

Faktisk må du få i deg en stor del blod for å få i deg nok av viruset til å risikere smitte, så lenge hun får antiviral behandling. Selv dersom en person ikke får antiviral behandling, er det usannsynlig at man blir smittet ved vanlig vennskapelig samvær. 

Les deg opp litt på hvor liten risikoen reelt sett er. Det er lov å være dritredd, det er lov å være overforsiktig, men skaff deg kunnskap om det.

Anonymkode: 8a3cd...622

• Liker 10
Skrevet

Dersom personen med HIV går på medisiner er det nærmest umulig å bli smittet. Medisinerte hiv-positive kan ha sex og bære fram barn uten å smitte partner eller barn. Smittefaren er så mikroskopisk liten at dette trenger du ikke tenke på i det hele tatt, TS.

Og tilogmed de HIV-smittede som ikke går på medisiner har lav smitterisiko:

"Risikoen for smitteoverføring ved et vaginalt, ubeskyttet samleie hvor den hiv-smittede er ubehandlet er meget lav, trolig så lav som 0,1% eller lavere." (https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/hivinfeksjonaids---veileder-for-hel/)

De som blir smittet er homofile som har analsex eller sprøytenarkomane, for den HIV-smittedes blod eller sæd må INN i blodet for å smitte andre.

Og dessuten er medisinene så gode nå at man kan leve et langt og normalt liv. Så ikke noen grunn til å anse livet som over dersom man blir smittet.

• Liker 4
Skrevet

HIV smitter ikke ved etablert medisinsk behandling. Anbefaler deg å lese på Sex og samfunn, evt kontakte de. Du har en irrasjonell frykt som kanskje kan bli kvitt om du får nok kunnskap.

Anonymkode: 67690...b37

• Liker 6
Skrevet

Hvis det er så vanskelig å bli smitta av hiv. Hvordan kan venninna ha det da? 

Anonymkode: dbca7...d8a

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samleie... ? 

Anonymkode: c3f34...80a

• Liker 3
Skrevet

Vær en trygg venn. Hun kan ikke smitte deg. Hun vil trenge en venn  :)

Skrevet

Har du blitt beroliget nå, TS?

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle som er klar over at man har HIV og går derfor ikke på medisiner, og kan da smitte ved samleie. Ellers er det endel som vet man er smittet, men som ikke tar medisinene og derfor kan også smitte andre. Bruker man medisiner som man skal så kan man leve som normalt. At TS mener det å få HIV er det værste som kan skje henne indikerer for lite kunnskap om HIV. Anbefaler deg å søke informasjon om det så du heller kan være en god støtte for venninna di i denne tiden. 

Anonymkode: 0f4d5...32f

• Liker 9
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan fortsatt bli smittet av mennesker som ikke går på medisiner. Både gjennom sex og foreksempel sprøytestikk.

Skrevet

Hvis dere ikke har noe mer fysisk kontakt utover det normale, er sjansen så og si ikke tilstede. Du blir ikke smittet ved klemming, håndtrykk og generell kontakt for øvrig. Teoretisk sett er det en mulighet for å bli smittet ved kontakt med blod, men den sjansen er så forsvinnende liten at det ikke er noe å tenke over. Med mindre man virkelig går inn for å få HIV via blodoverførsel, er sjansen i praksis ikke-eksisterende. Selv da kan det være vanskelig. Om hun i tillegg går på medisiner, er da oddsen lik null og mer til.

Konsentrer deg heller om å stille opp for en venn i en vanskelig tid. De fleste setter pris på følelsen av å ha noen rundt seg som oppriktig bryr seg om ens eget ve og vel.

Anonymkode: 0a18f...052

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...