AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #1 Skrevet 2. desember 2018 I familien min så har vi alltid hatt en regel om at vi kun pakker opp julegavene fra den siden av familien vi feirer jul med. Dette har vært for at det ikke skulle bli en skjev gavefordeling da jeg og søskenbarnene mine var barn. Det er greit nok, men det var kun foreldrene mine som laget og fulgte denne regel. Resten av slekta var uvitne om dette. Vi sluttet å få gaver fra tanter og onkler da vi var blitt konfirmert, helt greit det også. Det gjør at jeg sitter igjen med å åpne opp to gaver på julaften (besteforeldre fra siden vi velger å feire med, og foreldrene mine). Men i år så døde bestemoren min (bestefaren min døde for et par år siden), som gjør at jeg sitter igjen med å kun åpne én gave i juleselskapet. Greit det også, jeg foretrekker å gi gaver uansett. Problemet er derimot det at i år så skal foreldrene mine gi meg en dyrere gave enn de normalt pleier å gi (skiutstyr) og de ønsker derfor at jeg ikke skal åpne denne gaven i juleselskapet fordi den økonomiske gavefordelingen kan bli skjev i deres øyne. Det gjør at jeg ikke får åpnet opp en eneste pakke i juleselskapet og jeg synes det er sårt. Jeg er egentlig klar over at det er helt tullete, at foreldrene mine sitt ønske må tas i betraktning, og at dette ikke får meg til å fremstå spesielt bra. Likevel så reagerer jeg jo på at søskenbarna mine sine gaver fra deres foreldre ligger på samme prisnivå som skitustyret mitt hvert år, de pakker opp gaver fra den andre siden av familien, mens jeg ikke får lov til å ha med meg pakken fra de andre besteforeldrene mine. Hva tenker dere? Jeg og alle søskenbarna mine er forresten i starten av tjueårene Anonymkode: afff7...846 1
stan Skrevet 2. desember 2018 #2 Skrevet 2. desember 2018 Dere er jo alle voksne. Ordne med noen andre gaver om det er så vanskelig. Vi pakker bestandig inn masse marsipan, julekaker og lignende, så blir det litt mer gaver for alle å åpne. Og angående det økonomiske, er det virkelig så viktig? Jula er jo ikke en konkurranse, men en anledning til å være sammen. 5
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #3 Skrevet 2. desember 2018 Jeg tenker at du burde stå opp for deg selv. Det er foreldrene dine som burde ta dine følelser i betraktning. SELVFØLGELIG skal du få lov å åpne pakken din på juleaften med de andre. Uansett hvor dyr den er. Du skal faktisk få lov til å åpne alle pakkene dine da om du vil. Argumentet om skjevfordeling blir jo helt på trynet når det er du som sitter igjen med minst til ingen pakker. Anonymkode: 5bcf7...f48 16
magikeren Skrevet 2. desember 2018 #4 Skrevet 2. desember 2018 Tenker kanskje det er følelsen av å havne utenfor som er sår? Man føler seg jo litt som et utskudd og som den som er "odd man out" når det blir lagt opp sånn, og det er jo litt kjipt å føle seg alene/ ensom/ utenfor. Det er flere måter å løse dette på. Du kan forsøke endre eget perspektiv på det, tenke at du har mye bra i livet ditt ellers og at dette er en mindre greie som ikke trenger bety noe. Det sier ingenting om deg eller din verdi, du er like mye verdt som ellers i året, du har fortsatt mennesker som bryr seg om deg og du har fortsatt de greiene og menneskene du setter pris på og er glad i. Du kan forsøke være storsinnet og innse at det ikke sier noe negativt om deg som person at du ikke har med gave. Eller du kan si til foreldrene dine at du ikke har noe å pakke opp, og at du mener at søskenbarna dine ikke er så smålige at de tar det negativt at du får en dyr gave. Kanskje gavefordelingen til og med var skeivere da dere var litt yngre, men at dere har blitt mer voksne og bryr dere mindre, samt at det er ikke så skeivt lenger? At det ikke betyr så mye lenger? Syntes du burde si til dem at søskenbarna dine åpner pakker fra den andre slekten (om de gjør det), og at du i det minste få åpne gaver fra andre (om du har det). Har du forøkt å forklare foreldrene dine at du syntes dette er en sår situasjon å være i? En tredje ting du kan gjøre, er å kjøpe fake gaver til deg selv fra "venner" og pakke de opp, men det er litt sitcom tier greie å gjøre
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #5 Skrevet 2. desember 2018 Likhet er bare ikke mulig noen ganger, og sånn er livet. Søsteren min og jeg har et barn hver, omtrent 90% av gavene under treet er til hennes barn, store og dyre gaver, de fleste fra foreldrene selv, men det blir alltid litt kleint i forhold til at mitt barn ikke får på langt nær så mange og dyre gaver, men vi har etterhvert bare blitt vant til det, og også snakket mye med barnet mitt om at det bare er sånn det er. Anonymkode: ee15d...e6d 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #6 Skrevet 2. desember 2018 Dette er sånn man driter i når man blir voksen og har barn selv. Jeg får to små gaver hvert år. En fra mannens min og en fra min mor også noe småpell fra barna som de har lagd i barnehagen 💕 Jula handler om å være sammen, ikke hvor mange gaver en får og du får jo gave bare at du ikke skal pakke den opp i selskapet. Anonymkode: 26e14...b34 1
ViljaH Skrevet 2. desember 2018 #7 Skrevet 2. desember 2018 Dette høres helt idiotisk ut for meg. Foreldrene går for langt i sin hensyntaking overfor voksne nevøer og nieser. Det er helt unødvendig. Selvsagt kan dine foreldre gi deg en dyr fin presang uten at det gir noe ramaskrik. Si at i år tar du med alle gavene dine da søskenbarna dine er voksne og ikke bryr seg overhodet. Hvor kommer dette fra hos foreldrene dine? Er de mye rikere enn søskenfamiliene? 7
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #8 Skrevet 2. desember 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Likhet er bare ikke mulig noen ganger, og sånn er livet. Søsteren min og jeg har et barn hver, omtrent 90% av gavene under treet er til hennes barn, store og dyre gaver, de fleste fra foreldrene selv, men det blir alltid litt kleint i forhold til at mitt barn ikke får på langt nær så mange og dyre gaver, men vi har etterhvert bare blitt vant til det, og også snakket mye med barnet mitt om at det bare er sånn det er. Anonymkode: ee15d...e6d Det må jeg ærlig innrømme at jeg syntes er litt unødvendig av søsteren din. Her er det mine unger som får enormt med gaver, særlig fra farssiden, mens søsteren min sine barn ikke får like mange. Det ble derfor raskt en selvfølge for oss å bare ta med et par av gavene deres for å åpne på julaften, også åpner de resten første juledag. Anonymkode: b91ed...89e 5
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #9 Skrevet 2. desember 2018 10 minutter siden, AnonymBruker said: Det må jeg ærlig innrømme at jeg syntes er litt unødvendig av søsteren din. Her er det mine unger som får enormt med gaver, særlig fra farssiden, mens søsteren min sine barn ikke får like mange. Det ble derfor raskt en selvfølge for oss å bare ta med et par av gavene deres for å åpne på julaften, også åpner de resten første juledag. Anonymkode: b91ed...89e Det høres ut som en bra ordning Anonymkode: ee15d...e6d 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #10 Skrevet 2. desember 2018 55 minutter siden, magikeren skrev: Tenker kanskje det er følelsen av å havne utenfor som er sår? Man føler seg jo litt som et utskudd og som den som er "odd man out" når det blir lagt opp sånn, og det er jo litt kjipt å føle seg alene/ ensom/ utenfor. Det er flere måter å løse dette på. Du kan forsøke endre eget perspektiv på det, tenke at du har mye bra i livet ditt ellers og at dette er en mindre greie som ikke trenger bety noe. Det sier ingenting om deg eller din verdi, du er like mye verdt som ellers i året, du har fortsatt mennesker som bryr seg om deg og du har fortsatt de greiene og menneskene du setter pris på og er glad i. Du kan forsøke være storsinnet og innse at det ikke sier noe negativt om deg som person at du ikke har med gave. Eller du kan si til foreldrene dine at du ikke har noe å pakke opp, og at du mener at søskenbarna dine ikke er så smålige at de tar det negativt at du får en dyr gave. Kanskje gavefordelingen til og med var skeivere da dere var litt yngre, men at dere har blitt mer voksne og bryr dere mindre, samt at det er ikke så skeivt lenger? At det ikke betyr så mye lenger? Syntes du burde si til dem at søskenbarna dine åpner pakker fra den andre slekten (om de gjør det), og at du i det minste få åpne gaver fra andre (om du har det). Har du forøkt å forklare foreldrene dine at du syntes dette er en sår situasjon å være i? En tredje ting du kan gjøre, er å kjøpe fake gaver til deg selv fra "venner" og pakke de opp, men det er litt sitcom tier greie å gjøre Ja, det blir litt sårt og sitte i et hjørne og se på mens alle andre pakker opp gaver. Jeg har veldig masse å være glad i og jeg elsker å gi gaver, men barnet inni meg er trist over å ikke få en eneste pakke å pakke opp på grunn av regler som ble brukt da vi var barn. Alle er jo voksne nå, søskenbarna mine bryr seg sikkert ikke en døyt, eneste er foreldrene mine som holder fast på reglene i frykt for å være hensynsløse og såre andre. Gaver fra venner er heller ikke lov til å ha med, kun deltakere i juleselskapet 😅 ts Anonymkode: afff7...846 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #11 Skrevet 2. desember 2018 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Likhet er bare ikke mulig noen ganger, og sånn er livet. Søsteren min og jeg har et barn hver, omtrent 90% av gavene under treet er til hennes barn, store og dyre gaver, de fleste fra foreldrene selv, men det blir alltid litt kleint i forhold til at mitt barn ikke får på langt nær så mange og dyre gaver, men vi har etterhvert bare blitt vant til det, og også snakket mye med barnet mitt om at det bare er sånn det er. Anonymkode: ee15d...e6d Jeg synes regelen er helt grei når man er barn egentlig for gavefordelingen kan bli veldig stor når alle besteforeldre er i live og alle tanter og onkler gir julegaver til barna. Strengt tatt å trenger man ikke at en 7 åring pakker opp 30 gaver fra venner og familie, mens kusine på 8 år står og ser på når hun er ferdig med sine 5 gaver. Da kan foreldre gjerne ta litt ansvar Men jeg er også veldig for å avskaffe denne regelen når barna er store nok til å forstå at det bare er sånn det er... ts Anonymkode: afff7...846 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #12 Skrevet 2. desember 2018 Informer foreldrene dine om at nå er dere for voksne til å ha slike regler (det er uansett bare du og dine foreldre som følger de?). Og at du kommer til å ta med de gavene du selv ønsker å åpne på julaften. Uansett om det er fra venninner eller andre familiemedlemmer. De kan vel strengt tatt bare bestemme over gaven de selv gir til deg. Må være den merkeligste regelen jeg har hørt om på julaften. Anonymkode: b68dc...416 9
magikeren Skrevet 2. desember 2018 #13 Skrevet 2. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det blir litt sårt og sitte i et hjørne og se på mens alle andre pakker opp gaver. Jeg har veldig masse å være glad i og jeg elsker å gi gaver, men barnet inni meg er trist over å ikke få en eneste pakke å pakke opp på grunn av regler som ble brukt da vi var barn. Alle er jo voksne nå, søskenbarna mine bryr seg sikkert ikke en døyt, eneste er foreldrene mine som holder fast på reglene i frykt for å være hensynsløse og såre andre. Gaver fra venner er heller ikke lov til å ha med, kun deltakere i juleselskapet 😅 ts Anonymkode: afff7...846 Har du forsøkt å snakke ut om dette med foreldrene dine? Når forsøkte du evt sist? Jeg tenker du burde forsøke ta en prat med dem og vise at du forstår bekymringene deres, men at ting har endret seg og at du tross alt ikke vil sitte med en eneste pakke. At de andre i familien kanskje til og med syntes det er ubehagelig at du sitter der som eneste person uten noe å pakke opp. 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #14 Skrevet 2. desember 2018 48 minutter siden, ViljaH skrev: Dette høres helt idiotisk ut for meg. Foreldrene går for langt i sin hensyntaking overfor voksne nevøer og nieser. Det er helt unødvendig. Selvsagt kan dine foreldre gi deg en dyr fin presang uten at det gir noe ramaskrik. Si at i år tar du med alle gavene dine da søskenbarna dine er voksne og ikke bryr seg overhodet. Hvor kommer dette fra hos foreldrene dine? Er de mye rikere enn søskenfamiliene? Foreldrene mine har veldig god økonomi, men som regel ligger ikke julegaven på mer en verdi av en tusenlapp. Likevel ligger det nok noe i det at de vi pleier å feire jul hos er veldig opptatt av det materalistiske utad, det vil si at de gjerne kjøper dyrere gaver til egne barn enn det de har råd til. Det er veldig synlig og foreldrene mine ønsker dermed ikke å øke presset hos dem ifølge dem selv. F.eks. for et par år siden kjøpte jeg en julegave til mamma for 300 kr, og etter selskapet fikk jeg strengt beskjed fra foreldrene mine om å bruke mindre penger på julegave til dem fordi dem vi feiret jul hos nesten ikke hadde fått noe fra egne barn. ts Anonymkode: afff7...846
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #15 Skrevet 2. desember 2018 2 minutter siden, magikeren skrev: Har du forsøkt å snakke ut om dette med foreldrene dine? Når forsøkte du evt sist? Jeg tenker du burde forsøke ta en prat med dem og vise at du forstår bekymringene deres, men at ting har endret seg og at du tross alt ikke vil sitte med en eneste pakke. At de andre i familien kanskje til og med syntes det er ubehagelig at du sitter der som eneste person uten noe å pakke opp. Forsøkte senest over telefonen i dag og sa at det å pakke opp gaven fra besteforeldrene mine (den andre siden av familien) umulig kunne utgjøre noen stor forskjell da vi alle var voksne. Ifølge dem var det ikke greit, for nå hadde ikke søskenbarna mine noen besteforeldre i live 🙄 må da være måte på å vise hensyn ts Anonymkode: afff7...846 1
magikeren Skrevet 2. desember 2018 #16 Skrevet 2. desember 2018 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker said: Foreldrene mine har veldig god økonomi, men som regel ligger ikke julegaven på mer en verdi av en tusenlapp. Likevel ligger det nok noe i det at de vi pleier å feire jul hos er veldig opptatt av det materalistiske utad, det vil si at de gjerne kjøper dyrere gaver til egne barn enn det de har råd til. Det er veldig synlig og foreldrene mine ønsker dermed ikke å øke presset hos dem ifølge dem selv. F.eks. for et par år siden kjøpte jeg en julegave til mamma for 300 kr, og etter selskapet fikk jeg strengt beskjed fra foreldrene mine om å bruke mindre penger på julegave til dem fordi dem vi feiret jul hos nesten ikke hadde fått noe fra egne barn. ts Anonymkode: afff7...846 Hvem av foreldrene dine snakker høyest om dette? Virker det som den ene er pådriver og den andre er enig/ støttende? Kanskje den av de det gjelder din tar på seg litt for mye ansvar når det gjelder sine søsken (dine tanter/ onkler)? Høres ut som de går veldig inn i det å skulle beskytte følelsene til andre. Slik du skriver her virker det som om det er en eller flere av foreldrene de forsøker "beskytte"? At når de snakket om barna da dere var yngre, egentlig var et skalkeskjul for at et eller flere av søskene (din tante/onklel) opplever det som vanskelig å ikke kunne gi barna flere eller dyre gaver? Håper ikke dette ble rotete skrevet Så da spørs det om dette søskenet klager mye om egen økonomi til din forelder og den får dårlig samvittighet eller forsøker beskytte vedkommende av høflighet eller omsorg. Eller om den antar at søskenet vil syntes det er sårt, mens søskenet tenker det er ok at det er litt skeivt. Dette kan være en vane de har lagt til seg som unge. Kanskje allerede som barn, det at de må beskytte følelsene til andre, eller at søskenet hadde en litt dominerende personlighet som de begynte å ta hensyn til på en dårlig måte. Det kan også være at de får kjeft om de ikke etterlever ønskene til den av søskene det gjelder, at det ikke er omsorg og bekymrelse som driver foreldrene dine, men ubehaget de opplever når søskenet klager til dem i fortrolighet etterpå Endret 2. desember 2018 av magikeren
Hactar Skrevet 2. desember 2018 #17 Skrevet 2. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Foreldrene mine har veldig god økonomi, men som regel ligger ikke julegaven på mer en verdi av en tusenlapp. Likevel ligger det nok noe i det at de vi pleier å feire jul hos er veldig opptatt av det materalistiske utad, det vil si at de gjerne kjøper dyrere gaver til egne barn enn det de har råd til. Det er veldig synlig og foreldrene mine ønsker dermed ikke å øke presset hos dem ifølge dem selv. F.eks. for et par år siden kjøpte jeg en julegave til mamma for 300 kr, og etter selskapet fikk jeg strengt beskjed fra foreldrene mine om å bruke mindre penger på julegave til dem fordi dem vi feiret jul hos nesten ikke hadde fått noe fra egne barn. ts Anonymkode: afff7...846 Vet du hva? Dette er hull i hodet. De gjør hele julaften til en eller annen form for transaksjon der man skal nøye avregne gavesummen og av en eller annen grunn sørge for at din familie kommer ut på bunn. En ting er å utsette noen av pakkene i et berg av gaver når man er liten. Noe helt annet å måtte pakke opp helt alene på hybelen som ung voksen fordi andre unge voksnes foreldre muligens gir dyrere gaver enn de har råd til? Og det skal liksom du få ansvaret for, ved å ikke pakke opp en eneste gave på julaften? Altså, hva pokker? Hvis dere har hatt dette regimet siden du var liten, har det å begrense dine gaver tydeligvis null effekt på å hindre at de andre eventuelt kjøper større gaver til sine barn enn de har råd til. Her ville jeg tatt jula tilbake, og sagt at du tar med dine gaver siden alle de andre tar med sine. 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #18 Skrevet 2. desember 2018 Jeg føler egentlig julegaver har mistet helt meningen, og på alle mulige måter har blitt et økonomi- og statusspill, akkurat som resten av livet og hverdagen......... Anonymkode: ee15d...e6d
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #19 Skrevet 2. desember 2018 2 minutter siden, magikeren skrev: Hvem av foreldrene dine snakker høyest om dette? Virker det som den ene er pådriver og den andre er enig/ støttende? Kanskje den av de det gjelder din tar på seg litt for mye ansvar når det gjelder sine søsken (dine tanter/ onkler)? Høres ut som de går veldig inn i det å skulle beskytte følelsene til andre. Slik du skriver her virker det som om det er en eller flere av foreldrene de forsøker "beskytte"? At når de snakket om barna da dere var yngre, egentlig var et skalkeskjul for at et eller flere av søskene (din tante/onklel) opplever det som vanskelig å ikke kunne gi barna flere eller dyre gaver? Håper ikke dette ble rotete skrevet Så da spørs det om dette søskenet klager mye om egen økonomi til din forelder og den får dårlig samvittighet eller forsøker beskytte vedkommende av høflighet eller omsorg. Eller om den antar at søskenet vil syntes det er sårt, mens søskenet tenker det er ok at det er litt skeivt. Dette kan være en vane de har lagt til seg som unge. Kanskje allerede som barn, det at de må beskytte følelsene til andre, eller at søskenet hadde en litt dominerende personlighet som de begynte å ta hensyn til på en dårlig måte. Det kan også være at de får kjeft om de ikke etterlever ønskene til den av søskene det gjelder, at det ikke er omsorg og bekymrelse som driver foreldrene dine, men ubehaget de opplever når søskenet klager til dem i fortrolighet etterpå Der sa du det Det er nok oppvekst med et søsken med dominerende personlighet, lav selvtillit, prøver å kompensere med materialistiske goder, kjøper dyrere ting enn de egentlig har råd til og klager derfor mye over egen økonomi samtidig som de jobber hardt for å få det til å se ut som de har inntekt på over 10 mill. Foreldrene mine (spesielt det med dette søskenet) er veldig hensynsfulle og gode mennesker, de ønsker virkelig ingen vondt og det har nok begynt å bli en vond sirkel der man alltid må ta hensyn, ellers bryter dette søskenet sammen og foreldrene mine får skyldfølelse. ts Anonymkode: afff7...846
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #20 Skrevet 2. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: I familien min så har vi alltid hatt en regel om at vi kun pakker opp julegavene fra den siden av familien vi feirer jul med. Dette har vært for at det ikke skulle bli en skjev gavefordeling da jeg og søskenbarnene mine var barn. Det er greit nok, men det var kun foreldrene mine som laget og fulgte denne regel. Resten av slekta var uvitne om dette. Vi sluttet å få gaver fra tanter og onkler da vi var blitt konfirmert, helt greit det også. Det gjør at jeg sitter igjen med å åpne opp to gaver på julaften (besteforeldre fra siden vi velger å feire med, og foreldrene mine). Men i år så døde bestemoren min (bestefaren min døde for et par år siden), som gjør at jeg sitter igjen med å kun åpne én gave i juleselskapet. Greit det også, jeg foretrekker å gi gaver uansett. Problemet er derimot det at i år så skal foreldrene mine gi meg en dyrere gave enn de normalt pleier å gi (skiutstyr) og de ønsker derfor at jeg ikke skal åpne denne gaven i juleselskapet fordi den økonomiske gavefordelingen kan bli skjev i deres øyne. Det gjør at jeg ikke får åpnet opp en eneste pakke i juleselskapet og jeg synes det er sårt. Jeg er egentlig klar over at det er helt tullete, at foreldrene mine sitt ønske må tas i betraktning, og at dette ikke får meg til å fremstå spesielt bra. Likevel så reagerer jeg jo på at søskenbarna mine sine gaver fra deres foreldre ligger på samme prisnivå som skitustyret mitt hvert år, de pakker opp gaver fra den andre siden av familien, mens jeg ikke får lov til å ha med meg pakken fra de andre besteforeldrene mine. Hva tenker dere? Jeg og alle søskenbarna mine er forresten i starten av tjueårene Anonymkode: afff7...846 Hadde kjøpt pakker til meg selv for å ha noe å pakke opp jeg da. 😉 har selv feiret alene i mange år tidligere, fikk en eller to gaver om jeg i det hele tatt fikk noen. Så da handlet jeg gaver til meg selv. Anonymkode: bdeb5...883
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå