Gå til innhold

Er du for eller imot dødsstraff?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg ser selvsagt i mot. Det går ikke an å drepe for å vise at det er galt å drepe.

:Nikke:

Videoannonse
Annonse
Gjest sexysadie
Skrevet

I noen tilfeller kan det være greit at forbryteren mister livet. Folk som har forgrepet seg grovt mot barn er i en slik kategori. Barns sikkerhet går foran alt annet.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg synes det er utrolig vanskelig å skulle ta et helt klart standpunkt til dørdstraff. I prinsippet er jeg mot bruk av vold, og kan ikke se at et drap skal rettferdigjøre en forbrytelse. Men samtidig tror jeg at hadde jeg havnet i den situasjon at noen av mine kjære hadde vært utsatt for grov mishandling og drap, da hadde antagelig tanken om"hevn" i form av dødstraff vart ganske nærliggende.....

Skrevet
I noen tilfeller kan det være greit at forbryteren mister livet. Folk som har forgrepet seg grovt mot barn er i en slik kategori. Barns sikkerhet går foran alt annet.

hvordan ivaretar man sikkerheten da? Det er jo gjort liksom... Dessuten viser det seg at det er få som forgriper seg igjen...

Gjest sexysadie
Skrevet

hvordan ivaretar man sikkerheten da? Det er jo gjort liksom... Dessuten viser det seg at det er få som forgriper seg igjen...

Det er vel heller slik at faren for at de forgriper seg igjen er stor. ;)

Skrevet

Jeg er i mot, selvfølgelig. Dødsstraff strider mot grunnleggende menneskerettigheter.

Gjest Formosiss
Skrevet

Jeg er i mot dødsstraff fordi det er alt for enkelt. En morder slipper unna alt dersom han blir tatt livet av. Han burde lide like mye som hans/hennes ofre gjorde. Lengre straffer, og hardere straffer.

Gjest Anonymous
Skrevet

Selvfølgelig imot, også i krigstid.

Mord er barbari, særlig overlagte, planlagte mord som ikke begås i affekt, rus eller lidenskap slik de fleste "legmannsmord" blir begått. Poenget med justismord er uinteressant - det er like ikke å myrde et skyldig som et uskyldig menneske.

Jeg syns heler ikke straffene bør bli "strengere". Tvert i mot mener jeg mer midler må bli brukt på rehabilitering og utdannelse av fanger slik at de kan slippes ut i samfunnet og gjøre nytte for seg etter kort tid.

Skrevet

Jeg er imot dødsstraff. Enkelt og greit.

Det er mange argumenter for dette, men jeg kan jo svare på det mest vanlige motargumentet: ja, jeg kunne nok drept selv, dersom f.eks. barnet mitt ble drept/voldtatt - men dette er altså ikke det samme som å basere et rettssystem på spontane følelser.

Jeg forstår dem som gjør det "på egen hånd", men samfunnet skal ikke baseres på hevntanker - og dersom jeg noengang dreper et menneske (selv om dette mennesket først har drept en annen), så fortjener jeg selvsagt samme straff som vedkommende.

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Og dette har du statistikk på? At pedofile overgripere ikke fortsetter? Jeg tror deg ikke.

Skrevet

Og dette har du statistikk på? At pedofile overgripere ikke fortsetter? Jeg tror deg ikke.

har du statistikk på det motsatte? Om ikke er du jo forutintatt. GJEST.

Skrevet

Angående pedofie og seksual-forbrytere, så tør jeg påstå det motsatte av gjest her, at det er stor sansynlighet for at de forgriper seg igjen. Men å avlive dem er nå litt voldsomt, med mindre de er på kanten av drapsmenn også.

Jeg er vel egentlig ikke imot dødstraff, såfremt det samfunnsmessig er et reelt behov.

Men det jeg derimot har litt større vansker for å tolerere er når de som er dødsdømte viser seg å ha gjennomgått en heller elendig etterforskning og er blitt dømt på særdeles tynne grunnlag. Det gjør ikke spesielt godt når man etter henrettelsen hører at folk er uskyldige. Den prisen er for høy.

Skrevet

dødstraff gjør ikke noe godt for noen. Det er dyrere for et sivilisert samfunnet hvis man skal ha dødstraff enn å ha folk i fengsel resten av livet.

Familiene til en del ofre som har fått overvære drapet på drapsmannen sier at de ikke føler noen lettelse ved det.

Samfunnet kan ikke basere et straffesystem på at de alltid har rett, det har jo vært flere tilfeller i det siste som har vist at mennesker som har vært fengslet i lengre tid har vært uskyldige. I USA har de i staten Michigan (tror jeg det var) valgt å stoppe alle hennretelser fordi en gruppe studenter gikk gjennom endel saker og det viste seg at mange var uskyldige. Dette var mennesker som hadde sittet og ventet på å dø i opptil 20 år. Tenk den følelsen det er å vite at du er uskyldig men at du skal bli drept fordi du ikke klarer å bevise at du er uskyldig...

Jeg er vel også i mot strengere straffer, mest fordi jeg ikke tror det har noen preventiv virkning. Mye bedre om man bruker samfunnstraff, spesielt på unge førstegangs kriminelle. Tror det er lurt å vise ungdom hvordan man kan være og gi dem en sjanse til å komme på en riktigere vei.

TOM- hvis jeg ikke har misforstått deg, så sier du at det er bedre å drepe en person som allerede har forådt landet? Hva er vitsen med det? handlingen er jo allerede gjennomført, man kan ikke gjøre det om. Den prevantive virkningen tror jeg ikke er stor nok til å hindre det.

• 3 uker senere...
Skrevet

har du statistikk på det motsatte? Om ikke er du jo forutintatt. GJEST.

Jeg leste om temaet ganske nylig, og undersøkelsene beskrevet der viser at tilbakefallsprosenten for drapsmenn er svært lav, mens sedelighetsforbrytere oftere gjentar handlingen.

Når det kommer til dødsstraff er jeg ikke i tvil. Selv den aller, aller verste forbrytelse rettferdiggjør ikke at man tar en annens liv. Det er å leke Gud, og det er ikke vår jobb.Et menneskeliv er alltid verdt noe, uansett.

Skrevet

Jeg er vel også i mot strengere straffer, mest fordi jeg ikke tror det har noen preventiv virkning. Mye bedre om man bruker samfunnstraff, spesielt på unge førstegangs kriminelle. Tror det er lurt å vise ungdom hvordan man kan være og gi dem en sjanse til å komme på en riktigere vei.

Det gjør de heldigvis i stadig større grad nå, og de har utviklet ordningen til å bli enda bedre enn før.

Nå dømmer man ofte tiltalte som tidligere ville fått betinget dom til samfunsstraff.

Skrevet

er imot dødsstraff men for lengre fengselsopphold

Gjest Spacegirl
Skrevet
Mot dødsstraff, og heller ikke for strengere straffer, egentlig. Heller en revurdering av hele straffesystemet, for å finne noe som virkelig hjelper...

Piglet

:Nikke:

Gjest hjalmarlover
Skrevet

Imot!

For det første syns jeg ikke om åp ta liv...

For det andre syns jeg de som skulle fått/får dødstraff heller burde sitte på vann og brød til de døde! Å dø er jo egentlig ingen straff- de slipper jo bare unna. Men for all del..sperr de inne til de dør!!

Skrevet

Før var jeg for dødsstraff, nå er jeg imot.

Kommer vel an på situasjonen, men dødsstraff er for enkelt. Den som har gjort ugjerningen slipper unna for billig.

Jeg har tenkt endel på det her, hva om noen f.eks hadde drept barnet mitt, kjæresten, noen av vennene mine eller slekta mi?

Da ville jeg ikke at den personen skulle dødd, men jeg ville pint og terrorisert h*n så sinnsykt mye at h*n skulle ønske h*n var død.

Personen skulle fått tenke på det den hadde gjort hele tiden. Og jeg ville sørge for at vedkommende fikk et grusomt liv.

Ser også for meg og gi litt strøm, slik at personen nesten døde/fikk jævlig vondt, for så å kvikne til igjen, og få et nytt strøm-støt osv...

HEVN...

*Føler meg litt ond*

Skrevet
Før var jeg for dødsstraff, nå er jeg imot.

Kommer vel an på situasjonen, men dødsstraff er for enkelt. Den som har gjort ugjerningen slipper unna for billig.

Jeg har tenkt endel på det her, hva om noen f.eks hadde drept barnet mitt, kjæresten, noen av vennene mine eller slekta mi?

Da ville jeg ikke at den personen skulle dødd, men jeg ville pint og terrorisert h*n så sinnsykt mye at h*n skulle ønske h*n var død.

Personen skulle fått tenke på det den hadde gjort hele tiden. Og jeg ville sørge for at vedkommende fikk et grusomt liv.

Ser også for meg og gi litt strøm, slik at personen nesten døde/fikk jævlig vondt, for så å kvikne til igjen, og få et nytt strøm-støt osv...

HEVN...

*Føler meg litt ond*

Dette var jo fine, rasjonelle argumenter å basere et rettsystem på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...