Gå til innhold

Er du for eller imot dødsstraff?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Hei alle sammen . På lørdag diskuterte jeg dødstraff med noen venner.. De mente at en ikke skulle ha dødsstraff, men i stedet lengre og strengere straffer for de som har begått grove forbrytelser ... som for eksempel drap..? Hva med dere..? Hva synes dere om dødsstraff? :o

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er mot dødsstraff, og det er det én eneste grunn til: Det finnes alltid en sjanse for at rettsvesenet dømmer uskyldige personer. Hvis disse blir henrettet, har man aldri sjansen til å "rette opp feilen" ved ny rettssak, frifinnelse, erstatning osv.

Gjest Anonymous
Skrevet

Under/etter krig ja ellers nja. I fredstid kommer det helt an på situasjonen, bevisforhold og spesielt faren vedkommende vil utgjøre for samfunnet etter avtjent straff. Eventuelt kan man idømme livstidstraff i ordets rette forstand. Det gjøres vel i noen få tilfeller idag når man bruker sikring i tillegg til fengsel.

Gjest TomKrus
Skrevet

For i krigstid for grovt landsforæderi. Mot ellers.

Gjest Anonymous
Skrevet

" Jeg er for dødsstraff. Den som har begått en forferdelig forbrytelse, må få en passende straff. Så han lærer til neste gang."

- Britney Spears

:hoho:

Gjest Valhalla
Skrevet

Drap er drap.

Foretrekker å kalle det avliving.

Skrevet

Som buddhist er jeg selvsagt alltid i mot drap :blomst:

Skrevet
Mot.

Drap er drap.

sier meg bare helt enig.

Gjest Valhalla
Skrevet

Nei drap er ikke drap, det er en grunn til at man har forskjellige straffer for ulike drap og at vi har legalisert en type drap i Norge. Avliving av udyr er ikke det samme som en morder som dreper på de grusomste måter.

Gjest Litjmæ
Skrevet

Det er din mening Valhalla.

Du kan prøve deg på så mange "fine" omskrivninger du vil, men å ta livet av noen er å ta livet av noen etter min mening = drap.

Jeg kan legge til at jeg personlig utgår fra menneskeliv når dødsstraff er tema. Avliving av dyr mener jeg er en annen diskusjon.

Skrevet

å drepe ett menneske er å drepe ett menneske, det er galt uansett hvem som gjør det og hvordan det blir utført.

Gjest Valhalla
Skrevet
Avliving av dyr mener jeg er en annen diskusjon.

Når jeg sier avliving av udyr mener jeg f.eks. mennesker som voldtar og dreper barn, jeg har ikke noe større problem med at den personen blir avlivet enn om det hadde vært en mannevond hund. Vel jeg har større sympati for hunden.

Skrevet

Mot dødsstraff, og heller ikke for strengere straffer, egentlig. Heller en revurdering av hele straffesystemet, for å finne noe som virkelig hjelper...

Piglet

Gjest Anonymous
Skrevet
å drepe ett menneske er å drepe ett menneske' date=' det er galt uansett hvem som gjør det og hvordan det blir utført.[/quote']

Det er jo noe som heter selvforsvar da. Når du først hevder at det å drepe et annet menneske er galt uansett..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...