AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #1 Skrevet 2. desember 2018 Innser at høgskolen er for vanskelig for meg, og må nok regne med å først konte og deretter gå året om igjen når ikke består den heller. Hvordan takler jeg ydmykelsen ved dette? Bytte studier? Anonymkode: d875b...aa4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #2 Skrevet 2. desember 2018 alderen din? Ditt første studieår? Jeg har gjort dette 4 ganger 😛 innså bare til slutt at jeg er alt for dum og fant en vanlig jobb. Trives helt greit. Men jeg tør ikke lenger å ta sjansen på å ta opp noe lån, for så å bare ende opp enda fattigere. Selv om vi lever i Norge så teller den sterkestes rett også her, de svakeste skal av banen. Jeg er ikke av de som bør videreføre meg, får barn og hele den pakka, for jeg kommer ikke til å ha økonomi nok til å gi de et godt norsk liv. Nå sier ikke jeg at du er det, men det er slik jeg føler det. Er det noe annet som kan passe deg bedre? Evt kanskje gi opp? så du slipper å sitte der med studielån? Anonymkode: 6d5d4...983 1
Gjest SVK Skrevet 2. desember 2018 #3 Skrevet 2. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: alderen din? Ditt første studieår? Jeg har gjort dette 4 ganger 😛 innså bare til slutt at jeg er alt for dum og fant en vanlig jobb. Trives helt greit. Men jeg tør ikke lenger å ta sjansen på å ta opp noe lån, for så å bare ende opp enda fattigere. Selv om vi lever i Norge så teller den sterkestes rett også her, de svakeste skal av banen. Jeg er ikke av de som bør videreføre meg, får barn og hele den pakka, for jeg kommer ikke til å ha økonomi nok til å gi de et godt norsk liv. Nå sier ikke jeg at du er det, men det er slik jeg føler det. Er det noe annet som kan passe deg bedre? Evt kanskje gi opp? så du slipper å sitte der med studielån? Anonymkode: 6d5d4...983 Skjønner at det er tungt å ikke klare studiet du begynte på , men dette er jo å ta i voldsomt. Man kan da få barn, grei økonomi og et godt norsk liv selv om man ikke har studert. I tillegg finnes det muligens andre utdanninger du kan ta om du ikke ønsker å jobbe som ufaglært.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #4 Skrevet 2. desember 2018 Jeg er praktisk flink innen studieretningen, men er 25 og har aldri studert før og sliter med å forstå hvordan jeg teoretisk skal oppnå kravene høgskolen har lagt opp. Vet ikke hva jeg gjør videre om jeg ikke består, nekter å flytte hjem og trives ellers her. Nei jeg vet sannelig ikke... Ts Anonymkode: d875b...aa4
blomaden Skrevet 2. desember 2018 #5 Skrevet 2. desember 2018 Sliter med akkurat det samme. Startet på et årsstudium, men det gikk rett i dass. Nå tar jeg opp fag fra VGs for å søke meg inn på et deltidsstudie. Å skulle studere på fulltid blir for mye for meg, men deltid kan jeg klare. Dersom det ikke går er det helt greit, men da har jeg vertfall prøvd. Vet ikke om det er noen trøst, men det er mange som går igjen akkurat det du gjør! Du er ikke alene❤️
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #6 Skrevet 2. desember 2018 Kanskje du skal spørre dine medstudenter, evt en rådgiver om tips? Jeg er en veldig praksis person, og jeg begynte på universitet i august i fjor. Det tok meg ett halvt år å forstå hvordan universitet fungerer, fikk E på min første eksamen. Da jeg ble kjent med en fyr på samme studie på andre semesteret, «stjal» jeg hans studieteknikk, og etter det har det gått bedre (B, C og D) 😝 Jeg slet med å finne essensen i stoffet, og noterte absolutt alt. Klarte ikke å skille mellom hva som var viktig eller ei. Anonymkode: 1b636...c80
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #7 Skrevet 2. desember 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er praktisk flink innen studieretningen, men er 25 og har aldri studert før og sliter med å forstå hvordan jeg teoretisk skal oppnå kravene høgskolen har lagt opp. Vet ikke hva jeg gjør videre om jeg ikke består, nekter å flytte hjem og trives ellers her. Nei jeg vet sannelig ikke... Ts Anonymkode: d875b...aa4 kan du skrive hva du studerer? du er praktisk flink, men teorien er problemet? Det er akkurat slik det er for meg også! Selv på videregående så slet jeg med å sette opp en presentasjon. Det klusser seg i hodet mitt når jeg skal gjøre det rett og slett. Jeg vet ikke NÅR jeg har lest nok, og når jeg står der og skal holde en presentasjon så får jeg ikke ut et ord pga jeg "stivner". Ikke fordi jeg ikke har gjort oppgaven min. Anonymkode: 6d5d4...983
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #8 Skrevet 2. desember 2018 Jeg studerer til å bli sosionom. Trives veldig i praksis og anser meg selv som sosialt intelligent men ikke spesielt teoretisk anlagt. Tiden løper fra meg og hvis jeg nå i denne alderen ikke lykkes med studier så finner jeg noe annet før jeg kaster bort noe mer tid. Ts Anonymkode: d875b...aa4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #9 Skrevet 2. desember 2018 Det hjelper deg i alle fall ikke å ta sorgene på forskudd og konkludere med at du ikke får det til. Dette skal du klare. Du trives og du er dyktig i det du studerer. Derfor er det idiotisk å tenke at du ikke skal få til dette. De fleste studenter vil møte på noen utfordringer i løpet av studiet, og det er her du nå settes på prøve. Det ser det ut til at du takler dårlig, antakeligvis fordi du ikke er vant til å gjøre det bra og har så lave tanker om hva du kan oppnå i teoretiske emner. Det er også kjent at man scorer dårligere når man har lav selvtillitt i faget. Her må du komme ut av den negative spiralen og begynne å fokusere på hvordan du skal klare å komme deg videre i studieløpet til tross for denne utfordringen. Anonymkode: c7d2c...05c 4
Gjest SVK Skrevet 2. desember 2018 #10 Skrevet 2. desember 2018 (endret) Når har du ordinær eksamen og når har du konteeksamen? Tror det er mange som sliter første året de prøver å studere. Det kan ta tid å lære å være strukturert og studieteknikk. I tillegg bruker ulike studenter ulik tid på å forstå hva som er essensen i faget/studiet. Endret 2. desember 2018 av SVK
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #11 Skrevet 2. desember 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hjelper deg i alle fall ikke å ta sorgene på forskudd og konkludere med at du ikke får det til. Dette skal du klare. Du trives og du er dyktig i det du studerer. Derfor er det idiotisk å tenke at du ikke skal få til dette. De fleste studenter vil møte på noen utfordringer i løpet av studiet, og det er her du nå settes på prøve. Det ser det ut til at du takler dårlig, antakeligvis fordi du ikke er vant til å gjøre det bra og har så lave tanker om hva du kan oppnå i teoretiske emner. Det er også kjent at man scorer dårligere når man har lav selvtillitt i faget. Her må du komme ut av den negative spiralen og begynne å fokusere på hvordan du skal klare å komme deg videre i studieløpet til tross for denne utfordringen. Anonymkode: c7d2c...05c Det merket jeg ikke selv engang. Takk. 3 minutter siden, SVK skrev: Når har du ordinær eksamen og når har du konteeksamen? Tror det er mange som sliter første gang de prøver å studere. Det kan ta tid å lære å være strukturert og studieteknikk. I tillegg bruker ulike studenter ulik tid på å forstå hva som er essensen i faget/studiet. Ordinær eksamen om 2 uker og konte eksamen rett over jul. Ja synes det er vanskelig. Ts Anonymkode: d875b...aa4
Gjest shadowofthewind Skrevet 2. desember 2018 #12 Skrevet 2. desember 2018 Hadde det samme problemet som deg for flere år siden. Følte ikke det hjalp å bytte studier heller for det var det akademiske jeg slet med. Det er dessverre ikke for alle og det er vanskelig å innse sine feiler og mangler.
Gjest SVK Skrevet 2. desember 2018 #13 Skrevet 2. desember 2018 7 minutter siden, AnonymBruker said: Ordinær eksamen om 2 uker og konte eksamen rett over jul. Ja synes det er vanskelig. Ts Anonymkode: d875b...aa4 Hvor mange eksamener har du? Og er kravet at alle må være bestått for at du skal kunne begynne på 2. året?
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #14 Skrevet 2. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Innser at høgskolen er for vanskelig for meg, og må nok regne med å først konte og deretter gå året om igjen når ikke består den heller. Hvordan takler jeg ydmykelsen ved dette? Bytte studier? Anonymkode: d875b...aa4 Du begynner å jobbe enda hardere med fagene dine, slik at du består. Da unngår du både nederlaget, ydmykelsen og å kaste bort tiden din og samfunnets kostnader med å ha deg på høyskolen. En plass på en høyskole koster samfunnet mye penger å gi deg. I tillegg kan det være andre som ikke har fått plass som ville klart seg bedre enn deg. Brett opp armene og begynn å jobbe slik at du består. Anonymkode: cdacb...3ea 1
Gjest Kokuyo Skrevet 2. desember 2018 #15 Skrevet 2. desember 2018 Da må du lese gamle eksamensonnleveringer til du knekker koden. Sjekk opp gamle eksamenssvar, oppgaver og alt du kommer over. Studer disse til du skjønner hva det forventes av deg.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #16 Skrevet 2. desember 2018 36 minutter siden, shadowofthewind skrev: Hadde det samme problemet som deg for flere år siden. Følte ikke det hjalp å bytte studier heller for det var det akademiske jeg slet med. Det er dessverre ikke for alle og det er vanskelig å innse sine feiler og mangler. Ja, det er overveldende. 31 minutter siden, SVK skrev: Hvor mange eksamener har du? Og er kravet at alle må være bestått for at du skal kunne begynne på 2. året? Har en nå dette semesteret. Litt usikker, men har hørt om folk som må gå året om igjen. Ts Anonymkode: d875b...aa4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #17 Skrevet 2. desember 2018 22 minutter siden, Kokuyo skrev: Da må du lese gamle eksamensonnleveringer til du knekker koden. Sjekk opp gamle eksamenssvar, oppgaver og alt du kommer over. Studer disse til du skjønner hva det forventes av deg. Hvor finner jeg disse? Ts Anonymkode: d875b...aa4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2018 #18 Skrevet 2. desember 2018 Det er nok ganske vanlig å føle det sånn - det kan være en hard overgang å begynne på universitet/høgskole. Det å studere må også læres! Enig med de andre - ikke ta sorgene på forskudd, bruk gamle eksamensoppgaver, fokuser på forelesningsnotater, og ikke minst - lær deg hvordan du besvarer oppgaver! Det å gjøre det bra på universitetet handler ikke bare om å lære seg faget, men også om å legge fram ting skriftlig på den riktige måten (akkurat formen varierer fra fagområde til fagområde). Anonymkode: f10a9...19a
Gjest SVK Skrevet 2. desember 2018 #19 Skrevet 2. desember 2018 10 minutter siden, AnonymBruker said: Har en nå dette semesteret. Litt usikker, men har hørt om folk som må gå året om igjen. Ts Anonymkode: d875b...aa4 Send mail til fakultetet og spør om reglene for å kunne studere andre året. Men når har du 2 uker og du kan vel sikkert noe i faget? Det har vel noe obligatorisk du må ha bestått? Ligger det ute tidligere eksamensoppgaver med løsningsforslag? Hvis ja så bør du forsøke å øve med dem. Synes det er spesielt å ha konteeksamen rett etter jul om dere har ordinær eksamen rett før jula. Sensuren tar vel 3 uker? Da får du jo først vite om du har bestått rett før konteeksamen. Skulle tro man satte av litt tid slik man fikk muligheten til å lese seg opp til konteeksamen og ikke bare ville ende opp med å stryke igjen. Om dere har konteeksamen rett etter jul er det nok lurt å fortsette å lese i jula og kun sette av noen dager til å feire julaften, nyttårsaften, samt kjøpe gaver, osv.
Gjest Kokuyo Skrevet 2. desember 2018 #20 Skrevet 2. desember 2018 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor finner jeg disse? Ts Anonymkode: d875b...aa4 Vi pleide å be om gamle eksamensbesvarelser vist lærerne ikke la de ut frivillig. Publiserte oppgaver ligger på nett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå