Gå til innhold

Er du for eller imot dødsstraff?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest manic
Skrevet

Jeg er sterkt imot! Det er forferdelig å tenke på at noen kan dømmes feil til døden, helt horribelt!

Det er vel bare USA og alle landene i ondskapens akse som praktiserer dødstraff i dag.....det sier vel en del om USA... :-?

Skrevet

totalt imot!! istenden for dødsstraff burde de sitte inne for livstid... så fikk de virkelig tenke over hva de hadde gjort! om ogom ogom ogom igjen burde de tenke på det de har gjort!

Skrevet

jeg er imot! men for mye strengere straffer på alvorlige saker. Mener at livstid burde være LIVS tid, og at man burde straffes for hver forbrytelse man begår, ikke få strafferabatt. Dreper en mann en kvinne bør han få 60år feks for dette, om han i tillegg voldtok henne bør han få 40år for det osv... syns det er ryddig i usa når man hører om en som har begått trippeldrap og blir dømt til 165år i fengsel! Da kan de sitte å angre på hva de har gjort da!

Men dødstraff?nei, ikke under noen omstendighet

Skrevet
Jeg er mot dødsstraff' date=' og det er det én eneste grunn til: Det finnes alltid en sjanse for at rettsvesenet dømmer uskyldige personer. Hvis disse blir henrettet, har man aldri sjansen til å "rette opp feilen" ved ny rettssak, frifinnelse, erstatning osv.[/quote']

Kunne ikke vært mer enig.

Skrevet

Denne artikkelen er veldig interesant i denne sammenheng:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...icle1007648.ece

Om 2005 blir et vanlig år, skal det avsies mer enn 10 000 fengselsdommer i Norge før nyttår.Det er ingen andre enn meg på tilhørerbenken. Jeg sitter og tenker på om en sånn straff vil hjelpe samfunnet. Gjøre Norge til et finere land. Skape et bedre liv for 45-åringen i tiltaleboksen. Alle kriminologene jeg har snakket med, sier at fengsel ikke hjelper. De sier at folk bare blir verre av å sitte i fengsel. BLIR verre, og FÅR det verre. I januar hadde norske fengsler plass til 3198 fanger på én gang. Nesten alle har vært der før. 15 prosent av dem har sittet i fengsel mer enn syv ganger.

Piglet

Gjest Anonymous
Skrevet
Denne artikkelen er veldig interesant i denne sammenheng:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...icle1007648.ece

Piglet

Enig i at fengsel ikke nødvendigvis hjelper den innsatte. Men meg ser det på en annen måte: Dersom en notorisk innbruddsyv er låst inne i fem år, så slipper samfunnet å ta belastningen med å ha en slik fyr gående omkring.

På en måte liker jeg det man gjør i USA. Der blir straffen lenger for hver gang en person blir dømt og tredje gang kan man virkelig vente å bli sperret inne for lang tid selv for "små" forbrytelser. En tragedie for den innsatte, men en stor fordel for resten av samfunnet.

Skrevet

På en måte liker jeg det man gjør i USA. Der blir straffen lenger for hver gang en person blir dømt og tredje gang kan man virkelig vente å bli sperret inne for lang tid selv for "små" forbrytelser. En tragedie for den innsatte, men en stor fordel for resten av samfunnet.

Det er kun noen stater som har slik opplegg, og det er en SKAM at man skal kunne dømmes til livstid for 3 mindre forbrytelser.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er kun noen stater som har slik opplegg, og det er en SKAM at man skal kunne dømmes til livstid for 3 mindre forbrytelser.

Fullstendig enig med Melk. Hvor stor fordel det er for samfunnet at en person kan sitte 25 år i fengsel for å ha blitt tatt et par ganger (?) for besittelse av brukerdoser med eks cannabis, framfor å ha muligheten til å være ute i samfunnet og jobbe, betale skatt og klare seg selv - all den tid det koster en del å holde folk i fengsel? I tillegg ødelegger man en kanskje i utgangspunktet godt fungerende person mentalt ved å nekte vedkommende frihet over sykt lang tid.

Skrevet

Mot dødsstraff. *peke på signaturen min*

For livstid, når det gjelder de groveste forbrytelsene.

Skrevet

Jeg er imot dødsstraff. Mener at om noen dømmer andre til døden, er de ikke bedre enn den som allerede har drept. Men det burde være slik at om en blir dømt til 20 år i fengsel, så sitter denne personen i fengsel i 20 år. I dag slipper jo mange ut for "god oppførsel".

Jeg tror ikke dødsstraff hjelper. Det blir liksom bare mer "greit" å ta andre sitt liv, om staten skal ha "rett" til dette. Og, som mange sier, hva om de tar feil.....

Gjest lilletroll
Skrevet
Hei alle sammen . På lørdag diskuterte jeg dødstraff med noen venner.. De mente at en ikke skulle ha dødsstraff, men i stedet lengre og strengere straffer for de som har begått grove forbrytelser ... som for eksempel drap..? Hva med dere..? Hva synes dere om dødsstraff? :o

Jeg er i MOT dødsstraff....det straffer de etterlatte mer enn den dømte.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er imot fordi:

- uansett hvor grufull handlingen er gir det staten ingen rett til å heve seg over mennesket og drepe

- vi kan aldri garantere oss mot justismord

- det er dyrere å gjennomføre en dødsstraff enn å ha vedkommende i fengsel på livstid, på grunn av alle mulighetene til å anke og utsette en dødsdom

Den viktigste grunnen er imidlertid at dødsstraff har INGEN preventiv virkning. De aller fleste drap blir foretatt i affekt eller i rus og det er ingen som tenker på at dette kan føre til en straff.

I noen tilfeller er handlingen nøye gjennomtenkt og da er selvfølgelig planen å ikke bli tatt og straffet, dvs. at dødsstraff også her er irrelevant og i alle fall ingen avgjørende faktor for om handlingen blir utført eller ikke.

nero

Skrevet

Jeg er imot. Vi trenger en komplett revurdering av hele rettsvesenet. Og det å forebygge ville vel vært en ide...

Skrevet

Jeg er mot dødsstraff. Det er flere grunner til det, blant annet fordi jeg synes det er feil at staten skal kunne drepe, og hva hvis personen er uskyldig.

Skrevet

100%

imot.

For hvem

skal utføre

henrettelsen?

Vil du?

Skrevet

Veldig vanskelig problemstilling. Jeg kan ikke si meg hverken 100% for eller i mot, da det er utrolig mange faktorer som spiller inn.

Et drap er ikke alltid et drap. Dreper man i selvforsvar? I en ulykke? Kaldblodig, planlagt mord? Impulsdrap? Drap i beruset tilstand? Blodhevn? Trafikkdrap?

Nei, dette er en altfor kompleks sak til at man bare kan si seg "for" eller "imot". Da har man ikke tenkt nok.

Ingen drap er like, ingen mordere er like, ingen offere er like. Vi kan aldri finne et rettssystem som er 100% rettferdig og ufeilbarlig. Slik er desverre livet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...