Gjest Anonymous Skrevet 30. mars 2005 #1 Skrevet 30. mars 2005 Har en pakke stående i kjøleskapet. Noen som har noen gode tips til hva jeg kan lage? og jeg er VELDIG dårlig på kjøkkenet, så jeg trenger ganske utfyllende "oppskrifter"
nessi Skrevet 30. mars 2005 #2 Skrevet 30. mars 2005 Brun kjøttdeigen og tilsett en pose med tacokrydder. Ha i vann etter hva som står på posen og tilsett i tillegg løk, mais, paprika og bønneskudd. La dette surre i noen minutter. Kutt opp litt salat, tomat og agurk (evt. andre ting du liker). Varm pitabrød eller tacolomper og bland kjøttdeigblandingen, salat +++ og salsasaus på brødet/lompen.
Gjest the imp Skrevet 30. mars 2005 #3 Skrevet 30. mars 2005 kanskje litt sent, men: Kyllingboller i tomatsaus 4 porsjoner Ingredienser pasta: 50 g olivenolje 500 g rigatoni makaroni Ingredienser kyllingboller: 500 g hakket kyllingkjøtt 200 g finhakket løk 1 g tørket oregano 1 g tørket timian 3 ss rasp 1 sammenpisket egg Ingredienser tomatsaus: 100 g finhakket løk 2 boks flådde tomater hakket 2 ½ dl tomatpuré 2 ½ dl hønsekraft 5 g rødvinseddik 5 g brunt sukker 2 g chili pulver 1 g sort pepper 10 g maismel rørt ut i 1 ss kaldt vann Fremgangsmåte kyllingboller: Rør alle ingrediensene sammen i en skål. Elt farsen godt, form den med våte hender til valnøttstore kuler. Varm olje i stekepannen. Stek bollene, bare noen stykker av gangen til de blir gyldne. La dem renne av seg på kjøkkenpapir. Fremgangsmåte tomatsaus: Varm oljen i en gryte. Løken freses bløt i olje, tilsett de øvrige ingrediensene bortsett fra maismel-blandingen. La det småkoke i 10 minutter, rør maismel-blandingen i sausen. Kok opp under omrøring la det småkoke i 3 minutter. Fremgangsmåte pasta: Vann kokes opp i en gryte tilsatt litt olje. Ha i pasta og kok i 10-12 minutter eller til den er al dente. La den renne av seg og skyll under varmt vann før du lar den renne av seg igjen. Hell boller og saus over pastaen og server straks.
Gjest Anonymous Skrevet 30. mars 2005 #4 Skrevet 30. mars 2005 Dette hender jeg smekker sammen en kveld: Kyllingburger: http://www.aperitif.no/index.db2?id=60471 Jeg pleier å ha i sennep (honningdijon) og oppkuttet bladpersille også. Hambugerbrød (Det blir 5 store brød av denne): 25 g gjær 1.75 dl vann (jeg bruker ofte skummetmelk) 2 ss olivenolje 1 egg 300 - 350 g hvetemel 1/2 ts gurkemeie 1/2 rødløk (små biter) 1/2 rød paprika (små biter) Sesamfrø og et egg til for pensling Gjær blandes med det fuktige som er oppvarmet til 37 grader. Mel blandes med gurkemeie og væske og deretter rødløk og paprika. Kna godt og hev til dobbel størrelse. Kjevle ut deigen (7-8 mm tykk) og trykk ut brødene med noe rundt noe (jeg bruker en 13 cm bred suppetallerken) og hev en gang til. Pensle med egg og dryss på sesamfrø. Stek ved 200 grader i ca 15 min. Man lager deigen først, så lager man bugrermasse mens deigen hever, så trykker man ut brødene. Begynn å steke burgerene litt før brødene settes i ovnen.
Arkana Skrevet 31. mars 2005 #5 Skrevet 31. mars 2005 Kyllingburger (4 pers.) 500 g kyllingkjøttdeig ½ ss salt litt pepper 1 ss tomatpuré 2 egg 1 finhakket løk 1 ts oregano 1 ts paprikapulver 4 hamburgerbrød 1 tomat 1 rødløk 4 sylteagurker 1 håndfull salatblader Bland kjøttdeigen med salt, pepper, tomatpuré, egg, løk, oregano og paprikapulver. Form til fire jevne flate burgere som stekes ca 3 minutter på hver side. Legg på hamburgerbrød med salat, tomatskiver, løkringer og agurk. Spaghetti med kyllingkjøttboller (4-6 pers.) 500 g kyllingkjøttdeig 60 g revet parmesan 160 g ferske loffsmuler 2 knuste hvitløksfedd 1 egg pepper 1 ss hakket bladpersille 1 ss hakket salvie 1 finhakket løk 2 kg modne tomater, grovhakkede 2 laurbærblader 30 g basilikum 1 ts pepper 500 g spaghetti 2 ss hakket oregano Bland kjøttdeigen, parmesan, loffsmuler, hvitløk, egg, pepper og urter. Form ss til små baller og sett kaldt 30 minutter. Stek dem gylne i litt olje. Fres løken myk i litt olje. Tilsett tomater og laurbærblader og la småkoke med lokket halvveis på i 50-60 minutter. Tilsett kjøttbollene, basilikum og pepper og la småkoke uten lokk 10-15 minutter. Kok spaghettien og erver med sausen og et dryss av oregano.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå